View Full Version : Stormen "Per" lager liv og røre
ENGM RAMP
14-01-2007, 01:10
Huttemegtu :drunk:
Ute på Ekofisk er det bare å holde seg fast i sengeposten for de av folket der ute som for sove i natt
METAR FOR ENEK (ENEK 132300Z 140009 29055G70KT 9000 -SHRA SCT013CB BKN025 TEMPO)
:old
tar med Bergen og Stavanger også....
Bergen (ENBR 132300Z 140009 21028G40KT 7000 RA SCT008 BKN015 TEMPO 0003)
Stavanger (ENZV 132300Z 140009 24030G45KT 8000 RA FEW008 BKN012 TEMPO 0003)
AirbusTrond
14-01-2007, 01:13
Vi i hovedstaden opplever ikke verre storm enn Gerd-Liv Valla... og fru Yssen.. lol...:D
ENGM RAMP
14-01-2007, 01:15
haha, ja det stormer nok rundet dem og om dagen :)
Vi sikret flyene med ekstra chock og broer ble kjørt i fra flyene til Norwegian på Sola i kveld.
Kommer nok til å blåse litt der i natt ja.
Originally posted by AirbusTero
Vi i hovedstaden opplever ikke verre storm enn Gerd-Liv Valla... og fru Yssen.. lol...:D
Nåja....., det skal jo ikke mere enn 2 cm snø til på veiene før det blir hovedoppslag i Dagsrevyen, TV2 Nyhetene og andre norske nyhetskanaler da......:colgate:
Skal tro hva som skjer med "østlendinger" når de virkelig råker ut for møkkavær...?;)
"Siden kan ikke vises." Guhd som jeg hater den beskjeden...
Svenskene har en grei værside (http://www.lfv.se/templates/LFV_InfoSida_Bred____18344.aspx) der TAF for i natt lyder:
ENEK 132300Z 140009 29055G70KT 9000 -SHRA SCT013CB BKN025 TEMPO 0009 SHRAGS BKN014CB=
ENBR 132300Z 140009 21028G40KT 7000 RA SCT008 BKN015 TEMPO 0003 4000 RA BKN012 BECMG 0204 30040G50KT TEMPO 0309 4000 SHRAGS SCT012CB BKN020 PROB30 0309 TS=
ENZV 132300Z 140009 24030G45KT 8000 RA FEW008 BKN012 TEMPO 0003 4000 RA BKN008 BECMG 0305 30035G50KT SHRAGS SCT014CB BKN020 PROB30 0309 TS=
Gusting 70 kt på Ekofisk er rimelig heftig. Men vinden må vel over 90 kt før det begynner å bli plagsomt. Og det har de nok opplevd før...
Edit: SSL - oppdaget ikke din kommentar før jeg hadde postet. Vind i innland (turbulens over terreng) og på kysten (laminær) er forskjellig. Når den kommer inn fra havet oppleves den ikke så "skremmende" som når den har tatt fart over ørten fjell...
Edit: SSL - oppdaget ikke din kommentar før jeg hadde postet. Vind i innland (turbulens over terreng) og på kysten (laminær) er forskjellig. Når den kommer inn fra havet oppleves den ikke så "skremmende" som når den har tatt fart over ørten fjell...
....Ohhhh....., I'm sure you know what I mean....;)
Hehe, vind æ'kke no' å nevne før den overstiger 60 kt...
Beaufort (http://www.met.no/met/met_lex/v_a/vind/beaufortskalaen.html) hevder at det allerede ved kuling styrke skal være vanskelig å holde seg oppreist - pøh, han har neppe vært på kysten - det skal være over 70 kt før man ikke kan karre seg fram på bar asfalt/snø! På ren is noen færre kt.
Men - å stå foroverbøyd rett ut mot storhavet og få atlanterhavslufta presset ned i luftrøret - DETT ER GREIER DETT!!! Og i visse vindforhold se at skummet på bølgetoppene freeeser motsatt vei straks de bryter. Åhhh.
Når vindusviskerne på bilen ikke klarer mer, og når vindusrutene på huset (langt fra sjøen) er hvite av saltvannssprøyt dagen etter - DA har det vært sånn ca orkan!
Yiihaaa :colgate: :colgate: :colgate:
når vindusrutene på huset (langt fra sjøen) er hvite av saltvannssprøyt
Langt fra sjøen..., og langt fra sjøen.... Jeg bor på innersiden av Frei, og har hvite ruter på huset uansett. Til info så har jeg innkvartering i kjellerstuen...., du kan jo ta en tur å sjekke selv...., if you see what I mean, men nå drar jeg ikke DEN lenger....;)
(Kanskje jeg har dratt'n for langt allerede...?)
Ikke rett ut i storhavet??? Mnjææææ, vettikkeda....
Heisann - trodde ikke du var "master-of-understatements" - grattis.
Men til de andre vil jeg si at det bør være vind over 90 kt før det trenger bli særlig skade på omgivelsene. Bare at de hyperaktive media har så "få" ting å rapportere om dagen at de blåser opp selv den minste lille kuling...
:colgate:
Heisann - trodde ikke du var "master-of-understatements"
Nåja...., den der har jeg himmla lyst å kommentere, men nå har jeg en viss følelse av at jeg, Erich Christian Dahl, Jack Daniels med flere kanskje bør ta det litt med ro....(haha)....:cool:
Jack Daniels er en grepa kar! Vet ikke hvilket forhold du har til han, da.
Har dog all sympati for de som må jobbe i transport i sånt vær. :colgate:
Jack Daniels er en grepa kar! Vet ikke hvilket forhold du har til han, da.
Tja....., si det. Jack, Jim Beam, Lord Calvert med flere er gode kompiser....
For ikke å uroe noen unødvendig; jeg har helt greie forhold til de gutta der, og jeg ser dem heldigvis sjelden...!^_^
Valla og Yssen fortjener hverandre...;)
Det blæser også en del i Hirtshals Dk lige nu (kl.1200). 28 m/s middelvind
hold på hat og briller :old
F35Landing
14-01-2007, 14:36
Har gjemt på en METAR for Hammerfest for et par år tilbake med gusting 100kts
Ikke hver dag man ser det heller:-p
Her i huset merket vi også litt til vinden i natt....
-Men den kraftigste vinden som har vært rundt her. -Bosspann og andre mindre ting lå jo strødd rundt her, men takstein og trær er visst på plass ennå. -Var en tur med hunden i sted, og så noen tretopper som hadde gått inn for landing....
-På Flesland var det visst et SAS DHC 8Q-400 som hadde "flytta på seg".....
Bildet hentet fra BT......
Utflyttet
14-01-2007, 15:01
Originally posted by ANX
Beaufort (http://www.met.no/met/met_lex/v_a/vind/beaufortskalaen.html) hevder at det allerede ved kuling styrke skal være vanskelig å holde seg oppreist - pøh, han har neppe vært på kysten - det skal være over 70 kt før man ikke kan karre seg fram på bar asfalt/snø! På ren is noen færre kt.
På hans tid med alle de frakkene, skjortene, pingvin-slep og alt annet var det noe mere vindfang... dagens ungdom er joe langt mer aerodynamisk med gårrteks og ting.
-A
På enkelte kortbaner i Norge skal det ikke mer enn 15 kts vind til før det skaper så mye trøbbel og turbulens at man vil unngå stedene. Da selvfølgelig pga. nærliggende fjell som gjør at vinden har ubestemmelig retning og kanskje snur seg 360 grader i løpet av få sekunder. Men er vinden nær baneretningen så går det fint. Har selv testet ut Brønnøynsund med vindkast opp mot 54 knop :)
Originally posted by LN-SSL
Nåja....., det skal jo ikke mere enn 2 cm snø til på veiene før det blir hovedoppslag i Dagsrevyen, TV2 Nyhetene og andre norske nyhetskanaler da......:colgate:
For å nyansere littegrann, dere som bor i mer "grisgrente strøk" kunne jo prøve med de trafikkmengdene vi har her på det sentrale Østlandet. Det skal ikke mer til enn etpar utenlandske lastebiler som ikke er kjent med begrepet "kjetting" på Ring 3 eller i Festningstunnellen i Oslo før halve Østlandet står stille. Å møte en bil hvert femte minutt i rushtrafikken skaper i seg selv lite kaos vet du...;)
stefan78
14-01-2007, 19:06
Originally posted by G-COLE
Her i huset merket vi også litt til vinden i natt....
-Men den kraftigste vinden som har vært rundt her. -Bosspann og andre mindre ting lå jo strødd rundt her, men takstein og trær er visst på plass ennå. -Var en tur med hunden i sted, og så noen tretopper som hadde gått inn for landing....
-På Flesland var det visst et SAS DHC 8Q-400 som hadde "flytta på seg".....
Bildet hentet fra BT......
Og jeg som kjørte aviser i natt merka stormen godt, her i Drotningsvik møtte jeg flere gjerder som revnet, betongblander som seilte bortover veien, var omtrent umulig og få åpnet bildøra