View Full Version : Test: UA C vs LH "nye" C vs SK nye C
Tommy777
12-01-2007, 21:33
Hei alle sammen!
Jeg skal hjem på min månedlige tur til Norge. Skulle egentlig reise med SAS via Stockholm, men jeg fant noen meget billige billetter med United over via FRA og LH tilbake via FRA. Billetten kostet sinnsyke 622 USD t/r all in.
Siden jeg har 8 System Wide Upgrade vouchers på United, valgte jeg heller å spare firmaet for masse penger og oppgradere meg selv med disse. Når jeg flyr United, er oppgraderingen garantert (som dere ser på reiseruten under) På Lufthansa ligger det en request inne og oppgraderingen blir bekreftet ved innsjekk avreise dagen. Flighten er rimelig tom på business og jeg er først i oppgraderingskøen (bortsett fra Senatorer, Hon C).
Tenkte derfor jeg skulle lage en sammenlignings rapport mellom disse 2 business klassene med fulle menyer og hele røkla, kåre en vinner og se om alle her er enige med meg :p
Her er reiseruta:
United 0944
Depart Jan 29: ORD 02:33 PM Arrive: FRA 05:45 AM Next day
8h 12m Boeing 777 4,342 miles traveled Booking class: NC Business
4342 Award miles Lunch, Snack. Upgrade: Confirmed 08J
United 9146 Operated by: Deutsche Lufthansa Ag
Depart Jan 30: FRA 08:15 AM Arrive: OSL 10:15 AM
2h Boeing 737-500 699 miles traveled Booking class: V Economy
710 Award miles Snack
United 9095 Operated by: Deutsche Lufthansa Ag
Depart Feb 8: OSL 06:50 AM Arrive: FRA 08:55 AM Non-stop
2h 5m Airbus A320 699 miles traveled Booking class: V Economy
710 Award miles Snack
United 8836 Operated by: Deutsche Lufthansa Ag
Depart Feb 8: FRA 10:20 AM Arrive: ORD 01:00 PM Non-stop
9h 40m Airbus A340-600 4,342 miles traveled Booking class: V Economy
4344 Award miles Meal, Snack Seat 29K
Tommy777
25-01-2007, 18:52
Det har skjedd litt endringer i programmet. Unge lovende Tommy var i dag hos "la migra" sammen med fruen på sitt grønt kort intervju. Det tok svimlende 16 minutter å bli godkjent her borte.. :D
Jeg hadde dog forventet å få et reisedokument stemplet i passet mitt i dag, noe de sluttet med 1/1-2007...
Jeg må derfor vente 1-2 uker for å få papirene i posten. Derfor kan jeg dessverre ikke reise og denne turen er utsatt til 19. februar. Samme reiserute.
Tommy777
05-02-2007, 18:08
Ok, da er jeg klar for avreise! Reiser i dag, 5/2, samme reiserute, litt andre seter:
United 0944
Depart Feb 5: ORD 02:33 PM Arrive: FRA 05:45 AM Next day
8h 12m Boeing 777 4,342 miles traveled Booking class: NC Business
4342 Award miles Lunch, Snack. Upgrade: Confirmed 09F
United 9146 Operated by: Deutsche Lufthansa Ag
Depart Feb 6: FRA 08:15 AM Arrive: OSL 10:15 AM
2h Boeing 737-500 699 miles traveled Booking class: V Economy
710 Award miles Snack
United 9095 Operated by: Deutsche Lufthansa Ag
Depart Feb 15: OSL 06:50 AM Arrive: FRA 08:55 AM Non-stop
2h 5m Airbus A320 699 miles traveled Booking class: V Economy
710 Award miles Snack
United 8836 Operated by: Deutsche Lufthansa Ag
Depart Feb 15: FRA 10:20 AM Arrive: ORD 01:00 PM Non-stop
9h 40m Airbus A340-600 4,342 miles traveled Booking class: V Economy
4344 Award miles Meal, Snack Seat 30K
Kameraet er laddet og taxien henter meg om litt under timen :)
Ingen nettrapport fra loungen i FRA?
Tommy777
06-02-2007, 13:00
Originally posted by EB
Ingen nettrapport fra loungen i FRA?
Nei, der var det fullt, gitt.... Lang ventetid både på dusj og nett... Rapporten er dog rett rundt hjørnet ;)
m.a.o. en skal ikke ha for kort transittid om man ønsker seg en dusj og tilgang på nett!
Concorde
06-02-2007, 13:16
Man bør uansett ikke ha kort tid der nede da.. FRA kan nytes og hates, alt ettersom..
Nå har avreisen til USA i april blitt endret til FRA som transitflyplass - men vi har heldigvis god tid. Gleder meg til et besøk i FRA igjen - begynner å bli noen år siden jeg var der sist!
Tommy777
06-02-2007, 13:36
Litt kø i sikkerhetskontrollen, ca. 10. minutter ventetid. Bortsett fra det funker FRA helt greit
10 minutter er vel noe både CPH og OSL kan drømme om...;)
Originally posted by EB
På mine siste turer har jeg aldri måttet stå mer enn 7-8 minutter i kø på både OSL og CPH
Tommy777
06-02-2007, 16:25
Originally posted by Someone
Originally posted by EB
På mine siste turer har jeg aldri måttet stå mer enn 7-8 minutter i kø på både OSL og CPH
Dette varierer jo ofte og det varierer jo på alle flyplasser.
Originally posted by EB
Sjelden jeg opplever mer enn 5-6 min ventetid i sikkerhetskontrollen på Arlanda, Kastrup og København.
Tommy777
07-02-2007, 07:17
Taxisjåføren ankom heimen 10 minutter tidlig og måtte finne seg i å vente noen minutter. Fem på tolv kom jeg ut av leilighetsbygningen vår og plasserte kofferten bak i drosja. Det var beinkaldt og skyfri himmel.
Husker noen min rapport fra i sommer da United knelte i Chicago fordi det var 35 varmegrader? Vel, i dag var temperaturen over 20 kuldegrader.
Innsjekken på O’Hare hadde ingen kø overhodet, den unge damen i skranken sikret meg 8C FRA-OSL og jeg spaserte mot sikkerhetskontrollen. Priority køen var utrolig lang til å være lunsjtid, et par maskiner til Narita var nok forklaringen. Heldigvis har ikke mange sjelene funnet den nye sikkerhetskontrollen som ligger helt i venstre del av terminal 1. Dette er en meget godt bevart hemmelighet som lar alle typer passasjerer komme seg igjennom sikkerhetskontrollen på få minutter. Minutter senere befant jeg meg i den største Red Carpet Cluben som ligger i midten av C concoursen i terminal 1 med en Campari Soda i hånden. Loungen har i kjent United stil meget god utsikt over rullebaner og gater, dessverre var vinduet brutalt skittent slik at det ble ikke mange bildene jeg orket å ta. Etter 45 minutter med lounging tasset jeg de få meterne til gate C10. Der ventet en 777 med gammel maling på meg.
Det var ikke veldig mye folk ved gaten og det så ikke ut som om flyet kom til å bli helt fullt, dog sjekket jeg dagen før og både C og F var oversolgt, M var også pakkfull, Economy Plus hadde en god del seter igjen. Boarding startet nøyaktig 45 minutter før avgang, jeg var en av de første om bord og fant sete 9F raskt. Kan ikke akkurat si at jeg liker 2+3+2 C sete konfigurasjonen på 777en til UA, setene kan nemlig slås tilbake noe helt borti hampen slik at det er umulig for mannen i midten å komme seg ut dersom setene foran er i nederste posisjon. For dem som kjenner amerikanere godt, går jo setene helt i gulvet 2 sekunder etter take off. Jeg forsøker derfor å unngå 3 seteren, men siden jeg booket om flyet for kun en uke siden, var selvsagt alle 2 seterne opptatt. Det skal være sagt at det er sjelden at alle midtsetene er opptatt. C ble helt full.
C kabinen på 777en til UA er delt i 2. det er 2 rader foran midt galleyen ved dør 2, en privat liten kabin der jeg trives best. Hovedkabinen er bak samme galleyen, til sammen er det 6 rader i hovedkabinen. Siden UA ikke har skikkelige gardiner mellom dividerne, er lyset fra M rimelig forstyrrende i den bakerste kabinen. Toalettene er også lokalisert fremst i den største seksjonen bak galleyet og dør 2. Setene til UA er klassiske C seter som til tross for at de ikke er elektriske er mye mer behagelige enn SAS sine klassiske C seter på 330/340. Setene kan felles lengre tilbake enn SAS setene og de er bredere slik at jeg i motsetning til på SAS får til å ligge behagelig på siden. De har også en elektrisk sete massasje funksjon.
Etter jeg fant setet mitt kom en tysk FA og tok frakken hengte den i skapet. Rett etter kom en ung, flott FA med Champagne, vann eller juice (Minute Maid). Disse ble servert i plast glass. Flyet boardet meget raskt og 15 minutter før rutetid var vi klare til å gå. Problemet var at fuel bilen hadde fått problemer på grunn av kulden og de måtte rekvirere en ny. Det tok ca. 25 minutter før fuel bilen var på plass. FA fant setene sine i galleyen og hadde en virkelig hyggelig pause mens vi ventet på fuel. Jeg hadde allerede tunet inn Ch. 9 og hørte på hvordan Ground dirigerte og kontrollerte et kaos av fly rundt på flyplassen. Som vanlig, var det stor manko på gater. Det ble delt ut menyer mens vi ventet, menyen var langt fra spennende og til min store fortvilelse hadde UA ikke Laurent Perrier på denne destinasjonen. Av en eller annen merkelig grunn er vin menyen til CDG, ZRH, BRU og LHR mye mer spennende enn til FRA, Tyskerne drikker vel bare øl. Purseren begynte selv å ta hovedrett bestillingene, en personlig touch jeg hadde meget stor sansen for. Vanligvis tar FA opp bestillingene i status rekkefølge, noe som ikke ble gjort i dette tilfellet. Purseren startet foran og arbeidet seg bakover. Til 1K medlemmene sa hun: ”Mr. Danielsen, my name is xxx, let me personally thank you for being such a loyal customer. If there’s anything I can do to make your flight more enjoyable, please let me know. What can I serve you as our main course today?”. Det viste seg at i minikabinen var det litt av en eksklusiv gruppe på denne flighten. Av totalt 14 seter var det ikke mindre enn 3 Global Services medlemmer, statusen for kun inviterte over 1K, lik SAS Pandion. I tillegg til meg, var det 6 1K medlemmer. Resten av passasjerene var nok fullprispassasjerer som nok var de som faktisk hadde betalt for C klasse. De ble ønsket velkommen av purseren men ble gjort oppmerksom på at maten de ønsket kanskje kom til å bli tom, så hun ba om et andre alternativ om så skulle skje.
40 minutter sen kom vi oss av gårde fra rullebane 32L. Rett etter take off informerte den samme, meget profesjonelle purseren om dagens flight og service. Crewet var et blandet Frankfurt og Chicago basert crew.
Vi steg meget raskt og da vi passerte 25.000 fot kom FA med drinkvognen. UA kjører følgende brennevin: Finlandia Vodka, Tanqueray Gin, Dewars Whiskey, Courvoisier
Cognac VSOP, langt fra det beste man finner under solen.
Det var 4 hvite og 4 røde viner i vinkartet, dessverre var kun 2 av hver tilgjengelige på denne flighten. Jeg startet med en Sauvignon Blanc fra Sonoma.
Vinen ble servert med en varm nøtteblanding som besto av cashew, mandler og valnøtter. Vinglasset er ganske så lite og ikke særlig eksklusivt. Amenity sekken lå allerede i setet da vi kom om bord. Denne er kraftig redusert de siste årene, se bilde for innhold
Etter ca. 20 minutter kom FAene rundt med varme hånduker. Rett etter kom en hvit duk på bordet og et brett med en salat, forrett og foccaccia brød. Jeg forsøkte meg på en 2004 Cote du Rhone, som ikke falt helt i smak. Forretten besto av litt forskjellig: røkt laks (hørte jeg standard SAS C klasse??) pate, ost og salat. Det smakte meget godt. Jeg huket tak i en FA og byttet tilbake til Sauvignon Blancen som var virkelig frisk og god.
Til hovedrett hadde jeg valgt innbakt kylling med pecan nøtter og peppersaus. Hovedretten var noe av det beste jeg noen gang har spist på et fly. Naboen, en Global Services medlem som garantert hadde blitt oppgradert i siste liten, hadde valgt pastaen som så helt jævlig ut. Han tok 2 biter og kikket mange ganger bort på høna mi.
Første glippen kom da ingen pax i kabinen ble tilbudt påfyll av vin under hele måltidet. Naboen nappet tak i en av damene som gikk forbi, men det ble ikke vin på noen av oss før det var klart for dessert. Som nevnt tidligere er vinglassene meget små.
Til dessert sto valget mellom iskrem med sundae og pekan saus eller ost og kjeks med druer. Jeg tok osten, et dårlig valg, da utvalget av ost kun var en jarlsberg lignende ost og muenster ost.. Portvinen var Sandemans, ikke akkurat spennende.
I og med at klokken bare var 4-5 på ettermiddagen, regnet jeg ikke med å få sove noe. Til min store forundring klarte jeg faktisk å sove nesten 2 timer!
Halvannen time før Frankfurt, var det klart for frokost. Brettet som ble servert var rimelig trist. Det besto utelukkende av frukt og en liten hotell pakke med syltetøy. Det ble deretter servert varme croissanter, som faktisk var det eneste bakverket de hadde.. Landet litt over kl 0600 i Frankfurt. De brukte kun dør 1, men jeg kom meg raskt av flyet og satte kursen for Red Carpet Cluben som er kjent for å ha en bra arrival suite med dusjer. Regelen er at kun C og F passasjerene får tilgang til dusjene. Siden jeg var NC (oppgradert) fikk jeg tilgang til selve arrivals loungen siden jeg var 1K, men ikke til dusjene, disse var reservert betalende C klasse passasjerer… Helt idiotisk siden det ikke var noen i kø for å bruke dusjene. Jeg spaserte derfor til Senator loungen som dessverre hadde 20 mann foran meg i køen for å bruke dusjen. Serveringstilbudet i senator loungen er utrolig bra, hadde meg et par skiver rugbrød og et glass vann. En hyggelig jente som kontrollerte dusjkøen la merke til at jeg hadde dårlig tid. Jeg var inne og flørtet med henne litt og gjorde oppmerksom på min 0815 flight. Da en orientaler ikke møtte da han ble ropt opp, fikk hun øyekontakt med meg og gjorde tegn til at jeg måtte komme bort. Jeg fikk spoten hans og var happy for det.
Flighten til Oslo var med en B737-500, flyet var pakkfullt av morratrøtte interkontinentale tryner, en masse hurragutter oppi årene som åpenbart var kommet fra Thailand, enkelte fortsatt i shorts. Jeg hadde midtgangsete, men siden kameraten i midten var en stor kar, ble dette en ubehagelig flytur. Vi landet mot nord på OSL på den venstre rullebanen av en eller annen merkelig grunn. Så at flere fly ventet ved siden av samme bane for å få ta av, bl.a. en Mytravel 330.
Det var godt å komme hjem etter over 4 måneder i USA.
Meny
To begin
Smoked salmon, pate en croute with pistachio, Wensleydale cheese and vegetable crudite
Parmesan and pepper sauce
Fresh seasonal greens
Buttermilk ranch or balsamic Dijon vinaigrette
Main course
Boneless beef short ribs with port wine sauce
Twice baked cheddar potato and green beans with red pepper and marjoram
or
Pecan crusted chicken breast with black peppercorn cream sauce
Rice Pilaf with caramelized shallots and mixed vegetables
or
Pasta rotollo
Egg, tomato and spinach pasta filled with ricotta, mozzarella and Romano cheeses and spinach with marinara sause
Dessert
International cheese selection
Kerrygold Vintage Cheddar, Port Salut (Det var ikke disse som ble servert)
Ice Cream
Prior to arrival
Continental breakfast featuring fruit appetizer, breakfast bread and fruit preserves
Featured wines
Champagne
Pol Roger Brut NV
White Wine
Jaffelin Rully 2004 (Chardonnay) (denne var ikke lastet)
Domaine Vincent Sauvestre 2004 Chablis (Chardonnay)
Kenwood Sauvignon Blanc 2005 Sonoma
Red wine
Laboure-Roi Cotes du Rhone 2004 (Grenache Blend)
Taurus Roble Tempranillo 2003 Toro (denne var ikke lastet)
Pedroncelli Three Vineyards Cabernet Sauvignon 2003 Dry Creek Valley
Clos du Bois Zinfandel 2003 North Coast (denne var ikke lastet)
Det var meget mørkt i kabinen slik at jeg tok dessverre ingen bilder
AirbusTrond
07-02-2007, 16:56
Interessant lesning. Spesielt for oss som neppe opplever dette selv med det første... Veldig bra med detaljer på mat/drikke. Ikke akkurat det helt store utvalget på drikkefronten, og en klar tabbe å ikke servere påfyll til hovedretten (noe av det mest irriterende i verden er å ikke få rødvinspåfyll!). Blir spennende å høre hvordan LH gjør det på returen!
Dette er syvende tilfellet jeg har hoert nettopp den klagen over UA ikke kommer med paafyll av Vin paa Internasjonal Business Class....tror det er paa tide at Tommy1K skriver et aldri saa lite brev.....:p
Tommy777
07-02-2007, 19:40
Originally posted by dc-8-63
Dette er syvende tilfellet jeg har hoert nettopp den klagen over UA ikke kommer med paafyll av Vin paa Internasjonal Business Class....tror det er paa tide at Tommy1K skriver et aldri saa lite brev.....:p
"Kjære UA, jeg er tungt på fylla og er avhengig av påfyll av vin.. NÅ!"
Bizflyer
08-02-2007, 00:20
For meg høres det ut som at UA's C klasse servering holder mye lavere standard enn f.eks. SK, LH, KL, SQ over dammen?
Bare 2 hovedretter og velge i, og enten ost ELLER dessert, høres ikke mye imponerende ut. Og Cognac'en i VSOP utgave er jo under lavmål. Når man heller ikke har en varm frokost å tilby høres det ut som dårlige greier!
Eller har de andre selskapene også kuttet i serveringen på C klasse transatlantisk i den siste tiden?
BF:old
Originally posted by Tommy777
Purseren startet foran og arbeidet seg bakover. Til 1K medlemmene sa hun: ”Mr. Danielsen, my name is xxx, let me personally thank you for being such a loyal customer. If there’s anything I can do to make your flight more enjoyable, please let me know. What can I serve you as our main course today?”.
Går ut fra det var omvendt - altså at hun sa sitt eget navn til alle, men neppe at hun kalte alle for Mr. Danielsen... :old
Tommy777
08-02-2007, 05:59
Originally posted by Bizflyer
For meg høres det ut som at UA's C klasse servering holder mye lavere standard enn f.eks. SK, LH, KL, SQ over dammen?
Bare 2 hovedretter og velge i, og enten ost ELLER dessert, høres ikke mye imponerende ut. Og Cognac'en i VSOP utgave er jo under lavmål. Når man heller ikke har en varm frokost å tilby høres det ut som dårlige greier!
Eller har de andre selskapene også kuttet i serveringen på C klasse transatlantisk i den siste tiden?
BF:old
Beklager, Bizflyer. UA har 3 retter å velge mellom, jeg har rett og slett glemt å føre opp maten jeg spiste... Var litt trøtt på morran i går ;) . Har rettet dette nå.
UA serverer 3 hovedretter på nattflygninger, 4 på dagflygningene. Cateringen varierer mellom hver enkelt destinasjon i Europa, dog mest på drikkefronten.
Cognacen er ikke bra og de har heller ikke Calvados hos UA..
Det skal også nevnes at du får både is og ost dersom du ønsker det.
Frokosten er ikke noe å skrive hjem om på UA fra USA. Jeg tror logikken deres er at når flighter går i 2-3 tiden på ettermiddagen, ønsker ikke folk noe stor frokost. Fra Europa derimot, er det en meget bra, varm frokost på flighter før kl. 1100 (varme pannekaker, omelett etc), etter 11 starter de med stor, varm lunsj og før landing i USA valg mellom varme sandwicher eller en ost og frukttallerken
Tommy777
08-02-2007, 06:05
FYI, SAS kjører også VSOP Cognac... Tror du må opp i SQ standard for å få XO. Men over atlanteren er jo ikke SQ en konkurranse faktor overhodet. De har en flight fra FRA som går såpass tidlig på morran at det er umulig for andre folk enn tyskere å ta den flighten.
UA har dog en mye bedre catering og service på trans pac nettopp fordi konkurransen der er mye større fra bedre flyselskaper. Bl.a. serverer UA gratis alkohol i M på alle trans pac ruter
Tommy777
08-02-2007, 06:24
Rating av UA C klasse 1-6, beste er 6:
Innsjekk: Ingen kø på hverken *Gold eller Business innsjekk. Hyggelig, hjelpsom betjening : 6
Lounge : RCC er dårlig match med loungene vi er vant til i Europa. På buffeten sto det kun frukt, potetgull og pretzels. 2 gratis drink vouchers utdeles ved innsjekk i loungen, men disse måtte spørres etter. Plus for størrelsen på loungen, aldri et problem å finne en stol med god utsikt over flere rullebaner. I Europa holder RCC vanlig standard med mat og gratis alkohol: 3
Gate personell/boarding : Boarding begynte 45 minutter før, F og C pax fikk boarde først, et lite trekk fordi kun en av 2 tilgjengelige broer ble brukt i boarding prosessen: 5
Velkomst ombord : Frakken ble tatt kjapt og velkomstdrikke kom nesten umiddelbart, trekk for dårlig presentasjon av drikken med billige plast glass: 4
Underholdning : Små TV skjermer med 16 kanaler. Ikke AVOD. Pluss for Ch. 9. Noise cancelling headset av middels kvalitet: 3
Seter : De beste klassiske C setene på markedet, setene er ikke elektriske, pluss for massasjefunksjon, nye flat beds kommer sent 2007/2008: 4
Service av FA : Purseren får stort pluss, men resten av servicen oste av likegyldighet. Stort trekk for dårlig oppmerksomhet når det gjaldt drikkepåfyll : 3
Mat : Forretten smakte meget godt og hovedretten var noe av det beste jeg har spist ombord i et fly. Trekk for at det kun var 3 hovedretter å velge mellom. Osten som ble servert var under business class nivå, frokosten var trist : 4
Vin : Kun 4 viner tilgjengelig, dog var de 2 dyreste alternativene på vinkartet tilgjengelig (Cotes du Rhone og Chablis) Champagne som ikke når business standard. 4
Ankomst FRA : Loungetilgang med dusj og varm frokost buffet i United Arrival Suite for betalende pax / pax på bonusbillett. Siden jeg var NC (bookingklasse for oppgradert pax med voucher eller poeng) fikk jeg ikke tilgang til dusjen, skjønner logikken, men siden det var ingen som brukte fasilitetene, er det unødvendig å avvise en 1K med NC en 15 minutters dusj: 4
Konklusjon : United Business Class : 3 1/2
....... velkomstdrikke kom nesten umiddelbart, trekk for dårlig presentasjon av drikken med billige plast glass: 4
Faktisk ingen ting UA kan gjoere med dette. FAA krever at drikke paa bakken skal serveres av plastglass. Don't ask me why ........ :rolleyes:
Skal vel ikke så mye til før LH slår dette?
Tommy777
09-02-2007, 13:23
Originally posted by LN-MOW
....... velkomstdrikke kom nesten umiddelbart, trekk for dårlig presentasjon av drikken med billige plast glass: 4
Faktisk ingen ting UA kan gjoere med dette. FAA krever at drikke paa bakken skal serveres av plastglass. Don't ask me why ........ :rolleyes:
Jo, men de kunne ha servert de i plast glass a la f.eks. SAS, ikke de billige Target glassene de bruker...
Dag Viking
10-02-2007, 16:28
Gleder meg til resten..
Bare litt overrasket over fokusen på XO kontra VSOP. Mange VSOP er bedre enn XO fra "jalla"-produsenter, etter min smak vel å merke. Skal man virkelig nyte en GOD XO bør man uansett være tilnærmet edru :lol: , og det er man ikke etter en middag med vin.
Tommy777
10-02-2007, 18:15
Originally posted by Dag Viking
Gleder meg til resten..
Bare litt overrasket over fokusen på XO kontra VSOP. Mange VSOP er bedre enn XO fra "jalla"-produsenter, etter min smak vel å merke. Skal man virkelig nyte en GOD XO bør man uansett være tilnærmet edru :lol: , og det er man ikke etter en middag med vin.
Helt klart Remy XO er oppvaskvatn.
Npr Cognacen kommer på bordet på business class har jeg allerede drukket en flaske sjampis og annet snadder, så det er null poeng med en XO
Minner meg om en historie fra Top 13 baren på SAS hotellet i Bodø.
2 feskara kom inn i baren og bestilte den dyreste Cognacen de hadde, i dette tilfellet Louis XIII til 980.- glasset.
Den ene feskarn tømte tressen rett i kaffen. Den andre feskarn spurte om det var godt å helle kaffen oppi, svaret var kontant ja, hvorpå feskar nr. 2 peisa Cognacen rett i kaffen...
:cry:
Minner meg om en historie fra Top 13 baren på SAS hotellet i Bodø.
2 feskara kom inn i baren og bestilte den dyreste Cognacen de hadde, i dette tilfellet Louis XIII til 980.- glasset.
Den ene feskarn tømte tressen rett i kaffen. Den andre feskarn spurte om det var godt å helle kaffen oppi, svaret var kontant ja, hvorpå feskar nr. 2 peisa Cognacen rett i kaffen...
:cry:
For baren vat det uansett god business:2cents
Tommy777
13-02-2007, 10:23
Hei
Slenger på SAS business i denne testen også. Skal tilbake til Norge i begynnelsen av mars, begge flightene har ny config. Jeg oppgraderer på poeng fra betalt S klasse (Economy Extra)
Flight 1 Thursday, March 08, 2007
Departure: 16:25 Chicago, USA - O'Hare International, terminal 5
Arrival: 07:50 +1 day(s) Stockholm, Sweden - Arlanda, terminal 5
Airline: Scandinavian Airlines SK946 Aircraft: Airbus Industrie A330-300
Fare type: Economy Extra Sale/New economy. Seat 14B
Flight 2 Friday, March 09, 2007
Departure: 09:00 Stockholm, Sweden - Arlanda, terminal 5
Arrival: 09:55 Oslo, Norway - Oslo Airport
Airline: Scandinavian Airlines SK849 Aircraft: Boeing 737-800
Operated by SAS Braathens
Fare type: Economy Extra Sale/New economy Seat 3C
Oslo to Chicago
Flight 1 Thursday, March 15, 2007
Departure: 08:35 Oslo, Norway - Oslo Airport
Arrival: 09:35 Stockholm, Sweden - Arlanda, terminal 5
Airline: Scandinavian Airlines SK480 Aircraft: MC Donnell Douglas MD-80 All Series
Fare type: Economy Extra Sale/New economy Seat 3C
Flight 2 Thursday, March 15, 2007
Departure: 10:15 Stockholm, Sweden - Arlanda, terminal 5
Arrival: 13:30 Chicago, USA - O'Hare International, terminal 5
Airline: Scandinavian Airlines SK945 Aircraft: Airbus Industrie A330-300
Fare type: Economy Extra Sale/New economy Seat 14B
Ny "stjernekrig" på gang... Gleder meg...
Tommy777
16-02-2007, 17:47
Stjerne krigen var full av overraskelser. Det ble C på meg i går, men LH skuffet...
Jeg holder på å skrive rapporten nå, stay tuned
Tommy777
16-02-2007, 18:52
Etter en hyggelig aften med meget godt selskap, ringte vekkerklokka kl. Kaboom. Etter en veldig kjapp dusj, bar det ut i det lette snøværet ned til Nasjonaltheateret.
Flytoget var rimelig fullt. Etter en behagelig tur, trillet vi inn på OSL kl 0547. På OSL er det SAS som håndterer Lufthansa. Jeg hadde mine tvil at SAS ansatte visste om UA/LH oppgraderingsvoucheren som jeg hadde planlagt å bruke. Ganske riktig. SGS karen så ut som et stort spørsmålstegn da jeg ba han sjekke om det var plass i C med voucheren jeg hadde. Han svarte umiddelbart ”ta det i Frankfurt”. Min unge SGS venn fortalte at han hadde lagt inn requesten i systemet. Sete 6A ble tildelt meg mellom OSL-FRA, 35G mellom FRA-ORD. Jeg gikk igjennom sikkerhetskontrollen som overhodet ikke hadde kø denne morgenen og opp i loungen for å prøve lykken der. Lounge damene så ikke mindre forfjamset ut og kunne kun legge inn en request i systemet. I loungen traff jeg min tremenning som var på vei med fruen og et vennepar til MIA. Han er ”tullpandion” dvs han reiser ikke så veldig mye, men har Pandion fordi han er innkjøpssjef i en større bedrift. Vi pratet litt, jeg spaserte ned tidlig for å boarde grunnet trillekofferten min.
Jeg fant setet mitt, 6A, minutter etter kom tremenningen min med reisefølget som okkuperte 6B-E!
Turen gikk med en A320, komforten var en helt annen i forhold til den råtne, trange 737en jeg tok FRA-OSL. Etter litt de-icing kom vi oss avgårde mot nord og landet på rute litt over 9. Gaten ble A23, mitt fly gikk i fra B23. For de som kjenner Frankfurt, er det litt av en spasertur mellom disse gatene. Jeg satte opp tempoet og tok tunnellen som binder disse terminalene sammen. Det var som vanlig ingen kø i passkontrollen, ca. 10 minutter ventetid i sikkerhetskontrollen. Stort pluss til Lufthansa som gir *G, First og Business passasjerer tilgang til sin fast track.
Svett og god ankom jeg gaten der en sutrete LH kjerring ventet. Jeg ga henne boardingkortet mitt og hun lurte på hva jeg ville. Jeg sa at det skal ligge en request i fra din handlingagent på OSL, SAS om en oppgradering med voucher. Hun fortalte raskt at det lå ikke noe request i systemet.... Da har det nok skjedd en glipp av hennes handling agent i Oslo. Det skulle jeg ikke ha sagt... ”Vi har alltid problem med SAS, blablabla”. Jeg ga henne voucheren og lurte på om det var plass. Hun sa kanskje og begynte å hamre på tastaturet. Etter litt sutring, overrakk hun meg et BP med en flott, stor C på med sete 14G. Det ble sannelig ikke tid til å ta noen bilder i dag... Vi boardet ganske raskt. Boarding prossessen var passe kaotisk og foregikk med 2 dører, kan ikke gi LH hele skylden for dette da gateområdet ikke var tilpasset et så stort fly. Denne 346en var en versjon med F,C og Y. I den fremste kabinen mellom dør 1 og 2 var det plassert 2 rader med F og resten C. Etter dør 2 og galley var det tilsammen 4 rader. Jeg var situert på siste rad i C. Kabinen var fresh, lys og moderne. Jeg kikket bakover i Y og kunne konstatere at 346en er betraktelig større enn hårføneren SAS bruker. Den nye C klassen til LH vet vi alle at de har hatt problem med å implementere. Min setekamerat viste seg å være en flott og smart dame som jobbet i LH Corporate Sales (hvor ofte er man så heldig?). Hun skulle ha møter i Chicago hele ettermiddagen og i morgen og deretter returnere med Privatair sin 319LR til DUS i morgen ettermiddag. Snakk om ekspress tur. Det tok en liten stund før frakken ble tatt, dette selvsagt fordi Y passasjerene passerer den bakerste C kabinen på 340ene. Umiddelbart etter at Y horden hadde passert, kom det en flott flyvertinne og hentet frakk og dressjakke. Rett bak fulgte en av hennes kollega med et brett med juice, vann og Champagne i skikkelige glass presentert fint på et brett. Som forventet, var det en av passasjerene som hadde problemer med setet sitt. Setet ble re-satt og problemet var løst. Det var 1 sete ledig i C kabinen jeg satt i, Y var pakkfullt i den første kabinen bak C Praten med min sidekamerat var selvsagt meget interessant, vi tok av ca. 20 minutter sen. Dette var ikke noe hårføner take-off, FBUForever!! Her var det mektige krefter i sving!
Champagnen som ble servert var av for meg et ukjent merke. Den var også kjedelig. Rett etter take off kom FA’ene med menyer. Menyene var delikat presentert med mange sider. Etter å ha lest menyen må jeg si at jeg ble litt skuffet. Valg mellom 2 forretter, 3 hovedretter og 2 desserter. Vinutvalget var mildest talt dårlig. 2 hvite og 2 røde. De 2 røde var av god kvalitet, de to hvite var en gedigen skuffelse.
Før maten kom de flotte, unge damene rundt med drinkvognen. Etter å ha hatt en liten diskusjon med frøkenen om Champagnen som jeg syntes var litt kjedelig, kunne hun melde at hun også var Champagne punker på lik linje med meg. Hun spurte hva mine favoritter var, jeg sa Laurent Perrier Rose, DP og selvsagt Krug. Jeg påpekte at jeg visste at Krugen fantes 10 rader lengre frem. Og ganske riktig, minutter senere kom den unge damen tilbake med Krug servert i F glass med stett. Vi hadde funnet tonen!! Jeg hadde også en Fernet etter Krugen for å hente inn formen. Funker hver gang!
Til forrett valgte jeg kongereker med Cannellini Beans. Forretten ble servert på et brett med salaten, stort trekk for at salt og pepper var i billige papirposer. Alt bestikket var pakket inn i plast. Vinglassene var små i middels kvalitet, de brukte samme glassene til alt (jeg beholdt selvsagt Krug glasset mitt fra F for å drikke mer av den kjedelige C Champisen). Porselenet var nytt og var av god kvalitet. Forretten besto av 2 kongereker og litt bønnesuing på siden. Det smakte ingenting. Da jeg var ferdig med forretten, kom min FA raskt og fjernet hele brettet. Hun tok bestikket nr. 2 av brettet og la det på bordet mitt. Det ble en ny runde med vin før hovedretten. Det tok ganske lang tid før hovedretten kom på bordet. Med hovedretten følger det ikke salt og pepper, salt og peppern forsvant med forretten... Til hovedrett valgte jeg lam, noe jeg aldri skulle gjort.. Lammet var så seigt at det tok 30 sagetrekk for å skjære en bit, hadde jeg tygget hele stykket lam, hadde jeg holdt på enda!! LH corporate sales naboen min og jeg hadde fått en kjempedialog, og hun ristet fortvilt på hodet da hun så sagingen min. Hun hadde valgt vegetar pastaen som hun to 2 biter av. En skikkelig skuffelse for oss begge. Hun beklagde seg og vi ventet på desserten.
Til dessert valgte jeg Tiramisu og litt frukt. Desserten var vakkert presentert på en vogn, Tiramisuen var bitteliten og smakte ingenting. Frukten sang tydelig på siste verset og hørte heller hjemme i søppelbøtta.
Brennevin utvalget til LH i C er: Bombay gin, Johnnie Walker Black Label, Otard VSOP, Wodka Gorbatschow. Stort pluss for at de har Fernet, større minus fordi de hverken har Calvados eller Armagnac. Grahams portvin serveres til osten, like kjedelig som Sandeman jeg fikk på UA. Cognacen hos LH er bedre enn Uas
Det var på tide å ta seg en liten lur. Setet er komplisert og jeg anbefaler å bruke de 3 programmene som setet har, rett opp, behagelig sittestilling og nattastilling. Husk å reise deg opp når du trykker inn en av de knappene... Det er ekstremt vanskelig å finne en behagelig sittestilling med alle justeringsmulighetene. Massasjefunksjonen var alt for voldsom.
Som vanlig, er det ikke noe problem for meg å sovne i disse setene. Setet er dog veldig bratt og jeg har en tendens til å våkne opp nederst i sengen etter en times tid eller 2.. Fatter ikke at ingen har skjønt det BA/VS har skjønt: Vi vil ha FLATE senger!! Fikk sove i over 3 timer, våkna opp inne i Canada med ca. 3 timer igjen. Lekte litt med AVOD systemet som er genialt. Utvalget av filmer, TV program etc. var dog ikke så bra som jeg hadde trod. Ca. 25 filmer, 30 CDer og 12 TV programmer var utvalget. Headsetet var oppbevart i midtarmlenet. Det satt fast i selve stolen. Det var Sennheiser, men det var et elendig headset som overhodet ikke ga noe noise canceling effekt. Problemet er at om du (som jeg) har egne, skikkelige Sennheiser/Bose headset, kan du ikke bruke dem på systemet ombord fordi det ikke er egne kontakter.... Idiotisk løsning.
Ca. halvparten av kontaktene i setene fungerte ikke, hverken min kontakt eller naboens kontakt fungerte. Setene har med andre ord store problemer. Laptopen var tom for strøm raskt ombord..
Ca. 2 timer før landing i Chicago begynte servering 2. Jeg valgte Gourmet tallerken som inneholdt bl.a. rå tunfisk og ost. Jeg hoppet over tunfisken, da var det ikke mye igjen på tallerkenen. Alle rettene var veldig små ombord og for første gang landet jeg sulten etter en flight i interkontinental business class..
Vi landet på rute, turen kan konkluderes med at LHs FAs imponerer. Utmerket service, nytt fresht fly, maten var en katastrofe, vinene langt under Business Class standard. Setene har fortsatt store problemer. Kontakter funket ikke, det er alltid en passasjer som får et ødelagt sete, samt plast dingser har allerede begynt å blir ødelagt. Recaro har laget et elendig sete!
Meny
Hors d’oeuvre
Marinated Prawns served on Cannellini Beans
Or
Vitello Tonnato with Caperberries
Salad
Romaine Lettuce Hearts with Cucumber and Tomato
Entrees
Braised Shoulder of Lamb au Jus
Or
Pan fried Halibut, Peperonata and Salsa Verde
Or
Pasta with Gorgonzola Cheese and Pesto
Cheese and Dessert
Grana Padano, Campozola and Provolone Cheese
Chocolate Almond Tiramisu
Fresh Fruit
Måltid 2 (alt ble servert på et brett)
Snack
Entrees
Cold Gourmet Plate, Smoked Tuna, Potato Shrimp Salad. Mozzarella and Tomato with Pesto and marinated Zucchini
Or
Grilled Chicken with Potatoes and Orange-flavored Sauerkraut with Pepper
Dessert
Mascarpone Mousse with Cassis Sauce
Viner
Champagne Jacquart Brut Mosaique
Hvite viner
2005 “Franconia” Nordheimer Vøgelein Silvaner Kabinett trocken (Tyskland)
2005 Sankt Magdalena-Gries Chardonnay (Italia)
Røde viner
2002 Chateau Plagnac, Cru Bourgeois, Medoc (Frankrike)
2002 Presidents Selection Shiraz, Wolf Blass (Australia)
Tommy777
16-02-2007, 19:07
Rating av LH C klasse 1-6, beste er 6:
Innsjekk: LH bruker SGS på OSL, de er lite kjent med LHs regler og avtaler. Det var også litt ventetid: 3
Lounge : Scandinavian Lounge på OSL er en lys og lekker lounge med godt utvalg av mat, drikke og lesestoff. Pluss for maskiner med gratis internet. Hadde ikke tid til å besøke loungen i Frankfurt, men Senator Loungen holder nesten samme standard: 5
Gate personell/boarding : Boarding prossessen startet 20 minutter før avgang. Det var kaos ved gaten, skylden kan delvis gis på FRA grunnet liten plass. Business passasjerer fikk boarde først, men det var vanskelig å komme seg frem igjennom folkemengden: 4
Velkomst ombord : Frakken ble tatt med en gang Y horden var passert, valg mellom vann, juice og Champagne ble servert før avgang, pluss for bruk av skikkelige glass: 5
Underholdning : AVOD med store skjermer, lett å bruke. Minus for dårlige headset og at du ikke kunne bruke egne headset. Fikk ikke ladet PCen fordi kontakten i setet mitt var ødelagt: 4
Seter : Nye C har gode seter, men de sliter med implementeringen. Brutal massasjefunksjon som ikke anbefales, trekk for at sengen er i åpenbar nedoverbakke. LHs seter slår UA såvidt: 5
Service av FA : Damene er på hugget, det er klart. Her skal du ikke mangle noe. Jeg traff jo også drømmedama som også fallt for meg, og det er jo alltid en fordel: 6
Mat : Maten var en katastrofe. Forretten smakte ingenting, hovedretten var seig som et viskelær: 1
Vin : Ku4 viner på vinkartet, 2 gode rødviner. Champagne som ikke når business standard. 4
Ankomst FRA : Ved ankomst ORD er det ingen service for ankommende passasjerer: 2
Konklusjon : Lufthansa nye Business Class : 4
To meget bra og detaljerte rapporter!
:clap
Må si at jeg er svært overrasket over at LH serverer så dårlig mat som du beskriver, trodde de vanligvis hadde god mat i C og F på intercont. Gleder meg til SAS rapporten din, med ny C konfig tipper jeg de slår LH og UA ned i støvlene basert på dine to opplevelser hittil.
Tommy777
17-02-2007, 18:55
Det overrasket meg også.. Jeg har tatt LH C mange ganger og det er vanligvis utmerket mat om bord. Lammekjøttet var rett og slett uspiselig, vanvittig seigt
Bra rapport Tommy. Jeg skal ha to LH intercont C-cl turer i løpet av den neste uka, så det er jo greit å vite hva jeg går til. Får se om jeg ikke klarer å komme opp med den liten rapport selv.
Bra og detaljert rapport Tommy! Torsdag blir det TRD - CPH - BKK - USM på meg. Mulig jeg sender en rapport med vurdering av SAS C etter de samme kriterier som er brukt i Tommy's rapport så får vi se. Har Economy, men satser på oppgradering med poeng. Resten av familien(kone+datter) er i C på bonusreisebillet, så utrolig kjipt dersom jeg må sitte laaaangt bak.:cry:
Tommy777
23-02-2007, 21:25
Originally posted by 3tflyer
Bra og detaljert rapport Tommy! Torsdag blir det TRD - CPH - BKK - USM på meg. Mulig jeg sender en rapport med vurdering av SAS C etter de samme kriterier som er brukt i Tommy's rapport så får vi se. Har Economy, men satser på oppgradering med poeng. Resten av familien(kone+datter) er i C på bonusreisebillet, så utrolig kjipt dersom jeg må sitte laaaangt bak.:cry:
Hadde vært hyggelig med en rapport fra deg som flyr såpass mye SAS C.
Nå er det under 2 uker til avgang til Oslo. Det er jo synd/skam/flaut at dette blir min første tur med SAS nye C. (Ikke min feil at det bare har vært gammelt ræl til Chicago helt til i det siste :p )
Tommy777
08-03-2007, 04:51
Og i dag fikk jeg beskjed at det blir endringer i møteprogrammet slik at turen nå er flyttet til den 20. mars med retur den 25...
Hyggelig er det dog at en kompis av meg er på samme flyet fra Chicago. Han fyller 30 og kommer over for å feire bursdagen sammen med meg i Las Vegas helgen før.
Det blir brennevin!:rolleyes:
Og i dag fikk jeg beskjed at det blir endringer i møteprogrammet slik at turen nå er flyttet til den 20. mars med retur den 25...
Hyggelig er det dog at en kompis av meg er på samme flyet fra Chicago. Han fyller 30 og kommer over for å feire bursdagen sammen med meg i Las Vegas helgen før.
Det blir brennevin!:rolleyes:
Du får ikke tømme i deg alt for mye!:old
Tommy777
16-03-2007, 22:11
He he.. Skal på jobb morran etter, så vi vil nok ikke gå helt bananas.
Tommy777
21-03-2007, 14:38
Oppdatering..
Vel, det ble ikke noe C på meg i går.. Flightene til OSL (samt preluden) var de verste SAS turene i manns minne. For et kaos, for et gjeng amatører.. Jeg er sjokkert..
Nye extra hadde overraskende god plass til beina. Jeg skal lage en egen rapport for opplevelsene.
C rapporten kommer på returen søndag (forhåpentligvis)
Oppdatering..
Vel, det ble ikke noe C på meg i går.. Flightene til OSL (samt preluden) var de verste SAS turene i manns minne. For et kaos, for et gjeng amatører.. Jeg er sjokkert..
Nye extra hadde overraskende god plass til beina. Jeg skal lage en egen rapport for opplevelsene.
C rapporten kommer på returen søndag (forhåpentligvis)
Du verden dette hørtes ikke bra ut, med den erfaring du har så må dette være sterke saker. Jeg sier som brura: jeg både gleder og gruer meg til rapporten!
Tommy777
21-03-2007, 15:41
Som du sier har jeg hatt over 100 transatlantiske turer med SAS dette årtusenet. Dette var rock bottom. Men det som skuffet mest var at ORD stasjonen er helt på hæla nå.
Jeg skal hive meg i skrivinga snart
Extra230
22-03-2007, 00:46
Kom nettopp inn døra etter en 10-dagers tur OSL-LHR-LAX-HNL-Lihue-HNL-LAX-LAS-LAX-FRA-OSL. Fløy med UA 777 i classic C til LA og UA 767 i domestic F LAX-HNL t/r. Tilbake fra LAX til FRA gikk med LH 744 med nye C-seter. De nye setene har en endeløs rekke innstillingsmuligheter og ligger nesten, men ikke helt flatt. De har også et bra in-seat entertainment system med mange valg. Derimot er de litt harde og virker litt skrøplige med mange skjøre plast-detaljer som allerede viste tegn til brekasje. Det medfølgende Sennheiser ANR headsetet var dødt på ene siden. Det var svært fiklete å komme til å få koblet til mitt eget ANR set. Alt i alt tror jeg at jeg liker UA's klassiske C-seter bedre. De er mer behaglige å sitte i og sove i, selv om de har færre instillingsmuligheter og en mindre og dårligere videoskjerm og færre film- og musikkvalg. På spørsmål til en FA om når de nye C-setene ville komme var svaret "trolig en gang neste år". I henhold til ledelsen skulle de bli "revolutionary". Vi får se....
Tommy777
03-04-2007, 18:39
Vel, noen SAS C test ble det ikke.. Mangel på catering ene veien, fullt andre.. Første gang på VELDIG lenge at jeg ikke har scoret en oppgradering ihvertfall ene veien...
Jeg skal tilbake til Norge med SAS i mai, skal forsøke å fullføre rapporten da
Utflyttet
03-04-2007, 20:01
Originally posted by EB
m.a.o. en skal ikke ha for kort transittid om man ønsker seg en dusj og tilgang på nett!
LH-loungene i FRA er ikke akkurat vidt omtalt som noe bra blandt verdens lounger. ;)
-A
Utflyttet
03-04-2007, 20:02
Som du sier har jeg hatt over 100 transatlantiske turer med SAS dette årtusenet. Dette var rock bottom. Men det som skuffet mest var at ORD stasjonen er helt på hæla nå.
Er det dette den turen du skrev om på FT? Det hørtes jo rimelig jævlig ut. :(
-A
Tommy777
04-04-2007, 21:15
Originally posted by ph-ndr
Er det dette den turen du skrev om på FT? Det hørtes jo rimelig jævlig ut. :(
-A
Hei
Det var det, ja.. Jeg har skrevet rapporten på FT, men ikke oversatt den til norsk enda. Her er den engelske versjonen (http://www.flyertalk.com/forum/showthread.php?t=676710)
Med både DC-8-63 og nå Tommys rapporter er jeg jo ikke lei meg for at det blir LH over dammen denne gangen...:GER
Originally posted by EB
Med både DC-8-63 og nå Tommys rapporter er jeg jo ikke lei meg for at det blir LH over dammen denne gangen...:GER
Jeg har hatt et par fine turer med SAS IC i løpet av den siste måneden. :smile2 Brukte riktignok 10000 poeng den ene veien for M-Y-oppgradering og 20000 den andre veien for oppgradering til C-klasse. Jeg var veldig fornøyd - beste anvendelse av 30000 poeng jeg har vært borti. Y-klasse var jeg veldig positivt overrasket over. Jeg har ikke prøvd den gamle C-klassen til SAS, men den nye stolen var meget behagelig og jeg har sjelden sovet så godt og så mye ombord i et fly. Nå skal det sies at jeg ikke reiser veldig ofte IC og iallefall ikke på business class IC så ordentlige flat beds har jeg ikke prøvd enda.
Dag Viking
06-04-2007, 00:25
Originally posted by EB
Det er jo bare en ting som er kjipere enn LH, og det er KL;) Bak i flyet vel å merke...
LH blir definitivt med når jeg skal ta *A RTW i F.... Når det måtte bli:cool:
BackCountry
15-04-2007, 23:08
Originally posted by EB
Det er jo bare en ting som er kjipere enn LH, og det er KL;) Bak i flyet vel å merke...
Tsk tsk. KLM er etter min erfaring (777, 332) mye bedre enn LH (343), både på monkey og på biz.
Tommy777
16-04-2007, 08:10
Originally posted by Terje R
Originally posted by EB
Tsk tsk. KLM er etter min erfaring (777, 332) mye bedre enn LH (343), både på monkey og på biz.
Tsk meg både her og der.. KLM har bransjens verste plass til bena på monkey, LH kommer med underholdning i M i 2008, da blir LH et skikkelig alternativ.
Når det gjelder C, er det vel en grunn til at KL har suverent minst premium seter av alle flyselskaper?? LHs nye C har flate senger installert over hele flåten sin nå, KL har noen halvveis flate C seter på noen få 777er og enda færre 330er. På resten av flåten byr de på seter ala amerikansk innenriks F retro :rolleyes:
Kan bare uttale meg om KL 777 og LH 346, har fløyet begge mye i monkey i de to siste år.
Ikke tvil, KL vinner. :exclamati . Begge har vel 31 ", i tillegg er man garantert nødutgang hvis du sjekker inn på nettet 30 timer før, hvilket ikke går med LH. Der må andre triks tll.:cry:
Merk: Er veldig glad i LH og de blir alltid vurdert på langreiser. Men som annet, prisen teller mest når en betaler billetten selv. :wink
Dag Viking
16-04-2007, 11:49
....
LHs nye C har flate senger installert over hele flåten sin nå, KL har noen halvveis flate C seter på noen få 777er og enda færre 330er. På resten av flåten byr de på seter ala amerikansk innenriks F retro :rolleyes:
Da bør du tipse seatguru om at infoen de har om KLM sine seter er feil, de forteller om lie-flat på 332.
Lie-flat-at-an-angle er kanskje litt oppskrytt, og mange med meg foretrekker et sete ala DL's 777 biz-elite sete.
BackCountry
16-04-2007, 20:56
Tsk meg både her og der.. KLM har bransjens verste plass til bena på monkey, LH kommer med underholdning i M i 2008, da blir LH et skikkelig alternativ.
Når det gjelder C, er det vel en grunn til at KL har suverent minst premium seter av alle flyselskaper?? LHs nye C har flate senger installert over hele flåten sin nå, KL har noen halvveis flate C seter på noen få 777er og enda færre 330er. På resten av flåten byr de på seter ala amerikansk innenriks F retro :rolleyes:
Mulig jeg hadde dårlig erfaring med lufthansa både foran og bake gardinen (sure flyvertinner, dårlig mat, seter som ikke funker etc). Men man kan ikke se bort ifra fakta på monkey (hentet fra seatguru):
KL A332: 32"
KL B777: 31"
KL B744: 31"
KL MD11: 31"
LH A343: 32"
LH A346: 31"
LH B744: 30(!)-33"
Lufthansa er på ingen måte bedre enn KLM på plass. For min del skal det mye til før jeg flyr med dem før de har fått skjermer i seteryggen i 2008
Tommy777
16-04-2007, 21:14
ahh, den gamle KLM vs. resten debatten..
I guess we have to agree to disagree.. For meg (som bor i en by servet med 747) er KL steget rett før charter..
Joda, kan være litt enig med Tommy om at KL sine 747 begynner å blir noe lurvete. Innrømmer gjerne at jeg flyr dem kun når jeg må og ikke har valget mellom 777 og NW sine flotte A330. 747 er generelt en trangere maski enn 777 ved samme pitch. Husker godt jeg byttet fra SQ 777 med 33"+ tommer til SQ 747 med 32". Mer skuldergnissing også.
På den annen side, må en reise med den, så er jo "hemmeligheten" hvis en er to, toseterraden helst fremme til venstre i flyet. Stille cabin, liten "gjennomtrekk" .
Det fine er rommet mellom høyre setet og veggen, fint rom for a putte all mulig pikk-pakk en måtte ha. Setene er gode også med bra recline, spesielt stor recline i up-right position.
Får en setene 11 DE er det topp. Vanligvis, hvis alene har jeg 21 C ved nødutgang og jeg sover godt der. Får uansett nødutgang ved innsjekk 30 timer før.
Tommy777
17-04-2007, 20:32
Nå skal jeg være helt ærlig og innrømme at jeg aldri kommer til å sette meg på en LH 744 i M igjen. Det har jeg gjort 2 ganger, det var nok... Her noen bilder.. Vi var 25 mann!! og en stakkars dame som fikk sete midt imellom 25 nordmenn på fylletur til Miami!!
Noe som overasker med nesten like mye hver gang jeg flyr LH er at de server øl på glassflasker. Fra ett kulinarisk synspunkt er det en positiv overaskelse ser om økonomen i meg rynker litt på nesen
AirbusTrond
18-04-2007, 07:19
Huff, de bildene bringer fram marerittaktige minner fra FRA-BKK-FRA. Til og med den "stakkars" dama kan man se har liten plass til beina. Og den sovestillingen sier vel litt om komforten. Såvidt jeg kan se er ingen seter reclined, så her kan man bare forestille seg.... uff & uff! LH skal være temmelig mye biligere hvis det skal være aktuelt neste gang.
Ja, de turistklassebildene der frister IKKE til å fly IC på turist med Lufthansa!
Concorde
23-04-2007, 16:54
Er du alene, er de veldig flinke til å holde igjen nødutgang til helt på slutten av boarding og det er enkelt å få et sete der, det er min erfaring.. Jeg har flydd mye LH IC både A340 og 744 og har aldri klaget. Du får ganske enkelt hva du betaler for.
Slenger med et bilde fra 744 og mine 3 meter benplass:
Originally posted by amatør
Ja, de turistklassebildene der frister IKKE til å fly IC på turist med Lufthansa!
ENIG, da blir jeg heller hjemme!!!
litt-amatør
23-04-2007, 18:22
Det der så skremmende ubehagelig ut på en så lang flytur.
Tommy777
23-04-2007, 22:36
Originally posted by Concorde
Er du alene, er de veldig flinke til å holde igjen nødutgang til helt på slutten av boarding og det er enkelt å få et sete der, det er min erfaring.. Jeg har flydd mye LH IC både A340 og 744 og har aldri klaget. Du får ganske enkelt hva du betaler for.
Slenger med et bilde fra 744 og mine 3 meter benplass:
Vel, det setet du hadde har en slide som er rimelig irriterende rett foran deg. Har opplevd det på UA flere ganger
Det skal nevnes at denne 744en ikke er verre enn f.eks. KLM...