View Full Version : SAS och Köpenhamn-Tel Aviv
Med anledning av en fråga på svenska G-kraft undrar jag vilka flygplanstyper SAS använt/haft tidtabellsplanerade på sträckan Köpenhamn-Tel Aviv? Senaste typen var väl DC-9-83. En uppgift var DC-9-87 men jag är tveksam till den, möjligen har väl den typen flugit sträckan i stället för en tidtabellslagd -83 men inte var väl -87 med i tidtabellen under någon period ?
Originally posted by RolfL
Med anledning av en fråga på svenska G-kraft undrar jag vilka flygplanstyper SAS använt/haft tidtabellsplanerade på sträckan Köpenhamn-Tel Aviv? Senaste typen var väl DC-9-83. En uppgift var DC-9-87 men jag är tveksam till den, möjligen har väl den typen flugit sträckan i stället för en tidtabellslagd -83 men inte var väl -87 med i tidtabellen under någon period ?
Fra min tid i CPH kan jeg huske at SAS fløj med DC8 og A300....Du nævner MD83
men mon ikke også SAS har brugt MD81/82
kan ikke huske om DC9-41 blev brugt
Hilsen
Ole
Originally posted by sk931
Fra min tid i CPH kan jeg huske at SAS fløj med DC8 og A300....Du nævner MD83
men mon ikke også SAS har brugt MD81/82
kan ikke huske om DC9-41 blev brugt
Hilsen
Ole
Jeg er nesten sikker på at SK brukte M83 til TLV to the end. Når det var problemer i Israel mener jeg at de fløy ARN-TLV og tomme til LCA, night stop, tomme til TLV og med pax TLV-CPH men jeg kan huske feil.
Da jeg fløy CPH-TLV i 1998 mener jeg bestemt at det var en MD-87. Det var en meget behagelig tur. Noe man ikke kan si om returen TLV-BRU med El Al. Det flyet så ut som en svinesti - sorry, no pun intended...
Jeg jobbet i TLV i 2000, og da mener jeg at det ble fløyet MD83
Originally posted by LN-KOG
Da jeg fløy CPH-TLV i 1998 mener jeg bestemt at det var en MD-87.
Var -87 tidtabellslagd på CPH-TLV ? Jag kanske var oklar i frågan men undrade vilka typer som fanns i tidtabellen. Fram till sent 2002/tidigt 2003 fanns ju de båda -83 kvar hos SAS men andra typer kan ju naturligtvis flugit sträckan när inte -83 fanns tillgänglig.
FBU 4EVER
13-01-2007, 10:54
Min far fløy CPH-TLV flere ganger med DC-10,men om den var i tidtabellen husker jeg ikke.Jeg har selv fløyet strekningen med MD-82 et par ganger før -83'ene ble levert.Etter det fløy jeg bare -83.
OK, bra ! Det betyder ju i alla fall att -81/82 var tidtabellsflygningar innan -83 kom. Tveksamt om -87 varit tidtabellslagda, ska höra med Flemming (ex-SAS OP/CPH, nu Frontier) om han kommer ihåg.
Hva som sto i tidtabellen, vet jeg ikke RolfL. Jeg husker bare det jeg fløy, beklager.
OK, bra ! Det betyder ju i alla fall att -81/82 var tidtabellsflygningar innan -83 kom. Tveksamt om -87 varit tidtabellslagda, ska höra med Flemming (ex-SAS OP/CPH, nu Frontier) om han kommer ihåg.
Ja jeg er ret sikker på at Flemming ved det...
Md87 kunne sagtens række til mellemøsten....20mar 1990 fløje meg med SEDIF
Cairo-CPH :aktuel flyvetid 4timer 21min
Hils Flemming,Rolf
Hilsen
Ole
Lite om SAS/Tel Aviv och MD83
Gamle forumet (http://forum.airpics.com/read.php?TID=9292)
Gamle forumet (http://forum.airpics.com/read.php?TID=14840)
Gamle forumet (http://forum.airpics.com/read.php?TID=13438)
Gamle forumet (http://forum.airpics.com/read.php?TID=3891)
Mener ganske bestemt å huske at jeg fløy DC-10 på familiens første ferie med ID billetter. Og det var i 85 hvis jeg ikke husker helt feil.
S
MountainDew
21-01-2007, 00:41
Jeg fløy med SAS MD-83 i 1996 til Tel-Aviv!
Originally posted by FBU 4EVER
Min far fløy CPH-TLV flere ganger med DC-10,
En av de gångerna var med LN-RKB 1981-08-05 med styrman P. Reithe SK771v/772v totaltid 9:10 varav 2:00 natt och 6:00 instrument enligt loggböckerna :old
Det är enda gången under 5 år på typen som far flög TLV med DC10
Originally posted by Savipix
En av de gångerna var med LN-RKB 1981-08-05 med styrman P. Reithe SK771v/772v totaltid 9:10 varav 2:00 natt och 6:00 instrument enligt loggböckerna :old
Det är enda gången under 5 år på typen som far flög TLV med DC10
Och SK...V betydde väl (om jag minns rätt) att det var någon slags avvikelse från ordinarie tidtabell, i det här fallet förmodligen att sträckan flögs med DC-10.
Det er riktig, Rolf. En 'V' betyr at det har vaert en eller annen endring i det originale oppsettet.