PDA

View Full Version : Navneforslag

vingtor
11-01-2007, 13:23
Som Kristian skriver så er et virtuelt Fornebu-arkiv et av tiltakene vi ønsker å starte opp relativt snart. Da må vi registrere et domenenavn, og det bør fortrinnsvis være intuitivt og nært knyttet opp mot, eller likt med forumets navn.

For å kunne registrere et .no-domene må vi også være registrert som forening i Brønnøysund.

Alt dette bunner ut i at første skritt må være å bestemme navn på "foreningen" eller "forumet". Dette må være på plass før vi kan gå videre.

Herved oppfordres til en "navnekonkurranse". Forslag kan legges inn under denne tråden.

Hvilke domenenavn som er ledige kan sjekkes mange steder, f.eks. her (http://www.uniweb.no/).

Hvordan vi foretar selve utvelgelsen er ikke tenkt noe særlig på ennå. Men det finner vi sikkert ut av. Først trenger vi forslag.

Nils

Falcon
11-01-2007, 14:09
Her er noen domenenavn jeg allerede har sjekket:

Opptatt

www.fbu.no brukes av Frikirkelig Barne- og Ungdomsunion.
www.fornebu er tatt av en eiendomsmegler-luring, se www.Norid.no, SE47O-NORID.
www.fff.no er registrert av Gyldendal for Foreningen For Forlagsfolk FFF1O-NORID).
www.olf.no brukes av Oljeindustriens Landsforbund (OL1O-NORID).

Ledige

www.enfb.no
www.fornebuflyplass.no
www.fornebuforum.no
www.fornebuhistorie.no
www.flyplasshistorie.no
www.oslolufthavnfornebu.no

vingtor
11-01-2007, 15:38
Jeg kan jo begynne med å si hva jeg selv mener om navn.

For det første bør "Fornebu" inngå i navnet (selv om det var tendenser til utbrytergrupper for Gressholmen mm. på møtet).

Begrepet "Flyhistorisk Forening" vil lett gi assosiasjoner til gamle NFF. Det er kanskje ikke det vi vil? (Dessuten vil forkortelsen FFF for mange være ensbetydende med "Forum For Fåreskaller" ....).

Begrepet "luftfartshistorie" har de senere årene tatt over for "flyhistorie". Det er jo også et mere dekkende begrep.

Begrepet "forum" virker mer åpent og mindre forpliktende enn f.eks. "forening" og "klubb". Det kan dermed gjøre det lettere å trekke inn folk utenfra de etablerte fly-miljøene (noe som ble diskutert på møtet) bl.a. mennesker som flytter til til de nye biligområdene. For disse vil forkortelser som FBU, ENBF og OLF være intetsigende, derfor bør vi unngå slike.

Mitt forslag er derfor Fornebu Luftfartshistoriske Forum.

Som domenenavn synes jeg "fornebuhistorie" er det beste av de jeg har sett og tenkt på så langt.

Nils

Fellowship
11-01-2007, 16:28
Originally posted by vingtor

Jeg kan jo begynne med å si hva jeg selv mener om navn.

For det første bør "Fornebu" inngå i navnet (selv om det var tendenser til utbrytergrupper for Gressholmen mm. på møtet).

Begrepet "Flyhistorisk Forening" vil lett gi assosiasjoner til gamle NFF. Det er kanskje ikke det vi vil? (Dessuten vil forkortelsen FFF for mange være ensbetydende med "Forum For Fåreskaller" ....).

Begrepet "luftfartshistorie" har de senere årene tatt over for "flyhistorie". Det er jo også et mere dekkende begrep.

Begrepet "forum" virker mer åpent og mindre forpliktende enn f.eks. "forening" og "klubb". Det kan dermed gjøre det lettere å trekke inn folk utenfra de etablerte fly-miljøene (noe som ble diskutert på møtet) bl.a. mennesker som flytter til til de nye biligområdene. For disse vil forkortelser som FBU, ENBF og OLF være intetsigende, derfor bør vi unngå slike.

Mitt forslag er derfor Fornebu Luftfartshistoriske Forum.

Som domenenavn synes jeg "fornebuhistorie" er det beste av de jeg har sett og tenkt på så langt.

Nils
Jeg er enig i mye av det vingtor/ Nils skriver her.

Men fordi ordet "fornebuhistorie" lett kan gi forhåpning om MER av historien enn flyplasstiden, så vil jeg stemme for å bruke www.fornebuflyplass.no
som nettadresse.

raider66
11-01-2007, 22:53
Jeg støtter Fellowship's synspunkt:cool:

Espen hilser

LN-SEK
12-01-2007, 10:05
Jeg synes alle disse hadde gått greit, derfor er OBJ's forslag helt OK for meg...

www.fornebuflyplass.no
www.fornebuforum.no
www.oslolufthavnfornebu.no

Concorde
12-01-2007, 11:16
Jeg støtter oslolufthavnfornebu.no, det var jo mer enn bare fornebu flyplass, det var Oslo's hovedflyplass.

ANX
12-01-2007, 23:51
Stemmer på:

www.fornebuhistorie.no

Den må vel være rimelig beskrivende og grei?

LN-SSL
13-01-2007, 15:39
fornebuflyplass.no og fornebuhistorie.no er begge gode forslag.
Jeg bor i en kant av landet som gjør at jeg stiller litt på sidelinjen, men flere av oss har gode minner fra en tid og en plass det enkelte ganger føles behagelig å ønske seg tilbake til.

Hva med www.fornebuminner.no i den sammenheng...?^_^

Uansett hva man lander på av navn, blir det uhensiktsmessig langt hvis man skal flette inn både fornebu, flyplass og (fly)historie....

Good luck videre iallefall, til dere som har startet alt dette;)

vingtor
13-01-2007, 15:48
Originally posted by LN-SSL
Uansett hva man lander på av navn, blir det uhensiktsmessig langt hvis man skal flette inn både fornebu, flyplass og (fly)historie....

www.oslolufthavnfornebuhovedflyplassluftfarthistor ieminnerforum.no :rolleyes:

LN-SSL
14-01-2007, 03:26
Originally posted by vingtor

Originally posted by LN-SSL

www.oslolufthavnfornebuhovedflyplassluftfarthistor ieminnerforum.no :rolleyes:

Jahaha...., De kan spøke De...! Det var rimelig seriøst ment fra min side da...:-p

Olebno
15-01-2007, 10:21
Min stemme går til fellowship : fornebuflyplass.no

Falcon
02-02-2007, 16:54
Jeg tror "fornebuflyplass.no" vil kunne fungere bra. Slik sett hadde det naturligvis passet bra å kalle seg "Fornebu Flyplasshistorisk Forum" også; det er jo en rimelig klar og presis beskrivelse av konseptet.

Hva gjelder Nils' poeng med "FFF" sier jeg bare: "What, me worry?" :)

K

Jeg måtte jo sjekke andre forekomster av FFF på http://acronyms.thefreedictionary.com:

Acronym Definition

FFF Family Friendly Forum
FFF Fan Fold Foam
FFF Farmers Feeding Families
FFF Fast Forward Financials
FFF Fast Forward Flight
FFF Fédération Française de Football
FFF Federation of Flyfishers
FFF Feed-Forward Filter
FFF Fehntjer-Fußball-Freunde (Soccer fans, Germany)
FFF Fertile Free Fuels
FFF Fibular Free Flap
FFF Fight for Freedom (gaming)
FFF Filmfernsehfonds Bayern GmbH
FFF Final Fantasy Fans (gaming)
FFF Final Fantasy Freak (gaming)
FFF Firm Financial Facility
FFF First Frame First
FFF Fit for Fight
FFF Five for Fighting (hockey; band)
FFF Flicker Fusion Frequency (ophthalmological figure)
FFF Form, Fit, Function
FFF Forte Fortissimo (music; as loud as can be played)
FFF Fortisissimo (music)
FFF Fortune 500 Index (stock symbol)
FFF Forum for Fåreskaller
FFF Fossil Fuel Foundation of Africa
FFF Fred Flintstone Format (mm/dd/yyyy date format)
FFF Free Form Fabrication
FFF Freeze Frame Fun
FFF Frequency-Flat Fading
FFF Fuel Fabrication Facility
FFF Full Face Fit (mask)
FFF Fun Fearless Female
FFF Fun Fun Fun
FFF Future Fighting Force (US Army)
FFF Future of Freedom Foundation

Jeg likte egentlig den fjerde siste best. :)

vingtor
05-02-2007, 07:33
Originally posted by Falcon

Hva gjelder Nils' poeng med "FFF" sier jeg bare: "What, me worry?" :)

Jeg er allerede med i en slik gruppering (Forum For Fjellsport). :cry:

Nils - fåreskalle