View Full Version : I serien af tilbageblik er vi nået til.....
Tiden er vel nu kommet til et rigtigt tilbageblik...
Her er tidens "king of aircraft"
http://www.airliners.net/open.file/0109783/M/
Hilsen
Ole
Den som jeg hadde min første flytur i, anno juli 1960... Nydelig!
Selv om man kan søke selv på a-net, er det kjekt at noen drar dem frem.
:smile2
FBU 4EVER
09-01-2007, 07:17
Det er vel bare Constellation som kan gjøre "Seven Seas" rangen stridig som verdens vakreste propliner!
Gi oss drakeskjemaet tilbake sporenstreks!
Et flott fly i flotte farger!:smile2
Fikk den med meg. Dagstur til Algiers fra PMI med Spantax i 1970, ex Sabena ! Gøy var det.
Ah; "verdens raskeste fly med tre motorer" (dette var før B727).
fokkeren
09-01-2007, 09:36
En megen fin flymaskin,men mye snag/feil med motorene som var curtis wright.TOK FOR MYE HESTER UT AV MOTORENE:question: Reste med deni 1967 ifra Trondheim til Tromsø.Kunne ikke lande Bodø pga. av brann i den ene motoren.Den ble heldigvis slukket fort.Flammene "slikket" skikkelig rundt vingen:(
FBU 4EVER
09-01-2007, 09:46
Mange passasjerer reagerte med skrekk under take-off om natten.Da sto blåflammene ut av eksosklaffene på cowlingene.Opplevde det selv i 1961 under en take-off fra Khartoum til Nairobi.Vi satt rett innenfor indre høyre og blåskjæret spredte seg rundt i kabinen.Mektig!
Min eneste tur med denne vinteren -66, med 40 minutter hold over FBU mens vi langsomt iste ned. Var nr. 4 i køen, men da plassen åpnet fikk vi plutselig prioritet som nr.1 på grunn av all isen. Kan skrive under på at eksosflammene var et syn!
Extra230
09-01-2007, 10:06
DC-7 var utstyrt med Wright 3350 Turbo Compound motorer. Normalt brukes en eksosturbo til å øke ladetrykket inn i motoren ved at det sitter en kompressor på samme aksel som turbinhjulet. Det er begrenset hvor høyt ladetrykk en kan ha fordi for høyt sylindertrykk vil føre til detonering med påfølgende store skader i motoren.
Wright utviklet på denne motoren en løsning hvor 3 eksosturbiner ble gearet mekanisk inn på veivakslen. På den måten ble motoren tilført ekstra ytelse uten å redusere marginen til detonering. De tre turbinene gav samlet omtrent 600 hk ekstra. Det var imidlertid et mekanisk komplisert system hvor man skulle geare turbinturtallet på ca. 25000 rpm ned til motorens turtall samt andre mekanisk og materialteknisk utfordrende. Det er vel ikke tilfeldig at DC-7 ble kalt verdens raskeste 3-motors fly. Vakker var den i alle fall.....
- T
fokkeren
09-01-2007, 14:17
Tusen takk for meget god infomasjon:-p
Simen-MS
09-01-2007, 16:35
Er det samme motorer som sitter i Constellation og C-119?
Nydelig fly :)
Fredrik Propell
09-01-2007, 19:06
Unskyld meg litt her! Kanskje jeg spørr dumt, men har ikke DC 7 4 motorer? Har helt sikkert missforstått noe her, men alikevell;)
Ikke så ofte alle virket da vettu ;)
Morsomt nick du har valgt forresten, jeg har en sønn på 7 år som heter Fredrik og han er "propell" så det holder..
Originally posted by fredrik propell
Unskyld meg litt her! Kanskje jeg spørr dumt, men har ikke DC 7 4 motorer? Har helt sikkert missforstått noe her, men alikevell;)
Uten at jeg skal si noe for sikkert, så tror jeg motorstopp er et stikkord her..
Originally posted by fredrik propell
Unskyld meg litt her! Kanskje jeg spørr dumt, men har ikke DC 7 4 motorer? Har helt sikkert missforstått noe her, men alikevell;)
Misforstaaet eller ej....Det var et faktum at DC7 ind i mellem havde et motor nedbrud.
Deraf kom frasen om , at den var det hurtigste 3 motorede propel fly....
Jeg tror ikke, at nogen DC7 er started med kun 3 motorer igang
Hilsen
Ole
Jeg hadde ogsaa gleden av mang en kveldsflight med DC-7 fra CPH til FBU paa 60tallet...og blaaflammene fra motorene under Takeoff glemmes aldri......
Extra230
09-01-2007, 23:06
I alle fall samme motoren i Super Connie. Er ikke helt sikker om om C-119 var Turbo Compound eller en "straight" 3350.
Det har faktisk skjedd at DC-7 har tatt med 3 motorer. Dette har hendt ved motorhavari på utestasjon langt unna. Propellen ble da bundet fast i feathered posisjon og flyvingen var selvsagt uten pax.
- T
FBU 4EVER
10-01-2007, 09:59
Faren min var styrmann på DC-7 på slutten av 50 og begynnelsen på 60-tallet.Han hadde mange turer med DC-7 og fedret propell.Han har også en 8mm filsnutt med en stasjonær prop et sted over Polhavet.
De siste Constellation'ene (1049 og 1649) hadde samme motor,mens C-119 hadde stort sett "straight"-utgaven av R-3350.Stort sett samme motor som satt på B-29 Superfortress.
Constellation var kanskje ikke verdens raskeste tre-motors,men mest elegante tre-motors.:colgate:
Dette var vel egentlig om DC-7C.Men det stod noe om C-119 her også.Det var vel de seneste utgavene av C-119 (F,G,J og L) som hadde Wright motorer.De andre utgavene hadde Pratt & Whitney R-4360 motorer.De flyene som Luftforsvaret hadde var av versjon C-119 G.
Edit:glemte parantes..