PDA

View Full Version : VINTERBILDER FRA GARDERMOEN RAMP.


MountainDew
06-01-2007, 20:07
Hei!

Hadde fri fra jobben idag, så tok meg en tur rundt på flyplassen med C172 som hadde vakt på toalettbilen.

MountainDew
06-01-2007, 20:08
Masse brøytebiler!

MountainDew
06-01-2007, 20:10
SK, AF & SN

MountainDew
06-01-2007, 20:14
NB & DY

MountainDew
06-01-2007, 20:15
Travel kveld på SAS Teknisk. Mange fly i hangar også!

MountainDew
06-01-2007, 20:18
Ganske rolig på flyplassen. Liker Braathens fargene, men forsvinner litt etter litt....

MountainDew
06-01-2007, 20:20
C172 tømmer flyet og fyller på ny blåvæske!

MountainDew
06-01-2007, 20:23
BA, KL og denne SN som skal snike seg med hele tiden. :shake Forstår ikke hvorfor...?

Bizflyer
06-01-2007, 20:26
Jaja! Synes dere fikk mye ut av den latrinetjenesten!
Hvem snakket om drittjobb??
:lol

BF:musikk

rampen
06-01-2007, 21:01
Kjempefine bilder. Ser dere synder med å kjøre baggasjebåndet inn i flyet også, noe selskapene ikke liker..men noe alle stuere gjør for det er tragisk å ha disse kant i kant:wink
Heller ikke værst at du bruker fritiden din på flyplassen, ikke mange som gjør det gitt:-p

sk931
06-01-2007, 21:03
Gode billeder
Kan se at Brussels Airline er din absolutte favorit denne dag !!!!

Hilsen
Ole

Airbus 330
06-01-2007, 21:56
Meget flotte bilder, håper du har flere fridager du kan bruke der. :clap

Airbus 330. :smile2

LN-MOW
06-01-2007, 22:16
Originally posted by rampen

Ser dere synder med å kjøre baggasjebåndet inn i flyet også, noe selskapene ikke liker..men noe alle stuere gjør for det er tragisk å ha disse kant i kant:wink


Tror neppe du hadde synes det samme hvis du hadde sett baandet droppe tre fot og bulke karmen med paafoelgende kansellering og blodtoerstig flyselskapsrep. paa jakt etter synder. Det er ikke uvanlig med slike dropp, spesielt ikke hvis baandet er daarlig vedlikeholdet. Har ogsaa sett uerfarne operatoerer gjoere det samme.

Fine bilder!

MountainDew
07-01-2007, 00:52
Lurest å plassere båndet forskriftmessig. Desverre skal folk finne på sine egne lettvinte løsninger.

Er det noen spesielle regler/lover på Gardermoen angående fotografering på flyplassen?
En "kollega" i NP mente at det ikke var lov å ta bilder uten tillatelse for det hadde han hørt. Nå har jeg jobbet på flyplass i 4 år (BGO & OSL) og har ikke fått noen kommentarer på fotografering før nå. (alltid noen som skal legge seg opp i hva en gjør!)

KennethGS
07-01-2007, 01:49
Tja, det finnes jo selskaper som forbyr at båndet skal være i lasterommet, men samtidig innser at de kan glemme 25 minutter turnaround om de håndhever det.... ...men med et forbud så har de sikret seg, hvisomatte dersomatte... :rolleyes:

Enten har vi båndet I lasterommet, ellers så bruker vi ikke båndet, med den lengre tiden det måtte ta...
Båndet er et hjelpemiddel for oss, og om båndet står på utsiden under lasting så er det mer i veien enn til hjelp. Så enkelt er det faktisk...

De uhellene vi har hatt i forbindelse med bruk av bånd på Torp har vært skader UNDER karmen, i forbindelse med kjøring til eller fra flyet (glatt, brukerfeil, feil gir, osv)..

LN-MOW
07-01-2007, 02:09
http://www.enfb.net/stuff/1.jpg
http://www.enfb.net/stuff/2.jpg
http://www.enfb.net/stuff/3.jpg
http://www.enfb.net/stuff/4.jpg
http://www.enfb.net/stuff/5.jpg

LN-MOW
07-01-2007, 02:11
Originally posted by KennethGS

De uhellene vi har hatt i forbindelse med bruk av bånd på Torp har vært skader UNDER karmen, i forbindelse med kjøring til eller fra flyet (glatt, brukerfeil, feil gir, osv)..


Hadde du fulgt 4.800.B.2 hadde ikke det skjedd heller ... ;)

KennethGS
07-01-2007, 02:17
http://www.powerstow.com/

Slike har vi sett på, og de nye båndene vi får levert snart er klare for montering av slike...

Mens dere trekker dere ut av belly, så går vi lengre inn... ;)

KennethGS
07-01-2007, 02:21
Originally posted by LN-MOW

Originally posted by KennethGS

De uhellene vi har hatt i forbindelse med bruk av bånd på Torp har vært skader UNDER karmen, i forbindelse med kjøring til eller fra flyet (glatt, brukerfeil, feil gir, osv)..


Hadde du fulgt 4.800.B.2 hadde ikke det skjedd heller ... ;)



Hva vet vel du om minstehøyden på våre bånd? ;)

På en A320 eller 757, så kan man jo nesten kjøre hele båndbilen under uten å treffe noe, men foran på en 737 så blir det et helt annet resultat...:p

Kort sagt, så er minstehøyden på båndene rett under karmen på fremre hold på en 737-200, mens tilsvarende på en 737-800 er omtrent 10 cm høyere.. Mao. så vil man treffe flyet selv med båndet på laveste høyde...

Spanair
07-01-2007, 02:33
Originally posted by KennethGS

http://www.powerstow.com/

Slike har vi sett på, og de nye båndene vi får levert snart er klare for montering av slike...

Mens dere trekker dere ut av belly, så går vi lengre inn... ;)

Var det ikke RampSnake det skulle satses på for noen få år siden da? Mener de prøvde den ut på CPH i 2003... Hvordan gikk det egentlig med den? Er den lenger i bruk?

gixer
07-01-2007, 02:52
Originally posted by LN-MOW

Originally posted by KennethGS

De uhellene vi har hatt i forbindelse med bruk av bånd på Torp har vært skader UNDER karmen, i forbindelse med kjøring til eller fra flyet (glatt, brukerfeil, feil gir, osv)..


Hadde du fulgt 4.800.B.2 hadde ikke det skjedd heller ... ;)


Hadde noen av de reglene blitt fulgt så hadde det blitt mange forsinkelser. Se for deg sekker, bagger o.l. med stropper som setter seg fast i sprekken mellom båndet og skroget. Det er begrenset hvor forsiktig man kan være på en 25 min turnaround..

KennethGS
07-01-2007, 02:54
Originally posted by Spanair

Originally posted by KennethGS

http://www.powerstow.com/

Slike har vi sett på, og de nye båndene vi får levert snart er klare for montering av slike...

Mens dere trekker dere ut av belly, så går vi lengre inn... ;)

Var det ikke RampSnake det skulle satses på for noen få år siden da? Mener de prøvde den ut på CPH i 2003... Hvordan gikk det egentlig med den? Er den lenger i bruk?

Rampsnake har vel etter sigende blitt dømt nedenom og hjem av brukerene, og de som vedlikeholder dem... De var aktuelle for WF på Torp også tidligere, men man avventet vel SGS sine erfaringer med utstyret, og det var nok lurt...
Den er visst kjempefin i bruk, når den virker, hvilket visstnok er uvanlig... :rolleyes:

Nå er det visst Powerstow som er aktuell, og så langt så ser den ut til å være mer driftsikker. Var en "delegasjon" herfra og kikket på den hos brukere (ikke fabrikknytt mao.), og så langt så hadde visst Powerstow et godt rykte, og våre "representanter" kom hjem full av godord om redskapen, både sett med hensyn til bruk og vedlikehold... :clap

LN-MOW
07-01-2007, 03:40
Originally posted by gixer

Hadde noen av de reglene blitt fulgt så hadde det blitt mange forsinkelser. Se for deg sekker, bagger o.l. med stropper som setter seg fast i sprekken mellom båndet og skroget. Det er begrenset hvor forsiktig man kan være på en 25 min turnaround..

Det skjer svaert sjelden. Og jeg har vaert med paa lasting av mange militaere ryggsekker og bager. Staar baandet riktig (2 tommer pluss fra karmen) vil ikke det vaere noe problem.

Safety first. Hvis du skader maskinen ved aa ignorere sikkerhetsbestemmelsene, er det 'game over' for deg. Er det verdt det?

MountainDew
07-01-2007, 03:46
Ikke nødvendig å kjøre båndet inn i flyet. Når jeg jobber ute på ramp kjører jeg båndet inn til flyet slik som vi lærte på kurset (samme som bildene dine MOW). Sparer lite tid på den inn i flyet metoden.

Men er det noen som vet noe om det spørsmålet jeg skrev angående fotografering på GM?

LN-MOW
07-01-2007, 03:49
Ikkeno' problem. Bare vaer diskret rundt det militaere omraadet.

EB
07-01-2007, 14:40
Flotte stemningsbilder... Likte bildet med DY i enden av banen veldig godt...:clap

SK1399
07-01-2007, 20:50
Originally posted by Spanair

Originally posted by KennethGS

http://www.powerstow.com/

Slike har vi sett på, og de nye båndene vi får levert snart er klare for montering av slike...

Mens dere trekker dere ut av belly, så går vi lengre inn... ;)

Var det ikke RampSnake det skulle satses på for noen få år siden da? Mener de prøvde den ut på CPH i 2003... Hvordan gikk det egentlig med den? Er den lenger i bruk?

selve rampsnake prosjektet er vell solgt ut av konsernet, men SAS har en del av slangene, og flere skal kjøpes inn....


Mer om rampsnake (http://www.fmctechnologies.com/AirportEquipmentServices/GroundSupportEquipment/CargoLoaders/RampSnake.aspx)

CK
08-01-2007, 08:53
Keneth, da - selv jeg med en liten ukes erfaring som stuer vet at båndet ikke skal INN i flyet. Jeg opplevde aldri at båndet var inne i lasterommet den uken jeg var på TRF, gutta fulgte alltid reglene og plasserte båndet som på bildene fra MOW

KennethGS
08-01-2007, 13:53
Originally posted by CK

Keneth, da - selv jeg med en liten ukes erfaring som stuer vet at båndet ikke skal INN i flyet. Jeg opplevde aldri at båndet var inne i lasterommet den uken jeg var på TRF, gutta fulgte alltid reglene og plasserte båndet som på bildene fra MOW

Du har jobbet der i ei uke, og jeg har jobbet der i nesten 8 år, hvorav 3 år på skiftet du var på. Hvis båndet ikke var i belly, så må det ha vært fordi du var der... ;)

Superhai
08-01-2007, 16:56
Rampsnake er i bruk her på OSL, men den består jo av mange deler så den har oftere snag enn andre, men den er veldig fin når den virker. Det er FMC som har kjøpt opp prosjektet.