PDA

View Full Version : Doble Bonuspoeng på Eurobonus?

Bizflyer
06-01-2007, 16:43
I "gamle dager" da konkurransen mellom Braathens og SAS var på "topp", så var det stadig noen kampanjer med doble, og sågar triple bonuspoeng.

Det må være flere år siden jeg har hørt at SAS har kampanjer som gjør at man kan få noen ekstra poeng.

Er det bare meg som ikke følger med i timen, eller er det resulatet av manglende konkurranse på full-service-selskaper?

BF:cool2

SQ 777
06-01-2007, 17:06
Enig, i dag er kun 25 % på mesteparten !!. DET ER EN ÅTTENDEPART AV DOBLE !!. Men det gjør ingenting. Vi har vel flest flyktet fra DETTE FORLENGST !! :cry:

Tommy777
06-01-2007, 18:49
Det er en grunn til at Eurobonus har gått fra å være verdens beste FF program til å dumpe ned på plassen foran Aeroflot på Freddies...

Programmet er en skandale, særlig for nordmenn som har mistet mye av muligheten til å opptjene poeng.

Selv om du nå kun trenger 45000 poeng for å få gull, krever dette at du reiser Oslo-Chicago t/r 16 ganger med billetter i W klasse som koster 5200 t/r.

Med andre ord, helt på trynet. Lufthansa startet denne trenden, men de er ikke i nærheten av å være så rævva som EB.

Så om du ikke flyr business eller flex hele tiden, er Eurobonus ubrukelig...

Bizflyer
06-01-2007, 19:24
Eurobonus er pr i dag til for dem som fly mye internasjonalt på dyre billetter. Den eneste fordelen jeg kan se med Eurobonus er vel at det er det letteste systemet å oppnå gull status i Star Alliance på om man bor i Norge.

Et annet stort minus er at poengene "fordamper" etter 5 år. Slik som opptjeningen er nå for meg, så har jeg ikke lenger mulighet for å spare meg opp til en biz class til f.eks. Asia. Poengene har desverre fordampet før jeg har spart nok. Det er kraftig irriterende.

Er det slik også i andre Star Alliance selskaper at poengene fordamper etter 5 år?

BF:cool2

DYflyer
06-01-2007, 20:25
Det er vel slik hos alle de europeiske medlemmene. Tror du må over til de amerikanske medlemmene for å slippe at poengene går ut på dato. Er selv medlem hos Aeroplan (Air Canada), men de har nå innført 7 års frist.

EB
06-01-2007, 21:52
EB funker for EB...:D

TOS
06-01-2007, 21:56
Originally posted by EB

Det meste med SAS funker vel for EB....?:wink

Jeg mener helt klart at bonusprogrammet til SAS er blitt meget dårlig sammenliknet med det man hadde tidligere. Det er omtrent slik at man ikke gidder å tenke på å registrere bonuskortet sitt - når man kan risikere å tjene 150 poeng på LON-OSL så er det litt meningsløst..... Synd å kaste bort et godt virkemiddel som også kunne hjulpet SAS i konkurransen med LCC'er.

SQ 777
06-01-2007, 21:57
EB funker for SQ 777 også, flere år nå, og sikkert framover, takket være LH og UA og AC. Kjekt at at SK betaler for mine bonusturer med UA, SQ etc !! :wink

Tommy777
06-01-2007, 23:48
Originally posted by EB

EB vet ikke hva han snakker om.... Håper du er fornøyd når du returnerer fra SFO og finner 3500 poeng på kontoen din for hele turen fra Oslo til San Fran og tilbake. Alle disse klassene på LH gir 25% poeng:
E, G, K, U, W, S, T, L

Lufthansa gir 50% som minste bonus i 4 av disse klassene, UA og resten av *A gir 100%..

Ja, et skikkelig bra bonusprogram...

Tommy777
06-01-2007, 23:50
Originally posted by SQ 777

EB funker for SQ 777 også, flere år nå, og sikkert framover, takket være LH og UA og AC. Kjekt at at SK betaler for mine bonusturer med UA, SQ etc !! :wink

Det spiller jo ingen rolle om sas bytter reiser med andre flyselskaper. Du må jo først tjene opp poengene..

LN-MOW
07-01-2007, 00:19
Originally posted by Tommy777

EB vet ikke hva han snakker om.... Håper du er fornøyd når du returnerer fra SFO og finner 3500 poeng på kontoen din for hele turen fra Oslo til San Fran og tilbake.

:p Det er det jeg faar for t/r Montreal i mars, det .....

litt-amatør
07-01-2007, 00:44
Jeg fløy Oslo- Las Palmas t/r, SK's lengste direkterute fra Norge, betalte 3800 kr for biletten og satt igjen med 1300 poeng for turen. Ikke fornøyd med poengopptjeningen på EuroBonus nei. Den er blitt ganske verdiløs for passasjerer som reiser economy i stor grad.

Bizflyer
07-01-2007, 00:54
Tommy!

Ifølge det du sier, vil da følgende være korrekt?

SAS Oslo - Seatle på billig billett gir ca 3500 poeng
Med UA over dammen ca 13000 poeng på EB kontoen?

Hvis dette stemmer må da dette fungere som skikkelig dårlig reklame for SAS (Og også LH som tydeligvis også bare gir 25% poeng).
Bruk et annet flyselskap og få masse flere poeng på SAS Eurobonus kontoen enn om du hadde fått flydd SAS selv!

Det er jo nesten som om jeg skulle få Choise poeng for å bo på Rica hotell!

Når skal SAS våkne??

BF:question:

TOS
07-01-2007, 00:58
Originally posted by Bizflyer

Med SAS på billgste billett får man vel 1225 poeng per vei fra CPH til SEA eller 2450 t/r. I tillegg kommer vel 150 poeng OSL-CPH, slik at totalen vel blir knapt 2800 bonuspoeng. Kun drøyt 4 sånne turer så har man opptjent nok til en tur innenlands. Skikkelig valuta for pengene.......:wow:

Tommy777
07-01-2007, 04:36

Tommy!

Ifølge det du sier, vil da følgende være korrekt?

Med UA over dammen ca 13000 poeng på EB kontoen?

Hvis dette stemmer må da dette fungere som skikkelig dårlig reklame for SAS (Og også LH som tydeligvis også bare gir 25% poeng).
Bruk et annet flyselskap og få masse flere poeng på SAS Eurobonus kontoen enn om du hadde fått flydd SAS selv!

Det er jo nesten som om jeg skulle få Choise poeng for å bo på Rica hotell!

Når skal SAS våkne??

BF:question:

I hele 8 måneder etter SAS introduserte 25% regelen, fikk man 100% EB bonuspoeng på både UA og flere *A partnere, men ikke på SAS.

Men sommeren 2005 forsvant selvsagt denne muligheten.

I disse 4 klassene får du nå bare 25% bonuspoeng når du flyr SAS og registrerer poengene dine på UA kontoen: Low Economy W, S, L, T . L, S og T er innenlandskoder i USA, W er den billigste transatlantiske koden.

Lufthansa ble kjent for å "straffe" billige billetter lenge før SAS, men de gir 50%, ikke 25%... Dessuten er oppkjøp til billigste 100% klasse MYE billigere enn SAS. MEN er du medlem av UAs program får du 100% poeng på ALLE LH klasser, også de billigste. Men for å kunne oppgradere til business med en UA voucher på LH, kan du ikke reise i de billigste klassene, derfor bruker jeg å booke LH billetter i en klasse som gir 100%. UA sitt program er, etter min mening, det beste *A programmet. Du får 100% poeng MINIMUM uansett klasse på alle partner flyselskaper, utenom SAS. I tillegg får du 100% ekstrapoeng som elite når du flyr UA/US eller LH i økonomi, så 200% for hver flydde mile på billigste klasse! Så kommer F og C bonus i tillegg.

Men SAS har et stort problem. Bonusprogrammet deres er elendig for alle andre enn for de (som meg og deg, BF) som reiser mye internasjonalt i Flex/Extra eller C. Som andre her har påpekt, får man nå så lite poeng at man aldri klarer å samle opp til noe spennende før poengene utgår. Som et eksempel: Som EBG opptjener man 385 grunnpoeng, som basic medlem 300 på en flight OSL-LHR, mot 1500/1200 tidligere. Så det vil si at man må reise 20 ganger t/r OSL-LHR for å få en gratistur innenlands eller i skandinavia Merk at billetter som koster 2000 t/r ender opp i Economy discounted kategorien, du må opp i 2400 t/r for 100% poeng. For å opptjene nok grunnpoeng for å kvalifisere til EBG, må man reise nesten 80 turer (!) tur/retur OSL-LHR!!!!! Om man reiser t/r OSL-CPH/ARN, må man reise 40 ganger t/r (!!!) for å få en gratis tur og 150 ganger t/r OSL-CPH/ARN (!!!!!) for å opptjene EBG!!! Og alt dette på et år!!! Det er SINNSYKT!

Jeg bruker primært mine poeng på å ta ut bonusreiser på billetter jeg aldri hadde hatt råd til å kjøpe privat, som SQ F og LH F turer. I tillegg har jeg brukt mesteparten av SAS poengene på å oppgradere til C. De siste 5 årene har jeg faktisk brukt over 80% av opptjente poeng på det. En vanlig mann (majoriteten av EB medlemmene), får aldri noe som helst igjen av sin EB konto som i gamle dager.

På toppen av det hele, er websidene til SAS såpass mongo at man ikke en gang vet hvilken bookingklasse/hvor mange poeng man får uten å være ekspert. Folk flest skjønner ikke bæra og driter derfor i hele poengstyret. Det er derfor at billigselskaper som KLM har gjort det såpass bra de siste årene på Norge

Etter 2 år som UA 1K medlem, har jeg svimlende 835.000 miles på kontoen, fruen har ca. halvparten på sin, dvs langt over en million miles har vi tilsammen. Dette på grunn av en masse tilbud og kampanjer, samt kredittkort. Dette er f.eks. en kampanje som går nå: Fly 3 t/r hvor som helst med UA og få 25.000 miles. Jeg og fruen tok en tur til Florida, 98 USD t/r per pers, 1 tur til NYC 118 t/r pr. pers samt en jobb tur på hver av oss. Voila! 50.000 poeng på konto tilsammen for oss, nok til en tur t/r Norge på kjipklasse. Samme tilbudet har AA, har også der scoret akkurat samme tilbudet. Tilbud (http://www.united.com/page/article/0,6722,1252,00.html#25,000%20bonus%20miles%20-%20Earn%20for%203%20qualifying%20roundtrips)

Det er klart at bonusprogrammene i USA er helt forskjellige fra Europa, men siden UA er i Star, får du like bra behandling som en EBG kunde når du reiser med SAS. Den eneste fordelen EBG har er at de kan velge sete foran rad 6 ved bestilling på en klasse flygninger. Det problemet løser du lett: sjekk inn på nettet 22 timer før avgang og velg rad 1 (som er blokkert helt inntil 22 timer før, ingen kan røre den raden inkl. EBG)

Så flyr man mye LH/SQ, så er UA et meget bra program. EBG beholder jeg på grunn av en ting: Det gir meg gratis tilgang til lounger innenriks i USA, du får ikke adgang med UA kort til UAs lounger, du må betale medlemskap for å få tilgang om du er UA/US medlem. Sånn er reglene i USA. Det er alt for mange *Gold her borte til å gi alle gratis tilgang til loungene, det hadde blitt kaos.

Jeg har hatt mange møter med EBs ledelse i Stockholm på vegne av Flyertalk de siste par år, i tillegg har jeg vært med i en fokus gruppe sammen med et konsulentfirma SAS har leid inn for å evaluere programmet. EB har lovet et HELT nytt program, skulle komme høsten 2006, men i kjent SAS stil er dette utsatt til våren/sommeren 2007. De mest lojale kundene svikter EB programmet, det er SAS fullstendig klar over, vi får se hva de har kokt i hop for å vinne æren og Freddies tilbake

EB
07-01-2007, 08:43
Bra oppdatering fra Tommy777 - men vi er jo i hver vår ende av skalaen på bonusprogrammene... Kanskje har Victor D. og Norwegian lykkes i å avbonusglorifisere meg...;) Men med mine poeng som jeg stort sett tjener på OSL_ARN så oppgraderes både jeg og min mann både titt og ofte...så så veldig galt er det da ikke...:D

PSST! Ingen av klassene Tommy777 frykter kommer opp på lufthansa.no... Så da blir det vel litt poeng på oss alikevel...

OSLflyer
07-01-2007, 12:49
Det var dagens reklame for UA's MP-program:wink

Uansett en interessant erfaring som Tommy har lært og som vi får ta del i.

UA sitt program er, etter min mening, det beste *A programmet. Du får 100% poeng MINIMUM uansett klasse på alle partner flyselskaper, utenom SAS.

Betyr det at MP gir 100% miles på TG og SQ sine billige billetter(husker ikke i farta kodene) samt på JK's S on N klasser?

For de som synes det er liten vits å samle poeng hos EB, kan prøve lykken hos OK og SkyTeam. Til og med Flying Blue kan være løsningen for flere.

Vedr. Freddie (http://www.freddieawards.com/main.php) føler jeg meg sikker på at EB higer etter et billig trofe som av alt det er vært vil benyttes i markedsføringen. Den kategorein som EB satser på må da være Best Award Redemption og deres dagstilbud til SEA/WAS for 20K og 40K for henholdsvis økonomi og biz.

Bizflyer
07-01-2007, 13:29
Det eneste positive jeg har sett med SAS EB er at når man flyr Business class, får man dobbelt så mange poeng som economy om man reiser intercontinentalt. Til sammenligning får man på Thai og SQ sine bonusprogrammer bare 25% ekstra poeng for å fly business, og 50% ekstra for First Class. På SAS får man 100% ekstra for business, men ikke noe ytterligere for First Class.

Hvordan er dette på UA MP, Tommy?

BFcool2

EB
07-01-2007, 13:30
Valg av flyselskap gjøres på mange bakgrunner... Pris, bonusprogram, rutenett, flytype, antall som reiser sammen, transitflyplass, hvem som betaler etc...

LCH78
07-01-2007, 13:36
Originally posted by TOS
når man kan risikere å tjene 150 poeng på LON-OSL så er det litt meningsløst.

Så heldig du va da.. trur jeg fikk 70 poeng for SVG-CPH-OSL i sommer :)

OSLflyer
07-01-2007, 13:52
Originally posted by LCH78

Originally posted by TOS

Lavest opptjening OSL-LON med EBB er 300 poeng og på en SVG-CPH-OSL tur får man de samme 300 poengene(150+150).
Det er ikke nødvendig å gjøre situasjonen for EB's medlemmer verre;)

OSLflyer
07-01-2007, 13:59

Det eneste positive jeg har sett med SAS EB er at når man flyr Business class, får man dobbelt så mange poeng som economy om man reiser intercontinentalt. Til sammenligning får man på Thai og SQ sine bonusprogrammer bare 25% ekstra poeng for å fly business, og 50% ekstra for First Class. På SAS får man 100% ekstra for business, men ikke noe ytterligere for First Class.

Hvordan er dette på UA MP, Tommy?

BFcool2

Kun 25 og 50% ekstra hos MP

jb1
07-01-2007, 14:42
Jeg kunne ikke sagt meg mer enig i kritikken av EB, SAS kaster bort muligheten til å ha et bra bonusprogram. 25 % inntjening er latterlig lite. Jeg blir sølvmedlem etter en tur down under til i februar, men jeg vil etter all sannsylighet miste dette igjen neste år, da jeg ikke reiser C og Australia drar jeg nok ikke til på en stund etter denne turen. Jeg har vært sølvmedlem en gang før, eneste virkelig merkbare forskjell var at man kunne ta med ekstram bagasje, noe som jeg har nytt godt av etter å ha flyttet mye med fly de siste årene. Når det gjelder hvilke fordeler man får som sølvmedlem har SAS en jobb å gjøre når det gjelder å informere sine ansatte, jeg har opplevet å måtte påpeke disse, f.eks check in i businessskranke, da jeg har blitt avvist med økonomibillett, lite profesjonelt.

TOS
07-01-2007, 14:49
Originally posted by OSLflyer

Originally posted by LCH78

Originally posted by TOS

Lavest opptjening OSL-LON med EBB er 300 poeng og på en SVG-CPH-OSL tur får man de samme 300 poengene(150+150).
Det er ikke nødvendig å gjøre situasjonen for EB's medlemmer verre;)

Det har du selvsagt helt rett i. 300 poeng for OSL-LON. Det er fortsatt (nesten) like meningsløst å registrere poengene.... Det blir riktignok drøyt 3000 poeng for en tur OSL-SEA t/r i motsetning til 2750 som opprinnelig foreslått av meg.

FlyHi
07-01-2007, 15:31
Ja, optjeningen af point på EB er blevet sværere igennem de seneste år på de billgste billetter - til gengæld er prisen for de billigste billetklasser vel også faldet betydeligt - ligesom det nu også er muligt at købe one-way-billetter på de billigste klasser i Europa - man kan vel ikke få i både pose og sæk...

De billigste billetter er nu fuldt ud konkurrencedygtige med lavprisselskaberne, der ikke giver mulighed for at optjene bonuspoint - ligesom man også kan benytte sit guld-kort til loungeadgang og fasttrack selvom man rejser på de billigste billetter.

Alt i alt synes jeg faktisk det er meget fair at der bliver differentieret mere mellem de billigste og dyreste billetter - det er vel kun fair at dem der betaler skyhøje priser for billetterne også får betydeligt mere på bonusprogrammet.

For mig fungerer EB ganske godt - specielt efter der blev indført fasttrack på CPH - det er et stort konkurrenceparameter og får ofte mig til at vælge SAS - også på dyrere billetter engang imellem. Dertil kommer at der faktisk jævnligt er nogle ret gode bonus-tilbud med europæiske destinationer for 15.000 point på Business, hvilket er ganske billigt.

EB
07-01-2007, 18:20
Så enig - så enig... Alt er ikke så svart...:D

Bizflyer
07-01-2007, 19:11
Da synes jeg dere skulle tenke litt på følgende:

Jeg har sammenlignet en flyreise t/r Krs - London i uke 4 og det viser at man kan fly Krs-Lhr med SAS for 2300 kr (billigste alternativ) og få 600 poeng for hele turen. Eller man kan betale 457 kroner med Norwegian.

Tar man noen flere eksempler med Ryanair ut av Sandefjord, er jeg ikke i tvil om at de laveste prisene mellom SAS og LCC flyselskapene er milevis i fra hverandre.

Så jeg er sterkt uenig i den argumentasjonen som fremkommer at man ikke skal regne med noen poeng da SAS har blitt så veldig mye billigere.

Jeg skal være enig i at noe billigere har det blitt, men ilangt fra så langt ned som LCC. Og det er vel billigste alternativer vi sammenligner ut i fra??

Så det så!

BF:old

OSLflyer
07-01-2007, 19:45
Det som er problemet med SK er at ledelsen ikke har bestemt seg for om de skal være et fullserviceselskap eller et LCC. Problemet for SK blir da at de TAPER på begge fronter.

Som LCC er de ikke billigst og SK ligger langt etter sine konkurrenter hvis de er frekke nok til å definere seg som et fullserviceselskap. Å tro og kunne drive flyselskap i dag med en mentalitet som sier "ja takk" til begge segmentene er vel en smule naivt:rolleyes:

TOS
07-01-2007, 19:53
Det er selvsagt riktig at billettene med f.eks. SAS er blitt billigere, men å trekke konklusjonen at man derfor ikke bør/kan få bra med bonuspoeng tror jeg vitner om en liten misforståelse mht. hva et slikt bonusprogram er ment å skulle være. Selskapene har bonusprogrammer for å skape lojalitet blant sine kunder, slik at man på sikt som selskap kan tjene noe mer penger enn i fraværet av bonusprogram, samt å gi kundene et tilbud som i utgangpunktet koster selskapet svært lite (ideen til AA som startet dette var vel at de uansett var ledige plasser på flyene, og at man ved å dele ut disse plassene til bonusreisende så fylte man egentlig i utgangspunktet tomme seter).

Hvem er det så man skal skape lojalitet for? De som betaler mye penger, eller de som kjøper billige billetter? Jeg tror at det i de fleste tilfeller er slik at de forretningsreisende i mye mindre grad skifter til LCC'er pga lavere pris, fordi de verdsetter hyppige avganger og enkle reiser (gjennomgående billetter slik at man slipper å legge inn veldig mye ekstra tid på transittflyplassene, gjennomgående innsjekk av baggasje, stort nettverk som gjør at man kan nå mange destinasjoner osv.). Jeg tror derimot at SAS skyter seg selv i foten når de velger å desimere bonusopptjeningen for de som kjøper billige billetter, fordi det ville vært mye enklere for SAS å konkurrere med LCC'ene om de kunne skilte med bonusopptjening som ekstra "bonus" ved bruk av SAS kontra f.eks. DY. Når jeg skal ut å reise i dag så er det på reiser i Europa slik at jeg ikke gidder å ta hensyn til bonuspoengene når jeg skal vurdere hva som er billigst totalt sett. det gjorde jeg tidligere, med det resultatet at SAS kunne holdt 10-15% høyere billettpriser men fortsatt vært det billigste alternativet totalt sett (når verdien av bonuspoengene ble tatt hensyn til). Jeg tror det er mange som er i samme situasjon som meg.

Det neste problemet, som mange har påpekt her på forumet, er jo at man må være spesialist på reiser om man skal kunne finne ut av hvor mange bonuspoeng man faktisk tjener på en gitt reise og til gitt pris. På KLM får man f.eks. opp ulike alternativer med dertilhørende nivå på bonusopptjeningen. Da kan man enkelt se hva det vil koste ekstra om man foretrekker full opptjening.

Når SAS først har et slikt program så burde man kanskje brukt det for det man kan, noe kun de mest hardbarkede SAS fans kan hevde at man gjør. Det er klart man får bonuspoeng i ny & ne, men designet av programmet er definitivt ikke egnet til å skape lojale kunder. Om programmet ikke skaper lojale kunder så kan man like godt legge ned hele Eurobonus, eller endre opplegget slik at man gjør noe fornuftig med programmet. EB fungere kanskje til å gi fordeler for de som reiser på dyre billetter, men de har ofte ikke så mange reelle alternativer til de som reiser på billige billetter og som ikke reiser så ofte. De som reiser ofte vil automatisk ønske å samle sine poeng hos et selskap for å få riktig farge på kortet, mens de som ikke reiser så ofte ikke trenger å bry seg med poengene en gang (fordi det er så lite, samt at de fjernes etter 5 år slik at de reelt sett ikke har noen verdi). SAS må gjerne fortsette å kjøre bonusprogrammet sitt i dass, men det er ikke spesielt lurt om de ønsker å hevde seg i konkurransen med andre selskaper (også de som ikke har bonusprogram).

jb1
07-01-2007, 21:56
Takk til siste taler, bifalles fullt ut!

VoiceCom
07-01-2007, 23:04
Originally posted by jb1

Me too!

Tommy777
08-01-2007, 01:18
Originally posted by FlyHi

Ja, optjeningen af point på EB er blevet sværere igennem de seneste år på de billgste billetter - til gengæld er prisen for de billigste billetklasser vel også faldet betydeligt - ligesom det nu også er muligt at købe one-way-billetter på de billigste klasser i Europa - man kan vel ikke få i både pose og sæk...

De billigste billetter er nu fuldt ud konkurrencedygtige med lavprisselskaberne, der ikke giver mulighed for at optjene bonuspoint - ligesom man også kan benytte sit guld-kort til loungeadgang og fasttrack selvom man rejser på de billigste billetter.

Alt i alt synes jeg faktisk det er meget fair at der bliver differentieret mere mellem de billigste og dyreste billetter - det er vel kun fair at dem der betaler skyhøje priser for billetterne også får betydeligt mere på bonusprogrammet.

For mig fungerer EB ganske godt - specielt efter der blev indført fasttrack på CPH - det er et stort konkurrenceparameter og får ofte mig til at vælge SAS - også på dyrere billetter engang imellem. Dertil kommer at der faktisk jævnligt er nogle ret gode bonus-tilbud med europæiske destinationer for 15.000 point på Business, hvilket er ganske billigt.

Det er riktig at man ikke kan få både i pose og sekk. Jeg er helt enig at de som betaler mer, bør tjene mer poeng. Den regelen har alle bonus programmer alltid hatt, inkludert Eurobonus som gir 150% for Flex/Extra og 200% for Business. Når man da velger å devaluere verdien av programmet sitt til å gi kun 25%, er det rimelig drastisk etter min mening. Og det at billetter har blitt mye billigere, er jo sant, men billetter som kostet det samme i 2003 og ga 100% poeng, gir nå 25% poeng

Jeg sjekket noen gamle kvitteringer i forbindelse med et møte med EB en tid tilbake
Det var billetter lenge før 25% regelen kom. En typisk weekend billett OSL-LHR kostet med 21 dagers forkjøp 2200.- t/r i 2003, enda billigere på diverse kampanjer. Skillet mellom 25% og 100% ligger på 2200 kroner t/r LHR i dag, billigste billett koster ca. 1200 t/r, dog er det MEGET tøft å få den prisen dersom man ikke velger meget ukurante avganger og bestiller månedsvis i forveien.

For å gjøre Eurobonus mer attraktivt og i tillegg stimulere til å kjøpe dyrere billetter, ville jeg, som LH, gitt 50%, ikke 25% på de aller billigste kampanjebillettene, men ikke på W på langdistanse. Jeg ville gitt 50% på: L,T og G på europa billetter/skandinavia og K,L og G på langdistanse. Resten ville jeg gitt 100% på.

I tillegg ville jeg hatt en opsjon på hjemmesiden til SAS der man soleklart kan velge å betale X antall kroner mer for å få 100& poeng eller betale X antall kroner mindre for å få 50%. Jeg tror SAS kommer til å tjene mange penger på det.

Og som mange her har sagt. EB er et LOJALITETSPROGRAM. Før 25% regelen og andre større endringer kom i 2005 var jeg 100% lojal mot SAS. Jeg har vært EBG siden programmet ble lansert i 1994. Programmet nå er for dårlig, men med enkle endringer kan det bli bra igjen.

Tommy777
08-01-2007, 01:18
Originally posted by VoiceCom

Originally posted by jb1

Me too!

And me!

Extra230
08-01-2007, 01:37
Denne diskusjonen er jo stadig oppe her. Det beste å gjøre er rett å slett å gå inn å sammenlikne reglene for hvert program, og så trekke slutninger.

Jeg har utbrodert dette før, men nøyer meg denne gang med å si at jeg er er lykkelig UA 1P (*G), bosatt i Norge, ikke spesielt rik og flyr ikke ekstremt mye. Hadde aldri greid dette med EB. Go figure.......:p

- Thore

EB
08-01-2007, 05:53
Godt å se at det ikke er mange Høyrevelgere her...det var jo Høyre som fjernet Bonusprogrammet i Norge.

Tommy777
08-01-2007, 07:21
Originally posted by EB

Godt å se at det ikke er mange Høyrevelgere her...det var jo Høyre som fjernet Bonusprogrammet i Norge.

Og det er grunnen til at SAS selv har herjet enda mer med EB slik at programmet har blitt SKIKKELIG rævva??

Nei, dette er SAS sitt eget verk

:p (fra Høyre velger i Chicago)

EB
08-01-2007, 07:44
De fleste utflyttede nordmenn til USA blir jo konservative...;) med et hederlig unntak lenger vest!!!

TOS
08-01-2007, 10:15
Er det noen som kan gi en kjapp forklaring på hvordan man evt. kan opptjene mer Star-poeng med reiser på SAS? Er det så enkelt at man kan bytte til UA sitt program?

Extra230
08-01-2007, 11:29
Du tjener ikke noe mer på SAS-flyvninger med UA eller noe annet *A program. (Du gjorde det en periode intil de andre i *A fulgte opp hva SAS hadde gjort i sitt eget program.) Men, med UA sitt program tjener du stort sett bra i alle andre *A selskap, noe du ikke gjør med EB. Jeg prøver stort sett å fly LH innen Europa, her gir UA 100% (bortsett fra T-klasse). Til USA flyr jeg alltid UA. Som 1P (*G) i selskapet får man 200% miles (d.v.s. man får doble RDM = redeemable miles, altså miles man kan bruke på uttak av biletter / oppgraderinger. For EQM = elite qualifying miles, som danner grunnlag for status, tjener man 100%) på alle bookingklasser i økonomi med UA og LH transatantisk, samt sete i E+ kabinen, noe som virkelig er et stort pluss for dette selskapet (Man får E+ f.o.m. 2P = *S = 25000 miles/år)

Den andre store fordelen med UA er at de har trolig industriens laveste antall miles for uttak av bonusbiletter, også innen Europa. En t/r Europa i Y koster 25000 miles, uansett hvor langt du skal.

Det er også med jevne mellomrom gode tilbud på ekstra miles. I fjor hadde de et tilbud hvor man i løpet av mars måned fikk tripple miles på all flyging med UA. Jeg skulle til til Hong Kong, og fløy like godt UA via USA!. Med 100% ekstra for 1P endte jeg opp med omtrent 120000 miles på den runden!

Ta en titt på united.com, så kan du jo selv sjekke hva programet tilbyr.

- Thore

jb1
08-01-2007, 11:46
Originally posted by EB

Det synes jeg er å ta ting ut av sammenheng. Bonusforbudet innenlands hadde som alle vet sin bakgrunn i man ønsket konkurranse og å gi folk et valg innenlands. På utlandet har SAS mange konkurrenter med bonusprogrammer som har en solid markedsposisjon og konkurrerer på lik linje.

EB
08-01-2007, 11:49
Klart at EB mister fornøyde medlemmer når all innriks flyvning bortfaller...takket være Victor & Co...

TOS
08-01-2007, 12:20
Originally posted by EB

Klart at EB mister fornøyde medlemmer når all innriks flyvning bortfaller...takket være Victor & Co...

Som Tommy777 sier over her så har SAS egenhendig klart å "ødelegge" programmet - ikke Victor & co. Det er klart at det å fjerne bonusopptjeningen innenlands har hatt en effekt (iallefall på innenlandsflygninger), men det kan jo ikke forklare hvorfor SAS følte det nødvendig å redusere bonusopptjeningen på utenlandsrutene. Hadde jeg bestemt i SAS så hadde jeg kanskje heller valgt å gå motsatt vei for å øke lojaliteten i forhold til SAS....

jb1
08-01-2007, 12:31
Originally posted by EB

Å skape sunn konkurranse er god høyrepolitikk. Selvsagt ble noen misfornøyde, men ingen er sure på SAS for dette, ettersom de ikke bestemte det selv, de andre endringene er selvpåført.

Someone
08-01-2007, 14:03

For å gjøre Eurobonus mer attraktivt og i tillegg stimulere til å kjøpe dyrere billetter, ville jeg, som LH, gitt 50%, ikke 25% på de aller billigste kampanjebillettene, men ikke på W på langdistanse. Jeg ville gitt 50% på: L,T og G på europa billetter/skandinavia og K,L og G på langdistanse. Resten ville jeg gitt 100% på.

I tillegg ville jeg hatt en opsjon på hjemmesiden til SAS der man soleklart kan velge å betale X antall kroner mer for å få 100& poeng eller betale X antall kroner mindre for å få 50%. Jeg tror SAS kommer til å tjene mange penger på det.

.

100% Enig.

EB
08-01-2007, 19:47
Høres fornuftig ut... Gleder meg til SAS sin Temadag på onsdag...der skal det vel også lanseres noen nyheter...:D

Hurum
08-01-2007, 20:56
Originally posted by EB

Høres fornuftig ut... Gleder meg til SAS sin Temadag på onsdag...der skal det vel også lanseres noen nyheter...:D

"Temadag"....ja får håpe dem kommer opp med noe positivt:D

EB
09-01-2007, 06:23
SAS har Temadag både den 10. og 18. janaur for samarbeidspartnere og kunder...:D