View Full Version : Til Norn Iron
Da var det omsider klart for årets første flytur. Sitter nå på CPH og venter på flyet videre til London.
Brukte kombinasjonen taxi og flytog for å komme meg til OSL. Sjekket så inn på automaten og nesten som ventet fikk jeg ikke sjekket inn hele veien (fikk dog sendt bagasjen hele veien) og fikk beskjed om at jeg måtte sjekke inn for LHR-BHD flighten i London. Heller ikke bonuspoeng var registrert på noen av flightene selv om de normalt skal være det. Hadde litt for mye bagasje, men det gikk heldigvis bra som det pleier å gjøre:D
Endel kø gjennom security idag pga kun ca 50% av slusene var åpne. Men kom meg inn og gikk så inn å tokj meg ett rekesmørbrød får jeg gikk å satte meg ved gaten. Var OY-KHE som er en MD-82 i Star Alliance farger som skulle ta meg til CPH. Da det ble boarding ble det klart at flytet var overbooket med 4-5 så det ble spurt etter frivillige. Vurderte det men siden jeg hadde connections og det var lenge til neste fly eventuelt til LHR gadd jeg ikke, samt at forrige gang jeg dro til Belfast kom jeg 1 dag forsent frem. Gikk ombord og fant plassen min på sete 7A. Som sagt var flyet helt fullt og tar man med crew som skulle til CPH var belegget 101% da det satt som jeg kunne se 1 FA på klapp i cockpit og 1 kaptein på FA klapp i galley.
Tok av 10 min forsent med kapteinen regnet med å lande på rute for det. Som nesten alltid når man sitter langt fremme på SAS sine MD-80er var det en behaglig flytur og det eneste som manglet av gratis servering av annet en vann, te og kaffe.
Landet på rute i CPH og tok meg litt mat for jeg gikk ut som A12 hvor OY-KBE
(321) står klar for å ta meg videre til LHR!
Noen bilder har det blitt men de kommer senere med resten av rapporten.
God tur...kom med bilder...:D
Da er det tid for resten av rapporten.
Ble boarding på tid på SK505 og ombord i Airbus 321en var det 3 rader biz (litt over halvfullt), 3 rader flex (80%) og resten økonomi som virket bortimot fullt. Var svensk kaptein og i cabin var det en blanding av svensker og dansker som serverte. Push-back på tid og tok av mot sør og satte kursen via Amsterdam også mot LHR. Var ikke sulten, så kjøpte kun 1 øl ombord.
Landing på LHR gikk overaskende greit. Kom rett ned uten å måtte fly strafferunder over London, noe som jeg ikke husker har skjedd meg før. Pga det så var vi også på gate før tiden.
Så var det bare å følge skiltene merket transfer og T1 og fått tatt bussen over. Var lite kø i security i T1 og heller ingen foran meg i BMIs transfer desk, siden jeg måtte innom der for å få boarding pass. Så var det bare å begynne å bevege meg mot innenlandsdelen på T1 og satte meg ned med en matbit ved Gate 8 området som har kjempeutsikt over den ene rullebanen. Dessverre var det for mørkt for å ta bilder så har ingen bilder fra LHR, men som vanlig var det endel eksotisk å se på.
Så var det tid for boarding og som alltid når man reiser til Belfast er det fra gate 2 (BMI har forresten monopol på LHR-BHD). Var 6 rader biz og resten eco i 320'en som skulle ta meg til BHD. Bellegget vil jeg anta var 65%. Push-back var på tid og sovnet fort, men uansett er det ikke gratis servering ombord på BMI heller så gikk ikke glipp av noe. Våknet i det vi begynte nedstigningen og 15 minutter FØR tiden tok vi bakken på George Best Belfast City Airport. Dessuten har BMI litt ekle seter, som føles rare for ryggen som som er av glatt skinn og heller nedover slik at man må ha på beltet for å ikke skli ut
Satt på rad 23 og siden de også brukte bakdøren valgte jeg den for å få lukte litt jet-fuel. Så var de inn å vente på bagasjen og det var ikke mange ingen da min ene kofferten omsider kom.....problemet var at jeg også hadde sjekket inn en stor bag i OSL, da det er lange til jeg kommer hjem. Så da bar det bort til arrival service som bare kunne anta at baggen var i LHR siden de ikke kunne finne den i systemet, men fikk ihvertfall skaffet meg en PIR.
Så var det tid for returen. Baggen hadde heller ennå ikke dukket opp og det eneste BMIs call senter, som jeg tipper holder til i India når jeg hørte aksenten, kunne si var at de ikke hadde noe ny informasjon. Sjekket så inn min ene koffert på self-check in automate som ikke lar det velge sete også jeg var blitt plassert på 32F fra LHR til CPH. Men å sitte på 32F i en MD80 utgår med skyhøyekneløft, dessverre visste det seg at BMI ikke hadde noe transfer desk etter security så måtte dermed håpe at det løste seg på LHR.
Imellom tiden hadde jeg også vært innom bagasje service for å få byttet adresse, skulle baggen dukke opp, itillegg til å gi mer detaljert info om utseende og innhold siden de trodde at baggen muligens kunne ha mistet taggen og befant seg i bagasje kaoset på LHR.
Flyet var helt fullt og dessverre klarte jeg å havne ved siden av en svært irriterende dame og hennes unge, som både var masete og støyende under hele flyturen og både moren og ungen fikk flere ganger kjeft av besetningen, spesielt da ungen bestemte seg for å ta av beltet å reise seg i det vi tok bakken på LHR. Moren satt også med en drink som var helt full idet bordene måtte opp og jeg bare satt å ventet på at hun skulle søle den over meg, men heldig havnet den tilslutt over henne.
Men hadde den heftigste take off'en på lenge fra BHD. Vet ikke om det skyltes den relativt korte banen på BHD, men turtallet ble dratt høyt opp før man slapp bremsene og vi føk bortover rullebanen og kjente ryggen ble presset mot setet og stigningen var det nesten MD-80 klasse over. Måtte også ta 3 strafferunder over LHR, men det er uansett alltid stilig å se fly passere 330 meter under og over deg mens man venter på å lande
Så var det å bare å komme seg over til T3, noe som gikk greit. Men en ting skjønner jeg ikke. Fra T3 (og T4) til T1 må man gjennom security i T1, mens fra T1 til T3 (og T4)slipper man dette. Hvorfor være såpass ukonsekvent?
Ankom så kjøpesenteret T3 og gikk rett til SAS transfer dek som heldigvis fant ett sete til meg og endte tilslutt opp på 15D. Ikke nok med at gate ikke kommer opp før det står goto gate (ikke det at det er noe å finne på eller sitte i de korridorene utover der), men det står heller ikke ett anslag over forinkelsen på skjermene, kun please wait. Ventet og ventet men siden jeg ikke visste hvor lang tid jeg hadde turte jeg ikke gå å ta meg noe middag siden jeg kunne risikere og plutselig måtte dra, og ganske riktig...etter 2 slurker av Guinnessen min (og 1 time for sent) ble det go to gate.
Fullførte øllen litt raskere enn planlagt og gikk så til gate 23 for pre-boarding og måtte vente i 2 minutter før jeg fikk gå ombord. Var en MD-81 fra 1991 som skulle ta oss til CPH. Var 3 rader business som alle var tomme, 3 rader flex som var nesten fulle og resten eco som var helt fullt og var tydeligvis en "helgetur-maakin" full av turisten som skulle hjem. årsaken til forsinkelsen skyltes visst snag på maskinin i CPH med påfølgene tap av slot. push-back var litt over en time forsent og ble stående i kø i ca 15min før vi fikk ta av.
Var hel svensk cabinbesettning (trodde jeg fløy SAS Dk?), men dansk kaptein som tydeligvis var ivrig på å prøve å ta igjen litt av det tapte og fikk tildelt en mer direkte rute mot CPH enn planlagt og påstod også at vi fløy fortere enn normal marsjfart ("Vi flyr så fort som dette flyet klarer", var hans ord). Var tydeligvis bra salg ombord for allerede ved rad 15 begynte de å bli utsolgt for en rekke ting, men jeg skulle bare ha en cola og det hadde de fortsatt.
Fikk beskjed om at vi skulle parkere på pir C, men det skjønte jeg fort ikke kom til å se når jeg så hvor vi kjørte, og ble tilslutt parkert på T1 før vi ble kjørt i busser til pir C. Var 5 minutter venting i passkontrollen og ytterligere 30 minutter før bagasjen kom og jeg kunne sette meg tog og metro mot Frederiksberg.
Har noen bilder som ble tatt, men selvfølgelig ligger transfer kabelen i enn viss bag som hverken jeg eller BMI vet hvor befinner seg så det får vente!
Fullt mulig, men ingen av de jeg hørte snakke hadde skånedialekt.
Forresten hadde han ene en liten ulykke med strikken på masken med påfølgene smerter i nesen under safety-demoen med den resultat at både han og hele den fremre delen av flyet, som så det, begynte å le.
FBU 4EVER
09-01-2007, 07:41
Er veldig mange svensker fra ex-Malmø base som nå sorterer under CPH-basen.Et fåtall snakker skånsk.
Jeg er riktignok fortsatt uten bag, men fant kabelen til kameraet et sted den egentlig ikke skulle ha ligget....^_^
Så har kommer de:
Stjerne Mad-Doggen som skulle ta meg til OSL-CPH
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1000514.jpg
Icelandair bruker ofte 757-300 på CPH
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1000515.jpg
En gang kunne man også se dette på OSL (og FBU)
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1000516.jpg
dba fortsatt i gamle farger
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1000517.jpg
Stjerne Avro'en til LX var også på besøk i CPH (sammen med 2 stjerne MDer fra SK og 1 stjerne buss fra Spanair var det mye stjerner på en gang på CPH)
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1000518.jpg
Eneste bildet jeg fikk fra LHR. 3 stykk 340-600 fra VS
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1000521.jpg
Og da kan man omsider avlutte rapporten for da kom bagasjen 1uke etter at jeg mistet den.
Av taggene kan jeg lese at den ble funnet på LHR og sent til BHD, og igår ble den sendt BHD-LHR-CPH.
Det ble spekulert i at taggen kunne ha falt av i LHR og det var derfor den ikke kunne spores før den ble funnet og skal ikke se bort ifra det. Navne lappen (type SAS Eurobonus) var ihvertfall blitt revet av siden den også er borte
Hvor vanlig er det forresten at bagasjelapper faller av? De er jo tross alt bare lagd av papir og litt lim?