C172
03-01-2007, 23:27
Torsdag15/12-06 hadde jeg en flot tur med Coast Air sin rute BX 515 til Fagernes. Kaptein var Stian Tangset og styrman Hans Prim. Stian begynner i Norwegian nu i april og har flydd Cessna Caravan og Beech 200 komersielt og er en flyvenn fra seilfly og småfly miljøet i Bergen.
Hans har flydd mye Jetstream i Sverige Bla. i Direktflyg. Han har også flydd Beech 18 i USA som fallskjermflyger.
Vi møtes på ENGM ca 1 time før take off og tar oss litt mat. Tiden går fort og vi går ut til flyet LN-FAZ. Det blir 3 pax pluss 2 crew og lille meg. En liten detalj for å skille 31 fra 32 er boots på innsiden av motorene. Gutta er flinke og får start up og clerance ganske kjapt og greit og det blir som vanlig Brandbu 5D og squak 4206, QNH 998 og FL100.
Take off er 4 min. før rute på RWY 19R. Akselerasjonen er behagelig og climben er imponerende med 2000-2500 foot pr min. og 130-140 kts og tiden til FL100 tar ikke lang tid. På veien opp får vi indikasjon at et fly er på kryssende kurs under oss. Vi så det vissuelt og på instrumentet TCAS. Det var en 737 fra Scandinavian 3000 foot under oss. Kort flytur så det er litt å gjøre for pilotene under veis.
Fagernes har BKN 1200 og lite vind. RWY 33 er i bruk og det er en NDB approach. Terskel fart for 31 er 105 kts og 170 kts for flaps og 160 for hjul. Det går snøbyger i området så det er mulighet for at det kan bli missed approach. Gutta er positive til det da det er mulighet for å trene litt. Plutselig ser vi stripa oppi fjellet med snø og fjelllandskap rundt. Blir en flott landing som Hans tar. Braking action er 0,40. Taksing og parkering går greit. Det er Avinor som handler flyet og tauer det til hangar. Flytid opp var på 0:26 min.
Etter noen timer er det retur med rute BX 532. Flyet blir tauet ut av hangar og er godt og varmt. Det er 2 pax på ruten. Sikkerhets demonstrasjonen foregår med en DVD spiller plassert på kabinveggen. Det er en computer som starter motorene så en slipper å trykke på brytere når motorene oppnår visse verdier i % og grader. Take off og climb går greit og FL110 blir brukt. Har avtale om å møte MountainDew når vi lander. Innflyging og landing går greit og vi bruker 19R. Vi får holding på takseveien i ca 10 min pga. evakuering av flyplassen. Fikk dessvere ikke treffe MountainDew så jeg kunne introdusere han for flygerne.
Håper du likte rapporten. Bilder følger!
Hans har flydd mye Jetstream i Sverige Bla. i Direktflyg. Han har også flydd Beech 18 i USA som fallskjermflyger.
Vi møtes på ENGM ca 1 time før take off og tar oss litt mat. Tiden går fort og vi går ut til flyet LN-FAZ. Det blir 3 pax pluss 2 crew og lille meg. En liten detalj for å skille 31 fra 32 er boots på innsiden av motorene. Gutta er flinke og får start up og clerance ganske kjapt og greit og det blir som vanlig Brandbu 5D og squak 4206, QNH 998 og FL100.
Take off er 4 min. før rute på RWY 19R. Akselerasjonen er behagelig og climben er imponerende med 2000-2500 foot pr min. og 130-140 kts og tiden til FL100 tar ikke lang tid. På veien opp får vi indikasjon at et fly er på kryssende kurs under oss. Vi så det vissuelt og på instrumentet TCAS. Det var en 737 fra Scandinavian 3000 foot under oss. Kort flytur så det er litt å gjøre for pilotene under veis.
Fagernes har BKN 1200 og lite vind. RWY 33 er i bruk og det er en NDB approach. Terskel fart for 31 er 105 kts og 170 kts for flaps og 160 for hjul. Det går snøbyger i området så det er mulighet for at det kan bli missed approach. Gutta er positive til det da det er mulighet for å trene litt. Plutselig ser vi stripa oppi fjellet med snø og fjelllandskap rundt. Blir en flott landing som Hans tar. Braking action er 0,40. Taksing og parkering går greit. Det er Avinor som handler flyet og tauer det til hangar. Flytid opp var på 0:26 min.
Etter noen timer er det retur med rute BX 532. Flyet blir tauet ut av hangar og er godt og varmt. Det er 2 pax på ruten. Sikkerhets demonstrasjonen foregår med en DVD spiller plassert på kabinveggen. Det er en computer som starter motorene så en slipper å trykke på brytere når motorene oppnår visse verdier i % og grader. Take off og climb går greit og FL110 blir brukt. Har avtale om å møte MountainDew når vi lander. Innflyging og landing går greit og vi bruker 19R. Vi får holding på takseveien i ca 10 min pga. evakuering av flyplassen. Fikk dessvere ikke treffe MountainDew så jeg kunne introdusere han for flygerne.
Håper du likte rapporten. Bilder følger!