PDA

View Full Version : Legitimasjon påkrevd fra 1. mars


Tommy777
03-01-2007, 21:22
Fra 1. mars må alle passasjerer som flyr ut fra hvilken som helst flyplass i Norge ha legitimasjon

Legitimasjon (http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=147224)

anders320
03-01-2007, 21:37
Originally posted by Tommy777

Fra 1. mars må alle passasjerer som flyr ut fra hvilken som helst flyplass i Norge ha legitimasjon

Legitimasjon (http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=147224)



Off! Nei, nå må jeg si meg VIRKELIG lei av disse nye reglene.
Dette er vel neste steg; ?
http://www.nrk.no/img/615552.jpeg

Det er greit nok at de skal vite at passasjeren som har levert bagasjen også sitter på flyet (Hvem gidder å sprenge flyet man selv sitter på?) Dette har man løst i Sverige med biometrisk fingeravtrykk.

Men hva er egentlig formålet med å vite NØYAKTIG hvem som er på innenriksflyene?

Someone
03-01-2007, 21:44
Å påkreve ID vil jeg si er omtrent den eneste fornuftige sikkerhetsmiddelet som har kommet det siste året. ID er en fornuftig ting, imotsetning til forbudet mot deo og leverpostei

Superhai
03-01-2007, 21:45
Bio-sjekkinn kommer også til norge. Datatilsynet har akseptert at det kan gjøres her.

LCH78
03-01-2007, 21:45
Originally posted by andeik

Men hva er egentlig formålet med å vite NØYAKTIG hvem som er på innenriksflyene?

tja.. hvis flyet styrer så er det jo kjekt å varsle rette pårørende da..

LN-MOW
03-01-2007, 21:59
Originally posted by andeik

(Hvem gidder å sprenge flyet man selv sitter på?)

Men hva er egentlig formålet med å vite NØYAKTIG hvem som er på innenriksflyene?

1. Det loeper ganske mange rundt med bombebelter som gjerne hadde tatt muligheten..

2. Irrasjonelle tullinger finnes det nok av ..

3. Et korrekt passasjermanifest er et krav fra ICAO ..

4. Skulle flyet komme ut for en ulykke eller en krisesituasjon, er det ikke noe saerlig aa kontakte feil paaroerende ..

5. Selv om det er relativt lett for en skumling aa faa tak i falsk leg, skaper man ihvertfall et hinder ..

LN-MOW
03-01-2007, 22:01
Originally posted by Someone
....i motsetning til forbudet mot deo og leverpostei

Derimot har forbudet mot engelsk pudding mye for seg .... man hindrer spredning .. :p

gustavf
03-01-2007, 22:13
Originally posted by LN-MOW

5. Selv om det er relativt lett for en skumling aa faa tak i falsk leg, skaper man ihvertfall et hinder ..



Hvorfor skulle ikke denne skumlingen bare sjekke inn som seg selv i stedet for å styre med falsk leg?

LN-MOW
03-01-2007, 22:18
Skumlinger liker ikke aa reise under eget navn ... ^_^

SQ 777
03-01-2007, 22:44
USA har jo ført dette ganske langt internasjonalt. Dra selv passet gjennom en leser ved innsjekk, så er du sjekket inn, maskinen spytter ut boarding pass og du er også sjekket ut av landet.

Innenriks ? Dra bank-kort eller førerkort gjennom en leser og du er ferdig ved gaten ???

stefan78
03-01-2007, 22:54
Originally posted by Someone

Å påkreve ID vil jeg si er omtrent den eneste fornuftige sikkerhetsmiddelet som har kommet det siste året. ID er en fornuftig ting, imotsetning til forbudet mot deo og leverpostei

Helt enig i at påkrevd ID er langt bedre. Jeg har hvertfall ingen innvendinger mot og vise leg ved check-in/gate, og har allerede blitt spurt om det på mange innenriksflighter fra før.

anders320
03-01-2007, 23:03
Originally posted by stefan78

Originally posted by Someone

Å påkreve ID vil jeg si er omtrent den eneste fornuftige sikkerhetsmiddelet som har kommet det siste året. ID er en fornuftig ting, imotsetning til forbudet mot deo og leverpostei

Helt enig i at påkrevd ID er langt bedre. Jeg har hvertfall ingen innvendinger mot og vise leg ved check-in/gate, og har allerede blitt spurt om det på mange innenriksflighter fra før.

Jeg har aldri blitt gjort det faktisk.
Jeg hadde ikke hatt noe i mot å vise ID sålenge det ikke hadde vært for alle de 130 sikkerhetssjekkene de har fra før av.

ATC-flyradar
03-01-2007, 23:08
La oss få fingeravtrykk ID - så er problemet løst.

Jeg har reist mye til Brussels int airport gjennom 5-6 år og de fleste ganger uten pass, og kun en gang har jeg blitt avkrevd passport på et hotel som legitimasjon, men godtoh bankort med bilde. Kun det siste året har de spurt ved skranken om pass og selv med pass utgått på dato - så var det ingen problemer.

Ser at dette kan misbrukes - men vis dette kobles opp mot et offentlig register som sier at vedkommende trenger å passe på - vært truene før - har vært gal i lufta grunnet fyll, ikke la han få noe alkohol ombord, koblet til en kaprersak for noen år siden osv.

Er du utlending og venter på tillatelse på opphold, greit å vite om vedkommende har reist eller er her. Har du flyforbud grunnet venter på en dom - sørg for vedkommende blir hjemme i Norge og ikke reiser utenlands. Det kan være mange grunner for å ha fingervatrykk for kontroll.

Ta også fingeravtrykk ved ankomst som sjekkes mot internasjonalt register om deg som person, enten du ikke bør slippes inn på Norsk jord eller om det har kommet varsel fra innreiselandet om mulig "farlig snusk" fra før.

Dette høres litt rart ut, men sikkerheten bør i dag komme som 1. prio, da trusselbilde er andeles enn for 6 år siden.

Dette er bare min mening som flyr titt og ofte i jobbsammenheng i europa og har sett mye kontroll i forbindelse med flyavvikling og det er blitt kø og sene avganger.

Hva er topp sikkerhet - uten å lage mere kø ???

Superhai
03-01-2007, 23:18
Originally posted by ATC-flyradar

Dette høres litt rart ut, men sikkerheten bør i dag komme som 1. prio, da trusselbilde er andeles enn for 6 år siden.



I en ideel verden er slike sikkerhetstiltak sikkert fine, men i en ideel verden er ikke sikkerhetstiltak nødvendige.

De som har sett den virkelige verden vet at slike ting blir misbrukt...

Dessuten er ikke trusselbilde så annerledes som for 6 år siden, bevisstheten er dog annerledes. Derfor lager myndighetene tiltak som er noe fornuftige og andre ufornuftige.

Trash2000
03-01-2007, 23:39
Betyr dette at det er slutt på rask innsjekk med bankkort, alle i en lang rekke og en person fra SGS eller NP som sjekker navn og bilde?

LN-MOW
04-01-2007, 00:59
Etter min mening, er det som gjoeres her borte det enkleste. Man har sjekken naar man gaar igjennom sikkerhetskontrollen. Dermed har man ikke problemet med at man 'bytter' etter innsjekk og man slipper ekstrabelastningen paa gaten.

stefan78
04-01-2007, 01:01
Originally posted by andeik

Originally posted by stefan78

Originally posted by Someone

Å påkreve ID vil jeg si er omtrent den eneste fornuftige sikkerhetsmiddelet som har kommet det siste året. ID er en fornuftig ting, imotsetning til forbudet mot deo og leverpostei

Helt enig i at påkrevd ID er langt bedre. Jeg har hvertfall ingen innvendinger mot og vise leg ved check-in/gate, og har allerede blitt spurt om det på mange innenriksflighter fra før.

Jeg har aldri blitt gjort det faktisk.
Jeg hadde ikke hatt noe i mot å vise ID sålenge det ikke hadde vært for alle de 130 sikkerhetssjekkene de har fra før av.

Hele 2005, hadde jeg rundt 50 turer BGO-TRF / BGO-OSL, og godt over halvparten av de ble jeg bedt om og vise leg.

Egil
04-01-2007, 09:06
Originally posted by ATC-flyradar

La oss få fingeravtrykk ID - så er problemet løst.

Jeg har reist mye til Brussels int airport gjennom 5-6 år og de fleste ganger uten pass, og kun en gang har jeg blitt avkrevd passport på et hotel som legitimasjon, men godtoh bankort med bilde. Kun det siste året har de spurt ved skranken om pass og selv med pass utgått på dato - så var det ingen problemer.

Ser at dette kan misbrukes - men vis dette kobles opp mot et offentlig register som sier at vedkommende trenger å passe på - vært truene før - har vært gal i lufta grunnet fyll, ikke la han få noe alkohol ombord, koblet til en kaprersak for noen år siden osv.

Er du utlending og venter på tillatelse på opphold, greit å vite om vedkommende har reist eller er her. Har du flyforbud grunnet venter på en dom - sørg for vedkommende blir hjemme i Norge og ikke reiser utenlands. Det kan være mange grunner for å ha fingervatrykk for kontroll.

Ta også fingeravtrykk ved ankomst som sjekkes mot internasjonalt register om deg som person, enten du ikke bør slippes inn på Norsk jord eller om det har kommet varsel fra innreiselandet om mulig "farlig snusk" fra før.



Bare vent, alt dette kommer... Perfekt verden?? Nja, skeptisk til det også jeg...

Men ja, fingeravtrykk på innsjekk og nytt fingeravtrykk ved ombordstigning så vil det ikke ta lengre tid å boarde ett fly etter 1. mars enn det tar i dag.
Skal jeg derimot på innsjekk be om legetimasjon, kontrollere navn og bilde opp mot bestilling og faktisk person som står forran meg for så å gjøre samme prosedyre ute ved gaten... Ja så vil det ta lengre tid enn i dag!!! (Og hva er det jeg klager etter, jeg har jo max 39 pax + evt. infants å hanskes med... Stakkars SGS med 737-800 :D

La oss få fingeravtrykk ID - så er "problemet" løst.


Egil

catocontrol
04-01-2007, 09:24
og dere tror virkelig at innsjekker og gatepersonell gidder sjekke ID kortet veldig nøye? Sikkert ikke veldig vanskelig å komme seg forbi med et annet navn.

Egil
04-01-2007, 09:53
Originally posted by catocontrol

og dere tror virkelig at innsjekker og gatepersonell gidder sjekke ID kortet veldig nøye? Sikkert ikke veldig vanskelig å komme seg forbi med et annet navn.



Selvfølgelig skal jeg gjøre jobben min også på gate!!!!!
Dette blir bare nok en ny arbeidsoppgave som vi skal utføre uten å få tilført nye ressurser... Bare vent å se etter 1. mars, selv lille MJF vil få problemer med turnaround på 15 min på enkelte avganger!! I promise...

Egil

catocontrol
04-01-2007, 10:01
Så da får dere også utdannelse for å se om ID er falske eller ikke? Jeg går utifra at en som vil gjøre faenskap(sa jeg faenskap? beklager) stiller med et litt mer proft kort, enn kari på 17, som vil inn på baren.

Egil
04-01-2007, 10:14
Originally posted by catocontrol

Så da får dere også utdannelse for å se om ID er falske eller ikke? Jeg går utifra at en som vil gjøre faenskap(sa jeg faenskap? beklager) stiller med et litt mer proft kort, enn kari på 17, som vil inn på baren.

Slik "utdannelse" får vi fra lokalt politi/tollvesen, da vi er påbudt å sjekke pass og andre reisedokumenter på alle som skal reise utenlands.
Oppdager vi noe "muffens" kontakter vi politi/toll så plukkes disse individene ut til en nøye kontroll. (sannsynligvis ved OSL).

Men ja, så lenge en kontroll skal foregå manuellt så er det rom for feil både den ene og den andre veien!

Se bare på avisoppslag om folk som er forferdet over at de fikk med seg 18 frisørkniver/sakser i håndbagasjen UTEN å bli stoppet i sikkerhetskontrollen...

Sann mine ord, innen 1. april har vi slike oppslag med forferdede pax som fikk gå ombord i fly med feil navn på boardingpass, og VG lager skandaleoppslag, ho ho ho :p


Egil

Superhai
04-01-2007, 13:12
Jeg er skeptisk til id-sjekk siden det gir merarbeid i gaten/sjekkinn, det betyr vi må ha mer ressurser som koster penger. Vi har id'sjekk her på OSL på utland og så lenge det ikke er noen klare retningslinjer fra myndighetene for hva vi skal godta av id så vil den alltid være mangelfull.

Og som Egil er inne på, det er lett på en liten wif'er, men en full 321 eller DK sin 332/333, da blir det mer tilfeldig. Det er greit hvis alle bruker pass, for det er lett å se feil eller mangler, men små id-kort som bankkort/førerkort er tungt å sjekke siden de har dårlige bilder og liten skrift.

Whatever
10-04-2010, 03:36
Har en bekjent av meg i SGS som lurte på om Avinor sine ID-kort var gyldig legitimasjon for reise innenlands i Norge?

(Han jobber som stuer og er ikke medlem av forumet)

LN-MOW
10-04-2010, 03:41
Mitt ID-kort fra Sea-Tac gikk ihvertfall glimrende .... :p

JoeW
10-04-2010, 04:14
Har en bekjent av meg i SGS som lurte på om Avinor sine ID-kort var gyldig legitimasjon for reise innenlands i Norge?

(Han jobber som stuer og er ikke medlem av forumet)

I praksis vil det vel ofte fungere, men minimumskrav er navn, bilde og fødselsdato, sistnevnte fraværende på Avinor-kort (men som oftest tilstede på Airline Employee-kort), for å kunne benyttes som ID ved flyreiser innenriks.

Discus
10-04-2010, 12:38
Innenlands er det så vidt jeg husker ingen krav til utsteder, bare til innhold. Er folk som har reist på medlemskort i "frimerkeforeningen" eller hva det nå var fordi kortet tilfredsstilte kravene til innhold.

TCAS
10-04-2010, 12:48
Man klarer fint å reise uten ID så lenge man reiser uten innsjekket bagasje. Og som Discus sier kan man lage sin egen ID hjemme før man reiser. Dette var det vel mye skriverier om for 2-3 år siden?

Glenn
10-04-2010, 12:50
Man klarer fint å reise uten ID så lenge man reiser uten innsjekket bagasje. Og som Discus sier kan man lage sin egen ID hjemme før man reiser. Dette var det vel mye skriverier om for 2-3 år siden?

Nåja.. Har opplevd at de ved gate har spurt om legitimasjon selv om jeg ikke har sjekket inn baggasje.

Discus
10-04-2010, 12:51
Man klarer fint å reise uten ID så lenge man reiser uten innsjekket bagasje.

Avhengig av flyselskap. Med SAS kan du vise fingeren med bagasje.

DY hadde (har?) ID-krav innenlands uansett, men har ikke reist med dem i det siste.

Hickok
10-04-2010, 12:53
Selv om du vil bruke fingeren, så ber de om å få se ID ved innsjekk, i hvert fall på Flesland.

Discus
10-04-2010, 12:57
Selv om du vil bruke fingeren, så ber de om å få se ID ved innsjekk, i hvert fall på Flesland.

BGO liker vel å gøre ting på sin måte? :rolleyes:


I dag kan passasjerer som reiser innenlands bruke fingeren når de skal fly med SAS og sende bagasje. Fingeravtrykket, eller biometri som det kalles, erstatter prosessen med å vise legitimasjon.
...
Passasjeren slipper å lete etter identifikasjon, og SAS slipper å bruke tid på å sjekke denne. I det hele tatt er dette den raskeste og sikreste måten å gjennomføre myndighetenes sikkerhetskrav på.
http://www.sas.no/no/Alt-om-reisen/Biometri/

Hickok
10-04-2010, 13:28
Ingen bombe om BGO hadde sin egen oppfattelse av denne saken også, ja! :)