PDA

View Full Version : Sannelig ikke lett å være småflyger (i Norge) !!


ENTO
02-01-2007, 07:45
Se denne linken fra NAK.

http://www.nak.no/motor/

:colgate:

VoiceCom
02-01-2007, 11:38
Fra NAK motor: Vanskelig flyplassituasjon for flyklubbene i Østlandsområdet. Forsvaret opplyser at de er funnet sprekker i rullebanen på Rygge. Rygge flystasjon er derfor stengt for all sivil trafikk inklusive klubbflyging.

Notam sier:
RWY CLSD TO ALL CIV OPERATIONS, DUE TO RWY CONDITIONS
: NOTAM ENRY/0110/06

FOR ALL MIL ACFT, RWY 12/30 AVBL ONLY BY PPR FM ENRY MIL OPS, DUE TO
RWY CONDITIONS. SPECIAL INSTRUCTIONS WILL BE GIVEN.
: NOTAM ENRY/0111/06



En viss 'Roger That' sier i forumet til Nedre Romerike Flyklubb følgende:
Problemet er svært alvorlig, da det angår bæreevnen til hele banelegemet. Rygge ligger i likhet med Kjeller på ei myr, effektiv drenering er helt nødvendig. Nå viser det seg at dreneringskanalene har vært forsømt i flere år, og at det ligger mye vann under banelegemet. Dette medfører sprekker i banedekket samt at det p.t. er ukjent hvilken last banelegemet er i stand til å bære.

Det er svært sannsynlig at Rygge ikke blir tilgjengelig for verken små eller større fly før ETTER sommeren 2007. Tidspresset er hardt ifbm. med den planlagte åpningen av RSL i oktober. Dette rullebane-trøbbelet var det siste flyplassen trengte akkurat nå. Likevel må vi være enige om at det var godt at problemene ble oppdaget, mer eller mindre ved en tilfeldighet, før den første 737´en klasket hjulene i (gjennom) bakken.


Høres alvorlig ut. Interessant at de stopper småfly, men tillater militærfly etter visse prosedyrer? Pleier de ikke ta ned større militærfly der?

Nick Figaretto
02-01-2007, 12:02
Jeg regner med at dette har noe med ansvarsforhold å gjøre.

Forsvaret kan ikke ta ansvar for sivile operasjoner når man har avdekket feil og mangler som ikke er i henhold til lover, regler og spesifikasjoner for sivil luftfart.

Men når det gjelder miliære operasjoner er det jo forsvarets "egen" sak.

LN-KOG
02-01-2007, 14:28
Snakker om "kjepper i romjula" for Rygge Sivile Lufthavn. Det var vel ikke nyheten de trengte akkurat nå.

LN-ATC
02-01-2007, 15:59
Forsømte dreneringskanaler var også hovedårsaken til at rullebane 11/29 på Sola var stengt for luftfartøy med MTOW mer enn 10 tonn fra oktober 2003 til juli 2005. Heldigvis er det en bane til her...

Blubird
02-01-2007, 18:54
Situasjonen er kanskje mest prekær for RSL, ettersom Piperen står fast på Rygge, etter hva jeg vet. Med mindre de får disp til å fly den ut derfra tipper jeg det kan bli rødt i klubbregnskapet...

LN-BRK
02-01-2007, 23:01
De må da få disp til å ta av fra en taxebane eller deler av rullebanen med et småfly? Noe annet ville vært rart. Har selv brukt taxebane Y for landing og avgang på Rygge fordi rullebanen var opptatt med militærtrafikk.

F35Landing
03-01-2007, 00:09
Går nok fint å få disp til å bruke taxebane "Y" ja. Har selv instruert ganske mange timer i landingsrunden på "Y".:)