View Full Version : Haveri i Norge med helikopter SE-HOT
Den svenskregistrerade A-B 206B helikoptern SE-HOT (c/n 8094) havererade 14 oktober 1990 på Finnmarksvidda. Piloten + en passagerare omkom. Någon som vet fler detaljer ?
Rapporten om ulykken kom allerede i august 1991. Jeg tar med et par sitater fra det som ble skrevet i media:
"Det var mørkt og dårlig sikt, og ifølge rapporten umulig med visuell flygning. Fartøysjefen mistet orienteringen og kontrollen over helikopteret, som kolliderte med stigende terreng, skriver kommisjonen."
"Fartøysjefen hadde en 12 timers arbeidsdag bak seg før ulykkesturen, og kommisjonen stiller spørsmål ved hans dømmekraft da han bestemte seg for å ta turen. Dessuten var det ulovlig å ha en betalende passasjer om bord i mørke med et en-motors helikopter.
Fartøysjefen var i tillegg lite erfaren, og hadde ifølge rapporten inntil havaridagen totalt cirka 30 timer ervervsmessig flygererfaring i Norge. På havaridagen hadde han 6-7 timers flygetid." :(
Her er et dårlig bilde jeg tok av SE-HOT i Alta sommeren 1990.Jeg er veldig sikker på at det er det ihvertfall,jeg hadde ikke skrevet ned reg'en noen steder men jeg husker at det var svenskregistrert.
Tack för info ! Har skickat vidare till Rickard på www.nordicrotors.com