PDA

View Full Version : Ut på tur - Junaiten, here we come..

Martin
01-01-2007, 17:15
Etter at vi begynte praten så tidlig som i Mai, har jeg og en kamerat endelig fått gjort noe konkret ut av planene om USA-tur til sommeren. Da mine tidligere reiser har begrenset seg til London i sørvest og Kirkenes i nord-øst (Har forsåvidt vært på Svalbard også, men da mer i en slags jobbsammenheng), blir dette min første tur til statene.

Planene våre er som følger:
-Fly Oslo - New York (Her satses det vel mest sannsynlig på CO39), med et par dagers opphold i NY

-En-eller-annen-måte til Cleveland (bare MÅ innom Rock n Roll Hall of Fame)
Her blir det kanskje også en liten dagstur med leiebil opp til Niagara Falls (I følge mapquest.com, tar de ca. 3,5 timer en vei...)

-Leiebil videre til Chicago (Skal ta ca. 5,5 timer).

-Amtrak (tog) videre til LA, hvor de to-tre siste dagene tilbringes før returen til Gardermoen (Her er man mer åpen for valg av flyselskap..).

Foreløpig antar vi at det blir to netter i hver by (men det kan også justeres), og regner med og ikke bruke mer enn 14 dager totalt...

Mottar tips med stor takk, da dette som sagt er første gangen jeg reiser bort dit. Hvor realistiske er f.eks. tidene som det sies at de kjøreetappene skal ta??

Hvilket flyselskap kan anbefales på hjemturen (når man sitter bakerst i flyet, altså..)

Hvilke hoteller kan enbefales i de forskjellige byene (Se også neste spørsmål)?

Har noen noen gode/dårlige erfaringer med USA-spesialisten (www.usaspesialisten.no) (Hotell bestilles mest sannsynlig herfra, ref: forrige spørsmål)

...og evt. andre spørsmål som kan dukke opp etterhvert..

Satser på og bruke denne tråden til og etterhvert dukke opp med en trip-report, samt holde eventuelle interesserte lesere oppdatert om planleggingen

EB
01-01-2007, 17:33
God tur!!!

Hadde vel også valgt CO hele veien. Fly OSL-EWR med CO og hjem med CO fra SFO/LAX via EWR til OSL. Så hadde jeg sett på en enekeltbillett kjøpt på nettet fra New York til Cleveland...hvis ikke USA Spesialisten kan gi dere et godt tilbud på denne strekningen også.

Kjøretiden ser ut til å stemme med mitt Road Atlas "RoadMaster2005"...litt over 3 timer til Niagara Falls. Men!!! Sjekk med leiebilseslakpene hva de skal ha for at du leier bilen i Cleveland og leverer den tilbake i Chicago.

Togreisen Chicago-Los Angeles er en av de bedre i verden... Litt kjedelig kanskje fra Chicago til Denver - men så blir det bare bedre og bedre. Amtrak er veldig hyggelig måte å reise på...men kjøp dere opp til en bedre "lugar/kupè"...3 netter på tog krever litt plass...

Hoteller sjekker dere på hotels.com...

Fly, kjør og tut i fløyta!

LN-KOG
01-01-2007, 17:39
Du sier 3,5 timer med leiebil til Nigara Falls og 5,5 til Chicago. Hvor er det fra? Cleveland? De tar mye lengre tid enn 5,5 timer fra Niagara Falls til Chicago i hvertfall. I hine hårde dager da jeg bodde i Upstate New York, tok jeg toget - The Lakeshore Limited - fra Utica til Chicago og det tok hele natta.

Jeg ville nok heller leid bil og kjørt Route 66 til LA. Sjekk også aldersbegrensninger på leiebil - det er regler for hvor lenge man må ha hatt førerkort osv. Enveisleie kan bli dyrt - sjekk før du drar.

LN-MOW
01-01-2007, 17:50
Niagara Falls - Chicago er 540 miles .. 8-9 timers kjoeretur ..

Martin
01-01-2007, 17:59
5,5 timer er fra Cleveland til Chicago, ja.. Gikk på mapquest.com og tastet inn adressene til to tilfeldige hoteller som selges via USA Spesialisten, og fikk opp at det skulle ta ca. 5.5 timer.. Niagara Falls vil evt. bli en dagstur ut i fra Cleveland (tur-retur samme dag), før vi kjører videre til Chicago neste dag..

USA spesialisten nevner også at det tilkommer ekstra gebyr på leiebil om man er under 25 år (kameraten min runder 24 like før vi drar, og jeg er noen måneder yngre enn han..),
og at det kan tilkomme ekstra gebyr for såkalt enveisleie (plukke opp et sted, og levere et annet..). Vi får se hva det kommer på, før vi eventuelt gjør om på planene..

Sender også en mail til USA Spesialisten, for å høre hva de evt. skal ha for hele pakka.
Så kan man jo etterpå se hva det koster å bestille ting hver for seg andre steder..

Concorde
01-01-2007, 18:55
Du skal bo her i New York (http://www.romanticmanhattanweekends.com/shelbourne-murray-hotel.html) et helt greit hotel i Lexingon og 34th på Murray Hill. Da er du et stykke unna Times Square som jeg anbefaler å holde deg langt unna, ikke mye å finne på der...
Hotellet er kjent for sine burgere som er helt herlige, og ikke mindre viktig takterrassen med bra utsikt over Manhattan Skyline og cocktails.

EB
01-01-2007, 19:28
Niagara falls-Chicago er ca. 7 timer og 50 minutter... Men i motsetning til KOG anbefaler jeg Amtrak på det varmeste...det irriterer George W. Bush i tillegg - en herlig bonus.

Concorde
01-01-2007, 19:37
Originally posted by EB

Niagara falls-Chicago er ca. 7 timer og 50 minutter... Men i motsetning til KOG anbefaler jeg Amtrak på det varmeste...det irriterer George W. Bush i tillegg - en herlig bonus. :clap

Tommy777
02-01-2007, 09:02
Første tur til USA er knall. Forbered deg på en veldig spesiell tur full av inntrykk.

Her er et par tips fra meg:

Når du ankommer Newark, lønner det seg ikke å ta taxi til ditt bestemmelsessted på Manhattan. Det finnes et tog, men mange er vel kanskje litt slitne etter flyturen og det vil koste deg penger med taxi fra stasjonen i NYC til hotellet uansett. Jeg bruker Carmel Limo service, å hyre en Town Car fra Newark koster 43 USD, regn 5-7 USD i tips, samt bompenger på USD 5 for Lincoln Tunnell. Carmel (http://www.carmellimo.com/Rates.shtml)

Hotell tips NYC: Kjenner ikke hotellet Concorde anbefalte, men jeg har 2 personlige favoritter i NYC i samme prisklasse, jeg bor der minst en gang i måneden. W Hotel Tuscany og W Hotel The Court. Hotellene ligger rett ved siden av hverandre på Lex og 39nd gate, nært Grand Central og gang avstand til det meste. Disse hotellene har MEGET store rom i forhold til det som er vanlig i NYC. Rommene er kanon med plasma, masse stæsj i minibaren, Bliss såpeprodukter på badet, samt verdens mest komfortable senger. I tillegg har hotellene en meget hipp crowd og barer med vakre mennesker! Prisene ligger på i overkant av USD 200 pr. natt i snitt. Etter min mening, er dette 2 godt gjemte hemmeligheter i NYC. Bookes på SPG (www.spg.com)

Det er ikke vanskelig å skaffe seg billett til Cleveland. Om du ikke finner gode priser en vei, prøv t/r og skipp returen.

Vet ikke helt om jeg vil anbefale Niagara Falls for gutta på tur, det er ikke mye annet å ta seg til der når du er ferdig å kope på fossene. Det er vel et hyggelig sted å ta med fruen til.

Vel fremme i Chicago, er vel jeg den største attraksjonen :p Hoteller som er billig og bra er f.eks. Hampton Inn/Four Points by Sheraton i sentrum.

Jeg er ikke togmann selv, der må nok andre gi råd.

God tur!

Concorde
02-01-2007, 09:26
Originally posted by Tommy777

Hotell tips NYC: Kjenner ikke hotellet Concorde anbefalte, men jeg har 2 personlige favoritter i NYC i samme prisklasse, jeg bor der minst en gang i måneden. W Hotel Tuscany og W Hotel The Court. Hotellene ligger rett ved siden av hverandre på Lex og 39nd gate, nært Grand Central og gang avstand til det meste. Disse hotellene har MEGET store rom i forhold til det som er vanlig i NYC. Rommene er kanon med plasma, masse stæsj i minibaren, Bliss såpeprodukter på badet, samt verdens mest komfortable senger. I tillegg har hotellene en meget hipp crowd og barer med vakre mennesker! Prisene ligger på i overkant av USD 200 pr. natt i snitt. Etter min mening, er dette 2 godt gjemte hemmeligheter i NYC. Bookes på SPG (www.spg.com)

Har du bodd på W på Union Square før?

Tommy777
02-01-2007, 10:12
Originally posted by Concorde

Har du bodd på W på Union Square før?

Nei, prisene på W Union Square er alltid skyhøye, i tillegg er rommene der knøttsmå.

Martin
02-01-2007, 15:58
Og da har USA spesialisten fått sine første 10 poeng fra meg.

De svarte faktisk på mailen, og forklarte art de pga. stor pågang ikke hadde tid, og jeg ville få et svar først i morgen formiddag. Det gir hvertfall meg et positivt inntrykk, så får vi se hva slags pris de kommer med.

LCH
02-01-2007, 16:28
Lei bil i New Jersey hvis det er aktuelt å kjøre fra østkysten, det er dyrere å leie bil på Manhattan enn i resten av USA, og muligens også i hele NY State.

Kjøreturen Cleveland-Buffalo oppgis til 3:14 i Rand McNally Road Atlas, og turen Cleveland-Chicago til 6:03. Etter min erfaring er kjøretidene i Rand McNally imponerende "spot on", så ikke kalkuler med noe mindre.

Den kjappeste veien fra Buffalo til Chicago går imidlertid via Cleveland, så dere kan jo vurdere å heller fly JetBlue e.l. til BUF og leie bil der. (Det er mulig at det bare er Manhattan som er dyrt å leie bil i, husker ikke helt)

Concorde
02-01-2007, 22:54
Her kan du sjekke bilutleie på EWR og hva slags bil som er best for ditt behov
http://www.bnm.com/newark.htm

EB
03-01-2007, 06:32
Har du fått priser på Amtrak? Det er lett å bestille selv...på www.amtrak.com

LN-KOG
03-01-2007, 21:05
Originally posted by EB

Niagara falls-Chicago er ca. 7 timer og 50 minutter... Men i motsetning til KOG anbefaler jeg Amtrak på det varmeste...det irriterer George W. Bush i tillegg - en herlig bonus.

Veldig godt poeng, men jeg mener Route 66 er verdt en reise...

EB
04-01-2007, 06:13
Har også en drøm om Route 66...men når og om jeg for oppleve den er en annne sak.

Martin
04-01-2007, 14:33
Hvordan funker det evt. med å bestille hos AmTrak selv?
Vet at eneste mulighet når man bor utenfor USA, er å hente billetten selv på stasjonen, men lar det seg gjøre om man bestiller et halvt år i forveien? Vet bare at når jeg har reist med NSB så har de en viss hentefrist (er riktignok noen år siden, men..)

Forøvrig var svaret fra USA Spesialisten, at de ikke hadde fått noen priser fra CO ennå, og de ba meg maile igjen i månedskiftet. Så da får vi se om vi gjøredet, eller ordner alt på egenhånd.

EB
04-01-2007, 17:15
Fikk du med deg vedlegget til Aftenposten i går? Eget USA bilag... Ellers anbefaler jeg deg å ta turen innom Reiselivsmessen på Lillestrøm neste fredag-søndag. USA standen er alltid verdt et besøk.

www.amtrak.com er meget bra!!! Ikke noe problem å bestille på nettet for så å ta ut billettene dagen eller dagen før dere skal reise med toget... Gikk som en drøm da vi gjorde dette i 2005 på togreisen NYC-CHI...

Martin
04-01-2007, 17:25
Originally posted by EB

www.amtrak.com er meget bra!!! Ikke noe problem å bestille på nettet for så å ta ut billettene dagen eller dagen før dere skal reise med toget... Gikk som en drøm da vi gjorde dette i 2005 på togreisen NYC-CHI...

Høres flott ut. Ser nesten mer og mer ut som vi bestiller alt selv. Hørtes først veldig enkelt ut å la et reisebyrå ordne alt, men på den annen side, er det gøy å "leke reisebyrå" selv, samt at det blir vel gjerne billigere?

Forøvrig forlanger CO ca. 19000 for to personer, OSL-EWR, EWR/LGA-CLE samt LAX-(EWR)-OSL, innenfor de to siste ukene i juni.
Er vel ikke så fyktelig gal pris det? Har ikke peiling på hva sånne billetter egentlig pleier å koste..

SQ 777
04-01-2007, 19:27
Prøv KL også. Jeg sjekket akkurat nå 5. juni ut og 19. juni tilbake på klm.com.

Kom ut med kr. 5.368 for OSL-AMS-NYC og LAX-AMS-OSL for en pax !! Fortsett å gjøre jobben selv. Gøy og du kan spare mye !! :lightbulb .

Ev. AF........

Martin
04-01-2007, 19:43
Ikke dårlig.. Fikk ca. 14000 selv, litt senere i Juni (Kameraten min har ikke mulighet før 15. Juni, hvis han får tatt ut avspasering). Det inkluderer riktignok ikke NYC-CLE, men man kommer seg vel mellom de byene for under 5000?

Funker det forresten og booke en veg hos ett selskap og returen hos et annet, eller må du bestille tur-retur til USA? Hvis vi f.eks. vil bestille direkte med CO en veg, og med f.eks. KLM hjem igjen (Jo flere selskaper og flytyper, dess morsommere :D )

EB
04-01-2007, 19:46
KLM og Air France gir deg den muligheten... Book transatlantisk for seg og så booker du innenriks etterpå. Merk deg at du kanskje må booke på wideroe.no når det gjelder innenriks i USA - da flyselskapene kan kreve at du har en amerikansk "billing adress"...

Ellers er reisebyråjobben kjempegøy...

Martin
04-01-2007, 22:41
Ba.com gir meg et tilbud på under 13.000 OSL-JFK og LAX-OSL, men de aller fleste valgene har transittid på LHR ned mot en time.. Bør dette holde?

Jeg innbiller meg at det bør gå greit når det foreslås fra BA, men tviler samtidig litt..
Noen som har erfaring her? Ser at både Oslo og New York betjenes fra terminal 4, så det er hvertfall ikke noe problem..

Tommy777
04-01-2007, 22:49
Originally posted by Martin

Ba.com gir meg et tilbud på under 13.000 OSL-JFK og LAX-OSL, men de aller fleste valgene har transittid på LHR ned mot en time.. Bør dette holde?

Jeg innbiller meg at det bør gå greit når det foreslås fra BA, men tviler samtidig litt..
Noen som har erfaring her? Ser at både Oslo og New York betjenes fra terminal 4, så det er hvertfall ikke noe problem..

En time T4/T4 holder i massevis

EB
05-01-2007, 06:46
Tja!!! Hjem igjen er jeg ikke sikker. Kommer an på hvor du sitter i en stor maskin, hvor lang tid det tar å komme seg ut - og gjennom sikkerhetskontroller sammen med andre passasjerer som lander samtidig. London er ikke favoritten av transitflyplasser.

Har du sjekket lufthansa.no?

Tommy777
05-01-2007, 18:26
I følge BAs tidtabell om sommeren, har de 3 avganger daglig fra LAX. Korteste connection til OSL finner jeg til å være 3 timer... På gjeldende vinterprogram, finner jeg jeg korteste connection til OSL til å være 1 time og 20 minutter. Det BØR holde. Om du misser connection til OSL går neste fly 3 timer seinere.

Fra OSL finner jeg at connection på vinterprogrammet på det korteste er 1t og 45 minutter ut og 2 1/2 time på sommerprogrammet.

Så BA har tatt god høyde her og du har ingen problem med disse connection

Dog ville jeg også sjekket LH om du er interessert i poeng, husk at du kun får 25% poeng på LH på billige billetter på både Miles and more og Eurobonus, så det er ikke mange poengene å hente. BAs økonomiklasse er hakket hvassere enn LH. LH har noen få tv skjermer hengende i taket a la SAS 767. BA har individuelle TV skjermer med mange kanaler. Kan være bra på en lang tur.. Plassen til beina er like dårlig hos begge

EB
05-01-2007, 18:35
Kan ikke være mer uenig med deg vedr. økonomiklassene... LH er i allefall på Europarutene langt foran BA... C-klasse derimot er nok en annen sak.

Hvis du ikke er veldig glad i engelske tepper, minimalt med vinduer og engelsk mat - så anbefales Tyskland og eller frankrike som transitland når som helst!!!

Martin
05-01-2007, 19:14
LH har lavere priser enn BA. Nesten nede i 12.000, nå..
I tillegg sier setekartene på lufthansa.no at de har 2-4-2 seating på bussene sine, og det er jo også greit når man reiser to stykker. Han jeg skal reise med, var for et og et halvt år siden i Tokyo, og de fikk vindu- og midtsete. Ved midtgangen satt en japaner som heiv i seg et halvt glass sovepiller, og sove de 14 timene mellom AMS og NRT..

Og i tillegg, så kan listen over besøkte flyplasser økes enda mer, med både FRA og MUC (en hver vei..). Dette blir artig :D

LCH
05-01-2007, 19:19
Originally posted by EB
Hvis du ikke er veldig glad i engelske tepper

Akkurat når det gjelder tepper er det jo uansett ikke stort bedre dit han skal! :p

Tommy777
05-01-2007, 19:48
Originally posted by LCH

Originally posted by EB
Hvis du ikke er veldig glad i engelske tepper

Akkurat når det gjelder tepper er det jo uansett ikke stort bedre dit han skal! :p

Det er ihvertfall helt sikker!:lol:

Concorde
05-01-2007, 22:57

Og i tillegg, så kan listen over besøkte flyplasser økes enda mer, med både FRA og MUC (en hver vei..). Dette blir artig :D

MUC er en herlig flyplass, du har mye å glede deg til!

EB
06-01-2007, 07:34
Amerikanere har IKKE tepper på badet!!!! Det har engelskmenn....:angry:

SQ 777
06-01-2007, 12:21
Kan du få MUC begge veier, er det bedre !! FRA er fæl !

TOS
06-01-2007, 12:50
Originally posted by EB

Amerikanere har IKKE tepper på badet!!!! Det har engelskmenn....:angry:

Det er nok noe som i liten grad stemmer i dag, men det er nok riktig at mange har hatt tepper på badet. Det har nok litt med generelt dålig isolerte hus. Jeg har bodd i mange forskjellige hus i England og kan egentlig bare huske at et av disse hadde tepper på det ene badet. Jeg vil tro at amerikanerne er nokså like engelskmenn på det området og at de i like stor/liten grad har tepper på badet, men det vet jeg ikke (har ikke sett tepper på badet i USA, men har vært der langt sjeldnere enn jeg har vært i England).

EB
06-01-2007, 15:32
Ja Munchen er en mye nyere flyplass - men "gamle" FRA har da fortsatt sin sjarm. Skal du på messen Martin?

Martin
06-01-2007, 15:45
Originally posted by EB

Ja Munchen er en mye nyere flyplass - men "gamle" FRA har da fortsatt sin sjarm. Skal du på messen Martin?

Det ser jeg litt an. Blir evt. en tur innover på lørdagen.

EB
06-01-2007, 15:50
Tror absolutt det er verdt turen... Skal heller ikke se bort i fra at flere av flyseslakpene og/eller turoperatørene har gode messetilbud.

MartinL
06-01-2007, 18:04
Originally posted by EB

Har også en drøm om Route 66...men når og om jeg for oppleve den er en annne sak.

Du får legge deg i trening å henge med i Oktober. Da skal jeg ta store deler av den på sykkel fra Vest til øst kyst.

EB
06-01-2007, 21:54
I`m impressed!!!:clap

Someone
08-01-2007, 13:48
Originally posted by EB

Ja Munchen er en mye nyere flyplass - men "gamle" FRA har da fortsatt sin sjarm.

Hva i all verden er det du finner sjarmerende med FRA? :drunk:

EB
08-01-2007, 19:42
Har vært i FRA så utallige mange ganger at også den har sin sjarm... For å si det mildt har jeg aldri ønsket meg så sterkt tilbake til et sted når jeg kom ombord i Pakistan International på vei til NYC...

Tommy777
08-01-2007, 20:49
Originally posted by Someone

Originally posted by EB

Ja Munchen er en mye nyere flyplass - men "gamle" FRA har da fortsatt sin sjarm.

Hva i all verden er det du finner sjarmerende med FRA? :drunk:

Lufthansas First Class TERMINAL ;)

Martin
09-01-2007, 22:29
Og da ble det forandringer, gitt. Kameraten skulle på kurs med jobben til Texas omtrent samtidig som vi skulle dra, så da utsetter vi, med avreise fra OSL 1. Juli. Da blir det jammenmeg 4. Juli-feiring på oss, eller den store "skyte-opp-fyrverkeri-på-bursdagen-til-pappa-dagen" for min del..

Lurte litt på hvor "hellig" det egentlig er som helligdag der borte.. Er det sånn at "alt" er stengt på den dagen?

Concorde
09-01-2007, 23:47
Deli's og restauranter er oppe i NY i hvertfall, men ikke stort mer. De fleste NY'erene reiser ut av byen til Hamptons osv.

Martin
09-01-2007, 23:50
For vår del, blir det dagen vår i Cleveland, med planlagt besøk på Rock and Roll Hall Of Fame Museum. Er litt engstelig for at det skal være stengt, selv om nettsidene deres kun nevner Christmas og Thanksgiving som stengedager..

Concorde
10-01-2007, 00:06
Da er det garantert åpent!

Martin
10-01-2007, 02:24
Sendte en mail, og fikk følgende svar: "We are absolutely open that day! I hope you can visit us!".

Føler med velkommen allerede :-p

EB
10-01-2007, 07:02
Typisk amerikansk...og det er ment i positiv forstand!!!!

Martin
14-01-2007, 20:52
Da begynner brikkene såvidt å falle på plass..

Ser ut til at det blir LH over dammen begge veier. Billigste pris hos LH var ca. 10 kroner under BA, så der var det egentlig dødt løp. LH flyr busser med to-setere, og kameraten min stemte for det (etter en 14-timers tur med JAL fra AMS til NRT sittende innenfor en sovende japaner). Dessuten får jeg to nye flytyper, et nytt selskap (BA har jeg flydd før..), og to nye flyplasser (Har vært på LHR før. Nå ser det ut som det blir FRA en veg, og MUC den andre..)

Leiebilen ble nedstemt av et par CO-billetter for ca. 800 kroner for begge to fra CLE til ORD. Fra NY til CLE derimot, må man ut med ever 3000.. Uansett, så kan jeg kanskje notere ned en embraer, samt enda flere flyplasser; La Guardia, samt O'Hare, eller Midway (Er en av disse å anbefale framfor den andre?), samt enda et selskap (CO)

Hoteller er funnet hos Hilton.com, så vi bor hos faren til Paris hele vegen. I Chicago blir det forresten Hampton, da Hilton Chicago ikke hadde noe ledig for den ene natten. Om vi hadde blitt der to netter derimot, var det ledig.. (men da må det vel være noe ledig den første natten også??).

USA-spesialisten har dessverre ikke imponert meg nok til at de tjener noen penger på dette.. Først gir de meg en liste over hoteller. Jeg sjekker ut hotellene på tripadvisor.com, og finner ut at jeg vil bytte ut to av hotellene med to andre, hvorav det ene var et jeg fant på nettsiden til nevnte reisebyrå: "Beklager, jeg har ingen tilgang til disse hotellene".

På samme reisebyrås nettside, nevnes også Amtrak, og de skriver at de kan hjelpe til med både enkeltbilletter, samt togpass. Jeg spurte om pris på turen fra chicago til LA, men hun kunne dessverre ikke skaffe Amtrak-billetter..

Gleder meg, jeg...

EB
15-01-2007, 05:26
Kjempebra!!! Nå er du snart fullt utdannet reisebyråkonsulent...:D

Tommy777
15-01-2007, 08:11
Fra NYC til CLE kommer du billigere ut en 3000 for 2. Alle dager i juni fant jeg en enveis pris på:

United: (www.united.com)

Price per adult USD 143.80 View price breakdown
United 635 L14NX Depart: EWR
Jun 14 06:00 AM Arrive: ORD
Jun 14 07:21 AM Non-stop 2h 21m
Airbus A320 <<< connecting to >>>

United 5912 Operated by United Express/ Skywest
LA14AN Depart: ORD Jun 14 10:50 AM
Arrive: CLE Jun 14 01:00 PM Non-stop 1h 10m
Bombardier CRJ-700

www.aa.com (obs! uten skatt, så prisene er identiske med United)

AMERICAN AIRLINES 313 LGA
New York 06/16/2007
08:55 AM ORD
Chicago 06/16/2007
10:25 AM M80 Economy

AMERICAN AIRLINES OPERATED BY AMERICAN EAGLE 4357 ORD
Chicago 06/16/2007
11:10 AM CLE
Cleveland 06/16/2007
01:25 PM ER4 Economy

Dette skulle bli under 2000.- for begge

Martin
15-01-2007, 11:11
Hmm.. United gir meg faktisk en pris på ca. 1800 NOK fra NY til CLE den aktuelle dagen (3. Juli). Er jo faktisk en del penger spart. Eneste ulempe, er at det virker litt upraktisk å fly via Chicago, samt at det tar en god del lengre tid. Er det forresten noen som vet om UA lar deg booke domestic i USA når du bor i Norge?

TOS
15-01-2007, 11:59
Om du booker via wideroe.no så skulle det gå smertefritt (jeg har nylig booket et par domestic flights i USA via wideroe.no):

F.eks.:

New York til Cleveland

Flyavgang 1 tirsdag, 3. juli 2007
Avreise: 14:30 New York, USA - Newark International, terminal A
Ankomst: 16:02 Chicago, USA - O'Hare International, terminal 1
Flyselskap: United Airlines UA649 e Fly: Boeing 737-500

Pristype: Økonomi med restriksjoner

Flybytte er nødvendig. Tid mellom flyavganger = 0t:48

Flyavgang 2 tirsdag, 3. juli 2007
Avreise: 16:50 Chicago, USA - O'Hare International, terminal 2
Ankomst: 19:11 Cleveland, USA - Hopkins International

Flyselskap: United Airlines UA6896 e Fly: Canadair Regional Jet 700

Drives av annet flyselskap

1 voksne x (800 + 194 + 50) = 1 044 NOK
totalt for alle passasjerer 1 044 NOK

Tommy777
15-01-2007, 16:52
Originally posted by TOS

Om du booker via wideroe.no så skulle det gå smertefritt (jeg har nylig booket et par domestic flights i USA via wideroe.no):

F.eks.:

New York til Cleveland

Flyavgang 1 tirsdag, 3. juli 2007
Avreise: 14:30 New York, USA - Newark International, terminal A
Ankomst: 16:02 Chicago, USA - O'Hare International, terminal 1
Flyselskap: United Airlines UA649 e Fly: Boeing 737-500

Flybytte er nødvendig. Tid mellom flyavganger = 0t:48

Flyavgang 2 tirsdag, 3. juli 2007
Avreise: 16:50 Chicago, USA - O'Hare International, terminal 2
Ankomst: 19:11 Cleveland, USA - Hopkins International

Flyselskap: United Airlines UA6896 e Fly: Canadair Regional Jet 700

Drives av annet flyselskap

1 voksne x (800 + 194 + 50) = 1 044 NOK
totalt for alle passasjerer 1 044 NOK

Widerøe funker bra, det. Men du må jo hoste opp 100 kroner i booking gebyr + dårlig vekslingskurs.

Det går helt greit å bruke norsk visakort på United.com, det er bare å kjøre på, har gjort det masse ganger før. Gir deg 6 pils ekstra på reisebudsjettet ;)

Når det gjelder å fly om Chicago, tar det deg ca. 2-3 timer ekstra, noe jeg mener det er verdt

EB
16-01-2007, 11:14
Rart at united.com aksepterer norske kort/norsk adresse - når Ted ikke gjør det.

Tommy777
16-01-2007, 17:08
Originally posted by EB

Rart at united.com aksepterer norske kort/norsk adresse - når Ted ikke gjør det.

Har brukt postbankkortet mitt der i 4 år inntil jeg nylig flyttet til Chicago

EB
17-01-2007, 19:28
flyted.com og frontier.com krevde amerikansk billing address i mars i fjor!

LCH
18-01-2007, 19:44
Det gjorde de i April også, defor ble det orbitz.com (eller expedia.com, husker ikke helt), de tar norske kort.

Martin
28-01-2007, 18:33
Nye, midlertidige planer..

Etter at jeg tilfeldigvis havnet innom AirTran.com, fant jeg ut at de flyr til en flyplass kalt CAK, som ligger mellom byene Akron og Canton i staten Ohio, og det bare for en tredjedel av prisen som CO skal ha for å fly oss direkte til Cleveland. Flyplassen ligger ca. en time sør for Cleveland, og dit går det Greyhoundbusser som forlanger under 20 dollar for å frakte oss opp dit. I tillegg får vi da enda et selskap, enda en flyplass, og enda en flytype (fare for 717/MD-95), i tillegg til noen ekstra timer på busstasjonen i Akron, som forøvrig er en by jeg aldri hadde hørt om før, pluss at vi sparer nesten 2000 norske kroner... Dette kan bli spennende..

Og om noen har erfaringer med Greyhoundbussene, så kom gjerne med dem.

Andre alternativer for transport fra CAK til Cleveland, er selvølgelig et par taxi/limo-selskaper, men det blir forsåvidt dyrere (selv om vi nok fortsatt sparer på det totalt sett.)

EB
28-01-2007, 18:55
Greyhound er jo en del av den amerikanske historien... Ikke så mye komfort - men du ser mye - både langs veien og ikke minst på stasjonene...

Martin
28-01-2007, 19:09
En ulempe med Greyhound, er at selv om man har billetten i hånda, så har man faktisk ikke noe garantert plass. Er bussen full, må man vente på neste, og det går bare en buss fra Akron til Cleveland etter at Aitran har landet.. Hvordan er 3. Juli som reisedag? Mange som reiser "hjem" til 4. Juli?

EB
28-01-2007, 19:16
Kan nok være en del trafikk...alle skal hjem. Hva med lokaltog - har du sjekket amtrak.com?

Martin
28-01-2007, 19:23
Nærmeste stasjon er Alliance, OH, som har avgang til Cleveland en gang i døgnet - midt på natten..

Ser ut som man kanskje bør vurdere en taxi e.l. direkte fra flyplassen - eller velge CO direkte allikevel..

EB
28-01-2007, 19:30
Send en mail til Greyhound...om forventet trafikk den 3. juli.

Martin
31-01-2007, 03:13
Greyhound kunne ikke si noe sikkert, og en amerikaner på et annet forum jeg er innom, mente at det var liten sjanse for å få plass på bussen..

På den annen side, så har faktisk CO satt ned prisene på LGA-CLE. Sist jeg sjekket, var det over 3000 NOK bare på LGA-CLE, mens nå er det nede i under 2500 NOK hele vegen LGA-CLE-ORD.. Og det er for oss begge..

Forøvrig så skal da CO ikke ha mer enn 200 kroner mer en om vi tar LH over dammen, og CO domestic.. Men jeg vil ha flytyper/-plasser-/selskaper på lista..

Spør allikevel: Om vi skulle gå for CO hele vegen: Vil det evt. holde med 1t 23min på EWR på returen, Eller må vi stå opp tidligere?

Og vil det evt. holde med en time i FRA på turen bortover?

EB
31-01-2007, 06:07
FRA kan være en utfordring...men har du bestilt reisen på lufthansa.no så er det LH sitt ansvar å få dere til USA - så jeg hadde absolutt tatt sjansen...:D

Martin
31-01-2007, 13:50
Vi har forsåvidt flere muligheter ut i fra FRA. Vi reiser fra OSL mes BUSK klokken 09:35 den 2. Juli, og vi kan vente både en og to timer der nede. En times ventetid gir en 747 til EWR, mens to timer gir buss til JFK. to timer er mer "safe", samt mulighet for tosetere, mens en time gir meg enda en flytype, og tidligere ankomst i NYC. Men de flytypene som oppgis der nå, kan vel bli forandret innen den tid?

En ting som du kanskje kan svare på EB: Når man bestiller med Amtrak, betaler man med en gang, eller først når billettene hentes?

EB
31-01-2007, 13:58
Du betaler med en gang...

EB
26-02-2007, 21:31
Er alt bestilt?

Martin
27-02-2007, 18:06
Ingenting, faktisk..

Er så som så med pengene, men kameraten min får (forhåpentligvis) en brukbar lønning i begynnelsen av neste måned, så vi satser på og få bestilt da..

Tillater meg et annet spørsmål, når denne tråden først er i live igjen: Når man (vanligvis..) bestiller hotellrom, og oppgir kortnummeret sitt, så vil det hverken reserveres eller trekkes noe som helst på kortet før vi faktisk møter opp på hotellet?

Eller litt mer konkret: Hvis jeg bestiller flybillettene på mitt Mastercard, bruker jeg nesten hele kredittgrensen min: Vil det evt. hindre meg i å bestille hotellrom med samme kort (hotellene koster selvfølgelig mer enn det jeg da vil ha igjen på Mastercardet..)

EB
27-02-2007, 20:45
Tja... Det spørs hvor du bestiller hotelovernattingene... hotels.com og expedia.com belaster deg vel hele beløpet med en gang. Booker du direkte på hotellet bruker du vel kun kortet ditt som en garanti. Betaler du flybillettene nå med kortet ditt og så betaler inn det du skylder til kortutsteder/banken når regningen kommer neste måned så er du jo på "null igjen" - det vil si du har igjen hele kreditten din.

Martin
27-02-2007, 21:46
Etter mitt forrige innlegg begynte jeg å gruble over hvordan man evt. kan få økt grensen. Da jeg kom hjem, hadde det kommet brev fra banken der de tilbyr meg å øke grensen med 10.000 kroner :colgate:

Hoteller kommer vi til å bestille rett fra kjeden.. Det eneste jeg lurte litt på, var hvorhvidt det var mulig å bruke et kort som garanti, selv om det er nesten "tomt", men nå får jeg mer på kortet, så da var plutselig det problemet ute av verden.

men nå er vi snart waaaay off-topic..

Someone
27-02-2007, 21:49
Tror ikke det burde være noe problem å få økt grensen. Hos meg så økte de (DnBNOR) grensen med 20.000 tilogmed UTEN at jeg ba om det engang

Martin
27-02-2007, 21:54
Originally posted by Someone

Tror ikke det burde være noe problem å få økt grensen. Hos meg så økte de (DnBNOR) grensen med 20.000 tilogmed UTEN at jeg ba om det engang

Som sagt, så spurte de (DnbNor her og..) ikke meg heller.. Var bare tilfeldig at jeg begynte og tenke på det, når brevet faktisk allerede lå i postkassa hjemme..

EB
28-02-2007, 06:06
Da er det vel bare å begynne med bestillingene...

Tommy777
28-02-2007, 18:20
De fleste hotellkjeder i USA tilbyr billigere priser dersom du forhåndsbetaler hotellrommet med kredittkort på hotellkjedens side på nettet.

Du må da ta høyde for at de trekker hotellrommet + skatt ganske raskt fra kortet ditt dersom du velger en slik rate på nettet. Praksisen er dog ganske forskjellig på både Hilton og SPG. Enkelte hoteller trekker ikke forhåndsbetalte rater før et par dager før ankomst mens noen gjør det med en gang du bestiller etter min erfaring.

Martin
04-03-2007, 21:08
Da var alt bestilt :D

Flybilletter ble bestilt hos Continental, og togbilletter er også bestilt fra Amtrak.. Se forøvrig signatur..

Overnattinger er bestilt hos Radisson Martinique i NYC, Hilton Garden Inn i Cleveland, Hampton inn & suites i Chicago, samt Hilton Los Angeles/Universal City i L.A.

Forøvrig, har jeg fått bekreftet at hotellene ikke rører kortet mitt i det hele tatt ved bestilling. Er kun beløpene fra CO og Amtrak som vises i nettbanken..

EB
05-03-2007, 06:02
God tur...:USA

Hurum
05-03-2007, 13:52

Forøvrig, har jeg fått bekreftet at hotellene ikke rører kortet mitt i det hele tatt ved bestilling. Er kun beløpene fra CO og Amtrak som vises i nettbanken..

Praksisen rundt "reservering" av beløp på kredittkort varierer visst fra hotellkjede til hotellkjede.

EB
05-03-2007, 14:22
...ofte også ut i fra hvilken pris/tilbud du bestiller. Hotellene har også noen internett tilbud som belaster kortet med en gang.

Martin
05-03-2007, 14:43
Både Radisson og Hilton hadde priser som ble belastet med en gang. Prisforskjellen var uansett så lav, at jeg valgte og betale litt mer, og heller betale ved utsjekk..

Og som sagt, så har ingen av dem trukket noe penger fra kortet mitt..

Nå går jeg bare og gleder meg!! Lenge siden jeg har flydd 757, nå... (Selv om jeg ikke blir direkte lei meg om det ikke blir en 757.. 767 og 777 går greit det og ;) )

Martin
12-03-2007, 02:13
Og da kom det forandringer i planene..

Etter og ha forhørt meg på Flyertalk.com om hvordan man lettest kommer seg fra Universal City til LAX gryyytidlig (Flyet vårt til EWR går 07:45), fant jeg ut at det gjør man dagen før.

Bestillingen hos Hilton Universal ble gjort om fra tre til to netter. Sånn sett er det greit og ikke bestille den litt billigere prisen, som belastes kortet med en gang, og er ikke-refunderbar...

For den siste natten, har jeg nå bestilt en suite hos Embassy Suites LAX North ( Klikk her (http://www.laxembassy.com/index.html) ), og til tross for det fancye navnet, koster denne suiten faktisk mindre enn rommet på Hilton Universal. Totalt sett har vi nå spart 34 dollar :rolleyes:.
I tillegg har hotellet gratis shuttle-service til flyplassen.

Og det gjør jo selvfølgelig ingenting at hotellet ligger tett opptil flyplassen ;)

Tommy777
13-03-2007, 10:38
Originally posted by Hurum

Praksisen rundt "reservering" av beløp på kredittkort varierer visst fra hotellkjede til hotellkjede.

Ingen hotellkjeder i USA reserverer beløp før innsjekking. De tilbyr derimot internet rates som er forskuddsbetaling

Tommy777
13-03-2007, 10:42
Hadde vært fint med en rapport fra Radisson Martinique i NYC. Hotellet er nytt i kjeden og vet ikke om noen som har bodd der

Martin
25-03-2007, 15:35
Og vi forandrer igjen...

Jeg er visst av typen som liker å planlegge reisen godt, og fant etterhvert ut at Hilton Garden Inn lå litt for usentralt.. Undersøkte deretter et av hotellene som jeg opprinnelig fant på www.usaspesialisten.no (men kunne allikevel ikke bestille for meg der...:rolleyes: ), Hyatt Regency at the Arcade (http://cleveland.hyatt.com/hyatt/hotels/index.jsp). For nesten samme pris (faktisk 70 cent billigere!!) får vi et hotell som ligger mer sentralt, og som reklamerer med "oversized rooms. De får også et lite pluss for at bekreftelsesmailen ser ut som et personlig brev fra hotelldirektøren (vet at han ikke sitter og sender ut alle de mailene selv, men det ser da stilig ut :colgate: )

We are delighted that you have chosen to stay with us and look forward to your Tuesday, July 03, 2007 arrival.
Warm regards,
Stephen Stewart
General Manager
Hyatt Regency Cleveland at The Arcade

En annen fancy liten greie de har, er en E-concierge. Ved hjelp av noen tastetrykk, kan jeg faktisk bestille alt fra sjokolade, vann og øl, til transport rundt i byen, restaurantbord, sightseeing-turer, og cruise (!!!).

TOS
25-03-2007, 19:45
Hyatt-Regency gjør visstnok slik over hele linjen. Det er ikke lenge siden jeg bodde på en Hyatt-Regency hotell, og fikk da "brev" fra direktøren, info om E-concierge osv. og fikk en påminnelses e-post en uke før innskjekk med mer info fra E-concierge. Egentlig veldig kjekt.

Martin
16-04-2007, 22:36
Og vi oppdaterer igjen..

Kanskje ikke så voldsomt stor oppdatering, men jeg har da lovt å holde denne tråden oppdatert, så da gjør jeg det.

Da jeg i går logget meg inn på continental.com, sjekket jeg for moro skyld hva turen ville kostet om jeg hadde bestilt i dag.. Da la jeg plutselig merke til at på etappene LGA-CLE og CLE-ORD, hadde avgangstidspunktet endret seg, det samme hadde "Operating Carrier", og jammenmeg hadde ikke flightnummeret endret seg også (Her var jeg fortsatt i tvil om det var samme flight eller ikke..).

Skrev derfor en mail til CO, og fikk svar etter godt under et døgn (thumbs up til CO for forholdsvis raskt svar), hvor det ble bekreftet at det var disse flightene vi hadde plass på, til tross for nye flightnumre.

I tillegg hadde "Operating Carrier" blitt endret fra Expressjet Airlines til Chautauqa Airlines. Jeg kan derfor ikke bare notere meg en ny flytype (ERJ-145), men også min første flight med et selskap jeg ikke klarter å uttale navnet på :p :lol

I tillegg er avreisetidspunktet fra LAX endret fra 07:45, til 07:35 (og jeg synes 10 minutte er MYE på den tiden av døgnet...).

Eriksan
16-04-2007, 22:53
bmi ERJ-145 inflight (http://home.no/simoni/IMG_0519_.jpg)

1+2 seter med hattehylle kun over 2-seteren. Syns det var bredere seter enn CRJ200, der jeg har prøvd både Cimber og LH.

LN-MOW
16-04-2007, 23:36
ERJ'en er klart mer behagelig enn CRJ. Kabinen er hoeyere, vinduene er plassert slik at du kan se ut uten aa faa kink i nakken og setene er en tanke bredere.
Ingen av dem har rare bagasjeplassen, det eneste du kan ta med inn, er en laptopbag eller en liten ryggsekk. Resten maa settes ved doeren.

KLMfan
17-04-2007, 10:36

Hadde vært fint med en rapport fra Radisson Martinique i NYC. Hotellet er nytt i kjeden og vet ikke om noen som har bodd der

Har bodd der, men da var det Holiday inn....

Helt greit, men som mange hoteller i NYC....overpriset....hehe
Beliggenheten er jo knall da...

Tommy777
17-04-2007, 20:24
Originally posted by LN-MOW

ERJ'en er klart mer behagelig enn CRJ. Kabinen er hoeyere, vinduene er plassert slik at du kan se ut uten aa faa kink i nakken og setene er en tanke bredere.
Ingen av dem har rare bagasjeplassen, det eneste du kan ta med inn, er en laptopbag eller en liten ryggsekk. Resten maa settes ved doeren.

Nei, nå må du være snill.. ERJ145 mer behagelig enn CRJ??

Det eneste som er fint med ERJ 145 er at om du reiser alene er 1 seteren *ganske* behagelig. ERJ145 er på grensen til klaustrofobisk inni

Tommy777
17-04-2007, 20:25
Originally posted by KLMfan

Har bodd der, men da var det Holiday inn....

Helt greit, men som mange hoteller i NYC....overpriset....hehe
Beliggenheten er jo knall da...

Ja, men de har vel hatt en heftig oppussing? (forhåpentligvis...)

Martin
17-05-2007, 19:46
Og for å stoppe diskusjonen om ERJ vs. CRJ, så har nå CO forandret på flightene igjen.

For tretusenfemhundreogførtiåttende gang, prøvde jeg nok en gang å taste inn reservasjonsnummeret og etternavnet under "View My Reservations", og for første gang kom den faktisk opp!! (Jeg booket 4. Mars).

LGA-CLE har fått nytt flightnummer for andre gang, og brasilianeren har blitt byttet ut med en kanadier. La også merke til at vi hadde beholdt setenumrene - 6B og 6C, bare at de nå var på hver sin side av midtgangen. Vi hadde jo faktisk booket to på høyre side.. ikke verre enn at jeg hoppet elegant over i 6D.

Og jeg vil nå få to nye flytyper på turen, istedenfor en..

Dag Viking
17-05-2007, 22:22
Fantastisk lang tråd i tripreports om en tur som ikke engang er unnagjort:clap

Og den ble ikke kortere med dette innlegget heller:old

Martin
30-06-2007, 11:47
Da ligger kofferten klar med de første plaggen lagt oppi, og boarding pass er på vei ut av printeren as I write.. Noen hadde tatt 16A, men jeg fikk tak i 15A og 15B. Så da blir det hvertfall ekstra benplass, om man ikke får lent seg bakover..

SQ 777
30-06-2007, 22:01
Flott, det hyggelige er at fler og fler nå finner det best å reise på direkten med CO enn med andre selskap med krumspring i Europa, før de drar over dammen.

Fortsetter dette ( følg opp folkens ) får vi snart 764 ev 772 på ruta !! :exclamati :exclamati

Martin
30-06-2007, 22:06
Som du kan lese lenger opp i denne tråden, var faktisk Lufthansa den sterkeste kandidaten en stund, men CO vant faktisk på pris.. Og CO har også sine ulemper med at man må reise forholdsvis tidlig fra LAXX.. Vi rekker ikke engang frokost på hotellet før vi må fra..

Men bortsett fra det, så er direkteforbindelsen til EWR absolutt å foretrekke..

Martin
01-07-2007, 23:15
Og da var turen i gang..

Etter innsjekk på nettet, kunne vi gå rett til bag-drop, i samme kø som business og elite-sjekk-inn. Ble møtt av en amerikaner, som spurte om vi hadde pakket bagasjen selv, og stusset veldig på passbildet til kameraten min.. Men vi slapp nå fram til skranken, hvor en søt jente medhedmarksdialekt (tror jeg det var.. ) tok i mot bagasjen.

Sikkerhetskontrollen gikk glatt. Ser nå at den er bygget ut veeeldig siden sist jeg fløy. Ellers hadde jeg mitt første pip på OSL, som følge av at jeg ganske nylig kjøpte et nytt belte.

Etter den, var det røkelaks og pils på kon-tiki, handling av tyggis og sjokolade i tax-free'n, og etterhvert tuslet vi mot non-schengen..

Ved gate 53 stod N122CO og ventet, og ettehvert ropte de opp radene våre for boarding. Da kom det selvfølgelig en adecco-kar og ville ta en ekstra kontroll av kameraten min.. Jeg ble stående og vente, og det førte til at han plutselig ville sjekke meg også.

Til slutt kom vi oss da ombord, og fant fram til 15A og 15B. En dame hadde allerede satt seg på 15C, men overrakende nok, klarte jeg å gå forbi henne, uten at hun måtte reise seg, til tross for at jeg ikke akkurat er noe spesielt liten..

Selve turen foregikk uten spesielle hendelser, og menyen var "chicknorbeef". Jeg valgte chicken, og reisefølget valgte beef. Fikk smake en bit av han, og vlle nok valgt Beef hvis jeg fikk velge på nytt, men kyllingen var grei nok den og.

Til tross for en 10 minutters forsinkelse, planla de å lande hele 30 minutter før rutetid. Cruiselevel var først 34000 fot, men da film nummer to var slutt over Canada ett sted, kunne skjermen i taket opplyse at nå lå vi på 36000 fot.

Nok en servering, av en liten kalkunsandwich, som også smakte greit.

Til slutt landet vi ca. 15 minutter før rutetid, på bane 04R.. Fikk ikke sett Manhattan under innflyvningen, men fikk til gjengjeld se FedEx-terminalen og en drøss med FedEx-fly.. Taxet så inn til gate 134..

Immigration gikk overraskende greit. Ingen kø, og kun et par spørsmål om hva jg skulle, om det var første gangen, og hvor jeg jobbet, før jeg slapp inn.

Så var det og finne bagasjen, som også kom overraskende fort. Her stod forøvrig Clarence Clemons (saksofonisten til Bruce Springsteen) og sørget for at koffertene lå pent på båndet når de landet der..Han lignet hvertfall, og han er vel fra New Jersey han også..

Airtrain og NJTransit inn til Penn Station uten nevneverdige hendelser, annet enn at toget så relativt gammelt ut, og at ingen stasjoner ble ropt opp, men vi kom oss nå av på riktig sted..

Vel ute på 7th avenue, ble vi møtt av gule taxier med fingervisende sjåfører, og høye hus.. Radisson-logoen var lett synlig, og det var bare å tusle retning øst, til Broadway.

Tommy777 etterlyste en tilbakemelding på dette hotellet lenger opp, og så langt er det veldig bra. Til tross for at Redmond (Tror han het det..) brukte litt tid, så fikk til slutt nøklene. Rommet som var bestilt, var et "Classic Guest Room), eller et fint ord for "ikke-av-de-nyeste-fineste-rommene". Allikevel fikk vi et rom med såkalte "Sleep Number Beds" (Det var egentlig rom som kostet mer enn de jeg bestilte), så her lukter det oppgradering ;). Prisen jeg signerte på, stemte forøvrig med den prisen jeg hadde bestilt. Har sett delte meninger om dette hotellet på tripadvisor, men jg tilhører nok (foreløpig, hvertfall..) den fornøyde gruppen.

Alt i alt, veldig fornøyd så langt.. Nå blir det middag ute i NY

Dag Viking
02-07-2007, 00:04
Originally posted by SQ 777

Flott, det hyggelige er at fler og fler nå finner det best å reise på direkten med CO enn med andre selskap med krumspring i Europa, før de drar over dammen.

Fortsetter dette ( følg opp folkens ) får vi snart 764 ev 772 på ruta !! :exclamati :exclamati

Forrige uke fikk jeg spørsmål fra en kammerat om jeg hadde noen tips når det gjaldt tur til NY. Fly direkte med CO, sa jeg. Han hørte på meg, og booket seg selv og en del kollegaer på CO til NY (NJ om man skal pirke)

Kanskje selskapene burde gi oss som vennegjengen henvender seg til når det gjelder flyturer litt ekstra bonus? CO har en del tusen ekstra inntekter pr år pga meg:wink

Kanskje julebord i IAH i år, Dag?:lol:

Tommy777
02-07-2007, 03:36
Originally posted by Dag Viking

Forrige uke fikk jeg spørsmål fra en kammerat om jeg hadde noen tips når det gjaldt tur til NY. Fly direkte med CO, sa jeg. Han hørte på meg, og booket seg selv og en del kollegaer på CO til NY (NJ om man skal pirke)

Kanskje selskapene burde gi oss som vennegjengen henvender seg til når det gjelder flyturer litt ekstra bonus? CO har en del tusen ekstra inntekter pr år pga meg:wink

Kanskje julebord i IAH i år, Dag?:lol:

Og så er det de som prøver CO kun en gang over dammen og finner ut at 75 overhodet ikke er beregnet til slike ruter... (ikke alle kan sitte ved nødutgangen..)

Julebordet i USA blir garantert et varmt sted i år ;)

Tommy777
02-07-2007, 03:39

Og da var turen i gang..

Etter innsjekk på nettet, kunne vi gå rett til bag-drop, i samme kø som business og elite-sjekk-inn. Ble møtt av en amerikaner, som spurte om vi hadde pakket bagasjen selv, og stusset veldig på passbildet til kameraten min.. Men vi slapp nå fram til skranken, hvor en søt jente medhedmarksdialekt (tror jeg det var.. ) tok i mot bagasjen.

Sikkerhetskontrollen gikk glatt. Ser nå at den er bygget ut veeeldig siden sist jeg fløy. Ellers hadde jeg mitt første pip på OSL, som følge av at jeg ganske nylig kjøpte et nytt belte.

Etter den, var det røkelaks og pils på kon-tiki, handling av tyggis og sjokolade i tax-free'n, og etterhvert tuslet vi mot non-schengen..

Ved gate 53 stod N122CO og ventet, og ettehvert ropte de opp radene våre for boarding. Da kom det selvfølgelig en adecco-kar og ville ta en ekstra kontroll av kameraten min.. Jeg ble stående og vente, og det førte til at han plutselig ville sjekke meg også.

Til slutt kom vi oss da ombord, og fant fram til 15A og 15B. En dame hadde allerede satt seg på 15C, men overrakende nok, klarte jeg å gå forbi henne, uten at hun måtte reise seg, til tross for at jeg ikke akkurat er noe spesielt liten..

Selve turen foregikk uten spesielle hendelser, og menyen var "chicknorbeef". Jeg valgte chicken, og reisefølget valgte beef. Fikk smake en bit av han, og vlle nok valgt Beef hvis jeg fikk velge på nytt, men kyllingen var grei nok den og.

Til tross for en 10 minutters forsinkelse, planla de å lande hele 30 minutter før rutetid. Cruiselevel var først 34000 fot, men da film nummer to var slutt over Canada ett sted, kunne skjermen i taket opplyse at nå lå vi på 36000 fot.

Nok en servering, av en liten kalkunsandwich, som også smakte greit.

Til slutt landet vi ca. 15 minutter før rutetid, på bane 04R.. Fikk ikke sett Manhattan under innflyvningen, men fikk til gjengjeld se FedEx-terminalen og en drøss med FedEx-fly.. Taxet så inn til gate 134..

Immigration gikk overraskende greit. Ingen kø, og kun et par spørsmål om hva jg skulle, om det var første gangen, og hvor jeg jobbet, før jeg slapp inn.

Så var det og finne bagasjen, som også kom overraskende fort. Her stod forøvrig Clarence Clemons (saksofonisten til Bruce Springsteen) og sørget for at koffertene lå pent på båndet når de landet der..Han lignet hvertfall, og han er vel fra New Jersey han også..

Airtrain og NJTransit inn til Penn Station uten nevneverdige hendelser, annet enn at toget så relativt gammelt ut, og at ingen stasjoner ble ropt opp, men vi kom oss nå av på riktig sted..

Vel ute på 7th avenue, ble vi møtt av gule taxier med fingervisende sjåfører, og høye hus.. Radisson-logoen var lett synlig, og det var bare å tusle retning øst, til Broadway.

Tommy777 etterlyste en tilbakemelding på dette hotellet lenger opp, og så langt er det veldig bra. Til tross for at Redmond (Tror han het det..) brukte litt tid, så fikk til slutt nøklene. Rommet som var bestilt, var et "Classic Guest Room), eller et fint ord for "ikke-av-de-nyeste-fineste-rommene". Allikevel fikk vi et rom med såkalte "Sleep Number Beds" (Det var egentlig rom som kostet mer enn de jeg bestilte), så her lukter det oppgradering ;). Prisen jeg signerte på, stemte forøvrig med den prisen jeg hadde bestilt. Har sett delte meninger om dette hotellet på tripadvisor, men jg tilhører nok (foreløpig, hvertfall..) den fornøyde gruppen.

Alt i alt, veldig fornøyd så langt.. Nå blir det middag ute i NY

Så ut som en meget vellykket start på ferien. Kos dere i NYC!

Kommer med en restaurant anbefaling. Billig og MEGET bra italienskpå upper east side, ta t-banen.

http://www.tonysnyc.com/

Martin
02-07-2007, 03:48
Takker for tipset, Tommy. Me får sjå.

Ellers ble dagens middag inntatt på Blockheads på Murray Hill, etter at Concorde (tror jeg var) har snakket varmt om stedet her på forumet. Dog hadde 3-dollars mojitoen han nevnte en gang gått opp til 4 dollar... Ble en BBQ kyllingburrito med tilhørende corona og mojito, samt isvann som ble fylt opp ca. 245 ganger mens vi satt der. Knall sted, og knall serveringsdame.

Etterpå tuslet vi litt rundt, ente opp ved Cryshlerbygningen, så Grand Central Station, og da vi kom forbi Empire State, fant vi ut at vi skulle svippe innom. Over en halvtime i kø over flere etasjer, men absolutt verdt det. Det ble også mørkt i løpet av turen opp, og ustsikten ble nesten bedre (selv om jeg egentlig ikke har noe sammenligningsgrunnlag...).

Og til tross for bare noen få timer i denne byen, begynner jeg nesten å bli forelsket.

Tommy777
02-07-2007, 09:35
Da har dere jo fått med dere en hel del i dag :lol:

NYC er lett å forelske seg i. Helt klart min favorittby her på kloden.

PS! Om dere stikker på Tony's, legg merke til at de serverer JUMBO porsjoner, eller såkallt family style. Her deler man både appetizers og hovedretter..

LN-KGL
02-07-2007, 09:38
Og spør man pent, får man sikkert også en doggy bag - da har man mat for neste dag også ;)

Tommy777
02-07-2007, 09:39
PS! Yankees har hjemmekamper denne uken. En tur opp til Bronx går meget greit med t-banen. Kampbilletter er grisebillig, stemningen er på topp (selv om Yankees har slitt de siste 6 kampene). Yankee Stadium tar ca. 70.000 mann (ikke særlig fullt midt i uka). Vel verdt et besøk selv om pilsen på tribunen koster 7 dollar...

Om aktuelt, sjekk www.yankees.com

Martin
02-07-2007, 21:53
Nok en dag nesten over...

Våknet av neg selv klokken seks (eller tolv om du vil..).pg startet dagen med en forholdsvis grei frokost, og en utrolig god appelsinjuice.

Tuslet ned til fotosjappa til Thomas, B&H, men ingen kjøpte noe..
Tuslet så "oppover", forbi Times Square. Fint, nå har jeg vært der, så er vi ferdig med det.. Endte etterhvert opp i Central Park. Innom Apple Shop, hvor reisefølget kjøpte deler til ipoden sin (jeg sverger selv til Creative, så den butikken var ikke no for meg, me deskal ha for den stilige inngangen, som leder ned til selve butikken under bakken).

Så var det ned til Hard Rock Cafe, for lunsj og hamstring av et par t-skjorter. Nå slappes det av på hotellrommet, så får vi se hva resten av kvelden evt. vil bringe, før turen går til Cleveland i morgen.

PS! Om noen skulle save bilder i denna rapporten, så skyldes det at jeg er på lånt laptop, og får ikke koblet til eget kamera.. Kan kanskje få improvisert inn noen bilder i løpet av turen, men jeg lover å komme sterkere tilbake med bilder når jeg kommer hjem neste uke.

Thomas
02-07-2007, 21:56
Artig å følge deg på din ferd på tvers av Amerika :)

Hehe, la du merke til kassene som fór oppunder taket? :lol:

P.S. Om dere vil smake New York beste ostekake, stikk innom Raffles på 42nd/Lexington Ave. Det tilhører SAS Radisson, inngang på hjørnet eller ved Starbucks.

Martin
02-07-2007, 22:06
Å jada, vi la merke til kassene.. ;)

Om det evt. blir ostekake får vi se.. beina har gått sine kilometer i dag..
Vi bor hvertfall tydeligvis på feil Radisson.. og SAS-navnet brukes forøvrig ikke her borte, så vidt jeg vet..

En anne ting som jeg forøvrig har lagt merke til, er de ca. femhundreogørti FedEx-bilene jeg har sett.. Vi synes faktisk bedre enn konkurrentene såvidte jeg kan se..

Tommy777
03-07-2007, 04:37
Originally posted by Thomas

Artig å følge deg på din ferd på tvers av Amerika :)

Hehe, la du merke til kassene som fór oppunder taket? :lol:

P.S. Om dere vil smake New York beste ostekake, stikk innom Raffles på 42nd/Lexington Ave. Det tilhører SAS Radisson, inngang på hjørnet eller ved Starbucks.

Vet ikke heilt om jeg kan støtte opp om NYCs beste ostekake, men Raffles er ihvertfall meget bra på frokost. Bare husk å ta med cash. De tar nemlig ikke kort på Raffles....

EB
03-07-2007, 19:24
Radisson SAS er navnet i EMEA... USA og flere andre land er brandet med SAS. Også i England finnes det et annet varemerke Radisson Edwardian som ikke har noe med Rezidor (tidl. SAS International Hotels) å gjøre...

Martin
03-07-2007, 23:37
Da var følgende krysset av:

Flyselskap: Chautaqua Airlines (Continental Express)
Flytype: CRJ-200
Flyplasser: La Guardia (LGA) og Cleveland (CLE)

I motsetning til innsjekkingen, gikk utsjekkingen på Radisson Martinique utrolig raskt.
Regningen hadde allerede blitt lagt ved døren om morgnen. Damen i skranken spurte om regningen så grei ut, noe den gjorde.

Ute ved døren, forklarte vi en mann (en concierge, antar jeg..) At vi ville ha transport. Han tok tak i bagasjen vår, og vi løp i et par minutter mellom fire biler som stod parkert utenfor. Til slutt ble vi plassert i en bil, som skulle koste 45 dollar.. Sikkert ikke det rimeligste, men det var utrolig enkelt. Sjåføren var en farget, som likte å tute med hornet, og småbanne for seg selv i rushtrafikken. Men vi kom da fram..

Fremme ved La Guardia stilte vi oss opp i det vi trodde var en kø, før en dame forklarte oss at vi bare skulle gå fram til en skranke og sjekke inn selv. Det var altså kun selvbetjeningsinsjekk der, helt til automaten begynte å printe ut bagasjelapper. De fikk vi knapt nok lov til å røre..

Etter innsjekk var det god tid til departure, så det ble et par pils, litt trasking på jakt etter en ATM, før det ble et par pils til, med tilhørende fajitas..

Security gikk greit uten et pip, og vi gikk ned en trapp til gate A1, hvor det var en liten "lounge"..

Boarding rundt halv ett, og flyet virket greit nok, annet enn at det var håpløst og følge med ut av vinduet. Pushback litt før tiden, laaaang kø til rullebanen, men vi kom oss avgårde. Husker ikke når vi landet, men det var ingen voldsomme forsinkelser..

Vel fremme på CLE, var det gåing, gåing, og deretter gikk vi litt til.. Hadde følelsen at vi gikk i en stor firkant, samt opp og ned mellom to etasjer flere ganger.

Ved bagasjebåndet, rakk jeg såvidt å redde kofferten min, før den forsvant inn igjen. Så ble vi stående og se på at kofferten til kameraten min ikke om, før vi plutselig oppdaget en mann som hadde fått feil koffert..

Tuslet så ned til RTA (T-banen), hvor nok en farget mann bak en glassvegg tydeligvis hadde en dårlig dag. Som de turistene vi var, sleit vi litt med å få tak i billetter, og assistansen vi fikk var i form av skriking gjennom glassveggen.. Men vi fikk puttet på de 3,50 han skulle ha, og han slapp oss forbi.. Hørte nesten et lite "thank you" også..

Kom fram til holdeplassen "Tower City", som førte oss opp i et svært kjøpesenter, som vi nesten ikke fant veien ut av.. Men vi kom oss ut til slutt, ogfant fram til Hyatt Regency. Vi så sikkert ikke utso turister heller..:rolleyes:

Kanskje ikke helt det beste førsteinntrykket av hverken byen eller hotellet, men det funker. Kanskje litt anonymt når man må opp en etasje for å finne resepsjonen, men Iris var veldig behjelpelig. Spesielt etter at jeg ikke skjønte hva hun sa da hun spurte "How may I assist?" forklarte hun alt ned til minste detalj, om at romnummeret ikke stod på selve kortet, og at vi måtte bruke kotet i heisen osv..

Rommet er passe stort for oss to, og har utsikt mot en parkeringsplass.. forøvrig gikk vi forbi en tre-fre suiter på vei fra heisen så vi trodde nesten vi hadde fått et finere rom, men det ser nå ganske så standard ut.. Forresten ingen minibar heller..

Tommy777
04-07-2007, 00:13
Hehe.. Cleveland er vel ikke akkurat reisemål nr. 1, men for det dere skal gjøre der er det jo helt greit.

BTW, for future reference, måten å komme seg til LGA på er å hoppe inn i en gul taxi. Det koster deg 20-25 dollar..

LN-MOW
04-07-2007, 01:46
Originally posted by EB

Radisson SAS er navnet i EMEA... USA og flere andre land er brandet med SAS. Også i England finnes det et annet varemerke Radisson Edwardian som ikke har noe med Rezidor (tidl. SAS International Hotels) å gjøre...

Aldri sett 'Radisson SAS' i USA .....

Martin
04-07-2007, 01:51
Er nok enig med deg Tommy. Etter at jeg har sett Hall of Fame i morgen, så føler jeg ikke akkurat at jeg trenger å komme tilbake hit. Forøvrig falt jeg veldig for Hard Rock's filial her i byen. Passe liten, og hyggelig personale.. Eneste minus, var at vår servitrise Jenny var litt for kjapp med regningen, slik at vi ikke rakk å bestille mojitoen vi skulle avslutte måltidet med.. Synd for dem, da tar vi den et annet sted..¨

EB
04-07-2007, 06:40
ooopps! det skulle vært en "ikke" foran brandet i USA... Men i gamle dager hadde alle Radisson hotellene i USA en plakett med opplysning om at de var partnere med SAS International Hotels i lobbyen...men så kjøpte SAS InterCont...før de igjen ble venner med Radisson som jo nå eier hele hotelkjeden!

Ellers så er det utrolig bra rapporter som Martin skriver... gleder meg til fortsettelsen!

Tommy777
04-07-2007, 19:13

Er nok enig med deg Tommy. Etter at jeg har sett Hall of Fame i morgen, så føler jeg ikke akkurat at jeg trenger å komme tilbake hit. Forøvrig falt jeg veldig for Hard Rock's filial her i byen. Passe liten, og hyggelig personale.. Eneste minus, var at vår servitrise Jenny var litt for kjapp med regningen, slik at vi ikke rakk å bestille mojitoen vi skulle avslutte måltidet med.. Synd for dem, da tar vi den et annet sted..¨

Vel, å komme fra NYC til Cleveland er vel som å komme fra Oslo til Båtsfjord.. :D

Da blir det bra å komme seg til Chicago i morra :)

Martin
04-07-2007, 23:34
Been there, done that, got the t-shirt..

Ble en forholdsvis sen morgen i dag.. Frokost først klokken 09:30.. (Jeg liker virkelig den tidssonen her.. Føler at det er den jeg har levd i de siste årene :colgate: )

Frokosten var bra. Første gang jeg spiserhotellfrokost som ikke ligger på en buffet, men bestilles fra en meny. Ellers var serveringsdamen hyggelig, og fylte på med kaffe og juice når det trengtes.

Hall of Fame var også grei nok. Kunne kanskje vært litt mer imponerende, men jeg ble absolutt ikke skuffet. Forøvrg kunne damen jeg kjøptet-skjorter av, fortelle at broren hennes likte Norge, og en del musikk derfra (Stikkord: Dimmu Borgir).

En liten tur tilbake til hotellet, før housekeeping kom for å vaske rommet, Vi tenkte det var på tide å få i seg litt middag, og fant ut at det meste var stengt på 4. juli, så vi endte til slutt opp på Hard Rock Cafe (bare 3. dagen på rad :rolleyes: ). Kanskje en viss person i Chicago kan anbefale noe annet i morgen? Ble ellers tatt godt vare på av Curtis, som kommenterte det meste vi bestilte med "great"og "awesome". I tillegg rakk vi - i motsetning til i går - å bestille to mojitos.

Nå er det nok en avslapping, før det etter planen blir litt fyrverkerititting i kveld, før avreise til Chicago og et lite fly og ...-treff i morgen.

Tommy777
04-07-2007, 23:39

Been there, done that, got the t-shirt..

Ble en forholdsvis sen morgen i dag.. Frokost først klokken 09:30.. (Jeg liker virkelig den tidssonen her.. Føler at det er den jeg har levd i de siste årene :colgate: )

Frokosten var bra. Første gang jeg spiserhotellfrokost som ikke ligger på en buffet, men bestilles fra en meny. Ellers var serveringsdamen hyggelig, og fylte på med kaffe og juice når det trengtes.

Hall of Fame var også grei nok. Kunne kanskje vært litt mer imponerende, men jeg ble absolutt ikke skuffet. Forøvrg kunne damen jeg kjøptet-skjorter av, fortelle at broren hennes likte Norge, og en del musikk derfra (Stikkord: Dimmu Borgir).

En liten tur tilbake til hotellet, før housekeeping kom for å vaske rommet, Vi tenkte det var på tide å få i seg litt middag, og fant ut at det meste var stengt på 4. juli, så vi endte til slutt opp på Hard Rock Cafe (bare 3. dagen på rad :rolleyes: ). Kanskje en viss person i Chicago kan anbefale noe annet i morgen? Ble ellers tatt godt vare på av Curtis, som kommenterte det meste vi bestilte med "great"og "awesome". I tillegg rakk vi - i motsetning til i går - å bestille to mojitos.

Nå er det nok en avslapping, før det etter planen blir litt fyrverkerititting i kveld, før avreise til Chicago og et lite fly og ...-treff i morgen.

Hehe.. Vi har også en flott Hard Rock her i byen dersom 4 dager på rad er noe man ønsker.. Var dog ikke det jeg hadde planlagt ;).

Turen hit er jo litt morsom. Dere lander omtrent samtidig som dere dro grunnet en time tidsforskjell.. Og bra vær i sikte gjør at ankomst O'Hare bør skje før rute

Martin
05-07-2007, 22:42
Da var man i Chicago...

Siste kvelden i Cleveland gikk med til fyrverkeri, og et par margaritas hos Roland i baren på Hyatt.. Skikkelig trivelig kar, som fortalte om huset sitt, og viste fram bilder av hundene sine.. Og da kameraten min spurte om Lake Erie var den største innsjøen i USA, forsvant han, og kom tilbake med et kart han hadde printet ut. Er du noen gang i Cleveland, anvefales både baren og hotellet.

Utsjekk gikk fort og smertefritt, og taxi ble bestilt av hotellet. Ute på gaten begynte plutselig to sjåfører å sloss om oss, men vi kom oss avgårde.. Framme ved CLE, skulle han ha rundt 27 dollar.. Hadde kun 20-dollarssedler, så han fikk 40, og plutselig hadde jeg nesten en ny venn for livet (eller hvertfall til han hadde bært kofferten min helt fram til døren)

Innsjekk hadde blitt foretatt på nettet, men allikevel måtte vi i vanlig innsjekkingsskranke, da vi ikke hadde fått printet ut boardingpass.. CO skal allikevel ha for grei organisering, og enkle automater. Som nevnt, har de selvbetjente automater istedenfor skranker. Man gjør all jobben selv, og så kommer et menneske og ordner alt av bag-tags for deg..

Security gikk nok en gang greit, og et par øl ble fortært, etter å ha gått et par kilometer.. Flighten gikk fra D-concoursen, og for å komme dit må man gå gjennom A og B, og deretter i en tunnell under bakken..

Boarding gikk greit, og vi hadde valgt oss en en-seter hver. ERJ-145 virket litt mindre enn CRJ, men vinduet hadde en mye bedre plassering!

Pushback foregikk vel sånn omtrent på tid (ca. 12:35). Vi takset ut, linet opp på bane 28, og der ble vi stående. I følge kapteinen var wheels-up forventet til ca. 13:18.. Ca. kvart over, dro vi over til 24L (en av tre paralelle baner), og dro avgårde. i følge co.com kom vi ca. 25 minutter sent inn (Jeg tok faktisk ikke tiden..), og etter litt trasking, kom bagasjen forholdsvis fort.

Gjorde det enkelt, og tok en taxi til Hampton Inn. Definitivt det hotellet som har gjort best førsteintrykk. Er de første hotellet hvor vi slapp å bære bagasje i det hele tatt.. Rett ut fra bilen over på en sånn gullfarget tralle, som en fyr stod og passet på mens jeg sjekket inn.. Så ble han med oss opp, og la koffertene pent fra seg. Måtte nesten holde han igjen for å gi han noen dollarsedler i tips.

Ellers er rommet passe stort, og med en brannstasjon utenfor.

Og om drøye 20 minutter, står Tommy777 nede i resepsjonen og venter.

Thomas
05-07-2007, 22:47
Bilder Martin.. bilder!! :wink

Tommy777
06-07-2007, 04:40
Martin har visst problemer med å overføre bilder til PCen. Her er ihvertfall gutta i Chicago i dag:

Martin
06-07-2007, 04:58
Ok, da..

Noen er tatt av meg, noen tatt av Marius (aka "Reisefølget").

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/USA%202007/marius/IMG_0279.jpg

Litt tidlig??

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/USA%202007/martin/IMG_0614.jpg

Man vet man er nordmann når...

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/USA%202007/martin/IMG_0616.jpg

M&M på vei til Newark

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/USA%202007/martin/IMG_0618.jpg

Grei benplass rad 15

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/USA%202007/martin/IMG_0620.jpg

Chicken...

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/USA%202007/martin/IMG_0621.jpg

...or beef?

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/USA%202007/martin/IMG_0635.jpg

Kjerra vi fløy med

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/USA%202007/marius/IMG_0282.jpg

Her kjører vi tog..

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/USA%202007/martin/IMG_0637.jpg

Og et annet tog..

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/USA%202007/martin/IMG_0638.jpg

Fra Blockheads på Murray Hill

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/USA%202007/martin/IMG_0641.jpg

Alle kjenner vel til denne..

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/USA%202007/martin/IMG_0651.jpg

Grand Central

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/USA%202007/martin/IMG_0653.jpg

Undertegnde

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/USA%202007/martin/IMG_0658.jpg

Kjentfolk møtte vi, og..

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/USA%202007/martin/IMG_0670.jpg

Undertegnede i 86. etasje

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/USA%202007/martin/IMG_0680.jpg

Nede igjen..

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/USA%202007/martin/IMG_0683.jpg

En fin bil :colgate: (Bak hu dama...)

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/USA%202007/marius/IMG_0305.jpg

"Lunsj" på Hard Rock Cafe (Det hører med til historien at vi ikke spiste middag den dagen..)

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/USA%202007/martin/IMG_0730.jpg

Utsikten fra rom nr. 510 på Radisson Martinique

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/USA%202007/martin/IMG_0736.jpg

Lek med selvutløser på LGA

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/USA%202007/marius/IMG_0327.jpg

Var dessverre ikke flink nok til å ta bilder i Cleveland, men her er et av de få

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/USA%202007/marius/IMG_0356.jpg

Chicago Midway

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/USA%202007/marius/IMG_0364.jpg

M&M i Chicago

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/USA%202007/marius/IMG_0366.jpg

En liten bar som Tommy introduserte ossfor, i 96. etasje.

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/USA%202007/marius/IMG_0371.jpg

Undertegnede sammen med Tommy777..

Ettermiddagen gikk med til et par pils, samt middag med Tommy777, før jeg og Marius kjøpte t-skjorter og Mojitos på Hard Rock Cafe..

Tommy777
06-07-2007, 18:34
Flotte bilder!

Om 3 1/2 time skal gutta ta Amtrak til LA. Det blir sikkert gøy.. :)

SQ 777
06-07-2007, 21:36
Herlige bilder. Savner Chicago, 5 år siden sist. Særlig greit å se John Hancock bak Water Tower Place.

Førstnevte feiret jeg 50 årsdagen :old min på toppen av 95th.

Sistnevnte favorittshopping for fruen mens jeg sniker meg videre opp til baren i hotellet ovenfor.Glad jeg skal være der 17. mai neste år !:exclamati

Forresten hvilket teater er på et av bildene ? Cadillac Palace Theatre ?

Gulboble
07-07-2007, 00:06
Hei !

Hvis dere har med PC så bestill på HILTON LAX

"The Spacious, Upscale Choice For Los Angeles LAX Hotels" er ikke noe å skryte av. Bodde der på vei hjem i fjor høst. Baren var stengt da vi kom litt over kl. 23.00

God tur videre:(

Tommy777
07-07-2007, 01:03

Forresten hvilket teater er på et av bildene ? Cadillac Palace Theatre ?

Nei, dette er teateret nede på Navy Pier

Martin
08-07-2007, 21:38
Da var man fremme i LA, etablert og nydusjet i 14. etasje på Hilton Universal City.

Dagen derpå i Chicago, dro vi opp til en liten dyrehage klat Lincoln Park, etter anbefaling av Tommy. Var forresten en drøss av skoleklasser og lignende der, som lett kunne gjennkjennes av en haug med unger i like t-skjorter.. Deretter ble det Lunch på House of Blues, samt leting etter en platebutikk hvor Marius ikke fant det han lette etter allikevel, før vi hentet bagasjen og dro ned til Union Station. Billettene blelett hentet ut av en automat, og da var det bare å vente på toget..

Toget var greit nok. Hadde vanlige sitteplasser, men jeg sov da litt for det, og haddeuansett ingen problemer med å holde meg våken om dagen.. Middager og frokoster ble inntatt i "Dining Car", og maten var mer enn grei nok. Fantes også en "Lounge Car", med en liten kiosk i førsteetasjen, hvor man også kunne kjøpe varm og kald mat, samt drikke, snacks, ol. Ble en liten cheeseburger til lunsj i går, som også smakte greit..

Ankomst LA, ca. to timer etter skjema, men hva pokker gjør det? Tok Metroens røde linje opp til Universal City, hvor det i følge mine Google Earth-beregninger skulle være kort vei bort til Hilton. Google Earth viser dessverre ikke oppoverbakker, og med x antall varmegrader og sikkert 20 kilo med koffert var det gøy å traske oppover..

Uansett, så kom vi oss inn, og fikk både sjekket inn, samt utlevert romnøkkel så tidlig som klokken halv tolv. Mannen i skranken kunne også tilby oss loungetilgang for 85 dollar ekstra (faktisk usikker på om det var per natt eller for begge nettene...), og Marius var ikke sen med å takke ja til det.. Samme for meg, det hans tur til å betale denne gangen :rolleyes:

Rommet er passe stort, og utsikten viser Universal Studios..

EB
09-07-2007, 06:59
Har du bilder fra togreisen? God tur videre...

Martin
09-07-2007, 07:22
Tok vel noen bilder fra turen. Får se når jeg får lastet opp noe mer før jeg drar hjem, men de kommer hvertfall mot slutten av uken..

Interresant nok fikk jeg også se noen fly fra toget! Delte bord med Gary og Mary fra Oregon under frokosten, og i motsetning til tidligere bordkamerater, var de riktig så pratsomme. Plutselig peker Gary opp mot toppen av en åskam, og forteller at der oppe lager de gamle fly. Der stod jaggumeg en drøss med Tristars og en gammel 747. Og det var nok bare et fåtall ev en haug med fly vi ikke så..

Forøvrig artig hvordan de alltid plasserer deg sammen med noen andre under måltidene, selv om det finnes andre ledige bord... Første middag havnet vi sammen med et noe eldre par, som skulle av i Kansas City. Frokost og middag på lørdag ble fortært sammen med en yngre dame, av asiatisk oprinnelse. Hun satt forøvrig i nærheten av oss, og var flittig med kamera og titting på kart, så hun var nok på ferie hun og. De eneste som var noe særlig pratsomme, var Gary og Mary under frokosten søndag morgen. Utrolige hyggelige mennesker, som nettopp hadde flyttet fra Santa Monica til Oregon..

Martin
10-07-2007, 07:38
LA så langt:

Etter siste rapport ble det en tur til Universal Citywalk, og middag på Hard Rock Cafe (Jeg har faktisk doblet antall besøkte Hard Rock i løpet av denne turen!!), hvor vi spiste Santa Fe Spring Rolls og Blackened Chicken Pasta med Coronas til.. T-skjorter ble selvfølgelig også kjøpt inn..

Resten av kvelden klarte jeg å sove bort! Var "borte" fra ca. 4 PM til 8 PM.. I mellomtiden, hadde Marius utforsket hotellet. klokken åtte våknet jeg av banking på døen, og en Marius som løp bort til døren, og kom tilbake meden fruktkurv, som fatisk var "complimentary". Like etterpå, banket det nok en gang på døren, og denne gangen var det en pizza som kom, men denne gangen var det Marius som hadde bestilt Room service. Jeg var stort sett trøtt og forvirret og skjønte lite av det som skjedde, men pizzaen var da god..

Dagen i dag begfynte med en grei frokostbuffet i Cafe Sierra, før vi ventet på Tommy777. Tok en cola i loungen, før Tommy kom trillende med en Ford Mustang convertible. Før avreise fra hotellet, kom forøvrig Housekeeping innom, henholdsvis to timer, og en halv timefør vi hadde planlagt og møte Tommy, hvorpå vi svart at "We'll be out in two hours/30 minutes.. Merk dere dette..

Med Tommy bak rattet, cruiset vi vgårde, og turen gikk først til Hollywood Walk of Fame, hvor vi tittet på stjerner på fortauet, møtte Elvis, og så stjernene fra Harry Potter filmene. Riktignok på en stor skjerm, men de var der akkurat da.. Ble en lettere italiensk lunsj/frokost (frokost for Tommy, lunsj for oss andre ;) ), før vi dro ned til Santa Monica Beach, hvor det ble et par pils, og noen timer i solen (Spør forresten Tommy om han har noe selvbruningskrem han ikke har bruk for :p )

Kjørte deretter videre på en stillestående motorvei, og endte opp på en filial av kjeden "In and out", hvor burgeren var ganske så god, før Tommy kjørte oss tilbake til hotellet. Personlig slet jeg med å skjønne hva ekspeditøren mente da han spurte om "onions?". Da hjalp det med en utvandret nordmann som oversetter til norsk (så omtrent alle i restauranten hører det): Skal du ha lauk på??

Dere fikk med der hvor jeg forklarte stuepikene når vi skulle dra? Flott..
For da vi kom tilbake etter 7 timer, hadde fortsatt ingen vært der.. Klokken var da 6 PM..

Det ble først en telefon ned til Front Desk, og da ingenting hadde skjedd etter en time, ble det enda en telefon.. Litt over klokken 7 PM kom en dame som knapt kunne engelsk for å vaske.. Jeg forsøkte å spørre henne hvor lang tid hun regnet med å bruke, men det ble visst for vanskelig for henne.. vi tuslet derfor opp til den beryktede loungen i 21. etasje, tok en cola hver, etterfulgt av et par Coronas, før vi tuslet ned til 14. etasje igjen, og fant rommet nyvasket (sengene var hvertfall redd, håndkleder byttet, og søpla var tømt..), men at de kom så sent er altfor dårlig..

Etterpå gikk turen ned til baren, hvor Kim serverte oss Mojitos, totalt 12 i tallet (fordelt på to tørste nordmenn..).. Hun blr riktignok litt forskrekket, da Marius etter den fjerde spurte henne om hun ikke skulle sjekke om vi var gamle nok, og spøkte med at vi ikke var gamle nok.. Beroliget henne med å vise henne passet mitt, og fant fort ut at hun var nøyaktig 5 dager eldre enn meg. Hvor tilfeldig er ikke det?

Nå blir det køya, før vi satser på og sjekke inn for hjemturen i morgen tidlig, når Online check-in åpner klokken 07:35 i morgen tidlig, lokal tid. Deretter utsjekk en gang før tolv, og en form for transport ned til Embassy Suites ved LAX.

EB
10-07-2007, 09:24
Morsomt å lese...gleder meg til resten!!!

Thomas
10-07-2007, 16:02
Falt så for din skildring av Chicago at det ser ut som det blir en tur over dit i September! :colgate:

Martin
10-07-2007, 16:45
Vel, da får du ha en riktig så god tur, Thomas..

Etter inntrykkene på denne turen, er det vel også New York og Chicago jeg føler mest for å reise tilbake til.. Har vel sånn delvis blitt enig med meg selv om å komme meg til NY sånn ca. en gang i året.

Da var man også sjekket inn for hjemturen, og jaggumeg blir det ikke nødutganger hele vegen hematt! Til og med 16 DEF var ledige på begge flightene, i motsetning til på flighten over hit, da de var blokkert og ble brukt av pilotene til å slappe av etter tur.

AirbusTrond
10-07-2007, 16:54
Dette var strålende lesning! Og godt å lese at folk har vett til å følge regelen om at "det er viktig å drikke mye i varmen"... :cool:

Thomas
10-07-2007, 18:31

Etter inntrykkene på denne turen, er det vel også New York og Chicago jeg føler mest for å reise tilbake til.. Har vel sånn delvis blitt enig med meg selv om å komme meg til NY sånn ca. en gang i året.

Ja, New York kan du trygt reise til både 2 og 3 ganger i året, den byen blir man aldri lei! Jeg var veldig spent på om jeg ville like byen, men nå har jeg vært der 9 ganger så svaret sier seg vel selv :p

Tommy777
11-07-2007, 01:33
Forskjellen mellom New York og Chicago er kostnaden. Hotell i NYC er ofte grisedyrt og prisene varierer kraftig. I Chicago er prisene stabile og mye lavere.

Favorittby? NYC garantert. Men Chicago er slett ikke verst.

Martin
11-07-2007, 05:58
Siste rapport før hjemreise:

Dagen har gått forholdsvis rolig for seg. Ble en forholdsvis sen frokost, før det ble pakking, og utsjekk ved halv tolv-tiden. Ble deretter en taxi ned til Embassy Suites ved LAX, som er et greit nok hotell for bare en natt. Faktisk det største rommet vi har hatt hittill, med separat sove- og oppholdsrom, pluss bad, samt egen vask på soverommet.

Fikk sjekke inn, til tross for at damen i resepsjonen gjorde det klart at innsjekking normalt ikke åpnet før tre (som om vi ikke har kommet for tidlig på samtlige hoteller vi har bodd på, uten at noen har sagt noe..). Har stort sett skjedd lite i dag, annet enn litt avslapping og tv-titting, mens vi ventet på at de skulle starte serveringen av gratis drinker i baren (Noe de driver med på Embassy suites).. Det vil si: Helt til "logistikkansvarlig" (Marius ble visstnok døpt det av Tommy) skulle ut å finne noen olabukser som han skulle kjøpe med til sin stefar, som han selvfølgelig skulle ut å lete etter samtidig som drinkserveringen begynte, ca 4 timer etter at vi hadde sjekket inn :rolleyes: . Ved hjelp av Google, resepsjonen, og en gul drosje, fant vi fram til en klesbutikk like i nærheten, som førte det merket han var på utkikk etter. Etter en kjapp telefon hjem (klokken 03:00 norsk tid:wow: ), fant han ut hva slags bukser det skulle være, og kjøpte noe som lignet. Heiv oss så inn i en ny drosje, med en eldre negersjåfør, som bl.a. lurte på hva som var forskjellen på vikinger og vanlige mennesker (etter at han fant ut hvor vi kom fra..). Tilbake på hotellet klokken 18:30, fant vi ut at drinkserveringen stengte 18:30.. Takk skal du ha!! Ble uansett en middag med et par coronas, etterfulgt av en Margarita i baren (som vi måtte betale for...)

Nå er det snart køya, før vi satser på å nå shuttlebussen klokken 05:00 i morgen..

Tommy777
12-07-2007, 00:01
Da var eventyret over for denne gang. Noe forteller meg at Martin snart er tilbake med en ny USA tur:drunk:

Martin
12-07-2007, 22:12
Skal love deg at jeg kommer tilbake.

Endelig var jeg hjemme, bare ca. 7 timer forsinket.. Vi starter en tidlig onsdags morgen i LA:

Opp klokken 4 om morgenen, for å rekke shuttlebussen som skulle gå klokken 5, for å igjen rekke CO 1703, som hadde avgang klokken 07:35, som skulle gi oss drøye fire timer på EWR, med tid til en bedre middag før vi satte turen over Atlanteren - trodde vi. Alt hadde jo gått på skinner hittil, så snart måtte jo noe skjære seg.

Sjekket Flight Status for 1703, og den viste seg å være en time forsinket pga. for sent inkommende crew dagen før. Fair enough. Framme på LAX, ble vi nok en gang informert om dette av damen som tok i mot bagasjen vår. Videre ved gaten, stod det allikevel 07:35, men det ble etterhvert forskjøvet et par ganger, og endte på 08:35, men denne gangen var det været på EWR som hadde skylden. Jeg antar at begge deler nok var like riktige.

Vi kom oss avgårde, med wheels-up ca. klokken 09:00 lokal tid, og ankomst så ut til og bli litt over klokken 17:00 New York-tid, altså ca. en time etter skjema. Ok, vi ville fortsatt ha god tid på EWR.

Etter å ha passert noe som lignet på Lake Michigan på venstre side (jeg innbilte meg hvertfall at det var det..), begynte vi å sirkle, pga. dårlig vær på EWR. Connectionen ble tightere, og middagen begynte det å spøke for..

Plutselig ropte kapteinen opp at det var full stopp på EWR, og vi trengte mer fuel, så neste stopp ble Pitsburgh, PA.. Her ble vi stående et sted melleom halvannen og to timer og vente, da det var ca. 7 andre fly som også var der av samme årsak.

Kom oss til slutt avgårde, og ankomsttid EWR ble til slutt 20:30, 15 minutter etter at CO38 skulle gå.. Den var "heldigvis" forsinket til 21:00, men den stod selvsagt parkert helt i andre enden av C-terminalen.. Da vi kom fram, hadde flyet gått..

Ble så køståing, før en dame sa at vi kunne få plass på samme flight fredag kveld. De gav egentlig ikke bort mer enn en hotellnatt, men hun mumlet noe nom å "komme tilbake i morgen...". En kollega skjønte hva hun drev med, og nevnte "only one night". han trykket litt, og plutselig skulle vi fly til Portugal!

Ble plassert på CO140 til Lisboa, med avgang klokken 22:00, uten å egentlig vite hvordan vi skulle komme oss derfra, eller hva som skjedde med bagasjen..

Håpet nå, var jo selvsagt et par nye flytryper, men da vi kom ombord, vistes bare en midtgang, ergo en 757. Var forøvrig et par andre nordmenn der og, som hadde lidd samme skjebne..

Flyet var langtfra fullt, så vi fikk en treseter for oss selv. Mistet dessverre nødutgangen, men jeg led ikke noe mer nød for det.. For mion del er det nesten bedre med ledig midtsete enn med god benplass. Middagen var de samme alternativene som på turen over: Chicken or Beef, dog denne gangen fra et ennet kjøkken.. Vi valgte motsatt av sist, og Beef'en smakte greit.. Ble også en enkel frokost før landing.

Landing på LIS ca. klokken 10:00 lokal tid, og vi begynte å klø oss i hodet. Flyselskap? Bagasje? Sjekket først bagasjebåndet, men ingen av våres kofferter kom der. Riktignok så jeg et par kofferter som jeg vet tilhørte en av de andre norske vi møtte på bussen (ja, det ble bussgate), som jeg tilfeldigvis kjente igjen på en spesiell type tag'er han også hadde hatt på håndbagasjen sin. Han kunne etterpå bekrefte at det var navnet hans vi hadde sett på bagasjelappene. Han hadde da allerede gått lenge før vi kom.. Hadde det evt. vært riktig av oss å tatt de med? Vi ble uansett enige om å la de ligge..

Etter å ha bekreftet at bagasjen vår ikke hadde blitt lempet ut på bagasjebåndet i LIS, måtte vi finne ut om bagasjen faktisk var der. Vi snakket med en søt liten (kvinnelig, ja..) representant for handlingselskapet, som etter å ha sjekket kunne bekrefte at ingen der hadde sett dem.. Flott! Da tar vi de problemene på OSL..

Så fant vi tilfeldigvis CO's skranke, og spurte der. Damen skrev ut en liten håndskrevet flybillett til oss, og sa vi skulle være med SK 4706 direkte til OSL.

Vi rakk deretter en liten matbit, før vi dro til innsjekk. Har gikk det treeeegt, men jeg hørte noen rykter om noen dataproblemer etter at vi kom ombord i flyet.. Da det ble vår tur, ville mannen i skranken vite bagasjenumrene våre, fordi han mente bestemt at den var på LIS.. Jeg hadde mitt, men Marius (logistikksjefen, som Tommy døpte han), mente han ikke hade sittt, og at en dame på EWR ikke hadde gitt ham det tilbake..
Etter om og men, og hit og dit, skjønte han at køen vokste, og foreslo at Marius skulle komme tilbake senere.. Vi tusler bort, Marius sjekker laptopbagen sin, og DER fant han den lappen...

Vi drøyde litt, før han tuslet tilbake, fikk boardingpasset, og vi tuslet mot gaten.. Nok en busstur, ut til en 737-800 (Husker ikke reg'en..).

Heldig som jeg var, hadde jeg fått 1D, og det viste seg faktisk at hele rad 1, var eco extra!! Min første "oppgradering" noensinne!! Marius hadde fått 2A, som var vanlig economy.. Men her var det bare to seter, så han hadde bedre og bredere sete enn meg.. Forstå det den som kan.. Eco extra var full, alle fem setene var okkupert, av et par som satt på 1A og C. De pratet ikke norsk, men var heller ikke portugisiske, så jeg lurer på om de kanskje var fra vår CO-flight.. I E og F, satt et eldre ektepar, som jeg så første gangen på EWR, samt at de satt et stykke foran oss på EWR-LIS, men de hadde nok like gjerne fått 1. rad fordi de trengte rullestolassistanse. Fikk uansett et rundstykke med div. pålegg, og gratis cola hele to ganger (hadde sikkert fått mer om jeg hadde spurt..)

Landet til slutt på OSL, og prøvde å løse bagasjefloken. Ventet først ved båndet for å se, men intet kom. Både vi, det eldre ekteparet og han som reiste alene (eier av de koffertene vi hadde sett i LIS) ventet forgjeves. Hvorfor kom forresten de ut på bagasjebåndet i LIS?

Uansett: Bagasjen var sendt med CO, men vi hadde flyddd SAS! Marius forsøkte først SAS-køen, men han ble fort feid vekk da de så han hadde flydd CO.. Servisair-skranken var tom, men det dukket til slut opp en dame, som mente vi måtte høre med SAS.. Vi prøvde de på nytt, og da ble det årnings!! Damen slo opp nummeret, og fant ut at koffertene var på EWR enda.. Men hun tok seg av saken, til tross for at de skulle flys med CO38 nå i kveld.

Hun representerte altså et selskap som i utgangspunktet aldri skulle ha noe med den kofferten å gjøre, da den skulle fraktes med CO hele vegen. Allikevel skrev hun opp adresser, og telefonnumre, og lovte at vi skulle bli oppringt når noe skjedde. Ti poeng til SGS.

Turen er herved over, og med stor suksess. Må også rette en liten takk til Tommy777, som tok seg av oss både i Chicago og i LA. Bilder fra resten av turen kommer etterhvert, så fort jeg får tak i bildene fra Marius sitt kamera også.. I løpet av helgen, tenker jeg.

Martin
13-07-2007, 20:37
Og da var kofferten på plass!!

Tommy777
14-07-2007, 05:30
Da mangler bare bildene ;)

Martin
15-07-2007, 20:11
Om noen venter på bilder, så må jeg bare beklage.. Venter som sagt på at Marius skal komme over hit med sine bilder, sånn at jeg kan sette sammen en liten serie med bilder fra begge kameraene.. Avtalen var at han skulle komme hit i går, men han utsatte det til i dag.. Når jeg ringte han nå, kunne han ikke i dag heller..

Forhåpentligvis får vi kanskje ordnet det i morgen..

AirbusTrond
15-07-2007, 20:18
Blir enda bedre rapport med blilder.. men uansett en utrolig flott reisebeskrivelse. Jeg leste hele er forleden kveld. Trolig et sterkt bidrag til at jeg den natta drømte at jeg var på USA-tur!! :D Personlig er ikke USA mitt drømmereisemål, men spennede å lese at mange finner det fantastisk.

Martin
19-07-2007, 00:01
Da var alle bilder på plass, så her kommer en liten bildeserie.. Har valgt å ta med bilder fra hele turen, men har stort sett holdt meg til bilder som jeg ikke har postet tidligere (kommer på to i farta..).

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/USA%202007/trtt.jpg

Det var fortsatt litt tidlig.. klokken jo bare såvidt over 9..

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/USA%202007/benplass.jpg

Grei benplass ved nødutgangen

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/USA%202007/Grnland.jpg

Hvorfor gå på ski over Grønland når man kan fly...

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/USA%202007/kjerre.jpg

..med denne?

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/USA%202007/forum.jpg

Framme på rommet, og rett inn på scanair...

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/USA%202007/romNYC.jpg

Rommet så omtrent sånn ut

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/USA%202007/Mojitos.jpg

Mojitos...

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/USA%202007/Blockheads.jpg

...ble inntatt på den trivelige takterrassen på Blockheads

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/USA%202007/CentralPark.jpg

På tur i Central Park. Er det et fly??

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/USA%202007/RomCleveland.jpg

I Cleveland bodde vi på dette rommet her..

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/USA%202007/Slekt.jpg

Traff på noen slektninger i Chicago..

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/USA%202007/Pumba.jpg

Det nærmeste vi kom en filmstjerne: Pumba fra Løvenes Konge..

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/USA%202007/HOB.jpg

Her ser dere meg bedrive dagens treningsøkt: Presse den fordømte limebåten nedi coronaen.. Når folk sier at alt er svært i Amerika, så gjelder det også definitivt limebåter.. Flaskehalsene på coronaene derimot..

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/USA%202007/Martintog.jpg

Vel etablert på toget, i et sete som skal være vårt hjem i to døgn..

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/USA%202007/Benplasstog.jpg

Genial benplass.. Her kunne mann recline så mye man ville uten å plage vedkommende som satt bak.

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/USA%202007/Mississippi.jpg

Mississippi river

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/USA%202007/LoungeCar.jpg

Toget hadde også en slags Lounge Car, med seter som stod på tvers, og ekstra store vinduer

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/USA%202007/LoungCar2.jpg

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/USA%202007/Lunsj.jpg

Plastburger på toget, som faktisk var overraskende god!

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/USA%202007/kappkjring.jpg

Underveis kappkjørte vi også med denne karen!

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/USA%202007/fancyhus.jpg

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/USA%202007/ABQ.jpg

En liten strekk i Alberk.. Alburc... Alber.. New Mexico :colgate:

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/USA%202007/California.jpg

Fremme i California

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/USA%202007/Hilton.jpg

Marius utenfor hotellet i LA.

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/USA%202007/Universal.jpg

Utsikten fra rommet, over Universal Studios, og Universal Citywalk.
Hotellet hadde gratis shuttlebuss som gikk bort di hvert 20. minutt. Dere ser jo hvor langt det er å gå :rolleyes:

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/USA%202007/cab.jpg

Tommy hadde fått en bil uten tak :rolleyes:

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/USA%202007/WAF.jpg

På utkikk etter en ledig plass :colgate:

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/USA%202007/Hollywood.jpg

Been there..

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/USA%202007/MT.jpg

M & T777

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/USA%202007/nav.jpg

Hvor skulle vi sa du?

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/USA%202007/SantaMonicabeach.jpg

Santa Monica Beach.. Og sere dere nøye, så ser dere at de faktisk har sånne røde plast-flyteting som de har på Baywatch på ordentlig :colgate:

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/USA%202007/Embassy.jpg

Sånn så det ut hos Embassy Suites. Samtlige rom hadde vinduer både innvendig og utvendig..

Så var det bare å planlegge neste tur..;)

EB
19-07-2007, 07:31
Jeg har lyst på en transcontinental togtur... Dette må jo ha vært drømmeturen din martin...

Thomas
19-07-2007, 15:47
Utrolig artig å følge dere på ferden tvers over Amerika.. flotte bilder også!

Tommy; Får vi caddy også eller, om vi dukker opp i Chicago? :wink
(Hvordan er forresten climate der i midten av Sept?)

Martin
19-07-2007, 16:06

Jo takk.. Hyggelig at noen setter pris på det en skriver ned..

Martin
19-07-2007, 16:37
Originally posted by EB

Jeg har lyst på en transcontinental togtur... Dette må jo ha vært drømmeturen din martin...

Turen var knall.. Og det med transkontinental togtur har jeg tenkt på selv.. Tar jo ikke mer enn ca. tre netter, om man starter i NY, bytter i Chicago, og drar videre til f.eks LA, SFO eller SEA.. Vurderer sterkt en tur til Seattle, og hvem vet om det ikke blir tog hele veien fra New York.. Men det får bli til neste sommer..

EB
19-07-2007, 17:08
....eller ta toget mellom Chicago og Seattle!

Martin
19-07-2007, 17:37
Originally posted by EB

Var det jeg mente.. Men man kan også ta tog fra New York bort til Chicago. Er først da det blir en transcontinental tur, mener jeg.. Uansett, så lurer jeg fælt på om det kanskje kan bli den turen til neste år..

Tommy777
23-07-2007, 17:11

Tommy; Får vi caddy også eller, om vi dukker opp i Chicago? :wink
(Hvordan er forresten climate der i midten av Sept?)

Klart dere får! Bare gi meg noen dagers varsel..

Tommy777
23-07-2007, 17:16

Originally posted by EB

Var det jeg mente.. Men man kan også ta tog fra New York bort til Chicago. Er først da det blir en transcontinental tur, mener jeg.. Uansett, så lurer jeg fælt på om det kanskje kan bli den turen til neste år..

19 timer mellom NYC og Chicago.. Tog er greit dersom man har god tid. Men har man begrenset tid til rådighet, ville jeg tatt fly, det er så sinnsykt billig å fly her

EB
24-07-2007, 15:52
Men togturen kan bli en opplevelse litt utover det å fly inneriks i USA er...