PDA

View Full Version : Underlig udseende


sk931
20-12-2006, 23:23
http://www.airliners.net/open.file/1154381/L/

Her er mange antenner....
Hvad bruges den specielt til, nogen der ved det ??

Hilsen
Ole

Lennart
20-12-2006, 23:27
Det er sikkert de nye Awacs-flyene dette her , uten tallerken på ryggen,
og med nye støysvake motorer, Akkurat slik som klage-happy nordmenn vil ha det :mol

Tommy777
20-12-2006, 23:29
Den midterste er Connexion By Boeing, den blir fjerna om 10 dager :p :lol:

sk931
20-12-2006, 23:34
Her er 20 år gammel billede af den samme.

Strategisk overvågning....hmmmmmm,,,spionfly vil jeg hellere kalde det.

http://www.airliners.net/open.file/1057383/M/

Hilsen
ole

Someone
20-12-2006, 23:53
http://www.af.mil/factsheets/factsheet.asp?fsID=121

EC-135. Brukes til elektronisk krigføring

LN-SSL
21-12-2006, 00:29
Originally posted by sk931



http://www.airliners.net/open.file/1154381/L/

Her er mange antenner....
Hvad bruges den specielt til, nogen der ved det ??

Hilsen
Ole


Etter hva jeg kan skjønne, er dette en Boeing RC-135U.
Nå ser det ut til at maskinen på bildet er 64-14847, og sammen med 64-14849 flyr de rundt som Combat-sentere.
"Kustmakinnene" er svære dielektriske panel/antenner, og det er gjort en masse defensive modifikasjoner over hele maskinen.
Tidligere hadde disse flyene montert lange 'towel rail'-antenner på fremre del av kroppen, men disse ble fjernet i 1991/92.
Som nevnt i andre setning, har USAF to slike RC-135U :)

sk931
21-12-2006, 00:35
Originally posted by LN-SSL

Originally posted by sk931



http://www.airliners.net/open.file/1154381/L/

Her er mange antenner....
Hvad bruges den specielt til, nogen der ved det ??

Hilsen
Ole


Etter hva jeg kan skjønne, er dette en Boeing RC-135U.
Nå ser det ut til at maskinen på bildet er 64-14847, og sammen med 64-14849 flyr de rundt som Combat-sentere.
"Kustmakinnene" er svære dielektriske panel/antenner, og det er gjort en masse defensive modifikasjoner over hele maskinen.
Tidligere hadde disse flyene montert lange 'towel rail'-antenner på fremre del av kroppen, men disse ble fjernet i 1991/92.
Som nevnt i andre setning, har USAF to slike RC-135U :)

Ja det er utrolig hvad disse hårdføre fly kan bruge til...
Nu er jeg ikke helt inde i USAF numre, men er der ikke noget om at "64" står for
produktions året ??

Hilsen¨
Ole

sk931
21-12-2006, 00:35
Originally posted by LN-SSL

Originally posted by sk931



http://www.airliners.net/open.file/1154381/L/

Her er mange antenner....
Hvad bruges den specielt til, nogen der ved det ??

Hilsen
Ole


Etter hva jeg kan skjønne, er dette en Boeing RC-135U.
Nå ser det ut til at maskinen på bildet er 64-14847, og sammen med 64-14849 flyr de rundt som Combat-sentere.
"Kustmakinnene" er svære dielektriske panel/antenner, og det er gjort en masse defensive modifikasjoner over hele maskinen.
Tidligere hadde disse flyene montert lange 'towel rail'-antenner på fremre del av kroppen, men disse ble fjernet i 1991/92.
Som nevnt i andre setning, har USAF to slike RC-135U :)

Ja det er utrolig hvad disse hårdføre fly kan bruge til...
Nu er jeg ikke helt inde i USAF numre, men er der ikke noget om at "64" står for
produktions året ??

Hilsen¨
Ole

LN-SSL
21-12-2006, 00:48
Nu er jeg ikke helt inde i USAF numre, men er der ikke noget om at "64" står for produktions året??

For å være helt ærlig, så husker jeg ikke.
Mener det var noe i den retning du nevner ja, iallefall tidligere. Om det er slik i dag vet jeg ikke. Hvis du f.eks. ser på fighteren F-22 Rapier, så fløy prototypen (87-3997) første gang i september 1990, men den kan selvsagt være laget i 1987....

Finnes helt sikkert andre eksperter her inne;)

LN-MEH
21-12-2006, 02:40
Mener å huske at det står for det budsjettåret (Fiscal Year) som flyet ble bestilt i,men at det nødvendigvis ikke blir bygget før det har gått en tid.Som beskrevet av LN-SSL ovenfor.:smile2

ENKB
21-12-2006, 09:47
Starting in July of 1921 (the beginning of FY 1922) a new system was adopted based on procurement within each Fiscal Year. Each serial number now consisted of a base number corresponding to the last two digits of the FY in which money was used to manufacture the aircraft, and a sequence number indicating the sequential order in which the particular aircraft was ordered within that particular FY. For example, airplane 22-1 was the first aircraft ordered in FY 1922, 23-1 was the first example ordered in FY 1923, etc. This system is still in use today.

It is important to recognize that the serial number reflects the Fiscal Year in which the order for the aircraft is placed, NOT the year in which it is delivered. Nowadays, the difference between the time the order is placed and the time the aircraft is actually delivered can be as much as several years.

LN-MEH
21-12-2006, 12:03
Ja det var jo en grei oppsummering.:smile2

Falcon
21-12-2006, 12:29
Maskinen over ble blant annet brukt i Bosnia og Kosovo.