PDA

View Full Version : CO til DK og SE også??


CK
18-10-2004, 09:09
Saxet fra Stand By i dag:

Stort flygbolag går in i Skandinavien

18.10.2004
I morgon, tisdag, kommer ett av världens största flygbolag, ännu ej namngivet, att hålla en presskonferens. Anledningen är att bolaget kommer att gå in på den svenska marknaden.

Uppgifter gör gällande att det aktuella flygbolaget är Continental och att planerna innefattar en seriös satsning i Norge, Danmark och Finland.
Ingen på Continental vill bekräfta uppgifterna.

Stand By, 18 oktober

Guest
18-10-2004, 09:11
fra standby.dk

Continental på vej til København

Et af USA’s største flyselskaber, Continental Airlines, ventes at opgradere Skandinavien på sit rutekort fra næste sommer. I morgen ventes selskabet at offentliggøre planer om nye ruter fra både København, Stockholm og Hensinki til USA. Her har Continental to hubs, nemlig New York og Houston; I dag trafikerer selskabet ruten mellem Oslo og New York med tre ugentlige returflyvninger, mens der flyves dagligt om sommeren. Og de nye flyvninger fra de øvrige nordiske hovedstæder ventes ligeledes at gå til New York, formentlig med Boeing 757 fly.

Der foreligger endnu ingen oplysninger om, hvor ofte ruterne skal trafikeres, og ingen hos Continental har ønsket at kommentere oplysningerne om ruteåbningerne. Continentals indtog på det skandinaviske marked bliver sandsynligvis med start fra næste sommer, i lighed med selskabets ruteåbninger til Berlin og Hamburg.

vadheim
18-10-2004, 10:06
Ingen nevner Gøteborg?!

Det kan jo tenkes at Gøteborg kan få en rute til New York. CO liker jo å starte ruter fra storbyer uten Amerika forbindelse, ref. Belfast, Bristol, Edinburgh, Oslo og Hamburg.

Tror konkurransen fra CPH og ARN kanskje er i drøyeste laget for CO. SAS har jo 2 daglige til New York fra CPH. ARN får snart Malaysian til New York i tillegg til SAS. Spennende uansett, men jeg tror noen må trekke seg på disse rutene etterhvert om CO kommer også!

CK
18-10-2004, 10:07
jeg tror både GOT og ARN, pluss HEL og CPH. Noen drømmer vel m BLL-EWR, men det har jeg ikke så stor tro på.... Ikke OSL-IAH heller, selv om det er MIN drøm...

vadheim
18-10-2004, 10:11
Klarer B757'eren å komme seg helt til Helsinki? Trodde Oslo var noe av det lengste den kunne klare. Mener å ha lest at EWR-OSL er en av de lengse B757 ruter i verden.

Tror de skal bruke B767 både på Berlin og Moskva.

EB
18-10-2004, 10:16
WOW... Kjempespennende.

GFL
18-10-2004, 10:19
Originally posted by vadheim


Ingen nevner Gøteborg?!

Det kan jo tenkes at Gøteborg kan få en rute til New York. CO liker jo å starte ruter fra storbyer uten Amerika forbindelse, ref. Belfast, Bristol, Edinburgh, Oslo og Hamburg.






Nå er vel ikke Gøteborg en (så stor) storby, de har vel ikke flere pax enn hva BGO og TRD har?

vadheim
18-10-2004, 10:20
Tror heller IKKE på noen flere OSL ruter til Amerika dessverre, MEN hva OSL trenger er en Asia rute!

Gøteborg er i høyeste grad en storby med 480.000 innbyggere i kommunen og 700-800.000 i storbyområdet.

EB
18-10-2004, 10:21
Hvis folk vil betale for billettene til Asia - så kommer det nok en rute. Thai avventer høyere pris før de kommer til Oslo...

GFL
18-10-2004, 10:30
Originally posted by EB


Hvis folk vil betale for billettene til Asia - så kommer det nok en rute. Thai avventer høyere pris før de kommer til Oslo...


jepp, og Thai har nye fly i ordreboka - Så vi kan jo håpe på en liten forlengelse av BKK-CPH ruta. Men som du skriver, de ser vel ann på markedet....


Hvis det bor så mange i GOT-området, så bør det være mange som tar bilen til CPH virker det som..(utifra pax-tallene)

EB
18-10-2004, 10:36
Thai Norge ønsker seg en Airbus som går non-stop og ikke en 747 via København...

vadheim
18-10-2004, 10:42
Jeg håper virkelig på en Thai rute på sikt. Tror Thai ville være riktig asiatisk selskap her i Norge med gode videreforbindelser fra Bangkok.

Rart EK ikke snuser på Oslo. De er jo også flinke til å starte på byer med dårlige Asia forbindelser, ref. Glasgow og snart Dublin. En slik rute ville være god for pakistanere i Norge også + turister til gulfen.

DY
18-10-2004, 10:48
Originally posted by vadheim


Tror heller IKKE på noen flere OSL ruter til Amerika dessverre, MEN hva OSL trenger er en Asia rute!

Gøteborg er i høyeste grad en storby med 480.000 innbyggere i kommunen og 700-800.000 i storbyområdet.

Gøteborg er en stor by ingen tvil om det, men det er vel ikke antall innbyggere som avgjør antall ruter fra flyplassen. Vil anta at det er mengden av reisende som er avgjørende. Er nok sikkert endel mating av passasjerer fra Gøteborg til CPH og ARN. Men SAS vil neppe starte noe fra GOT siden det vil undergrave CPH og ARN, så kanskje det er nettopp slike markeder som OSL og GOT som det er mest å tjene på for utfordrerene.....

CK
18-10-2004, 11:32
mine kilder sier ARN-EWR med CO 757, daglig fra 02JUN 2005

vadheim
18-10-2004, 12:01
Interessant, men kan Stockholm i lengden ha 3 flyselskaper til New York? Jeg tviler på det, men hyggelig om dette er tilfelle.

CK
18-10-2004, 12:03
Malaysians fokus er nok primært NYC-KUL og ARN-KUL. Det de kan få ARN-NYC tar de vel som en bonus (en interessant rute for oss med ID-billetter). Kampen om ARN-NYC vil nok primært stå mellom SK og CO, og der CO har bra feed fra EWR og et godt navn i USA, har SK det i motsatt ende. Kan slå begge veier.

PP
18-10-2004, 12:48
Originally posted by CK


mine kilder sier ARN-EWR med CO 757, daglig fra 02JUN 2005

Kilderne siger ingenting om CPH-EWR???

Dag Johnsen
18-10-2004, 12:49
Heisann, jeg kan bekrefte at vi har studert ruter til Scandinavia i flere aar. Gordon nevne OSL i forrige uke som en "no-brainer" og ruten gaar over all forventning... selv i October! Vi gaar ned til 3 ukelige avganger in November, men basert paa belegget ville vi ha fortsatt med daglige avganger... Problemet er at dise flyene er allerede booket paa andre ruter. Vi oeker til 4 ukelige avganger i March og tilbake til daglige avganger i Juni. En B757 med winglets kan gaa til Sverige... og Danmark. Jeg er ingen ekspert paa Marketing, som tidligere nevnt og overlater dette til andre, men jeg vet at slike nye ruter studeres i detaljer foer vi kaster oss paa...

Dag

jb1
18-10-2004, 13:04
Det at Landvetter har klart færre passasjerer enn Gardermoen selv om Oslo og Gøteborg er jevnstore byer kan ha flere årsaker. Jeg vil tro det er langt færre innenrikspassasjerer fra Gøteborg da Sverige har langt bedre togforbindelser enn Norge og Oslo er hovedstad slik at en rekke private og offetnlige selskaper/etater har hovedkontor der, i Sverige spiller Stockholm samme rolle og minsker Gøteborgs betydning. Flyselskapene har også en tendens til å prioritere kun største og viktigste by i land de trafikerer, spesielt små land som Norge og Sverige. Uansett skal man til USA er fly eneste alternativ og Continental kunne klart stjele passasjerer fra SAS via København/Stockholm og fra andre selskaper om de åpnet rute til EWR fra GOT. Vi venter i spenning. Jeg gjetter også enten Stockholm eller København til Houston. Kanskje vi får se Stavanger - Houston som en ren "oljerute" (tror vel ikke det akkurat, men lov å håpe)

EB
18-10-2004, 13:08
Det hadde vært mest morsomt med en "ny" destinasjon i USA... New York er jo godt dekket... Så kan jeg drømme om en København-Denver med SAS A340...

morr
18-10-2004, 13:17
Stemmer det ikke at Thai fløy en 747 mellom osl og cph, for så deretter ta turen til BKK?
Noen som husker når det var?

CK
18-10-2004, 13:22
det VAR planen at de SKULLE, men det ble det aldri noe av.

LCH
18-10-2004, 13:24
Spørs om ikke CO først og fremst kommer til å stjele en del amerikanske pax fra SAS, men skulle jeg valgt mellom 9 timer på en 757 og 9 timer på en 333, så hadde jeg helt klart valgt det siste. SAS har jo i motsetning til COs 757 også PTV ombord.

PP
18-10-2004, 13:34
Fra A.net:

A "friend" at CO said it would be EWR-HEL

Så det tyder på at der blandt kilder ikke er helt klarhed over hvad der sker - kan det virkelig være både ARN, CPH og HEL fra EWR. Det er en meget voldsom satsning spørger man mig, men Continental er tilsyneladende meget aggressiv mht. til nye destinationer næste sommer.

DY
18-10-2004, 13:35
Houston er jo en het destinasjon så vi får håpe den dukker opp en gang...men fra Stavanger....hehe...tror ikke det.

Guest
18-10-2004, 13:35
PP, de kan vel også kombineres.
EWR-ARN-HEL
EWR-CPH-SVO på den måde er SVO reachable med 757

TheDane
18-10-2004, 13:46
Originally posted by jens


PP, de kan vel også kombineres.
EWR-ARN-HEL
EWR-CPH-SVO på den måde er SVO reachable med 757

For nogel uger tilbage var der faktisk nogle rygter om dette på et konkurrende forum (a***.net) :) Her gik rygtet på at både CPH, ARN og HEL ville komme til næste sommer med CO. Det blev også sagt i iflg rygtet at HEL flyvningerne ville blive via enten CPH eller ARN. Det er hvad jeg sådan lige husker!

Men uanset havd bliver det spændende at se hvad der sker i morgen :spin:

MD90
18-10-2004, 13:53
Hvis nå CO gir seg inn på EWR-ARN-HEL eller EWR-CPH-SVO, kan de vel like så godt fly EWR-BGO-GOT ;)

Ludde
18-10-2004, 14:00
SLOT Coord på EFHK har inte fått ansökan om tider för hel så det ser illa ut om det skulle vara till W04.
Kanske S05 då men ingen kontakt härtills.

Mvh:zzz

Guest
18-10-2004, 14:00
Ikke umiddelbart relateret - men går man på united.com finder man at CPH-IAD til næste sommer flyves af SAS men med en 330-200! Hvad er nu det?

peraARN
18-10-2004, 14:01
Det är väl inte omöjligt att CO t.ex annonserar CPH som egen linje från och med sommaren 2005 och startar codeshare på Malaysians linje ARN-EWR. Tycker faktiskt det är tråkigt om CO kommer till ARN:P, hade mycket hellre sett att Delta/AA kom tillbaka. Menmen, vi får se vad som händer imorgon. Skulle tro att HEL ligger ganska bra till, däremot är jag mer tveksam angående ARN och framförallt CPH.

LN-MOW
18-10-2004, 14:13
Originally posted by jens


Ikke umiddelbart relateret - men går man på united.com finder man at CPH-IAD til næste sommer flyves af SAS men med en 330-200! Hvad er nu det?

Amadeus lister flighten som 333 (SK) - UA codeshare viser 330. Imidlertid ikke uvanlig at codeshareinfo vises unoeyaktig ...

Guest
18-10-2004, 14:16
Originally posted by LN-MOW


Originally posted by jens


Ikke umiddelbart relateret - men går man på united.com finder man at CPH-IAD til næste sommer flyves af SAS men med en 330-200! Hvad er nu det?

Amadeus lister flighten som 333 (SK) - UA codeshare viser 330. Imidlertid ikke uvanlig at codeshareinfo vises unoeyaktig ...

ØV troede lige, jeg havde fundet ud en mulig SK ekspansion - det kunne jo frigive en 333 til en anden rute, hvis de fik 332 også

Dag Viking
18-10-2004, 19:04
Originally posted by jens


fra standby.dk

......Her har Continental to hubs, nemlig New York og Houston..........;

Og når ble CLE en ikke-hub?

Savipix
18-10-2004, 19:13
Personligen tror jag EWR-ARN-HEL-ARN-EWR på de dagar då sammarbetspartnern Malaysian inte flyger.

DY
18-10-2004, 20:31
Virker som SAS får langt mer konkurranse enn de hadde ønsket på rutene til EWR. De bør nok vurdere/evaluere å se om de bør gjøre noen "knep" hvis det viser seg at CO kommer sterkt inn på skandinaviske ruter.

Dag Viking
18-10-2004, 20:39
Originally posted by DY


Virker som SAS får langt mer konkurranse enn de hadde ønsket på rutene til EWR. De bør nok vurdere/evaluere å se om de bør gjøre noen "knep" hvis det viser seg at CO kommer sterkt inn på skandinaviske ruter.

Da håper jeg på at de river ut en seterad eller to av c-klasse, får skikklig pitch og hever catering-standarden.
Øko-klasse på airbussene ligger et hakk over konkurrentene.

DY
18-10-2004, 21:06
Mange ting en kan vurdere å endre for å ta markedsandeler.
Pitch, service, bonuspoeng, lounge, pris, underholdning etc. SAS har jo en fordel med at flyene er nye og større, men dermed stilles det større krav til å få flere passasjerer

LN-MOW
18-10-2004, 21:31
Originally posted by Dag Viking


Og når ble CLE en ikke-hub?

CLE har blitt kraftig nedgradert det siste aaret og er naa nesten utelukkende en CoEx-flyplass.

Dag Viking
18-10-2004, 21:54
Jeg vet det Mow, men CO regner selv CLE som en hub, og da bør kanskje andre gjøre det også?
De har pr september flighter til 81 byer non stop fra CLE, og 247 (55 mainline) daglige fligher. Et godt stykke unna IAH og EWR, men fremdeles en respektabel hub.

FBU
18-10-2004, 22:07
Originally posted by CK


Malaysians fokus er nok primært NYC-KUL og ARN-KUL. Det de kan få ARN-NYC tar de vel som en bonus (en interessant rute for oss med ID-billetter). Kampen om ARN-NYC vil nok primært stå mellom SK og CO, og der CO har bra feed fra EWR og et godt navn i USA, har SK det i motsatt ende. Kan slå begge veier.en absolutt uinteressant rute for oss med id billetter, med mindre du vil betale 3 ganger mer enn med sas (id90):naughty:

Trety
19-10-2004, 15:55
Originally posted by EB
Hvis folk vil betale for billettene til Asia - så kommer det nok en rute. Thai avventer høyere pris før de kommer til Oslo...

Jeg trodde dette stoppet seg på flymateriell og at de planla rute den dagen de fikk flere maskiner, det ble ihvertfall nevnt som årsak. Noen som kan bekrefte eller avkrefte?

EB
19-10-2004, 17:29
Nå går man vel ikke ut i markedet og sier at de kommer hvis det blir dyrere billetter...men mene det kan de jo!

TG923
20-10-2004, 00:57
Originally posted by Trety

Originally posted by EB
Hvis folk vil betale for billettene til Asia - så kommer det nok en rute. Thai avventer høyere pris før de kommer til Oslo...

Jeg trodde dette stoppet seg på flymateriell og at de planla rute den dagen de fikk flere maskiner, det ble ihvertfall nevnt som årsak. Noen som kan bekrefte eller avkrefte?

På det som lå inne i Amadeus var jo bare Københavnruten forlenget til Oslo, maskinen var like lenge borte fra Bangkok som nå.

The Ticketor
21-10-2004, 16:53
FBU, det kommer jo an på i hvilket selskap man jobber i. ;)

Men du har rett, MH har desverre ganske dårlige ID-avtaler. Jeg kommer til å savne ZED-tkts!