PDA

View Full Version : Avinor gjør serviceavtale med flyselskapene


Olebno
15-12-2006, 13:20
Nok flygeledere på jobb og maksimal ventetid i sikkerhetskontrollen for flypassasjerer. Det er to av punktene i en ny serviceavtale mellom Avinor og flyselskapene. Etter klare signaler fra Samferdselsdepartementet underskrev Avinor avtalen med Widerøe, Sas Braathens og Norwegian i forrige uke. Det er de gjentatte problemene i norsk luftfart de siste årene som har tvunget frem avtalen. Flygeledermangel, for dårlig kapasitet i luften, stengt luftrom over Midt- og Sør-Norge i perioder og sammenbrudd i bagasjeanlegget på Gardermoen er noen av eksemplene.

Fra januar 2005 regulerer et Eu-direktiv hva passasjerer som blir rammet av problemene kan kreve erstatning for. Millionregningen er det hittil flyselskapene som har tatt. Deres erstatningskrav mot Avinor er blitt avvist med henvisning til at det ikke fantes definert krav til tjenestene Avinor skulle levere. Heller ikke i den nye avtalen ligger det økonomiske erstatninger, opplyser divisjonsdirektør i Avinor, Anders Kirsebom. Han viser til at det kan bli et tema når prøvetiden går ut. I så fall må økonomiske krav gå begge veier og knyttes til både Avinors tjenester, og flyselskapenes kanselleringer, sier han.
Kirsebom avviser at avtalen er en garantiordning, men sier den kan føre frem til det på sikt.
- Målet er bedre tjenester. Dersom alt er klart og flyene er i rute ut fra Gardermoen får vi bedre punktlighet og presisjon i hele systemet, sier Kirsebom.
- Flyselskapene har vært misfornøyde med at de får erstatningskrav for at Avinors tjenester ikke fungerer, hva får avtalen å si for dette?
- Vi vil vurdere om ordningen skal utvides senere. Dette handler først og fremst om å få opp punktligheten. Den unike avtalen er foreløpig en forsøksordning som gjelder Værnes og Gardermoen. Den trer i kraft 1. januar og varer i tre måneder. Deretter skal ordningen evalueres.

I avtalen spesifiserer blant annet hvor stor del av tiden bagasjeanlegget må være operativt, maksimaltid i kø for sikkerhetskontroll, maksimaltid for brøyting og kravene til luftrommet. Flyselskapene forplikter seg til å melde inn ruteplaner i god tid. De må også til enhver tid oppgi årsak til kanselleringer.

STARSHIP 2
15-12-2006, 13:26
På tide at flyselskapene får litt rettigheter også.. får håpe oppfølgeren til denne avtalen setter krav til LTT og flyplasser slik at det blir litt enklere å være flyselskap.