PDA

View Full Version : littOT: Nå MÅ vi få alkotest av Stortingsrepresentanter


CK
14-12-2006, 09:27
Var det ikke KOG som for litt siden - under debatten om alkotesting av flightcrew - tok til orde for alkotesting av stortingspolitikere? FrPs samferdselspolitiske talsmann debatterte i fylla i går....

http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/12/14/486018.html

Hørte et klipp på radioen i dag - selsomt...

snag
14-12-2006, 09:32
Jeg trodde dette var helt vanlig i stortinget. Hvordan har SV ellers greid å komme i regjering?? De må jo skjenket Stoltenberg langt ut på vidda.....snakk om dårlig dagen(e) derpå :lol:

EB
14-12-2006, 09:49
Vanvittig bra at dette var FRP sin Sandberg... Lov og orden partiet og mannen som nå både er uten førerkort og har gått full på talerstolen...ikke dårlig på en høst!!

AirbusTrond
14-12-2006, 12:31
Når det først velges inn noen på tinget for Frp, så kan de like gjerne lage litt moro for lønna... :lol:

EB
14-12-2006, 21:03
Nå har han blitt syk... Er ikke FrP veldig kritiske til misbruk av sykelønnsordningen???

Lennart
14-12-2006, 22:57
La nå politikerne være i fred, noe må de overleve dagen på, :clap :clap

LN-KOG
15-12-2006, 00:06
Originally posted by Leorim

La nå politikerne være i fred, noe må de overleve dagen på, :clap :clap

Den dagen de lar meg være i fred, skal jeg la dem være i fred - ikke ett sekund før!

LN-BRK
15-12-2006, 00:41
Skjønner ikke problemet. Sandberg har jo ikke sertifikat for tiden, så da gjør det vel ikke noe om han drikker på dagtid? :p

Egil
15-12-2006, 02:12
Originally posted by AirbusTero

Når det først velges inn noen på tinget for Frp, så kan de like gjerne lage litt moro for lønna... :lol:

Vel, nå er det vel ikke rent få som stemmer på Sandberg og co da, men det var nå for pokker ikke det jeg egentlig skulle kommentere her...
Tenkte jeg måtte skyte inn her at selv jeg har diskutert politikk i "fylla"!!! Dog ikke fra stortingets talerstol, men troooor kanskje Sandberg ble tatt like seriøst som meg :angry:

CK
15-12-2006, 09:36
og uten at vi skal diskutere politikken, så ser det ut til at FrP bruker sitt sedvanlige "triks" når de driter seg ut - skylder på "de andre". At Sandberg & Co går i skyttergravene med en gang, gjør jo bre denne saken til større enn den er. Hadde han vært smart hadde han stått frem på radio og TV dagen etter og beklaget, sagt at dette var dumt, jeg tenkte meg ikke om, skulle selvsagt ikke gjort det. Case closed - nå blir det jo bare en masse fuss, og "sykmeldingen" kan jo lett gi inntrykk av at mannen har et problem - noe jeg personlig ikke tror. Jeg er sjelden enig med mannen, og han skyter ofte fra hofta, men jeg har inntrykk av at han er profesjonell - og da burde han ha taklet denne saken bedre. Noen som vil vedde på at Sandberg er dagens "hakkekylling" på Nytt på Nytt?? :lol:

LN-SSL
15-12-2006, 09:45
Er ikke mye i arbeidslivet man kan få sparken på dagen på grunn av, men i "det virkelige liv" er vel det å møte full på jobb en av dem...?
Frp-sympatisører og partiformannen antyder at vi andre nå må ta det litt med ro, og tenke litt på den menneskelige belastningen, og det er jo for så vidt greit. Gadd vite hva slags "Hel****" Frp hadde klart å rote i stand om det hadde vært en representant fra et annet parti som hadde stått full på Stortingets talerstol....

FBU 4EVER
15-12-2006, 09:54
Av barn og fulle folk får man høre sannheten! Ikke edruelige politikere!

EB
15-12-2006, 10:26
Carl I Hagen skylder på pressen...lurer på hva Eli kommer til å skrive om i neste bok... HJELP!!!!

Bizflyer
15-12-2006, 10:28
Nå har det jo kommet frem at alle i komiteen hadde fått både øl og akevitt før de gikk i Stortingssalen og skulle stemme over noe statsbudsjett greier!

Blir det bedre eller verre av det?:rolleyes:

BF;)

CK
15-12-2006, 10:30
snakk om dobbeltmoral - gjengen på Stortinget kan drikke øl og sprit (på jobben!) før de skal stemme, mens for oss vanlige borgere (som bare stemmer annenhvert år) er det forbudt å kjøpe øl i butikken på valgdagen.... Og - hvorfor har man ØL i kantina på Stortinget? Selv i SAS i DK har det vært slutt på øl i fem-seks år...

Bizflyer
15-12-2006, 10:35
De kan vel spise middag også i Stortingskantinen (I Danmark heter tilsvarende Snapsetinget!!) og det må da være lov å ta seg et lite glass etter en hard dag på kontoret! Ser ikke noen problemer med dette! Etter hva jeg mener å erindre så er Stortingskantinen/restauranten også noe subsidiert så det er ikke mange kronene de betaler for hverken mat eller drikke!

Herregud! Kan vi ikke bare la dem drikke! Tenk så mye festligere det hadde blitt i dette landet om noen hadde klart å lure alkohol i disse KRF representantene!!!

BF:lol:

OJB
15-12-2006, 11:03
Denne saken sier vel mer om oss nordmenns forhold til alkohol.
Jeg har vært i stortingsrestauranten flere ganger i jobbsammenheng og spist lunsj med stortingspolitikere og byråkrater for en del år tilbake. Det var da helt vanlig at vi ble budt øl til maten noe jeg for min del takket nei til. Både politikere og pressen drakk øl som jeg observerte den gangen noe Lars Jacob Krog også kunne bekrefte i gårsdagens Redaksjon 1.
Hadde folk hatt et fornuftig forhold til alkohol her til lands ville man neppe reagert slik det her er gjort.
På grunn av misbruk er det blitt økt fokus på bruk at alkohol i arbeidstiden og sosilale sammenhenger i de fleste bedrifter idag og flere skjerper inn sin policy på dette området.
Også i politiske sammenhenger har vi sett eksempler de siste årene på utskeielser med festing og påfølgende traurige saker, f. eks. Søviksaken.
Det er ikke mer enn rett og rimelig at våre stortingspolitikere praktiserer det som skjer i de fleste bedrifter idag, null alkohol i arbeidstiden. De skal tross alt gå foran med et godt eksempel for folket!
Det er pisspreik å hevde at de er av "kjøtt og blod" de også som unnskyldning for at de har skeiet ut. Det vet jo alle og nettopp derfor skal de som folkevalgte fare spesielt aktsomt frem og sørge for at de ikke setter seg i en situasjon som her Sandberg.
Alle andre som nå har stått frem i samme ærend har ingen respekt hos meg. Fyr dem hele bunten!
Ved neste valg håper jeg folk er seg sitt ansvar bevist og vet hvilken makt de har når de skal bruke sin stemmeseddel. Stryk dem du ikke hatr tillit til på listen!
I min bransje har vi absolutt nulltoleranse når det gjelder alkohol i arbeidstiden.
Hva folk gjør på fritiden sin er en annen sak , det får hver enkelt av oss ta ansvar for selv.

AirbusTrond
15-12-2006, 11:27
110 % enig med hva CK her sier. Synes for øvrig det var påfallende at Arne Strand i Dagsavisen var så veldig moralsk mot Sandberg. Det er greit at man skal holde seg edru i jobben, også på Storinget, men synes saken bør skrives på Sandbergs tabbekvote (som nesten er fylt opp) - men det er merkelig at Sandberg sykmelder seg.

For øvrig tar jeg sjansen på at min danske sjef (godt plassert i CPH) tiligir at jeg i dag serverer pepperkaker og Nøgne Øs "Underlige Ju"l til mine medarbeidere mot slutten av dagen.. :lol:

STARSHIP 2
15-12-2006, 11:50
Jeg må le, Sandberg har igjen vist at han er stortingets sjefsidiot.. Husker godt noen av utspillene han har hatt om luftfarten (som han tydligvis ikke har greie på i det hele tatt).. Makan til mann skal man lete lenge etter:clap :lol: :clap

amatør
15-12-2006, 16:53
Originally posted by JohnnyEagle

Jeg må le, Sandberg har igjen vist at han er stortingets sjefsidiot.. Husker godt noen av utspillene han har hatt om luftfarten (som han tydligvis ikke har greie på i det hele tatt).. Makan til mann skal man lete lenge etter:clap :lol: :clap
Sammen med Hallgeir Langeland fra SV, står Sandberg fram som stortingets jubelidioter.:lol
Men alkohol på kveldsmøter er svært vanlig i stortingsammenheng, så dette er storm i vannglass!:cheers:

LCH
15-12-2006, 18:14
Originally posted by Bizflyer

Etter hva jeg mener å erindre så er Stortingskantinen/restauranten også noe subsidiert så det er ikke mange kronene de betaler for hverken mat eller drikke!

BF:lol:

Du påstår med andre ord at jeg gjennom den berømte skatteseddelen subsidierer fylla til den gjengen med apekatter???:angry:

EB
15-12-2006, 18:16
De må gjerne drikke i arbeidstiden når arbeidstiden varer frem mot midnatt...men ikke bortforklar saken eller skyld på pressen!

Someone
15-12-2006, 20:20
Tja, når jeg jobber på fredager og når klokken passerer 16.30 da er det vanlig praksis å gå i kjøleskapet etter en "kold 'en" :cheers:


....hvis det ikke er fredagspils i "kantinen" da selvsagt

LN-KOG
15-12-2006, 23:23
Originally posted by Bizflyer

Nå har det jo kommet frem at alle i komiteen hadde fått både øl og akevitt før de gikk i Stortingssalen og skulle stemme over noe statsbudsjett greier!

Nettopp det er noe jeg synes er svært betryggende. Jeg føler meg trygg med halvfulle politikere som stemmer over hvordan landet skal styres framover. Er de like fulle av respekt når de nå drøfter å sende 250 norske soldater til andre konfliktområder enn Darfur? Jeg bare undres.

Jeg ser de har bestemt seg for å gå videre med JSF. Er baren fylt opp med Southern Comfort?

Fly high
16-12-2006, 16:09
Ifølge "sikre kilder" ble også den norske Grunnloven snekret sammen i fylla. Gutta på Eidsvoll fikk en halvliter med vin til måltidene, men fordi den var sur (hevdet de) spedde de visst på med madeira og div.

Sandberg & Co følger derfor bare en god, gammel tradisjon ...:lol:

LN-MOW
16-12-2006, 16:15
Jeg synes dette er en idiotisk diskusjon. Selvfoelgelig er det ikke bra aa staa og snoevle i fylla paa en talerstol, men at ikke voksne mennesker skulle kunne drikke med maate paa sene kveldsmoeter synes jeg er urimelig.

Farmer
16-12-2006, 17:48
Enig med MOW her. Hele dabatten illustrerer jo hvor anstrengt fohold Ola Nordmann har til alkohol. Så snart ordene Øl, akevitt, konjakk og alkohol nevnes virker det som om de fleste ser for seg helgefylla/ flatfylla i sitt indre.
Men det går vel fortsatt noen tiår etter at vi har fått vin og sprit i butikken før vi også her på berget kan ha et "normalt" forhold til alkohol, hvor det ikke lenger lages store overskrifter som dette. Jeg har ikke tall på hvor mange forretningslunsjer og middager jeg har deltatt på hvor alkohol i form av vin, øl og konjakk har vært en naturlig del av måltid og omgjenge, uten at jeg eller noen av de andre har hatt problemer av den grunn. Så lenge man utøver måtehold, som jeg mener de omtalte stortingsmenn og kvinner har gjort i dette tilfellet bør media kanskje finne seg noe annet å slå stort opp enn dette!:old

Fly high
16-12-2006, 18:10
Jeg synes ikke diskusjonen i seg selv er så idiotisk, men omfanget av den har jo blitt helt ekstremt.

Det er jo interessant at stortingspolitikere (for det er jo flere av dem) tar seg en pinne eller tre under arbeidet (for det var det jo), mens såkalt vanlige folk risikerer sparken hvis de gjør det samme. En øl til maten (som man jo får til subsidierte priser i stortingsrestauranten) synes jeg er helt uproblematisk, men når man topper med tre akevitter, så begynner det kanskje å bli litt mye?

Men strengt tatt er vel dette debattert mer enn nok nå ... :drunk:

LN-SSL
17-12-2006, 13:35
Dette gjør det iallefall enklere i baren på julebordet; man bestiller bare en "Sandberg".... (1 pils og 3 Aquavitt):colgate:

DY Tech
17-12-2006, 18:59
Selv har jeg alltid stemt FRP.

Ja til fri fart, fri fyll
og feitere førtiåringer! :p

ATC-flyradar
17-12-2006, 21:06
Originally posted by LN-SSL

Dette gjør det iallefall enklere i baren på julebordet; man bestiller bare en "Sandberg".... (1 pils og 3 Aquavitt):colgate:

Prøvde den på fredagskvelden på julebordet, men servitøren " tok" den ikke og ingen kommenterte dette noe mere. Dette har utspilt sin rolle.

:clap