View Full Version : CP Air och CPH
CP Air lär ha flugit på CPH cirka 1990/1991 med B.767 i samarbete med SAS, en frekvens i veckan med CP Air equipment. Kommer inte ihåg att jag själv sett CP Air på CPH, någon som vet var jag kan hitta någon bild på CP Air/CPH på internet ?
Stemmer vel det...men jeg trodde faktisk at det var SAS sin 767 og at CP Air hadde skiftet navn til Canadian på dette tidspunktet...
Stämmer bra, vill minnas at CP Air blev Canadian cirka 1987 och att Canadian fortsatt flög med CP som designator. Frågan kvarstår, kan inte minnas att jag sett Canadian på CPH, det skall eventuellt ha varit en frekvens på lördagarna men kan inte hitta några foton !
Tror faktisk det kun var SAS som fløy... Husker at Sterling mistet rettighetene etter å ha fløyet med 727 til Toronto i flere år når SAS ønsket seg denne linjen... Jeg stod på Newark en gang og det så ikke bra ut for hjemreisen og da var faktisk SAS via Toronto et alternativ...
Originally posted by RolfL
Stämmer bra, vill minnas at CP Air blev Canadian cirka 1987 och att Canadian fortsatt flög med CP som designator. Frågan kvarstår, kan inte minnas att jag sett Canadian på CPH, det skall eventuellt ha varit en frekvens på lördagarna men kan inte hitta några foton !
Canadian hadde CP som designator helt til Air Canada overtok, jeg er enig med lillebror at det var SAS metall paa Toronto, men med CP Codeshare. Det var en tidligere kollega fra FBU som var Stasjonssjef i Toronto, og det var meget kort varighet....Et soek paa Canadian paa Kastrup i Airliners.net gir 0 treff, det tilsier at det ble kun brukt SAS Metall
Enligt tidtabellen från sommaren 1990 fram till sommaren 1991 så var det så att SAS hade två frekvenser och Canadian en per vecka. Canadians flight nummer var CP68/CP69 och gick på lördag från Toronto och söndag från Köpenhamn. Jag har fått bekräftat att Canadian 767 C-FCAU var i Köpenhamn 14 april 1991 och det var en söndag så tydligen flög Canadian en period eller skulle det ha varit en "one-only" flight ?
Jeg er enig i at CP68/69 tilsier CP metall, men det er rart at vi ikke finner noen bilder....med et aktivt spottermiljoe bringe bilder av slike sjeldne fugler....
Mener fortsatt at det kun var SAS metall i samarbeid med Canadian Airlines International som selskapet vel het den gang.
Fellowship
12-12-2006, 11:27
Originally posted by dc-8-63
Jeg er enig i at CP68/69 tilsier CP metall, men det er rart at vi ikke finner noen bilder....med et aktivt spottermiljoe bringe bilder av slike sjeldne fugler....
Problemet er nok at 1990/91 er en god del år før spotterne begynte å legge ut sine daglige observasjoner på internett. Det er fortsatt altfor få som driver systematisk innscanning for å dele slikt.
Mener å huske at for nettopp denne perioden er det svært få bilder fra Kastrup på Airliners.net, Selv de fleste SAS-fly er lagt ut fra andre steder. Dermed støtter jeg teorien om at CP var på CPH 1x pr uke den sesongen...
Jeg har bilde av CP DC-8-63 og DC-10-30 i denne perioden på CPH. Jeg kan ikke si for sikkert om det var rute eller charter , men avbildet på slides har jeg flere av. 10ern med Canadian titler og CP farger.
Skal gjerne scanne og legge ut her , men det blir senere. Det tar litt tid å sjekke mine stabler av slidesbokser.
DC-8-63 vil jeg tror at var Charter, hadde den ogsaa Canadian titler ? Har kun funnet CP Color Schema paa DC-8-63. DC-10-30 er det derimot naturlig at CP satt inn i stedenfor 767 paa enkelet avganger, CP Beholdt DC-10 helt til AC kjoepte dem opp, jeg mener ogsaa at en av dem ble malt i de siste Canadian farger...Flere av dem stod lenge i Abbottsford (min gamle Lokal flyplass:p ) blant annet den med de ansattes signaturer over hele kroppen....men tilbake til RolfL spoersmaal....ut i fra Flight nummerene er det klart at det var CP metall paa Kastrup....CP68/69 ble klart operert paa eget metall...CP benyttet, som SAS, 4 siffer ved Codeshare....
Ja och har också fått bekräftat av en rampagent på Arlanda att Canadian flög på CPH. Han hade själv haft maskinen vid något tillfälle när den var routad via ARN till CPH. De, rampagenterna, hade också fått underlag från Canadian för handling, mycket troligt att ARN användes som alternate.
Rolf
Sidder med en slideher, taget den 20sep 1989 af Flemming Løvenvig
Det er en Canadian DC10-30 CFCRD c/n 47889
----
Ligeledes car DC10-30 CFCPC i CPH i OCt 89
---
I aug 1989 var det med B767 CFCAF
og jul 89 car det B767 CFCAB
Disse har jeg slides af taget i CPh....Så jo Canadian har deff fløjet til CPH
Hilsen
Ole
Originally posted by OJB
Jeg har bilde av CP DC-8-63 og DC-10-30 i denne perioden på CPH. Jeg kan ikke si for sikkert om det var rute eller charter , men avbildet på slides har jeg flere av. 10ern med Canadian titler og CP farger.
Skal gjerne scanne og legge ut her , men det blir senere. Det tar litt tid å sjekke mine stabler av slidesbokser.
I de første af min SAS år i CPh i begyndelsen af 1970èrne var der fast besøg et par gange om året af CP AIR med den karakteristiske bemaling i Orange og Gul...
Det var som charters at disse prægtige DC8-63ère kom til CPH...Typisk med
dansk-canadiere
---
Hilsen
Ole
intransfer
13-12-2006, 13:50
Jeg fløy med Canadian 767-300 fra Køben til Toronto sent på 80 tallet. Flyet hadde de "nye" fargene til Canandian. Det var code share med SAS og vi trodde helt til vi så flyet at det var en SAS maskin som skulle fly.
Fellowship
13-12-2006, 17:43
Originally posted by sk931
Originally posted by OJB
I de første af min SAS år i CPh i begyndelsen af 1970èrne var der fast besøg et par gange om året af CP AIR med den karakteristiske bemaling i Orange og Gul...
Det var som charters at disse prægtige DC8-63ère kom til CPH...Typisk med
dansk-canadiere
---
Hilsen
Ole
Og i overgangen fra 60- til 70-tallet var de orange DC-8-50 e.l. også å se som chartere på FBU/ENFB :)
Resultatet av denne posten på forumet viser bare hvor bra forumet er...:clap
Ja det er bra, men vi har et langt stykke igjen til Airpics forumet naar det gjelder Flyhistoriske innlegg....en maa bare ta av seg hatten (om en saa hadde) for det miljoet....
Enn så lenge (jeg er 8 år yngre) så er jeg meget fornøyd med hva dere/vi har fått til her!!!