PDA

View Full Version : Oslo-London-Cape Town og tilbake


larsak
08-12-2006, 20:54
Så får vel jeg også prøve meg på en aldri så liten tripreport. Turen var nå i november med avreise fra Gardermoen en onsdag med retur fra Cape Town mandag uka etter.

Jeg har de siste årene brukt SAS turer til USA, men når jeg i år først skulle til Toronto og senere til Cape Town så ble det British Airways som ble valgt. Grunnen til det var pris forskjellen på Economy og Economy Extra eller World Traveller og World Traveller plus. På Oslo-Cape Town var differanse ca 2000,- kr noe som jobben kan leve med.

Men så til turen da . Vi var 2 som skulle reise sammen og vi benyttet oss av check-in på nettet hos BA noe som raskt og greit. Kollegaen min har reist tur/retur Kina en rekke ganger i høst og har dermed oppnådd Sølvkort hos BA noe som gjør at han kan ha med en gjest i Business Loungen. Det gjorde vente tiden på Gardermoen ganske så greit. God rødvin hadde de også.

Flyet skulle forlatt Gardermoen kl 11.50. Men noen klarte å knekke et beslag eller noe på nødutgangen så gjorde at vi måtte ha en flymekaniker til å se på døra om det var forsvarlig å fly. Det merket døren med ingen utgang og flyttet noen passasjerer frem så var vi klare til avgang ca 30-40 min forsinket. Etter ca 20 min i lufta ble det servert drikke og sandwitch. De sandwitch’ene kan BA få beholde selv. De var ganske så tørre og kjedelige. Siden vi var blitt forsinket ut fra Gardermoen så ble vi litt engstelige for å nå flyet videre til Cape Town, etter rutetabellen skulle vi ha ca 2 timer 40 min fra vi landet til avgang Cape Town, men litt medvind over Nordsjøen gjorde av vi landet kun 20 min forsinket. Så etter landing gikk vi så fort som bare fy for å komme så langt frem i køen i sikkerhetskontrollen som mulig (trodde vi) men når vi kom dit så var det ikke noen kø, men derimot service innstillte vakter som fikk oss igjennom kontrollen på null tid. Dermed så hadde vi masser av tid til Cape Town avgangen.


Litt kjapp shopping også nok en tur til Business loungen for litt rødvin og snacks. Da det stod boarding på vår flight gikk vi ned til gaten og nesten rett på flyet. Boarding av flyet tok ikke lang tid selv om det var nesten fullt så langt jeg kunne se. World Traveller plus er på BA sin 747-400 rett ved døra så vi fant rask setene våre. World Travellers plus har 38” benplass mot 32” i World Traveller, dessuten så sitter man 2-4-2 i bredden mot 3-4-3 som det er i World Traveller. Etter hva jeg kunne se så tok vi av ca etter ruta. Etter ca 15 min i lufta så kom de rundt med drikke i alle former og farger sammen med noen ostekjeksgreier som smuler og er veldig salte. Vi hadde vel vært i lufte ca 1 time og 20 min da vi fikk middag og mer å drikke. Vi fikk velge mellom Gratinert pasta i tomat og kjøtt saus eller en kyllinggryte. Pasta’n smakte helt greit og det var mat nok til å bli god og mett. Dessuten var det med sjokolade mousse.

Under maten så prøvde jeg å følge med på filmen Talladega Nights men øynene ble tyngere og tyngere. Så når matbrettet var ryddet bort dro jeg pleddet over meg, la setet helt tilbake (tror det var sete 23b) og sovnet. Litt senere måtte jeg på do og overraskelsen over at kabinlyset var skrudd på når jeg kom tilbake til setet var stor. Jeg trodde jeg bare hadde duppet av litt, men jeg hadde faktisk sovet hele natte og nå var det klart for frokost. Den skal vi ikke snakke så høyt om. Eggerøre med stektsopp er ikke så veldig godt. Men det var jo ikke så lenge til vi skulle lande.

Innflygingen til Cape Town i morgensola var flott og gikk greit. Vel nede på bakken så hadde South African ankomme ca 15 min før oss så det var en bra kø foran passkontrollen allerede. Det tok ca 35 min før det ble var tur. Husk hvis du noen gang skal dit, ha en utskrift av billetten lett tilgjengelig for ca 80% av alle jeg så måtte vise frem denne. Ca 10 min etterpå var vi ute i morgensola og kjente varmen.

Returen til Norge var dagfly fra Cape Town med ankomst i London i god tid før siste BA flight til Oslo. Klarte å sove litt på flyet hjemover også. Siden setene på World Traveller plus har strømuttak så fikk jeg jobbet litt også. Men i det hele så er ikke det så veldig spennende meg dag fly på en så lang strekning. Flytiden var ca 11.40 og det er lenge, selv om man får 3 måltider i løpet av turen. Frokost var omelett med bacon og stekt sopp. Til lunch fikk vi en baguett med ost og egg, mens det til middag var Kyllinggryte med potetmos og roastbeef i saus med potetmos. Jeg valgte kyllinggryta og den var veldig god. Mange saftige biter med kylling og god saus gjorde at jeg ble god og mett.

Turen fra London til Oslo har jeg egentlig ikke noe å fortelle om siden jeg sovnet rett etter takeoff og våknet når jeg måtte rette opp stolryggen før landing på Gardermoen. Jeg syntes BA leverte et bra produkt. Vi betalte 9800,- tur/retur Oslo - Cape Town.

LP

Someone
08-12-2006, 21:31
Fin rapport:smile2

AirbusTrond
08-12-2006, 21:59
Fin-fin rapport!! Ikke noen grunn til å skryte av maten på BA, altså.. Ellers så er jeg så misunnelige på alle som klarer å sove på fly. Meg skjer det aldri.

Someone
08-12-2006, 22:05
Originally posted by AirbusTero

Fin-fin rapport!! Ikke noen grunn til å skryte av maten på BA, altså.. Ellers så er jeg så misunnelige på alle som klarer å sove på fly. Meg skjer det aldri.

Sliter med det samme på long-haul selv men fant en løsning i sommer. 1 dobbel GT, 1 øl og en pille melatonin og vips:zzz

EB
08-12-2006, 23:04
Enkelt...lukker øynene så sove! Kjempefin rapport...:clap

MountainDew
09-12-2006, 23:58
Takk for rapporten :smile2 Har selv flydd til Cape Town, men da med KLM 747-400 Combi via Johannesburg.