PDA

View Full Version : Scanair's Julebord

Someone
05-12-2006, 23:10
Vel da var det klart for årets (og mitt første) julebord med scanair.no.

Del 1. CPH-OSL

Ble Norwegian siom skulle frakte med t/r København-Oslo denne gangen. Tok metroen ut til Ørestaden og toget videre ut til Kastrup. Riktignok tok det litt lenger tid enn beregnet da jeg glemte at det var 2 linjer på metroen (jeg kan ta begge for å komme til byen) og bare den ene gikk til Ørestaden og havnet selvfølgelig på feil linje. men heldigvis kjøres det 4 minuttersruter i rushen så tapte vel ikke mer enn maks 10 min på det.

Gikk svært rask å sjekke inn på Kastrup, og kom meg relativt rask gjennom security i T2 etter å ha sørget for å kommet meg over på den siden det var minst kø. Det er normalt 2 køer på security i T2, en fra øst og en fra vest og den fra vest var maks halvparten så lang.

Var sulten så gikk for å kjøpe meg noe mat og tenkte være i det sunne hjørnet idag så ble en rekesalat og øl i cafeen rett ved security i T2. Vel ølen var god, men salaten inneholdt stort sett bare salatblader visste det seg og var derfor ingen høydare. Ble så go-to gate og beveget bort til A6 og gjennomførte pre-boardingen. rask turnaround som vanlig med DY og 10 min etter flyet dokket til gate var det tid for ombordstignng. Var brukbart tidlig i flyet men alle de bra plassen var tatt så satte meg på 4A. Det var LN-KKP (White-tail) som skulle ta meg til Oslo og denne hadde høye nok rygger, men ihvetfall sete 4A var grisetrangt (syntes det virket som om benplassen var bedre på LN-KKH, men den hadde lave rygger) og fant ut at det var samme pitch som avstanden mellom min rygg og kneskål, noe som var veldig "behaglig" når damen foran skulle prøve å lene setet tilbake.....vel hun greide kanskje å få den 1cm bakover før det var bråstopp i mine knær....AUU!

Push-back på tid, og tok av mot syd. Da servering skulle begynne fikk vi beskjed om at de ikke ville servere varm drikke pga de ventet sterk turbulens underveis. Klatret så opp til 34.000' og fikk også beskjed fra Kapteinen om kraftig turbulens nærmere Oslo. Egentlig "gledet" jeg meg litt, men ble litt skuffet for den helt store turbulensen uteble. Kun litt av den typen som får meg til å sovne og våknet først igjen 10 min før landing.

Cabincrew idag bestod av litt eldre damer enn forrige gang, inkludert enn fremmedarbeider fra Øst-Europa (dvs Sverige).

Landet så i Oslo på tid og takset inn til gate. Nå vet jeg ikke om det "guttungene" fra Northport (som enkelte kaller de her inne) som ikke fikk i kontakten eller om det var en ny måte for Kjosern å kutte kostnader, men det var kun nødlyset som kom på i kabinen når motorene slukket, virket gjorde det litt vanskelig å finne alle eiendelen.:rolleyes:

Så bar det ned til tax-free og skaffe seg litt sprudlene for nyttårsaften og etter 5 minutter ved båndet kom baggen min med julegave i. Var forresten stor kø gjennom tollen idag siden tollernes lille bisk skulle lukte på alle som ankom idag. Så bar det avsted på med flytoget inn til Oslo S hvor jeg ble plukket opp av brodern og hjemme stod mamma klar med middagen :colgate:

Og ser man bortifra plassen eller mangelen på sådann gikk alt knirkefritt og over all forventning. Selv bagasjen kom kjapt for OSL å være

DEL 2. Julebordet og DEL 3. OSL-CPH kommer etterhvert.

to be continued....

EDIT: Språkvask

EB
06-12-2006, 06:20
Du skriver meget bra!!! Fortsatt på et godt norsk - så utenlandsoppholdet gjør ikke for stor skade...;) DY er imponerende raske til å snu flyene...:clap

litt-amatør
06-12-2006, 18:31
Virkelig bra rapport synes jeg også. :D Som EB også sier så skriver du veldig bra, så det er utrolig behagelig å lese. Gleder meg til resten av denne rapporten.

Someone
07-12-2006, 22:04
Julebordet:
Så var det omsider klart for selve rosinen i pølsa, nemmelig Scanair's julebord. Nå klarte jeg dessverre (eller heldigvis) å glemme kameraet hjemme slik at ikke jeg fikk tatt noen bilder selv. Var ett svært hyggelig julebord emd god mat, drikke og fine gaver også. Nå vil jeg si jeg oppførte meg svært bra så andre for heller innrømme sine egne synder fremfor å bli avslørt av meg, for jeg det eneste galt jeg gjorde var å ta 2 desserter.
:cheers: :colgate:

OSL-CPH

Litt sliten våknet jeg av mobilen torsdag morgen og fikk en rask frokost før transporten stod klar for å kjøre meg til Oslo S. Derfra var det Flytoget til OSL og så å begi seg mot check-in hos Norwegian som var nesten tom bortsett fra halve nyhetsredaksjonen i NRK som også skulle til CPH. Dessverre var det ingen som hverken var fulle eller ble denided boarding så der fikk jeg ingen juicy detaljer eller skandaler å skrive om.

Etter innsjekk var det så tid å komme seg gjennom security hvor vesken min måtte ransakes nøye siden de oppdaget noe på skjermen som lignet på en parfyme flaske.....ja for all del sørg for å ha fokus på det viktige. :clap Så bar det bort til kiosken (som jeg ikke husker hva heter) å få seg en banan og litt juice før jeg begikk meg i retningen gate 30 hvor flyet skulle gå fra. På gate 32 var det boarding på ett BUSk fly til Nice og måtte brøyte meg gjennom hele den køen siden de fylte hele området jeg måtte passere...genialt layout på det omådet der :sarc

Satt meg så ned ved gaten og ventet der til jeg så flyet ankomme og når paxen begynte strømme av flyet begikk jeg meg bort til skranken siden jeg visste det nå var boarding om 5-10 minutter.

Så gjaldt det å possisjonere seg. Deltakerene så på hverandre for å måle styrke og syke hverandre ut i kampen om pole position. Man kjente hvordan adrenenaliten kokte foran der mens man tenkte ut taktikken man skulle bruke for å klare starten, mens pulsen steg og alle holdt ett stadig klammere grep om veskene side...snakker jeg om Le Mans eller ett formel 1 løp? Nei jeg snakker selvfølgelig om fenomenet free seating

Vel denne gangen var jeg såpass frempå å stilte meg opp ved check-in maskinen akkurat i tide for etter 4 minutters venting åpnet boarding og kunne ikke se hverken småbarn eller andre som assistanse rundt meg og i det de ble ropt opp å bedt om å komme frem hadde de allerede begynt check-in og jeg var halveis ned gaten og gikk med faste skritt mot mitt mål ombord på LN-KKG (Gidsken). Riktignok var de ikke klare ombord slik at det var sperret halveis oppe i gaten så vi ble stående å vente der 1 minutt men jeg var først i køen så det gjorde ikke noe.

Og det som hadde kostet meg 4 minutter med ekstra ståing gav tilfredstillende avkastning for som første mann inn flyet var sete 1A, med benplass, mitt.

1 norsk og 1 svensk flyvertinne som begge var svært søte som jobbet foran, mens den 3. så jeg aldri.

Push-back på tid og like etter avgang på 19L sovnet jeg og våknet ikke før vi var over Helsingør. Landet litt før tiden og parkerte på A4 før det bar bort til ankomsthallen og gjennom tollen.

Oppsatt ankomst tid var klokken 10, men allerede 10.03 satt jeg i taxien på vei inn til byen, noe som må sies å være eksepsjonelt bra for en flytur fra Oslo og har aldri opplevd at det har gått så fort før

Edit: Byttet LN-KKP til LN-KKG

Thomas
07-12-2006, 22:08
Bra skrevet, men LN-KKP er da for pokker ikke Gidsken.. det er Kirsten!! :lol:

Hadde du forresten vært litt tidligere ute så hadde vi hatt plass til deg på NB691 som gikk 6:50 fra gate 32 ;)

Someone
07-12-2006, 22:14
Originally posted by Thomas

Bra skrevet, men LN-KKP er da for pokker ikke Gidsken.. det er Kirsten!! :lol:

Hadde du forresten vært litt tidligere ute så hadde vi hatt plass til deg på NB691 som gikk 6:50 fra gate 32 ;)

Tastefeil fra min side. Skulle stå KKG

Hadde jeg dratt med flyet 6:50 hadde jeg også fått 2 timer mindre søvn og gått glipp av gratis transport til Oslo S siden jeg tviler sterk på om jeg hadde fått overtalt fattern til å møte på jobb før klokken 6 ;)

Dessuten er jeg ikke så veldig fan av selvpining og prøver å holde meg unna slike fakir fly (alt før 8.00) med mindre jeg må (selv om det skjer)

AirbusTrond
07-12-2006, 22:25
Hehe - tror jeg skal begynne å kopiere deg i den sporten der - å forsøke å snappe 1A. Litt ekstra spenning når man velger DY :cool:

OSLflyer
07-12-2006, 23:23
Originally posted by AirbusTero

Hehe - tror jeg skal begynne å kopiere deg i den sporten der - å forsøke å snappe 1A. Litt ekstra spenning når man velger DY :cool:

Har ikke helt forstått LCC og deres free seating konsept. Det må være det enkleste av alt her i verden å kunne tildele pax'n ETT SETE ved innsjekk:exclamati

Det må være frusterende for pax å henge rundt gaten for å sikre seg sitt favorittsete.

Kan noen forklare:question:

Tommy777
08-12-2006, 00:32
Originally posted by OSLflyer

Har ikke helt forstått LCC og deres free seating konsept. Det må være det enkleste av alt her i verden å kunne tildele pax'n ETT SETE ved innsjekk:exclamati

Det må være frusterende for pax å henge rundt gaten for å sikre seg sitt favorittsete.

Vel, med den handlingagenten DY har nå, hadde det kostet en formue og skapt et sinnsykt kaos ;)

Kanon rapport, ikke glem kameraet neste gang!!:D

EB
08-12-2006, 06:30
Nok en kjemperapport... Gleder meg til januar og dine flyvninger i "fri" måneden...:clap

Thomas
08-12-2006, 19:27
Originally posted by OSLflyer

Kan du forklare hvordan en LCC kan inføre seating innlands med "rett til gate" konsept? DY til BGO, SVG, TRD er 85% folk som går rett på gate og da begynne med seating, det tar altfor lang tid med 25min T/A, men hva vet jeg.. jobber ikke med de lenger :lol:

Someone
11-12-2006, 22:45
Selv om jeg ikke er noen overivrig free-seating entusiast så skjønner jeg godt hvorfor LCC har det for boarding går faktisk raskere, selv med litt rot på sluttet når 1 eller 2 blir vandrerene frem og tilbake og lete etter ett ledig sete

MountainDew
12-12-2006, 21:28
Artig rapport! Du er flink til å huske detaljer om alt mulig :smile2

litt-amatør
12-12-2006, 23:16
Utrolig bra skrevet rapport, du trekker frem akkurat det som er interessant (kanskje minus at jeg er opptatt av belegg på enhver flygning). Språket ditt må også kalles utrolig bra.

Someone
12-12-2006, 23:24
Originally posted by litt-amatør

Utrolig bra skrevet rapport, du trekker frem akkurat det som er interessant (kanskje minus at jeg er opptatt av belegg på enhver flygning). Språket ditt må også kalles utrolig bra.

Takk.

Glemte å nevne belegget. Vil tippe det var rundt 95% på veien opp, ihvertfall i overkant av 90%, og på veien ned var vi 129 hvis jeg overhørte flyvertinnen riktig noe som skal gi 87,2%

EB
13-12-2006, 03:47
Uansett imponerende belegg...:clap

Someone
16-12-2006, 23:36
Mitt inntrykk er at belegget mellom OSL og CPH er høyt også hos Norwegian, selv om jeg kan ta feil.

Dessuten har jeg hauger av SK fly mellom OSL og CPH de siste 6 år og har stort sett opplevd mer eller mindre fulle fly

Hurum
17-12-2006, 02:45
Hadde vært Ok å vite hvor mange av passasjerene ombord på Norwegian-flyene mellom OSL-CPH har kjøpt billettene hos Norwegian eller Sterling.....
Har inntrykk at Sterling markedsfører ruten til København sterkere enn Norwegian.

EB
17-12-2006, 11:07
det som kommer fra reisebyråene er vel nesten utelukkende Norwegian...

Hurum
18-12-2006, 16:43
Originally posted by EB

det som kommer fra reisebyråene er vel nesten utelukkende Norwegian...

Jo men med 85% solgte billetter over internett så spørs det jo hvor mye som går via reisebyråene...forvinnende lite vil jeg tro om en trekker fra Norwegian sine egne call-sentre.

EB
18-12-2006, 17:04
Men er det 85% web bestillinger på alle ruter?