View Full Version : GEN
Hei alle sammen, spillet airlinesimulation (som btw er helt fantastisk) driver hele tiden å leter etter info om flyplasser rundt om i verden. I den sammenheng så har jeg blitt spurt om jeg kan finne litt info om gode gamle GEN. Når den åpnet, om det bare var charter, hvor lang rullebanen VAR og om den ble utvidet...
Blir glad for all info :-p
En liten bit av det du spør om finner jeg i Hvem-Hva-Hvor, som høsten 1951 opplyste at Gardermoen da hadde to rullebaner, begge i betong:
bane 02/20 2700 x 50 m
bane 11/29 2000 x 80 m
Den var allerede da i en liste med skandinaviske, sivile landflyplasser, men det var vel lite sivil trafikk å se? Vampire/Thunderjet/F-86K/Dakota og C-119 dominerte nok bildet langt ut på 60-tallet.
Det lille som var av chartertrafikk gikk lenge greit på Fornebu. Har en følelse av at chartertrafikken først ble henvist til Gardermoen et godt stykke ut på 60-tallet - kanskje ikke før 70-tallet?
Jeg kom akkurat til å tenke på flyvningene til fjerne himmelstrøk - de har kanskje gått fra Gardermoen hele tiden?
Litt artig å tenke på at BU og jagerskvadronene flyttet fra GEN pga værforholdene tidligvinters - tåke og ising pga fuktig luft fra åpne Hurdalsjøen nedover kaldt landområde. Hjelper jo med dagens Cat III i tåke, men ising er vel ikke mye å gjøre med selv i "moderne" tider.
Vet helt sikkert at chartertrafikken flyttet fra FBU til GEN 1. november 1972. Overtok nemlig da en hybel i Bærum fra en bakkevertinne i Sterling som måtte til Jessheim...
Langrutetrafikk ble lagt til GEN noen år senere, fordi rwy på FBU ikke var lang nok til avgang for widebodies med oversjøisk vekt. FBU fikk likevel besøk av noen slike som muligens skulle videre innen Europa. Dette vet sikkert MOW mer om.
;)