PDA

View Full Version : TRAFIKK STATISTIKK NOVEMBER 2006


sail4fun
05-12-2006, 08:02
Norwegian fraktet i november 425 983 passasjerer
mot 315 601 i november 2005, hvilket gir en
økning på 110 382 passasjerer (35 %), og 41 %
vekst i passasjertrafikken (RPK).

--------------------------------------------------------------------------------

-Total passasjertrafikk (RPK) økte med 41 % i
forhold til november 2005.
-Total kapasitet (ASK) økte med 50 % i forhold
til november 2005.
-Kabinfaktoren var 69 %, hvilket er 5 pp lavere
enn november 2005.
-For november forventer selskapet en yield i
størrelsesorden NOK 0,73.



http://www.newsweb.no/cdco/atmnt/TrafficNovember.pdf?id=49865

Hurum
05-12-2006, 08:56
Kan virke som Norwegian sliter med å få rutene sine i Polen til å bli en suksess. Tar nok litt tid før rutene er oppe og går, men kanskje ikke polakker er de mest kjøpesterke.

Someone
05-12-2006, 08:58
Originally posted by Hurum
Tar nok litt tid før rutene er oppe og går.

Hvilket er vel er akkurat det samme som Norwegian selv sier

Tertit54
05-12-2006, 10:41
Les på E24 (http://e24.no/boers-og-finans/article1557401.ece)

Satsingen på Polen har , så langt, ikke vært heldig for Norwegian. Kabinfaktoren og Yielden er på veg nedover. Hvor lenge har de penger til å fortsette med å betale ut penger for hver passasjer de tar ombord. ??

Hurum
05-12-2006, 10:44
se også: http://www.scanairforum.net/forums/read.php?TID=15460

Someone
05-12-2006, 10:47
Skal man tjene penger på lang sikt må man ofte bruke (les investere) penger på kort sikt.

Og det er vel litt tidlig å dømme Polen setsingen ned allerede? Dessuten har DY satt fra på forhåmd at det vil gå ihvertfall 1år før de går break-even i Polen så det er ikke noe å hisse seg opp over

LN-KGL
05-12-2006, 11:41
Uvanlig kommentar fra en blåruss. :clap

JetBlue
05-12-2006, 12:41
Hører forøvrig rykter (fra internt i selskapet) om at DY sliter med fyll og bråk på Polen-flightene, noen her som har sett noe slikt?

DY Tech
05-12-2006, 14:00
Kanskje.Hvis de eksisterer om to år da?Noen som vet hva de sitter igjen med i pengekassa?

SAJblue
05-12-2006, 14:01
Fløy med DY til Polen i sommer, og kan bekrefte at det var ganske mye støy fra de polske gjestene. I tillegg satt de å knastet å tastet på mobiltelefonene i ett sett under flyvningen.

AirbusTrond
05-12-2006, 14:07
Men Norwegian er ikke lenger billigst fra Norge til Polen. Wizz har atskillig bedre tilbud fra Torp, ser det ut til... Men de taper nok en del på at de ikke er bedre markedsført.

757
05-12-2006, 14:22
Vet de sliter med med en del drikking og røyking på dass på polen flightene.Er ikke de rutene som står høyest hos ccm i norwegian.

LN-MOW
05-12-2006, 14:30
Mod. komm:
Slo sammen to traader.

Someone
05-12-2006, 15:34
Originally posted by DY Tech

Kanskje.Hvis de eksisterer om to år da?Noen som vet hva de sitter igjen med i pengekassa?

DY har en god kassabeholdning og en OK kontantstrøm så de skal fint klare noen år med endel millioner i minus fra Polen uten problemer

Someone
06-12-2006, 11:59
Originally posted by LN-KGL

Uvanlig kommentar fra en blåruss. :clap

Joda, men det kreves at det innen rimelighetens grenser (og den grensen setter vi) at det begynner komme mer penger inn enn ut og også av en hvis størrelse slik at NPV er positiv.

Og dessuten må jo også prosjektet være økonomisk fornuftig, slik at vi inngår minustegnet i bunn av regnearkene våre, hvis ikke må det kuttes og spares eller så må hele prosjektet nedlegges for å slippe å måtte kaste gode penger etter dårlige.

Sunk costs are like spilled milk!

CK
06-12-2006, 13:04
ai - det koster i Polen tydeligvis, men det som overrasker meg er at belegget er såpass lavt - selv i en god måned som november. Med en yield på 73 øre skal DY ikke ha kostander over 50 øre før det blir røde tall, og strengt tatt tror jeg ikke de klarer å holde CASK på 49 øre som i sommer. jeg vil tro de ligger rundt 51 øre (heldigvis for all aktørene i flybransjen har det være midlt og lite med de-icing), og da vil november isolert sett gi ca 3 millioner i minus. Det går unna som bare det på norsk innenriks om dagen, så utlandet (og særlig Polen) må koste.

Richard - hvis det skal ta over ett år å få WAW til å gå rundt, må Kjos & Co ha regnet inn store gevinster etter det. Ett år er lang tid i dagens bransje, og jeg tror neppe f.eks. Ryanair sitter og ser på at en base taper penger i ett år. Særlig ikke et marked som Polen der konkurransen intensiveres, og det er lite håp om å bli kvitt noen av aktørene - men heller at det kommer flere konkurrenter ettersom polsk økonomi blir bedre og mer internasjonal.