View Full Version : Oslo-Bergen-Amsterdam-Praha tur/retur
MountainDew
05-12-2006, 00:22
Her er en liten rapport fra en tur jeg hadde til Praha i November :smile2
SØN 5/11
DY610
OSL-BGO
Startet dagen med frokost på Clarion Hotell Gardermoen sammen med C172 og Speedbird. Når jeg kom på GM var ombordstigning nesten ferdig så det var bare til å spasere rett ombord. Spurte en hyggelig flyvertinne om jeg kunne sitte i cockpit, og hun tok da med mitt Northport ID kort for å høre med kapteinen. Helt ok for han så da var det bare til å ta plass på klapp. Første cockpittur hos Norwegian.
Veldig hyggelig crew på denne flighten. Kapteinen hadde tidligere flydd på Boeing 757 og styrmannen hadde flydd i mange år hos BenAir, Flesland.
MountainDew
05-12-2006, 00:27
Left turn after departure
MountainDew
05-12-2006, 00:32
Marsjhøyde på ca 30.000ft FL300. Pilotene koser seg med en kaffe. Jeg er ikke gammel nok til å drikke kaffe, så takket nei :drunk:
MountainDew
05-12-2006, 00:48
BGO - AMS
ONS 8/11 KL 1188
DEP 1215 B737-400
Som oftest havner jeg på KLM når jeg skal ut å reise i utlandet. Siden billettene ble bestillt ganske seint var de billigere en Norwegian og SASBraathens.
Turen til Amsterdam gikk smertefritt for seg. Reuste på rute. KLM har også litt matservering og den består som tregel av trekantsmørbrød. KLM skal forandre økonomikonseptet i Februar til det bedre, og da blir det forhåpentligvis litt mat på brett igjen!
Veldig fint og nytt interiør på denne 737-400 :up:
MountainDew
05-12-2006, 00:50
Alltid kjekke å være på AMS!!!
MountainDew
05-12-2006, 01:01
AMS - PRG
CSA CZECH AIRLINES
KL 3125
DEP 1500
B737-400
Hadde håpet på en Airbus, men denne ruten blir for det meste kun flydd av 737 i codeshare med KLM og Korean Airlines.
Dette flyet var ganske slitt innvendig. Merkelige lave seterygger som også enkelte Norwegianfly har. Lurer på hvorfor noen vil bestille et fly med seter som ikke rekker opp til hode....
God service og matservering bestående av mykt
MountainDew
05-12-2006, 01:04
Elven som renner gjennom Praha. Flott by som kan anbefales!
MountainDew
05-12-2006, 01:14
Så var dagen kommet for å sette kursen mot AMS og BGO.
Flygningen til New york var kraftig forsinket pga teknisk. Ruten flys med CSA AIRBUS 310.
Fin og ny flyplass, men ganske lite pax en Lørdags ettermiddag. Egentlig den beste dagen å reise med fly for da er det roligt på flyplassene.
MountainDew
05-12-2006, 01:17
PRG - AMS
CSA CZECH AIRLINES
11/11
KL 3122
DEP 1705
B-737-400
Fin og behagelig tur. Samme service som nedover, men dette flyet hadde bedre seter og beinplass.
MountainDew
05-12-2006, 01:22
AMS - BGO
KLM
KL 1193
DEP 2015
B-737-300
Amsterdam Schipol er en utmerket transfer flyplass. KLM er heldig som har en slik flott hjemmehub :smile2
Pyntet for Jul (Besøkte Mc donalds i 2 etg med palmen)
MountainDew
05-12-2006, 01:30
BGO - OSL
SASBraathens
MAN 13/11
SK 268
DEP 1405
B-737-400
Pga det kraftge snøværet på Gardermoen ble vi forsinket fra Flesland. Før landing på Gardermoen måtte vi i holding øst av plassen pga brøyting. God og trivelig service ombord. Kjøpte en ciabatta og te med masse sukker (te er gratis).
MountainDew
05-12-2006, 01:34
Håper dere likte rapporten og bildene! Det kommer nok flere i fremtiden :smile2
Mvh MountainDew
Tommy777
05-12-2006, 03:25
Lenge siden jeg har sett en så bra rapport med bilder! Bra jobba!!
litt-amatør
05-12-2006, 11:06
Det er lenge siden jeg også har sett en så bra tripreport!! Dette var virkelig strålende med bilder og det hele. Att på til så traff du veldig bra med motivene på bildene også. Jeg kjente atmosfæren av å være på en flyplass når jeg så bildet av flyene på Schipol for eksempel.
Gratulerer!
MountainDew
05-12-2006, 19:15
:clap :clap Vilka fina bilder o bra kommentarer...
Mvh Kalle Åkesson
OSLflyer
05-12-2006, 22:32
Originally posted by MountainDew
Mvh Kalle Åkesson
Artig og se bilder både fra AMS og PRG. Forøvrig to flyplasser med fine Loungefasiliteter.
Kjenner ikke til din status i SkyTeam, men uansett har begge en Diners Club VIP-lounge.
Det hadde vært kult med et innslag fra ymse lounger rundt omkring:lightbulb
MountainDew
05-12-2006, 23:33
Originally posted by OSLflyer
Mvh Kalle Åkesson
Artig og se bilder både fra AMS og PRG. Forøvrig to flyplasser med fine Loungefasiliteter.
Kjenner ikke til din status i SkyTeam, men uansett har begge en Diners Club VIP-lounge.
Kalle Åkeson er en arbeidskollega i NP :smile2
Jeg har sølvkort i FlyingBlue så jeg slipper nok ikke inn i SkyTeam lounger. Må man ha mye penger på konto for å bruke Diners Club lounge?
Her er litt tester av lounger: http://www.airlinemeals.net/indexLoungefood.html
OSLflyer
06-12-2006, 00:43
Originally posted by OSLflyer
Mvh Kalle Åkesson
Må man ha mye penger på konto for å bruke Diners Club lounge?
Ikke 5 øre!
Max kostnad mener jeg er kr.695,- pr.år. Har du EB sølv betaler du noen hundrelapper mindre og gullmedlemene betaler ingenting.
Jeg vet at Diners har en rekke avtaler med f.eks personalforeninger og da til en årlig kostnad på 50-200,-.
Har alltid vært Elite med KLM og hatt tilgang til deres lounger. Tidligere fikk du også benytte KLM's lounger med kun sølvkort. Imidlertid de få flightene jeg tok med SK og *A passet jeg alltid på å sjekke om det fantes Diners lounger på min reiserute.
Diners Clubs VIP-Lounger (http://www.dinersclub.no/dnn/no/page.asp?menuid=14)
Men etter å ha deltatt på FT Gathering at ARN August 20th (http://www.flyertalk.com/forum/showthread.php?t=451804) i regi av SAS og FlyerTalk SAS-forum med mister Tommy i spissen måtte jeg bare gå for gull også hos EB. Prøvde meg først med en forespørsel om Stauts Match, men ble blankt avslått av EB. I stedet tok jeg noen raske Mileage Runs OSL-ARN/CPH-MAD-LPA/TFN med JK i biz og vips ble jeg gull hos EB:up: med tilgang til deres *A lounger med masse god:cheers:
Fin lesning! Gleder meg til turen vi skal ha 27 og 28 januar 2007.
Flott rapport med bra bilder...:EU
Fine bilder og rapport :-p
For ordens skyld...flyplassen i Amsterdam heter "Schiphol" :wink