PDA

View Full Version : Havarikommisjonen : Oppsagte piloter en sikkerhetsrisiko


BU595
17-10-2004, 13:41
Fra www.vg.no

Uenige om hvem som førte flyet

Havari- kommisjonen: - Oppsagte piloter en sikkerhetsrisiko

Kapteinen og den oppsagte styrmannen var ikke engang enige om hvem av dem som førte flyet.

I flere rapporter har Havarikommisjonen satt søkelys på flygere og flygeledere som ikke har vært mentalt til stede på jobben.

- Noen forhold er det ordnet opp i, andre saker har vi ikke fått tilbakemelding på, sier Kåre Halvorsen, assisterende direktør for Havarikommisjonen for luft- og jernbaneulykker.

Tre rapporter om ukonsentrerte flygeledere og én rapport om ukonsentrerte flygere er tidligere offentliggjort, og aktualiseres av de mange turbulente forholdene i norsk luftfart i disse dager.

Kommisjonen skriver at konsentrasjonsproblemer blant oppsagte piloter er påvist ved flere anledninger.

I en rapport som ennå ikke er publisert, omtales et SAS-flymannskap som valgte å avbryte tjenesten etter en fullstendig «disharmonisk» flyging fra Gardermoen til Sola.

Stresset stemning

Flygingen foregikk med en MD-80-maskin i november 2002 - med en kvinnelig annenpilot som hadde fått sparken i SAS, og en kaptein som på kort tid var innkalt fra standby-vakt.

Stemningen i cockpiten var så stresset at pilotene, ifølge VGs kilde, ikke engang klarte å bli enige om hvem som var flygende pilot på strekningen.

Avgangen fra Gardermoen foregikk med gal innstilling av flaps og slats - som kontrollerer flyets løfteevne, noe som ble korrigert da flygerne ble klar over situasjonen.

Situasjonen i cockpiten var så dårlig at begge pilotene valgte å gå av vakt etter den 40 minutter lange flygingen til Stavanger.

- Det funket rett og slett ikke. Et nytt mannskap ble innkalt, sier fagsjef Grete Myhre i Havarikommisjonen - som er psykolog og ekspert på menneskelige faktorer.

Hun tror at annenpilotens situasjon som oppsagt var en medvirkende årsak til sammenbruddet i samarbeidet i cockpiten.

- Det er mange måter å sparke folk på. Kanskje selskapene bør tenke på det, sier Myhre.

Annenpiloten er nå tatt inn igjen i SAS.

Uten klarering

Nylig publiserte Havarikommisjonen en rapport der en annen oppsagt pilot - denne gang i Widerøe - totalt misforsto situasjonen før avgang på en flyging fra Bodø til Leknes i Lofoten.

Kapteinen spurte annenflygeren, som fløy på oppsigelse, to ganger om de hadde mottatt avgangsklarering.

Styrmannen svarte ved begge anledninger bekreftende.

Kapteinen ønsket ikke å «overkjøre» annenpiloten ved å sjekke ytterligere - og tok av.

Like etter fikk pilotene på Dash-8-flyet beskjed om at de hadde tatt av uten klarering. Tårnet ønsket å holde Widerøe-flyet på bakken til et helikopter nord for flyplassen hadde flyttet seg lenger vekk.

TOS
17-10-2004, 15:50
Fly heller med Norwegian - der sier de vel ikke opp så mye folk enda...!;)

Jan Y