PDA

View Full Version : - Ku-promp verre enn eksos


LN-SEK
02-12-2006, 13:36
Fra VG:

Utrolig nok: Ku-promp bidrar til at husdyrhold utgjør en større miljøtrussel enn utslipp fra biler og fly. (http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=143742)

- Det er den oppsiktsvekkende konklusjonen i en fersk rapport fra FNs Organisasjon for mat og landbruk (FAO).

Verdens samlede utslipp av klimagassen metan fra drøvtyggere, sauer, geiter og griser som promper og skiter, er på 86 millioner tonn i året, anslår forfatterne bak FN-rapporten.

Om vi i tillegg inkluderer utslipp av andre klimagasser knyttet til husdyrhold, er kyr, geiter og griser skyld i utslipp som tilsvarer 18 prosent av de globale CO{$1330}-utslippene.

Det er mer enn transportsektoren.

FBU 4EVER
02-12-2006, 13:53
737 er vel for gris å regne?

laurenz
02-12-2006, 14:58
Det er kanskje oppsiktsvekkende for VG men dette er ikke noe nytt og ukjent. En ku produserer ufattelig mengder metan og det har mann vist hele tiden. Det som er interessant og viktig er å være klar over at vår intensive form for landbruk er en viktig årsak. Dieten til dyrene har er av stor betydning og det om mann "bare" endrer på foringen så er mye gjort.

Hilsen,
Laurenz

LN-SSL
02-12-2006, 16:13
Noen som har forsket på homo sapiens da tro?
Fra fødsel til ca. 80 år spiser hver og en av oss i snitt ca. 25 tonn mat og "leverer tilbake" i fast form ca. 5 tonn. Skulle tro det ble en del gass av 25 tonn mat også....
Eller er det edelgasser og ikke metan fra oss, kanskje?^_^

ENGM RAMP
02-12-2006, 16:27
Selv er jeg plaget med kronisk katarr i spiserøret og magesyreproblemer, hvilket igjen gjør at jeg - ifølge kona - har MYE større utslipp av skadelige gasser enn de kyra hu vokste opp med :lol:

Neida, fra spøk til revolver, jeg hørte på nyhetene for et par måneder siden om en eller annen bonde som drev med forskning på disse gassene og som via noe tilskudd i foret hadde redusert disse gassene kraftig...

Hmmm, kanskje man skulle tilsette samme stoffet i jet-fuel'en? så det kommer ren luft / parfyme ut istedet? :colgate:

Trety
02-12-2006, 16:29
Jeg ser for meg at det å utvikle en katalysator for å sette på kua kan være en gullgruve så snart Bellona, FIVH, Natur & Ungdom, SV og alle de andre apekattorganisasjoene får greie på dette...^_^

LN-MOW
02-12-2006, 16:32
Hvor er Reodor Felgen naar man trenger ham ...??? :cool:

Utflyttet
02-12-2006, 16:46
For å si det slik, etter erfaring med 3. antibiotika-kuren på fire uker så kan jeg bare si: se å gi kyrene biola, det fikser mye av problemet... ;)

-A

plane-spotter
02-12-2006, 17:57
Blir dum vinkling av saken syntes jeg:P Det er jo biler og fly med annet på toppen av det igjen som gjør at metan er en "trussel" egentlig er det jo bra med metan i atmosfæren:S

Fly high
02-12-2006, 18:49
Originally posted by Trety

Jeg ser for meg at det å utvikle en katalysator for å sette på kua kan være en gullgruve så snart Bellona, FIVH, Natur & Ungdom, SV og alle de andre apekattorganisasjoene får greie på dette...^_^


Hm. Med den bastante kategoriseringen er jeg redd det slår tilbake i fullt monn på Trety selv ...? :rolleyes:

Trety
03-12-2006, 15:27
Originally posted by Fly high
Hm. Med den bastante kategoriseringen er jeg redd det slår tilbake i fullt monn på Trety selv ...? :rolleyes:


Hehe, jeg regnet med litt reaksjoner, men jeg står for at min mening nevnte organisasjoner mangler fullstendig kontakt med den virkelige verden og ikke blir annet enn medieklovner som media mer enn gjerne er mikrofonstativer for. ;)

(Bare så synd en av disse organisasjonene sitter i regjering, og med det utsagnet lar jeg det politiske ligge :old )

DCHalvorsen
03-12-2006, 16:44
Interessant debatt, og om dette ikke var nok, så vil det bli frigjort så mye metangass når den sibirske tundraen smelter at selv de fleste her på forumet vil miste pusten, enten de lever i den virkelige verden eller ikke. Det er den 3. desember i dag, og i hagen min her i Bergen spirer og gror det som om vi var i midten av april.

OJB
03-12-2006, 16:51
Artig diskusjon.....en fis her og en fis der........
Både dyr og mennesker burde vel knipe igjen for å spare miljøet.........
Var nesten fristet til å si ; drit og dra(med fly naturligvis)......

Someone
03-12-2006, 16:57
Originally posted by OJB

Artig diskusjon.....en fis her og en fis der........
Både dyr og mennesker burde vel knipe igjen for å spare miljøet.........
Var nesten fristet til å si ; drit og dra(med fly naturligvis)......

Men nå består menneske fis av andre gasser enn metan så vi kan sitte å prompe og rape så mye vi vil:p

Isbamse
04-12-2006, 10:45
Originally posted by Trety

Jeg ser for meg at det å utvikle en katalysator for å sette på kua kan være en gullgruve så snart Bellona, FIVH, Natur & Ungdom, SV og alle de andre apekattorganisasjoene får greie på dette...^_^


Katalysator vil uansett ikke fjerne metan...den sørger bare for renere forbrenning, og så varmt er det jo ikke i fjøset :-)

Problemet med metan er at den er en mye sterkere drivhusgass enn CO2. Et liknende problem kan komme dersom tundraen begynner å smelte, da kan det frigjøres så mye metan at det ikke lenger har noe å si hva vi gjør med fossile brensler lenger. Verste scenario er da at drivhuseffekten går så bananas at vi får Venus-tilstander. Men jeg tviler, gjennom det meste av jordens kjente klimahistorie har temperaturen ligget klart over det den er nå, og det har ikke vært is på polene.

LCH
04-12-2006, 13:47
Å innføre CO2 avgift på kyr hadde jo vært en besnærende tanke, men med Lundteigen & Co i regjeringsposisjon er de vel villige til å vike fra miljøprofilene sin! :p

EDIT: klimaavgift, ikke CO2 avgift...

Isbamse
04-12-2006, 16:01
Originally posted by LCH

Å innføre CO2 avgift på kyr hadde jo vært en besnærende tanke, men med Lundteigen & Co i regjeringsposisjon er de vel villige til å vike fra miljøprofilene sin! :p

Ettersom det er metanutslippene fra kyra som er problemet tror jeg ikke CO2-avgift på kyr hadde hatt noe særlig å si for bondenæringa - så da regner jeg med at det kommer snart som et symboltiltak! :colgate:

LCH
04-12-2006, 20:07
Ooops, feil klimagass!!!:drunk: Men who cares, det kommer tydeligvis til å ta rotta på oss alikevel... ;)