PDA

View Full Version : SAS och Thai samarbetar tätare


Savipix
29-11-2006, 10:05
New strategic partnership between THAI and SAS

Thai Airways International Public Company Limited (THAI) and SAS Scandinavian
Airlines (SAS) recently held a code share agreement signing ceremony at THAI's
head office in Bangkok in order to establish an extensive partnership to offer
services beyond their destinations. The code share agreement will include
services to/from Bangkok-Singapore/Hong Kong/Kuala Lumpur/Sydney from December
15, 2006, and Bangkok-Melbourne/Brisbane/Auckland/Perth from January 15, 2007,
as well as to/from Copenhagen-Oslo/Gothenburg/Aalborg/Aarhus from December 15,
2006.

"SAS will continue to offer passengers smooth, seamless travel and a high level
of service when flying to and from the above destinations. SAS is extremely
pleased to have the opportunity to build on its historically strong and positive
relations with THAI to be able to jointly offer our customers the best possible
travel solutions and comfort. Travel activity between Southeast Asia/Oceania and
Scandinavia has undergone strong expansion in recent years and is expected to
grow further. SAS can offer an optimal schedule to provide convenient
connections with our intercontinental flights to and from Bangkok in the new
Star Terminal at Suvarnabhumi Airport," says Lars Sandahl, Chief Commercial
Officer, Scandinavian Airlines International.

According to Mr. Wallop Bhukkanasut, THAI's Executive Vice President,
Commercial, "THAI and SAS have shared a long-term relationship which dates back
since the founding of THAI in 1959. The code share cooperation between the two
airlines will enable expansion of THAI's network to more service points in the
intrascandinavian routes. In addition, the code share will enable Bangkok to be
the gateway to various destinations and strengthen both the airlines' network as
members of Star Alliance. "

This extensive partnership enables THAI and SAS to concentrate on meeting
customer needs for a top-quality product and freedom of choice where it really
counts - on intercontinental flights. Customers with an SAS Economy Extra Class
reservation to our new code share destinations will be seated in THAI's Business
Class when connecting to/from Bangkok.

Timetables and other details will be communicated on our websites
www.flysas.com,
www.thaiairways.com.


For further information, please contact:
Kerstin Edenby-Stross, Director Information & Communication, Scandinavian
Airlines International
Phone: +46 8 797 12 36, e-mail: kerstin.edenby-stross@sas.se

Corporate Communications Department, Thai Airways International
Phone. +66 2 545 2662, +66 2 545 1711 e-mail public.relations@thaiairways.com


About Scandinavian Airlines International, the long-haul operator of SAS:
No. of passengers per year: 1.5 million
Aircraft: 11 Airbus 330/340s
Destinations: New York, Chicago, Washington, Seattle, Bangkok, Beijing,
Shanghai, Tokyo, Copenhagen and Stockholm

About Thai Airways International Public Company Limited:
Thai Airways International Public Company Limited is the national carrier of the
Kingdom of Thailand. Founded in 1960, it operates domestic, regional and
intercontinental flights. THAI flies to 73 destinations in 34 countries around
the world. The company is 53.77% owned by the Thai Government through the
Ministry of Finance. THAI has over 25,000 employees and a total of 85 aircraft
in its fleet.

THAI is one of the founding members of Star Alliance, the airline network for
Earth. More information on THAI is available at www.thaiairways.com

MD11
29-11-2006, 10:30
Da var det kroken på døra for en eventuell direkterute med TG OSL-BKK iallefall. Nå som TG for codeshare med SK på CPH-OSL har vel ikke TG noe potensiale på en nonstopflyvning.

Airbus 330
29-11-2006, 15:05
Originally posted by MD11


Da var det kroken på døra for en eventuell direkterute med TG OSL-BKK iallefall. Nå som TG for codeshare med SK på CPH-OSL har vel ikke TG noe potensiale på en nonstopflyvning.

Er redd for det ja. :(

Airbus 330.

Herlov
29-11-2006, 15:16
Originally posted by MD11


Da var det kroken på døra for en eventuell direkterute med TG OSL-BKK iallefall. Nå som TG for codeshare med SK på CPH-OSL har vel ikke TG noe potensiale på en nonstopflyvning.

Jeg snakka med en direktør i OSL for et par uker siden og i følge han var SAS den direkte årsaken til at Thai ikke starter opp fra OSL. Han mente også at hvis det hadde vært større konkurranse i Thailand (f. eks. to internasjonale selskaper) ville vi hatt en direkterute mellom Oslo og Bangkok for lenge siden. Det er over 100 000 passasjerer årlig på strekningen.

Så sånn er det.

Hurum
29-11-2006, 15:27
Så lenge kundene velger SAS/Thai fra CPH og ARN så vil vel neppe Thai se behov for en direkterute. Som det skrives så hadde nok Thai og SAS merket det ganske godt om et anna selskap hadde begynt å tilby nonstop-flyvninger mellom OSL og BKK.

amatør
29-11-2006, 17:46
Originally posted by Herlov

Originally posted by MD11


Da var det kroken på døra for en eventuell direkterute med TG OSL-BKK iallefall. Nå som TG for codeshare med SK på CPH-OSL har vel ikke TG noe potensiale på en nonstopflyvning.

Jeg snakka med en direktør i OSL for et par uker siden og i følge han var SAS den direkte årsaken til at Thai ikke starter opp fra OSL. Han mente også at hvis det hadde vært større konkurranse i Thailand (f. eks. to internasjonale selskaper) ville vi hatt en direkterute mellom Oslo og Bangkok for lenge siden. Det er over 100 000 passasjerer årlig på strekningen.

Så sånn er det.
"Takk" SAS..:baeh

Tommy777
29-11-2006, 19:57
Helt typisk. SAS har ikke materiell nok til å dekke behov. Dermed bruker SAS Star Alliance til å gi et dårligere tilbud ved å blokkere for konkurrentene ved å inngå et "samarbeide" som allerede er der og blir brukt av kundene fra før.

Dårlig stil. Gi kundene det de vil ha.

amatør
29-11-2006, 21:50
Originally posted by Tommy777

Helt typisk. SAS har ikke materiell nok til å dekke behov. Dermed bruker SAS Star Alliance til å gi et dårligere tilbud ved å blokkere for konkurrentene ved å inngå et "samarbeide" som allerede er der og blir brukt av kundene fra før.

Dårlig stil. Gi kundene det de vil ha.
SAS er vel livredde for at Thai skal åpne en direkterute til OSL, da vil de jo miste mye matetrafikk til CPH og ARN, vet at det var en del i SAS ledelsen som så rødt når CO åpnet OSL-EWR..

amatør
29-11-2006, 22:09
Det blir litt sånn av SAS: når ikke vi har materiell til å fly direkte, skal ihvertfall ikke andre innen alliansen gjøre det heller..

jb1
29-11-2006, 22:31
Kanskje SAS har bønnfalt Thai om å ikke starte direkte, slik at SAS kan starte med egen fly når de får mer materiell. Uansett, om man mellomlander i CPH, AMS, CDG, LHR etc er jo rimelig likegyldig på en så lang tur, SAS/Thai kunne nok scoret med en direkterute.

MartinL
29-11-2006, 22:37
skjønner ikke hvorfor så mange håper på at SAs skal åpne til BKK fra Osl. Det skjerikke i min tid (og jeg er ung) Ruten går ikke med pluss fra CPH en gang. Men vi får stole på ryktene om at Bangkok airways har Osl på som sin førstepri når de får sine A350 maskiner om noen år....

Måske det lige ikke er rent drømme at Bangkok airways starter til Osl...

Bizflyer
30-11-2006, 01:38
Hvordan er det nå dette med code-share fungerer?

De deler inntekter og kostnader mellom selskapene som code-sharer på en rute? Er det slik?

Det må bli et meget innviklet regnestykke i forhold til gjennomgangsbilletter osv.

Hva med de som ikke skal videre med et TG fly? Må SK dele overskuddet for hele OSL-CPH ruten med TG, eller kun for de passasjerene som skal videre med TG?

Ja, jeg bare spør!!!:)

BF:question:

dc-8-63
30-11-2006, 03:41
Originally posted by Bizflyer

Hvordan er det nå dette med code-share fungerer?

De deler inntekter og kostnader mellom selskapene som code-sharer på en rute? Er det slik?

Det må bli et meget innviklet regnestykke i forhold til gjennomgangsbilletter osv.

Hva med de som ikke skal videre med et TG fly? Må SK dele overskuddet for hele OSL-CPH ruten med TG, eller kun for de passasjerene som skal videre med TG?

Ja, jeg bare spør!!!:)

BF:question:

Ja dette er kompliserte regnestykker, artige saadanne for de av oss som liker slike utfordringer, og jeg har regnet ganske mye paa forskjellige Code Share Scenarioer for AF, saa jeg kan bidra litt.

Foerst maa en regne ut verdien paa billetten pr. strekning, tar vi utgangspunkt i en reise KRS-SK-CPH-TG-BKK-PR-MNL som er solgt for en KRS-MNL pris t/r NOK 6000.00, saa har vi NOK 3000 som deles mellom SK, TG og PR uten aa ta hensyn til Code Share, la oss at SAS har en Pro Rate KRS-CPH paa NOK500 (det er vanlig aa "beskytte" tilbringer ruter (det er noe alle gjoer saa ikke begynn med slemme SAS, de som ikke gjoer dette er dumme og er ofte ute av business)) saa da gjenstaar det NOK 2500 som skal deles mellom TG og PR...PR har nok ogsaa en Pro Rate MNL-BKK og i dette eksemplet er det ikke unsannsynelig at den er NOK 1000, saa da er verdien av CPH BKK blir NOK 1500 som da i Code Share tilfellet skal deles mellom TG og SAS...saa det kan hjelpe til aa forklare hvorfor ikke alle staar i koe for aa inngaa Code Share avtaler...

Jeg har sett grelle eksempler paa hvordan en kan selge seg fattig om en ikke kjenner til grunnleggende Pro Ratering: OSL SK EWR UA SAN med retur samme vei, av billetter som kostet NOK 7000 satt SAS igjen med NOK 120 !! etter at UA hadde tatt sin del av kaka!!

EB
30-11-2006, 08:53
Thai selv sier jo at billettprisene fra Oslo er for lave til at de selv vil starte opp...og det har ingen ting med SAS sin kapasitet å gjøre. Nordmenn og norske turoperatører er ikke villig til å betale mer for non-stop rute... Her på berget skal alt være b-b-billig...:angry:

Trety
30-11-2006, 09:26
Thai kommer nok ikke uansett, så dette gjør det vel strengt tatt bare litt enklere med dagens ruter. Skal vi kunne håpe på noe, må det nok bli Bangkok Airways eller noe i den gaten - men de skal i så fall gjøre det med A350 og da må vi nok smøre oss med noen krukker tålmodighet.

TOS
30-11-2006, 09:37
Originally posted by EB

Thai selv sier jo at billettprisene fra Oslo er for lave til at de selv vil starte opp...og det har ingen ting med SAS sin kapasitet å gjøre. Nordmenn og norske turoperatører er ikke villig til å betale mer for non-stop rute...

Det ville de nok sagt for å legitimere at de ikke starter opp om det er avtalen med SAS som gjør at de ikke starter opp.... (om man vil tenke småkonspiratorisk så er det mulig....:wink). Man skal vel ikke ta alle utsagn som god fisk, uansett, skal man vel...?

Her på berget skal alt være b-b-billig...:angry:

Det er ikke akkurat et særnorsk fenomen.... Det er mulig man i Norge fokuserer mer på dette, fordi prisene i Norge er tilpasset det generelle inntektsnivået og dermed høye relativt til de fleste andre land i Europa. Det er ofte da litt (for) enkelt å se hva ting koster over grensen, men samtidig glemme at folk i f.eks. Sverige har et lavere inntektsnivå enn i Norge. Folk i andre land er, slik jeg ser det, like opptatt av lave priser som i Norge, men avisene i andre land kan kanskje ikke skrive store oppslag annen hver dag om hvor billig det er over grensen.

amatør
30-11-2006, 14:28
Originally posted by EB

Thai selv sier jo at billettprisene fra Oslo er for lave til at de selv vil starte opp...og det har ingen ting med SAS sin kapasitet å gjøre. Nordmenn og norske turoperatører er ikke villig til å betale mer for non-stop rute... Her på berget skal alt være b-b-billig...:angry:
Den er for tynn, nordmenn betaler like mye som svensker og dansker for å fly med Thai via ARN eller CPH!!
Tror faktisk også Thai kunne fått en del businesspassasjerer som skal videre Singapore, omtrent samtlige norske rederier har vel en vesentlig reisevirksomhet dit..

Superhai
30-11-2006, 14:34
Jeg synes det er bra man får codeshare tilbake, dette var jo noe man sa opp for noen år tilbake. Hvis det kommer noen langrute til OSL fra den regionen tror jeg heller det er SQ som kommer.

LN-MOW
30-11-2006, 14:38
Det mest vesentlige her er nok ikke hva markedet er villige til aa betale, men et ord jeg finner meg selv repetere veldig ofte her paa forumet: Volum.

Norge er det minste markedet i Norden, og i tillegg har (spesielt) CPH bedre feed fra viktige markeder som Nord-Tyskland og UK.

TOS
30-11-2006, 14:45
Originally posted by LN-MOW

Norge er det minste markedet i Norden, og i tillegg har (spesielt) CPH bedre feed fra viktige markeder som Nord-Tyskland og UK.


Jeg bryr meg ikke så mye om dette med direkteruter, men lurer på en (av mange) ting. Mangel på volum kan vel kompenseres med høyere priser, og spør du CK så vil sikkert en revenue manager heller ha et halvtomt fly til høye priser enn et fullt fly til lave priser (da har man plass til de som kommer i siste liten og som av og til er villige til å betale en høy pris). Du har sikkert rett i at Norge er minst i Norden, men er det ikke slik at nordmenn reiser mye mer enn svensker og dansker (eller er det bare innenriks)..? Om hver nordmann reiser 2 ganger så mye som svenskene så bør vel antall reisende bli omtrent det samme. for Danmark i enda mindre grad. Men, jeg vet ikke hvordan reisefrekvensen er i Sverige, Danmark kontra Norge.

amatør
30-11-2006, 14:55
Originally posted by TOS

Originally posted by LN-MOW

Norge er det minste markedet i Norden, og i tillegg har (spesielt) CPH bedre feed fra viktige markeder som Nord-Tyskland og UK.


Jeg bryr meg ikke så mye om dette med direkteruter, men lurer på en (av mange) ting. Mangel på volum kan vel kompenseres med høyere priser, og spør du CK så vil sikkert en revenue manager heller ha et halvtomt fly til høye priser enn et fullt fly til lave priser (da har man plass til de som kommer i siste liten og som av og til er villige til å betale en høy pris). Du har sikkert rett i at Norge er minst i Norden, men er det ikke slik at nordmenn reiser mye mer enn svensker og dansker (eller er det bare innenriks)..? Om hver nordmann reiser 2 ganger så mye som svenskene så bør vel antall reisende bli omtrent det samme. for Danmark i enda mindre grad. Men, jeg vet ikke hvordan reisefrekvensen er i Sverige, Danmark kontra Norge.
Sverige har den desidert største andelen reisende fra Skandinavia til Thailand med ca 250000 reisende i året, Norge og Danmark ligger ganske likt med ca 80-100000 reisende pr år.

LN-MOW
30-11-2006, 15:09
Originally posted by TOS

Mangel på volum kan vel kompenseres med høyere priser, og spør du CK så vil sikkert en revenue manager heller ha et halvtomt fly til høye priser enn et fullt fly til lave priser (da har man plass til de som kommer i siste liten og som av og til er villige til å betale en høy pris).

Da maa markedet vaere villige til aa betale for det, og det ble ganske ettertrykkelig bevist av SAS at det ikke er. Prisene til NYC var lavere via CPH og ARN og det undegrov 907's grunnlag og foerte til slutt til dens bortgang.

OK - kanskje litt vel simplifisert, men jeg tror hovedkonklusjonen er klar. Nordmenn er ikke villige til aa betale for kortere reisetid. Vi er et taalmodig folkeferd ... :p

dc-8-63
30-11-2006, 17:58
Originally posted by amatør

Originally posted by EB

Thai selv sier jo at billettprisene fra Oslo er for lave til at de selv vil starte opp...og det har ingen ting med SAS sin kapasitet å gjøre. Nordmenn og norske turoperatører er ikke villig til å betale mer for non-stop rute... Her på berget skal alt være b-b-billig...:angry:
Den er for tynn, nordmenn betaler like mye som svensker og dansker for å fly med Thai via ARN eller CPH!!
Tror faktisk også Thai kunne fått en del businesspassasjerer som skal videre Singapore, omtrent samtlige norske rederier har vel en vesentlig reisevirksomhet dit..

Men er de villig til aa betale mere for aa fly nonstop til BKK enn via CPH/ARN og hellige AMS ? Husk at en Nonstop rute "oppgraderer" markedet fra sekundaer til Primaer marked....og det koster.....Nordmenn har langt fra flokket til CO...selv forumister har stort sett holdt seg unna CO til USA...og ikke saa rent faa med klager over pris .... ut i fra triprapporter ser det ut som 2 av 10 forumister har valgt CO......

amatør
30-11-2006, 18:00
Originally posted by LN-MOW

Originally posted by TOS

Mangel på volum kan vel kompenseres med høyere priser, og spør du CK så vil sikkert en revenue manager heller ha et halvtomt fly til høye priser enn et fullt fly til lave priser (da har man plass til de som kommer i siste liten og som av og til er villige til å betale en høy pris).

Da maa markedet vaere villige til aa betale for det, og det ble ganske ettertrykkelig bevist av SAS at det ikke er. Prisene til NYC var lavere via CPH og ARN og det undegrov 907's grunnlag og foerte til slutt til dens bortgang.

OK - kanskje litt vel simplifisert, men jeg tror hovedkonklusjonen er klar. Nordmenn er ikke villige til aa betale for kortere reisetid. Vi er et taalmodig folkeferd ... :p


Nja, SAS sitt argument der var at de hadde for få businessclass passasjerer, og idag flyr CO stort sett med smekkfull businessclass vær gang, riktignok med færre seter men...

dc-8-63
30-11-2006, 18:08
...og hvor har CO passasjerene kjoept billettene sine ? Saavidt jeg vet er det en meget hoey andel av passasjerer som starter i USA...noe som er godt for CO, fordi en Business Klasse T/R fra USA koster vel nesten det Dobbelte av hva en som starter i Norge koster.....

Someone
01-12-2006, 01:15
Vel nå er det ikke rart i at CO har full C-klasse med kun 16 seter om dager fra OSL, men på en annen side så er det ikke alltid man må betale noen premium for å fly direkte fra OSL heller. når jeg skulle fra OSL til MYR i sommer var CO billigst. Og prisen er ikke så gal fra OSL med CO selv om jeg hadde foretrukket widebody og PTV (og helst AVOD) så gjør CO jobben.


Og hadde de byttet ut Bombay Saphire med Tanqueray når det kom til gin'en hadde jeg vært enda mer fornøyd :cheers:

MartinL
02-12-2006, 12:23
Originally posted by TOS


Sverige har den desidert største andelen reisende fra Skandinavia til Thailand med ca 250000 reisende i året, Norge og Danmark ligger ganske likt med ca 80-100000 reisende pr år.

så har da både Danmark og Sverige godt markedsførste direkteruter. det har ikke Osl.
100.000 pax uten direktelinje. Tenk hvilket potensiale Thailand har med en direkterute fra Osl. Det er mange her som glemmer at en direkterute genererer nye pax.
Jeg tror Thailand glatt kunne kommet opp på 170.000 - 200.000 reisende om Thai satte in en satsning i Norge. Rederier med godt betalende pax til Singapore og ikke minst BKK som den ENESTE og KORTESTE direkte gateway til Asia fra Norge.

Så å si at Norske pax betaler for lite og at danmark og sverige har flere pax er KUN et ressultat av at Thai faktisk opererer direkte til disse landene!

Men igjen, det gleder vel fortsatt SAS hjerter her at Scandinavian blokkerer for Thai til Oslo... (om det nå er sant)

TOS
02-12-2006, 14:28
Bare for ordens skyld:
Det er ikke meg som kom opp med de tallene.

Someone
02-12-2006, 14:32
Tviler på at tallet av mennesker som drar til Thailand vil doble seg ved en direkte rute som MartinL hevder her. Ja det vil øke, men skal man f.eks til SIN tror jeg jeg hadde foretrukket å dra via en annen Europeisk by (trolig med SQ) enn å måtte bytte i Bankok.

Ihvertfall så foretrekker jeg å bytte fly på starten av reisen og ikke til slutt når jeg skal reise bort ett sted

amatør
02-12-2006, 17:42
Originally posted by MartinL



Originally posted by TOS


Sverige har den desidert største andelen reisende fra Skandinavia til Thailand med ca 250000 reisende i året, Norge og Danmark ligger ganske likt med ca 80-100000 reisende pr år.

så har da både Danmark og Sverige godt markedsførste direkteruter. det har ikke Osl.
100.000 pax uten direktelinje. Tenk hvilket potensiale Thailand har med en direkterute fra Osl. Det er mange her som glemmer at en direkterute genererer nye pax.
Jeg tror Thailand glatt kunne kommet opp på 170.000 - 200.000 reisende om Thai satte in en satsning i Norge. Rederier med godt betalende pax til Singapore og ikke minst BKK som den ENESTE og KORTESTE direkte gateway til Asia fra Norge.

Så å si at Norske pax betaler for lite og at danmark og sverige har flere pax er KUN et ressultat av at Thai faktisk opererer direkte til disse landene!

Men igjen, det gleder vel fortsatt SAS hjerter her at Scandinavian blokkerer for Thai til Oslo... (om det nå er sant)
17000-200000 pax var vel litt å ta i?? At det hadde økt til 120-150000 pax i året tror jeg er litt mer realistisk.
Og jeg tror også at det hadde kommet til en del passasjerer, (både turist og business) til Singapore og resten av sør Asia og Australia med en nyere B777 fra OSL. Fra ARN og CPH flyr vel Thai med relativt gamle 747-400??
Når en direktør ved OSL sier at SAS er den direkte årsaken til at Thai ikke starter opp fra OSL, så får vi vel kanske tro på det. Og hvis det er sant så sier jo det en del om våre "egne" SAS...

Someone
02-12-2006, 17:48
Originally posted by amatør

Fra ARN og CPH flyr vel Thai med relativt gamle 747-400??


De flyr med 747-400 uten F-klasse i en slags skandinavisk-konfigurasjon, rett og slett fordi det er for få business pax på ruten, da spesielt de som havner i F (som etter mitt inntrykk er mer vanlig for CEOer, CFOer, etc etc i større danske salskaper enn blant norske) De fløy for noen år tilbake med 3-class layout til CPH ihvertfall.

Men det største ulempen for Thai fra CPH/ARN i forhold til bizpax er nok avgangstiden. Vet om mange som ungår Thai som drar mitt på dagen fra Europa og heller tar SK som har en sen kveldsavgang.

memphis_belle
03-12-2006, 13:23
Da maa markedet vaere villige til aa betale for det, og det ble ganske ettertrykkelig bevist av SAS at det ikke er. Prisene til NYC var lavere via CPH og ARN og det undegrov 907's grunnlag og foerte til slutt til dens bortgang.

Selvfølgelig så flyr jeg heller via CPH /AMS enn direkte fra OSL hvis jeg sparer en tusenlapp? per billett..

Men hvorfor skal vi nordmenn måtte betale premium får å få en direkterute?
Eller må dansker betale ekstra for direkteflyet SK909 enn nordmenn og svensker?
Eller må svensker betale ekstra for direkteflyet SK903 enn nordmenn og dansker?
Eller var det faktisk slik at SK907 var billigere for dansker og svensker en deres egne direkteruter?

Skulle tro at en direkterute skulle bli billigere da SK slipper å dele billettprisen på to flyruter.......

dc-8-63
03-12-2006, 21:09
Det har ingenting med Nordmenn aa gjoere, det er forskjellen mellom aa vaere sekundaer marked eller primaer marked koster mere uansett land....det er bare et resultat av markedskreftene