PDA

View Full Version : KVERNBERGET og SASBU


LN-SSL
28-11-2006, 03:17
SASBU har funnet det for godt å kansellere tre flyanløp mellom Oslo og Kristiansund midt i julestria.
Det er kveldsflyet til Kristiansund og morgenflyet til Oslo som droppes de tre siste dagene før jul.
Kristiansund mister dermed 300 seter hver vei disse tre siste førjulsdagene, og Johs Johansen (inforådgiver) løper nå hesblesende rundt i korridorene hos SASBU for å finne folk som kan forklare dette, uten å finne dem.
Reisende begge veier har allerede begynt å se på alternativer via Molde, som selvsagt ikke blir berørt med kutt i et eneste flysete.

Skjønner at dere som er møkk lei syting fra nordvestlandet ikke løfter et øyenbryn, men kanskje en eller annen ekspert der ute vil førsøke seg på en analyse?:sarc

Jens W
28-11-2006, 05:25
Det er en tid hvor mange reiser hit og dit på en gang, og forklaringen ligger vel kanskje i at SASBU kan tjene mer penger på å bruke den kapasiteten de har andre steder?

Egil
28-11-2006, 06:37
Noen som med sikkerhet kan si hva belegget på disse flyene er/var? SU*SK har sikkert sett at etterspørselen på flyseter var/er større til/fra Molde enn Kristiansund og dermed omdisponert sine resurser noen dager!

WF gjorde det samme permanent ved MJF fra sommerprogrammet 2006, men nå har vi en passasjerøkning her som tilsier at WF blir nødt til å sette inn flere fly allerede i vinter...
Kan være en idè at noen med god, korrekt og saklig info om trafikksituasjonen kontakter ruteplanleggerne og får til et møte... Litt lettere å få forståelse for hver enkelt stasjons behov etc.

ENKB
28-11-2006, 09:14
Artikkel :

http://www.tk.no/nyheter/article2437052.ece

Someone
28-11-2006, 09:36
Problemet her er vel bare at de ikke opplyste om det til reisebyråer etc når det ble bestemt. Så lenge de kanselerte avgangene såpass god tid i forveien er det ikke noen stor deal. SASBraathens fant vel ut at det ikke er lønnsomt å fly bortimot tomme fly opp til Kritiansund og gjorde derfor noen små justeringer av ruteoppsettet

LN-SSL
28-11-2006, 12:57
fly bortimot tomme fly opp til Kritiansund

Bortimot tomme fly....., de tre siste dagene før jul.....? Ja, sikkert...:p

Trash2000
28-11-2006, 13:37
Originally posted by LN-SSL

Reisende begge veier har allerede begynt å se på alternativer via Molde, som selvsagt ikke blir berørt med kutt i et eneste flysete.

Slutt å tull! SASBU har kuttet på MOL i høst og kutter ytterligere rett over jul. Nå har vel SASBU rundt 80 % salg av sine seter på 737 (MOL-OSL), mens SASBU stort sett kjører F50 til OSL (fra KrSund). Kanskje markedet har litt av skylda? ;)

Someone
08-12-2006, 21:28
Vel nå setter ihvertfall SasBraathens opp ekstra fly til KSU og MOL i julen

http://www.hangar.no/articles/1817/1/Ekstra-fly-til-Molde-og-Kristiansund/Stor-ettersporsel.html

rampen
08-12-2006, 22:46
Ikke rart at Kvernberget mister avganger, da distriktsjefen i SAS er fra Molde og favoriserer den parkeringsplassen som heter Årø, og skaffer bedre statistikker på egen bane for å sikre et bedre tilbud i sin egen by.

wf145
09-12-2006, 13:43
hehehehe, det er berre heilt utruleg...:clap :clap

Trash2000
10-12-2006, 01:16
Originally posted by rampen

Ikke rart at Kvernberget mister avganger, da distriktsjefen i SAS er fra Molde og favoriserer den parkeringsplassen som heter Årø, og skaffer bedre statistikker på egen bane for å sikre et bedre tilbud i sin egen by.

Haha... Klikker du deg inn på Avinor.no finner du vitterlig trafikkstatistikker som viser til langt høyere trafikk på MOL. Plukker vi vekk irrelevante offshore PAX på KSU sitter vi ved utgangen av okt med følgende tall:

MOL: 366 938 (25,9 % økning)
KSU: 214 333 (6,8 % økning).

Greit at KSU helt sikkert hadde gjort det bedre, men også i Molde er det for få ledige seter til OSL. Både SASBU og RC kjører relativt fulle fly, og SASBUs ruteansvarlig er riktignok fra Molde, men ser da på hvor SASBU kan sitte igjen med mest penger!

Og kom ikke med unnskyldninger om at 25,9 % økning på MOL skyldes Ormen, for det er vås! En del, men ikke mer enn 10-15 %...

ENKB
10-12-2006, 01:32
Tja.. det vil jo vises om et års tid det da... ;)

Trash2000
10-12-2006, 01:47
Greit nok at tallene neste år vil gi et endeligere svar, men la oss se tilbake til årsstatistikken for de siste årene.

2005 - Innland:

MOL: ca 342.000 (status pr 2006: passert 400.000 allerede i november)
KSU: ca 223.000

2004 - Innland:

MOL: ca 313.000
KSU: ca 210.000

2003 - Innland:

MOL: ca 291.000
KSU: ca 194.000

Tallene for begge lufthavnene viser de siste årene en økning, men den er sterkere for Molde. Ergo neppe merkelig at SAS stort sett bruker B737 på Mol og F50 på KSU, samt at det kuttes på KSU før jul?

rampen
10-12-2006, 15:35
Statistikken din forteller ikke den hele sannheten. Hvor mange av passasjerene på Årø kommer fra en Nordmørskommune, og er tvunget til å reise fra Årø pga fulle fly eller ingen rabatterte billetter fra Kvernberget? Og hvordan hadde statistikken blitt hvis Årø hadde hatt F50 maskiner på sine avganger? Det er faktisk passasjerer som flyr fra Oslo til Trondheim med Norwegian, og tar hurtigbåt til Kristiansund pga av at dette er billigere enn å fly til Kvernberget pga få rabatterte billetter.

LN-SSL
10-12-2006, 16:06
Ja, ja....
Dette er vel, og kommer nok til å være, en paranoid "diskusjon" uansett hvor lenge vi holder på. Og hvem er paranoid? Vi "KB-gutta" selvsagt.....
Når radarparet Hammerø/Draagen setter igang og skal gi oss på KB et plaster på såret med to ekstra Boeing-flyginger i forhold til de tre de tok vekk, skal en av avgangene gå via Molde. Uansett om Årø ikke ble rørt med et eneste sete i minus før jul.
Hvordan får de det til?
Irrelevante offshorepax på KB....., ja, sikkert. Det finnes vel ikke en eneste irrelevant pax som bruker Årø selvsagt. Hverken de som MÅ bruke flyplassen fordi tilbudene andre steder er dårlig, (og som ellers under like forhold naturlig ut fra geografiske forhold ville brukt KB), eller de av paxen som bare har med Ormen å gjøre.....

Utflyttet
10-12-2006, 16:30
Skal dere krangle sånn så kan dere gjøre som andre norske flyplasser og komme dere på listen over store flyplasser og hvem som får 380'er i minste først! ;)

http://www1.airliners.net/discussions/general_aviation/read.main/3139924/

-A

Trash2000
10-12-2006, 16:37
Originally posted by LN-SSL

Ja, ja....
Dette er vel, og kommer nok til å være, en paranoid "diskusjon" uansett hvor lenge vi holder på. Og hvem er paranoid? Vi "KB-gutta" selvsagt.....
Når radarparet Hammerø/Draagen setter igang og skal gi oss på KB et plaster på såret med to ekstra Boeing-flyginger i forhold til de tre de tok vekk, skal en av avgangene gå via Molde. Uansett om Årø ikke ble rørt med et eneste sete i minus før jul.
Hvordan får de det til?
Irrelevante offshorepax på KB....., ja, sikkert. Det finnes vel ikke en eneste irrelevant pax som bruker Årø selvsagt. Hverken de som MÅ bruke flyplassen fordi tilbudene andre steder er dårlig, (og som ellers under like forhold naturlig ut fra geografiske forhold ville brukt KB), eller de av paxen som bare har med Ormen å gjøre.....

Å legge inn offshore pax og utlandspax blir irrelevant fordi dette ikke har noe direkte å gjøre med Oslo-ruta. Er selvfølgelig riktig at Kystekspressen gjør det godt fordi at det ikke er billige billetter å oppdrive, men det er det knapt i Molde heller? Ekspressbussene fra Romsdal til Oslo har aldri gjort det bedre....

wf145
10-12-2006, 21:08
Burde vel ikkje hive meg på denne diskusjonen, men kan ikkje dy meg.. Dersom trafikkgrunnlaget til større fly på KSU er tilstades, er då einaste grunnen til at dei ikkje får det at distrikstsjefen er frå Molde?

LN-SSL
10-12-2006, 21:46
Kvernberget Vekst AS og Kristiansund Kommune (som heeeelt sikkert sitter med gærne tall) hevder iallefall at det er trafikkgrunnlag for det, og har drevet en årelang kamp for ikke å bli forfordelt.
Vi mennesker er vel ikke mere innviklet sammenskrudd enn at når den tidligere regionsjefen i BU (nå Account Manager (eller hva i himmelens navn det heter) i SASBU) og rutesjefen i SASBU stammer fra Molde, og i tillegg den tidligere styrelederen i Avinor også toer sine hoser grønne for alt positivt på Årø, er vel ikke den enkle tanken om bukken og havresekken så langt unna.
Hvis de som har noe de skulle ha sagt legger løpet slik at flest mulig må bruke Årø, vil tallene øke på Årø, og vi har plutselig matematiske størrelser og forholde oss til.
Og som vi vet; tallenes tale er klare, det hadde bare vært så mye mer interessant å vite hvorfor tallene er som de er.
Men, verden er ikke lett for en som er paranoid:lol:

Kanskje geitekillingen som kunne telle til ti fra en annen herværende tråd kan stikke innom å fortelle oss hvordan det hele skal være.

Ta med kniv og trebiter, for her kommer det til å bli en del flis.....

rampen
10-12-2006, 22:05
Originally posted by wf145

Burde vel ikkje hive meg på denne diskusjonen, men kan ikkje dy meg.. Dersom trafikkgrunnlaget til større fly på KSU er tilstades, er då einaste grunnen til at dei ikkje får det at distrikstsjefen er frå Molde?



Mulig ikke den eneste grunnen, men MYE av grunnen til at Kvernberget har 4 daglige avganger med F50 er nok den representantens grunn ja. Og det virker som at denne personen gjør hva som helst for å få flest mulig til å benytte Årø(som egentlig er en parkeringsplass) for så å skaffe mindre trafikkgrunnlag til de andre byene i Møre og Romsdal. At en av de 3 byene kan miste en flyplass en dag er meget mulig, og da er neppe Vigra den første som forsvinner. Det vil stå mellom Årø-Kvernberget og da er det veldig viktig for distriktsjefen å få beholde "parkeringsplassen" sin.

wf145
10-12-2006, 22:07
takk for meg.

LN-SSL
10-12-2006, 22:12
Værså god!^_^

Trash2000
10-12-2006, 22:38
Hva mener du ustanselig om parkeringsplass?

Trafikkgrunnlaget i mennesker taler vel i så fall for Molde, om jeg ikke tar helt feil.

Sikre områder:

* Årø: Molde, (24 146) Fræna (9 004), Misund (1 925), Vestnes (6 389), Aukra (3 050), Eide (3 287), Gjemnes (2 650), Nesset (3 201) = 53.652

* Kvernberget: Kristiansund/Frei (22 341), Averøy (5 472), Tingvoll (3 105), Halsa (1 714) = 32.632.

Snakket med folk i Sunndal og Surnadal. Herfra sier folk at de foretrekker Molde på grunn av veiene, men at heller ikke rutetilbud snakker negativt mot Molde. Rinndal, Tustna, Aura og Smøla foretrekker vel allerede i dag å reise til Trondheim.

I tallene overfor dropper jeg Sunndal (7 400) og Surnadal (6 209). Om storparten av disse - som jeg antyder lengre opp - foretrekker Molde som flyplass, vil Kvernbergets posisjon svekkes ytterligere. Trafikkfolket i SASBU kan beskyldes for noe, men å forakte penger kan ingen legge mot dem.

Trafikkgrunnlaget er, vil bli og har vært størst for Årø.

ENKB
10-12-2006, 23:04
Har du skaffet deg et nytt nick Wiggo ??

Trash2000
10-12-2006, 23:13
Originally posted by ENKB

Har du skaffet deg et nytt nick Wiggo ??

Nope, another devil in tha city'

ENKB
10-12-2006, 23:23
Da finnes det alså minst to av den typen.. :clap

Trash2000
10-12-2006, 23:27
Ja, tenk! Utrolig at to av nesten 25.000 er såpass klarsynte at fakta og klare tall trenger gjennom ;)

LN-SSL
10-12-2006, 23:56
Da finnes det alså minst to av den typen..

Bare to!!!???? I Molde...??

sail4fun
11-12-2006, 00:08
Jøjje meg, hørte noe om at Terje Rød-Larsen skulle tilbake til Norge, blir M&R neste oppgave ?

TheDane
11-12-2006, 00:16
Øhhh......i hvilken klasse går i....1 klasse? :drunk:

Buh buh buh rutechefen er fra Molde og kan ikke li KSU. Buh buh de får B737 og vi får F50. Buh buh buh SAS giver ikke nok rabat billetter til os.

Hvis SAS har en rutechef der bevidst kigger bedre på en destination end en anden unden at kigge på business grundlaget, så blev han sikkert fyret!

Hvis der flyves med F50 er det sikkert fordi det er hvad er mest lønsomt!

Hvis der kun ligges få rabat billetter ud så er det nok fordi markedet er villige til at betale mere, selvom nogle så vælger en anden løsning fx, DY via Trondheim og videre med båd. Der er altid nogen der er villig til at rejse en omvej får at sparer, hvis det er muligt.

People get a life. Denne diskution er under al niveau.

LN-KEH
11-12-2006, 01:59
Hei,

Etter flere ganger å hatt problemer i forbindelse med mannskapsskifte via Kristiansund fordi BUSK innstiller fly eller bytter 737 med F50 så har jeg forståelse for at de som bor i byen ikke er fornøyd.
Det blir kjedereaksjoner videre når de som skal avløse ikke kommer fram i tide slik at helikopterlistene må stokkes om og så må hjemreisene også gjøres om.


Eders
Knut Erik

CK
11-12-2006, 10:14
THAT'S IT!
Denne tråden stenges, og alle tråder med M&R-innhold vil bli moderert nøye.
Det er måte på til barnehage! :old