PDA

View Full Version : Linjeflygs B737


sk931
24-11-2006, 10:20
Da SAS overtog Linjeflyg fulgte jo en del B737 med,
Hvor mange og hvilke nåede at blive malet i SAS Farver
Hilsen
ole

GF1
24-11-2006, 11:02
På flightsim-sidene til Stellan Hilmerby (http://www.hilmerby.com/) (velg "FLEET") listes det opp ni fly som hadde Linjeflyg-navn først, nemlig:

SE-DNA, SE-DNB, SE-DNC, SE-DNO, SE-DNE, SE-DNF, SE-DNG, SE-DNH, SE-DNI (levert 1990-1991).

I tillegg ble det levert tre fly i 1992-1994, som tydeligvis bare ble solgt videre.

RolfL
24-11-2006, 13:18
Dessa 737-500 blev målade i SAS färger: SE-DNA/DNB/DND/DNF/DNG/DNH/DNK. Dessutom levererades SE-DNL direkt från Boeing i SAS färger. SE-DNC/DNE flögs till England i februari resp. mars 1993 för lease till British Midland och var aldrig i SAS färger. SE-DNI returnerades från LOT till SAS men var aldrig i SAS färger innan den flögs till England och lease till British Midland. Ytterligare tre (SE-DNM/DNN/DNO) 737-500 var beställda men levererades aldrig. På Hilmerbys sida är det fel , den maskin han har som -DNO var i verkligheten -DND och den SE-DNM som finns på hans lista levererades som en -600.

sk931
24-11-2006, 13:46
Originally posted by RolfL

Dessa 737-500 blev målade i SAS färger: SE-DNA/DNB/DND/DNF/DNG/DNH/DNK. Dessutom levererades SE-DNL direkt från Boeing i SAS färger. SE-DNC/DNE flögs till England i februari resp. mars 1993 för lease till British Midland och var aldrig i SAS färger. SE-DNI returnerades från LOT till SAS men var aldrig i SAS färger innan den flögs till England och lease till British Midland. Ytterligare tre (SE-DNM/DNN/DNO) 737-500 var beställda men levererades aldrig. På Hilmerbys sida är det fel , den maskin han har som -DNO var i verkligheten -DND och den SE-DNM som finns på hans lista levererades som en -600.
Tak Rolf
Som altid et præcist svar. Det sætter jeg stor pris på...
Det er altid rart at vide hvilke slides jeg så skal gå efter og det SEDNG...
JEg har den men den er ikke den bedste kvalitet
Hilsen
ole

RF-4E_348_MTA
15-01-2020, 20:34
Current status of the B735-fleet:

OY-MMD -> N832AC stored (Indonesia?)
SE-DLA -> PK-MDQ stored@DJJ
SE-DNA -> G-THOC scrapped@BOH
SE-DNB -> VP-BXM stored@SIP
SE-DNC -> N475EL instructional@BOH
SE-DND -> N409RS scrapped@BOH
SE-DNE -> N732KA Kaiser Air (active)
SE-DNF -> VP-BYV scrapped@QLA
SE-DNG -> VP-BVU scrapped@QLA
SE-DNH -> 9H-YES AirX Charter (active)
SE-DNI -> EX-37501 Kyrgyzstan Aircompany (active)

raider66
16-01-2020, 18:42
OY-MMD and SE-DLA were/are -300 models.

Espen

RF-4E_348_MTA
17-01-2020, 17:37
Yes, sorry for not mentioning it ...

KnutW
18-01-2020, 11:26
Ble de to -300’ene bestilt av Linjeflyg, eller hvor kom de fra?

RolfL
18-01-2020, 12:10
Nej, OY-MMD hyrdes från Maersk i ett initialt skede innan -500 kom , flögs med Maersk/Linjeflyg mixed cockpit crew , SE-DLA hyrdes från England , flögs med Linjeflyg crew.

Swedeline F28
19-01-2020, 12:02
Sen var ju Falcon Airs SE-DPA/DPB/DPC också i Linjeflygs trafik på dagtid. Antar att det var Falcon som opererade dem?

RolfL
19-01-2020, 13:32
Ja och nej ! De flögs av Linjeflyg/SAS piloter på dagtid och av Falcon-piloter på nattpostflygningarna.

Lund
19-01-2020, 14:22
I hvilken periode fløj de i Lin/SAS trafik?
/T

Twin Otter
19-01-2020, 14:33
Ja och nej ! De flögs av Linjeflyg/SAS piloter på dagtid och av Falcon-piloter på nattpostflygningarna.

Kjapt søk på YouTube og jeg kom over denne videoen som viser Falcon Aviaton og Linjeflygs operasjoner med QC-flyene. Ser på videoen at hvertall ett av flyene var malt i Linjeflygs farger.

https://www.youtube.com/watch?v=N3zb3Re4sjc

RolfL
19-01-2020, 15:20
Ser på videoen at hvertall ett av flyene var malt i Linjeflygs farger.

Alla tre , SE-DPA/DPB/DPC , hade LIN-målning men flög också i en mixed colour scheme: Falcon titles och LIN tail logo. Flög för Linjeflyg/SAS c:a 1992-1995. Som pilot var det en ganska behaglig tillvaro då vi slapp alla sena och nattflygningar. Normalt lämnades respektive maskin över till Falcon Air på kvällen i MMX, LLA eller UME där de byggdes om till cargoversion , Falcon flög dem på nätterna och lämnades åter till LIN/SAS på morgonen/förmiddagen för flygningar med passagerare.

LN-MOW
19-01-2020, 15:37
Alla tre , SE-DPA/DPB/DPC , hade LIN-målning.

Så dem på FBU innimellom for BU - kan ikke huske å ha sett noen i LIN-bemaling. Dette er DPC i mars 1998.

http://enfb.net/FBU2018/SE-DPC.jpg

1944vintage
19-01-2020, 15:48
Her kan du finne foto av alle tre med Linjeflygs livery:

https://forum.flyghistoria.org/search.php?keywords=DPA

LN-MOW
19-01-2020, 16:10
LIN opphørte jo i 1993, så de ble vel malt om etter det ..

RolfL
19-01-2020, 19:25
Alla tre levererades till Falcon Air i full Linjeflyg målning. Jag är inte helt säker på att maskinerna flög för Linjeflyg under 1992, möjligen att det då var Falcon cockpit crew, min första notering i mina flygdagböcker är SE-DPB 1 september 1993. Linjeflyg > SAS inträffade ju 1 januari 1993 men maskinerna fortsatte att flyga i Linjeflygs målning fram till andra halvan av 1993 då de fick Falcon Aviation titles men behöll LIN tail logo, bifogar några bilder som kanske kan vara av intresse.
Foto 1 SE-DPA 9 maj 1993 , foto 2 SE-DPB 25 juni 1992 , foto 3 SE-DPB 9 maj 1993 , foto 4 SE-DPB augusti 1993 , foto 5 N34AW (>SE-DPC) 26 mars 1992 , foto 6 SE-DPC 19 juni 1993 , alla bilderna tagna av Tommy Lakmaker på Arlanda utom N34AW som fotograferades av Lars-Åke Holst på Malmö-Sturup efter leverans 26 mars 1992.

KnutW
19-01-2020, 20:24
Ble noen av -300’ene malt i SAS-farger?

RolfL
19-01-2020, 20:47
Ble noen av -300’ene malt i SAS-farger?

Nej ,ingen !

KnutW
20-01-2020, 09:08
Takker!

..........

Eirik
21-01-2020, 15:50
Fløy med en av disse QC-ene i Falcon Aiviation farger, lurer på om det var Arlanda til Fornebu, må grave litt i arkivet her.