View Full Version : Flyshow Bergen, Flesland, 1980????
På begynnelsen av 1980-årene var jeg på et av mine aller første flyshow på Flesland flyplass, Bergen, som 13-14 åring. Noe av det jeg husker best var at Twin Otter LN-BNY fra Widerøe landet på taxiway på tvers av rullebanen, bak hangaren til HS og BAK! Et av de få bildene jeg kan finne fra flystevnet er et bilde jeg selv tok av LN-BNY under innflygningen til taxiway-landingen.
http://www.seabee.info/images/dhc6/LN-BNY-002-800.jpg
En annen ting jeg husker er at en Bell 214B-1 holdt en oppvisning. Og så husker jeg selvsagt at jeg fikk sitte på med AH sin Schweizer Teal amfibium LN-BEY til flystevnet, hvor flyet også var et av utstilte fly...
Ut fra disse opplysningene;
ER DET NOEN AV DERE SOM KAN HJELPE MEG MED KORREKT ÅRSTALL OG DATO FOR DETTE FLYSTEVNET?
Kanskje noen også har flere bilder fra dette flystevnet?
Seabee
www.seabee.info
sorry, kan ikke hjelpe deg med dato - men det var et tøft Twotter-bilde!
Jeg har heller ikke oversikt over stevnene på Flesland, men jeg så i alle fall samme "stuntet" på Torp i 1981. Har du tilgang til fjorårets jubileumsbok, "Da Bergen tok av"? Det kan være referanser der. Ellers er sikkert forumdeltager - og sympatisk bergenser :D - JumperG5 i stand til å komme opp med et godt forslag.
Fellowship
24-11-2006, 18:44
Originally posted by Seabee
På begynnelsen av 1980-årene var jeg på et av mine aller første flyshow på Flesland flyplass, Bergen, som 13-14 åring. Noe av det jeg husker best var at Twin Otter LN-BNY fra Widerøe landet på taxiway på tvers av rullebanen, bak hangaren til HS og BAK! Et av de få bildene jeg kan finne fra flystevnet er et bilde jeg selv tok av LN-BNY under innflygningen til taxiway-landingen.
http://www.seabee.info/images/dhc6/LN-BNY-002-800.jpg
En annen ting jeg husker er at en Bell 214B-1 holdt en oppvisning. Og så husker jeg selvsagt at jeg fikk sitte på med AH sin Schweizer Teal amfibium LN-BEY til flystevnet, hvor flyet også var et av utstilte fly...
Ut fra disse opplysningene;
ER DET NOEN AV DERE SOM KAN HJELPE MEG MED KORREKT ÅRSTALL OG DATO FOR DETTE FLYSTEVNET?
Kanskje noen også har flere bilder fra dette flystevnet?
Seabee
www.seabee.info
Jeg kan heller ikke hjelpe deg med datoen, dessverre. Men bildet er kjempebra!! Og om du tok dette som 13-14-åring er det bare enda bedre!!!
Flott bilde men her er hva airpics.adm svarer dersom du prøver å laste det opp der .
Hi
This is a message from airpics.com to let you know that we have decided not to add your picture (Widerøe DHC-6 Twin Otter ID 123456789) to the database.
We get a lot of uploads, and pictures need to follow some basic guidelines to be added.
Read below for what can be done better:
- This image is tilted in relation to the surroundings. You should try holding your camera straight to the ground or horizon when taking pictures. You can correct this by using an image editor like Photoshop, Paint Shop among others.
The uploaded contents will be stored on the server for 5 days, and you will have the possibility to reupload a new file. Look for the "Rejected picture list" link on the main menu.
Regards, airpics.com
;) ;) ;)
"- This image is tilted in relation to the surroundings." :lol: :lol: :lol:
(Også jeg kan tale av erfaring om dette, så jeg tar med denne: :old )
PS: Nå kan ingen av dere andre bruke smilies i denne tråden, for det maksimale antall smileys er 9! (Her skulle det ha vært en sur-smiley)
Originally posted by GF1
PS: Nå kan ingen av dere andre bruke smilies i denne tråden, for det maksimale antall smileys er 9! (Her skulle det ha vært en sur-smiley)
:devil: :D
This image is tilted in relation to the surroundings
Ja? Hva i sv**** venter man da, når WFs eminente piloter demonstrerer steep approach og short field landing på et flyshow?!?
Er det mennesker eller maskiner som vurderer bilder på airpics....?
STILIG BILDE!!!!
Ja? Hva i sv**** venter man da, når WFs eminente piloter demonstrerer steep approach og short field landing på et flyshow?!?
He he rolig nå tenk på blodtrykket :old , jeg bare refererte til noen av de tilbakemeldingene jeg har fått på mine bilder på grunn av den noe ujevne oppstillingsplassen på ENKB.. :old
Originally posted by ENKB
He he rolig nå tenk på blodtrykket :old , jeg bare refererte til noen av de tilbakemeldingene jeg har fått på mine bilder på grunn av den noe ujevne oppstillingsplassen på ENKB.. :old
Blodtrykket mitt er det ikke noe gærnt med serru....
Hva da med tilbakemeldinger om at et bilde er refusert på grunn av trær/vegetasjon, og så finnes det ikke en kvist i en radius på en dagsmarsj fra fotoobjektet?
Takk for de hyggelige kommentarene om bildet av Twin Otteren! Jeg må innrømme jeg har manipulert det litt, for jeg har bare en 10 x 13 cm papirkopi som jeg har scannet (har kanskje negativet liggende et eller annet sted...). Scanningen ble ikke helt skarp, og jeg har derfor 'skarpet det opp' med Adobe Elements. I tillegg har jeg 'myket opp' kontraster osv. for at det skulle se bedre ut. Ca. 1980 - 1988 løp jeg rundt med et gammelt Exacta Varex II kamera med sjaktsøker fra 1950-tallet (som jeg fikk av en gammel nabo) og tok bilder av sjøfly på Hallandsvatnet. Kameraet hadde ikke lysmåler, og når man såg ned i sjaktsøkeren, beveget alt seg motsatt vei - ikke særlig praktisk når man prøvde å ta bilder av fly i fart... MEN det største problemet er at kameraet trolig hadde en slakk lukkergardin - for nesten alle de hundrevis av bildene jeg tok har mørke vertikale skyggefelt i høyre del. Det kan nok skimtes på Twin Otter bildet også. Men kamera hadde Zeiss-linser, så det var vel ingen ulempe...
Selv om bildet forteller mye om innflygingsvinkelen til Twin Otter, skulle jeg ønske jeg hadde fått med meg bakken og noen hangarer, slik at man fikk et inntrykk av hvor 'sinnsyk' denne landingen var. Publikum stod jo nesten UNDER flyet! Det var den gang det...
Skal prøve å laste ned en større versjon av bildet til Airpics. PS! Jeg er fortsatt interessert i Twin Otter bilder til Twin Otter-sidene på:
http://www.seabee.info/dhc6.htm
mvh
Seabee
Hva da med tilbakemeldinger om at et bilde er refusert på grunn av trær/vegetasjon, og så finnes det ikke en kvist i en radius på en dagsmarsj fra fotoobjektet?
Jo takk har fått noen slike også.. :wow:
Originally posted by Falcon
Jeg har heller ikke oversikt over stevnene på Flesland, men jeg så i alle fall samme "stuntet" på Torp i 1981. Har du tilgang til fjorårets jubileumsbok, "Da Bergen tok av"? Det kan være referanser der. Ellers er sikkert forumdeltager - og sympatisk bergenser :D - JumperG5 i stand til å komme opp med et godt forslag.
jeg kikket nettopp i Fleslandsboka og jeg fant ingenting der - kun et flystevne i 1970 var nevnt etter det jeg kunne se.
Kanskje det var en ide å kikke på en tilsvarende tråd hos airpics. Der har allerede sjøflyveren "maks" kommet med fasiten. :lightbulb
Originally posted by ENKB
Det samme er tilfelle her i Tromsø,har fått noen bilder med den meldingen "tilted bla bla..".Det er ikke like flatt på alle stedene på tarmac i Tromsø.
jeg var på stevnet jeg også. Flyet landet på taxeveien inn til mil. area. Husker helikoperet også som fløy, det var en maskin fra Helitourist som fløy med Georg Strømme bak stikka. Tror det var i 1982 med forbehold.
Kanon lekker bilde det der ja!
så litt OT, eller kanskje det er on topic siden dere andre er så glade i å skrive om det.
*ironi* Flott at dere skriver det negative på et forum som screenerne ikke leser så ofte.
Da blir vi alle så glade. Man må få ut litt frustrasjon i hverdagen */ironi* :p
Men fra spøk til alvor!
Gi denne feedbacken til OSS i steden for å skrive det på alskens forum!
Stadig dukker det opp syting og klaging fra folk.
Klart, vi lar mye av dette gå oss hus forbi. Tar man seg nær av alt så blir man jo enda mer tullete i hodet.
Vi har den siste tiden prøvd å heve standarden på bildene som går inn på Airpics, noe vi har forklart på vårt eget forum. (Om folk bare hadde gidda å lese der)
Og når det kommer til flyhistoriske bilder, tar vi inn absolutt det meste som lastes opp!
Men jeg håper dere er klar over at etter all dritten vi har fått den siste tiden, og spesielt når det er rettet mot personer er det ikke akkurat hyggelig å fortsette.
Fortsetter dette lengre nå, så stopper hele siden opp regner jeg med.
Nei, folkens. Dere får ta et valg.
Fortsette med sutring og klaging slik at scrennerne slutter å se igjennom bildene.
Eller la være å syte så sinnsykt rundt om, heller ta det opp med oss.
Blir dagens screenere så skjer det hvertfall noe på siden, la meg nevne at liggetiden på et bilde i opplastings køa som regel er MYE mindre enn 24 timer.
Ellers så kan jo dagens screenere trekke seg ut (noe mange tydligvis vil), og resultatet vil da mest sannsynlig bli mye lengre liggetid på bildene.
Kanskje så ille som i beste Airliners.net stil!
Dere får velge ;)
Edit; Rettet en skriveleif
Avinors redaksjonskomité glemte å ta med stevnene som de selv ikke hadde arrangert. Flyklubbene har arrangert flere show på Flesland, blant annet i 1980 (det var vel der Hill AFB sin 388 TFW hadde en F-16A med pilot på display, sterkt medvirkende faktor for karrierevalg for minst én fremtidig luftsportsutøver og jagerflyger på stevnet). Twin Otterens steepe approach husker jeg også.
Høsten 1983 var det et fallskjermstevne på militært område sør på Bergen Lufthavn, ca 2000 tilskuere til tross for øsende regnvær om morgenen. Optimistiske hoppere mente de skimtet noe som liknet lyseblått langt i sør, og ringte nærradioene for å annonsere at stevnet under ingen omstendigheter skulle regnes som kansellert. Det var lange køer til stevnet noen timer senere.
Det var også et flystevne på Flesland sensommeren/tidlig høst 1990, den gangen slapp overnevnte ungdom å stå og se på F-16, han hadde med sin egen (711?) og sto på display, i tillegg til å få et fallskjermhopp med gamle klubbkamerater fra Bergen FSK, og å få sin speakerdebut på Flesland den dagen. Dette stevnet var det luftsportsklubbene (minus aeroklubben, mener jeg) som arrangerte, og det trakk en mengde mennesker i pent vær. Stevneområdet var i hovedsak nord for den gamle terminalen.