PDA

View Full Version : ASIAN SPIRIT !!


SQ 777
19-11-2006, 09:12
Vil skrive litt om en helt uvanlig flytur, Turen gikk 2. november mellom Manila og Caticlan på øya Panay på Filippinene med Asian Spirit. Før historien vil jeg informere litt om disse flyplassene.

Manila ( MNL ) har tre terminaler i bruk. Terminal 1 er den gamle nedslitte internasjonale terminalen. Terminal 2 er en ny for Philippine Airlines ( PAL ), og så er det Domestic. En gammel stor brakke a la gamle terminalen på Gardermoen.

DESSUTEN ER DET EN HELT NY STOR INTERNASJONAL TERMINAL SOM HAR VÆRT FERDIG I NESTEN 5 ÅR MEN IKKE TATT I BRUK !! MAN HAR IKKE BLITT ENIG OM EIERSKAPET !! ( LES: IKKE ”FERDIGSMØRTE” POLITIKERE ??).

Caticlan ( MPH ) er en knøtt liten flyplass like ved båthavna som bringer turister ut til paradisøya Boracay med outriggerbåter. En må vade ombord i båtene og i land ved hotellene. Rullebanen her er kun 950 m lang ( hørte bare 800 useable i en retning ).

Men det er ialt 16 flighter fra Manila om dagen med Asian Spirit . Flest med Dash 7 og et par med CN 235. I tillegg 9 flighter med Seair , mest Dorner 328 ( ev. Let 410 ).
Pluss Interisland som jeg kommer tilbake til.

Da vi ankom om morgenen til Domestic, var det en del styr ved innsjekk ( også kun 10 kg bagasje som ikke blir praktisert så strengt ) ved skranken til Asian Spirit ( heretter betegnet med ”AS” ). Det viste seg at et fly fra Interisland Airlines hadde havarert på rullebanen i MPH og vi måtte fly til Kalibo - KLO , også på Panay, men 2 timers buss unna vår båthavn. Kalibo har lang rullebane 2.187 m og tar ned jets, spesielt fra PAL.

De skulle slå sammen to flighter og bruke en AS Bae 146 . Tiden gikk og inget skjedde. Luktet et eller annet var på gang. Så nye boardingpass og vi skulle busses et eller annet sted på flyplassen . Vi dro avgårde og passerte mye interessent for en som er interessert i fly. Mange ( 6-7 ) Cebu Pacific DC 9-30 som var permanent parkert siden de har nå en ny flåte av A319/320. Noen av disse er helt tilbake fra 1967 og syttiåra. Et par FedEx Caravan ( sikkert brukt til å fly fra MNL til Clark hvor FedEx har sine store fly ). En gammel DC 3 som var i ferd og pusses opp. Mange YS 11 , de fleste er nok ikke luftdyktige, En DC 4 som så OK ut. ( Lenger borte står det også en gjengrodd Lockheed Constellation ).

Endelig dukket en AS CN 235 opp med en motor i gang. ( Samme jeg hadde første gang til MPH ). Vi nærmet oss den, men etter et par minutter fikk vi vite at den ikke kunne brukes. Hadde blitt fuelled for mye og de brant av fuel ved å kjøre en motor.

Tilbake med bussen vår. Folk begynte å le høyt. Så dukket det opp en AS Dash 7 parkert halv-veis tilbake til terminalen. Da vi kom dit, ble den plutselig tauet vekk med dører som slengte rett foran oss !! Forsvant som et olja lyn. Latteren i bussen økte.

Vi parkerte ved siden av AS Bae 146. Skulle vi ha den , montro ?? Så i hangaren rett i mot dro de ut en mengde med plaststoler ( vi var ca. 36 pax ) og vi skulle visst sitte i hangaren.

Så ny ordre, tilbake til startpunktet, terminalen. Da vi kom hit og skulle forlate bussen og gå inn i terminalen igjen, ny ordre !! Kjør tilbake samme veien vi kom i fra. DET VAR DA MEGET MUNTER STEMNING I DEN VARME , IKKE AIRCON, BUSSEN. :clap

Endelig tilbake til CN 235’en, men foran sto den Dash 7 de tauet ut rett foran oss tidligere. ( husket reg’en fra vår tur nov. 05 ) . Litt fram og tilbake. Joda, det var vårt fly Endelig ombord og så dro vi avgårde.

MEN heldigvis viste det seg da underveis at de hadde fjernet flyet fra rullebanen og vi kunne dra til MPH likevel. Service hyggelig. To vakre jenter serverte juice fra en form for plastpose og kake og snacks. Alltid charm med Dash 7. Liker i slike land spesielt 4 motorer og saktegående fly !!

55 min senere landet vi og rett ute på skulderen sto Interisland Yak 40 med knekt venstre understell.

Da slo det meg hva jeg tenkte nøyaktig ett år tidligere på samme plyplassen. Da så jeg en av de to Yak 40 fra Interisland stå parkert foran terminalen der. Jeg sa da til meg selv; ”Aldri i mitt liv vil jeg fly Yak 40, enda mindre fra en 950 m lang rullebane ”.

De to Yak’ene ble produsert i 1972 og 1974 !!

Den hadde crashet tom inn fra MNL for å hente 36 pax som skulle tilbake til MNL. Ingen ble skadet. Det slo meg plutselig. Tenk om understellet hadde sviktet 30 min senere under takeoff !! Et brennende inferno. I tillegg er det hus langs hele rullebanen, ca. 60 m unna.

Someone
19-11-2006, 12:23
Spennende lesing:exclamati

MD11
21-11-2006, 13:03
Spennende rapport fra et område som jeg kjenner svært lite til:exclamati Dash 7 har jeg også til gode og prøve, og den sjansen har vel gått i fra meg......enig med SQ 777, aldri går jeg ombord i en Yak 40:exclamati

EB
21-11-2006, 14:12
Utrolig bra rapport!!! Utrolig det du skriver om den 5 år gamle/nye terminalen... Det har jeg ikke hørt om før...hvorfor har ikke Airways skrevet om dette? KOG!!!!!????

Bizflyer
21-11-2006, 23:25
Har selv flydd den turen flere ganger, men da har jeg flydd med SeAir i deres LET410 eller deres Dornier 328. Caticlan er en festlig flyplass hvor man kun kan lande og ta av i en retning!

MNL domestic er et kapittel for seg! Toalettene er noe av det kvalmeste jeg har sett! Det er en liten kiosk hvor man kan kjøpe enkelte ting som brus og sjokolade, ellers er det mørkt.

Jeg husker spesielt den gangen det var snakk om kugalskap i europa. Da måtte man også på Filippinene trø på en våt matte som lå i et sølevann, som da var de-infisering av kugalskap når man skulle på flyet, selv om man skulle innenriks. Det var helt latterlig, og uttrykket "Only in the Philippines" kommer virkelig til sin rett der.

Filippinene er et deilig ferieland! Boracay kan anbefales på det aller varmeste!!!

BF

SQ 777
30-01-2007, 13:17
En liten ting til. Leste idag at Asian Spirit skal sette inn Bae 146-100 på den 950 m. lange rullebanen i Caticlan. Kun 60 pax i den 83 seters maskinen.

Samme selskap crashet ( uten menneskeliv gikk tapt ) samme flytype på en annen øy med kort rullebane, Catarman, nov. 2005.

Neste gang blir det fortsatt Dash 7, ev. Dornier 328 fra Seair !! Skremmende. :cry:

Tommy777
30-01-2007, 21:46
Regner med at vi får en rapport fra Go! :)

SQ 777
30-01-2007, 23:13
Kommer om noen dager. Må skrive en ganske lang innledning for alle vedr. "domestic" Hawaii flyging.......:cool:

Bizflyer
30-01-2007, 23:34
Dornieren til Seair er helt topp!
Var spesielt overrasket over hvor godt trøkk det var i motorene på den.
Vi tok av som en rakett!!!

BF:cool2

dc-8-63
30-01-2007, 23:46
Originally posted by SQ 777

Kommer om noen dager. Må skrive en ganske lang innledning for alle vedr. "domestic" Hawaii flyging.......:cool:

Er spent paa innledningen, spesiellt siden du endte opp med GO!

LN-MOW
31-01-2007, 00:27
For de som ikke kan vente - les siste Airways!!

SQ 777
31-01-2007, 19:37
Takk, LN-MOW for tipset. Sparte meg MYYE tid. Hadde planlagt en lang innledning om flyging på Hawaii . Mesteparten står på s. 16-20 i siste Airways.:posty:

Men litt senere vil jeg muligens lage en liten forkortet tripreport som står helt i stil med det i Airways.

Til DC8-63: Grunnet at go! ble valgt er at jeg aldri har fløyet CRJ200 og at jeg har fløyet Hawaiian og Aloha mange ganger før.

Dessuten godtar ikke de to sistnevnte utenlandske kredittkort. MEN DET GJØR go!/Mesa :clap

Så mange turister kommer til Hawaii og HA-AQ må tape mye på dette til go!:exclamati

SQ 777
07-03-2007, 17:59
I siste Airways en fin artkkel om en ferry fra Athen til Manila med enda en Dash 7 til dette fargerike selskapet-Asian Spirit :exclamati