SQ 777
19-11-2006, 09:12
Vil skrive litt om en helt uvanlig flytur, Turen gikk 2. november mellom Manila og Caticlan på øya Panay på Filippinene med Asian Spirit. Før historien vil jeg informere litt om disse flyplassene.
Manila ( MNL ) har tre terminaler i bruk. Terminal 1 er den gamle nedslitte internasjonale terminalen. Terminal 2 er en ny for Philippine Airlines ( PAL ), og så er det Domestic. En gammel stor brakke a la gamle terminalen på Gardermoen.
DESSUTEN ER DET EN HELT NY STOR INTERNASJONAL TERMINAL SOM HAR VÆRT FERDIG I NESTEN 5 ÅR MEN IKKE TATT I BRUK !! MAN HAR IKKE BLITT ENIG OM EIERSKAPET !! ( LES: IKKE ”FERDIGSMØRTE” POLITIKERE ??).
Caticlan ( MPH ) er en knøtt liten flyplass like ved båthavna som bringer turister ut til paradisøya Boracay med outriggerbåter. En må vade ombord i båtene og i land ved hotellene. Rullebanen her er kun 950 m lang ( hørte bare 800 useable i en retning ).
Men det er ialt 16 flighter fra Manila om dagen med Asian Spirit . Flest med Dash 7 og et par med CN 235. I tillegg 9 flighter med Seair , mest Dorner 328 ( ev. Let 410 ).
Pluss Interisland som jeg kommer tilbake til.
Da vi ankom om morgenen til Domestic, var det en del styr ved innsjekk ( også kun 10 kg bagasje som ikke blir praktisert så strengt ) ved skranken til Asian Spirit ( heretter betegnet med ”AS” ). Det viste seg at et fly fra Interisland Airlines hadde havarert på rullebanen i MPH og vi måtte fly til Kalibo - KLO , også på Panay, men 2 timers buss unna vår båthavn. Kalibo har lang rullebane 2.187 m og tar ned jets, spesielt fra PAL.
De skulle slå sammen to flighter og bruke en AS Bae 146 . Tiden gikk og inget skjedde. Luktet et eller annet var på gang. Så nye boardingpass og vi skulle busses et eller annet sted på flyplassen . Vi dro avgårde og passerte mye interessent for en som er interessert i fly. Mange ( 6-7 ) Cebu Pacific DC 9-30 som var permanent parkert siden de har nå en ny flåte av A319/320. Noen av disse er helt tilbake fra 1967 og syttiåra. Et par FedEx Caravan ( sikkert brukt til å fly fra MNL til Clark hvor FedEx har sine store fly ). En gammel DC 3 som var i ferd og pusses opp. Mange YS 11 , de fleste er nok ikke luftdyktige, En DC 4 som så OK ut. ( Lenger borte står det også en gjengrodd Lockheed Constellation ).
Endelig dukket en AS CN 235 opp med en motor i gang. ( Samme jeg hadde første gang til MPH ). Vi nærmet oss den, men etter et par minutter fikk vi vite at den ikke kunne brukes. Hadde blitt fuelled for mye og de brant av fuel ved å kjøre en motor.
Tilbake med bussen vår. Folk begynte å le høyt. Så dukket det opp en AS Dash 7 parkert halv-veis tilbake til terminalen. Da vi kom dit, ble den plutselig tauet vekk med dører som slengte rett foran oss !! Forsvant som et olja lyn. Latteren i bussen økte.
Vi parkerte ved siden av AS Bae 146. Skulle vi ha den , montro ?? Så i hangaren rett i mot dro de ut en mengde med plaststoler ( vi var ca. 36 pax ) og vi skulle visst sitte i hangaren.
Så ny ordre, tilbake til startpunktet, terminalen. Da vi kom hit og skulle forlate bussen og gå inn i terminalen igjen, ny ordre !! Kjør tilbake samme veien vi kom i fra. DET VAR DA MEGET MUNTER STEMNING I DEN VARME , IKKE AIRCON, BUSSEN. :clap
Endelig tilbake til CN 235’en, men foran sto den Dash 7 de tauet ut rett foran oss tidligere. ( husket reg’en fra vår tur nov. 05 ) . Litt fram og tilbake. Joda, det var vårt fly Endelig ombord og så dro vi avgårde.
MEN heldigvis viste det seg da underveis at de hadde fjernet flyet fra rullebanen og vi kunne dra til MPH likevel. Service hyggelig. To vakre jenter serverte juice fra en form for plastpose og kake og snacks. Alltid charm med Dash 7. Liker i slike land spesielt 4 motorer og saktegående fly !!
55 min senere landet vi og rett ute på skulderen sto Interisland Yak 40 med knekt venstre understell.
Da slo det meg hva jeg tenkte nøyaktig ett år tidligere på samme plyplassen. Da så jeg en av de to Yak 40 fra Interisland stå parkert foran terminalen der. Jeg sa da til meg selv; ”Aldri i mitt liv vil jeg fly Yak 40, enda mindre fra en 950 m lang rullebane ”.
De to Yak’ene ble produsert i 1972 og 1974 !!
Den hadde crashet tom inn fra MNL for å hente 36 pax som skulle tilbake til MNL. Ingen ble skadet. Det slo meg plutselig. Tenk om understellet hadde sviktet 30 min senere under takeoff !! Et brennende inferno. I tillegg er det hus langs hele rullebanen, ca. 60 m unna.
Manila ( MNL ) har tre terminaler i bruk. Terminal 1 er den gamle nedslitte internasjonale terminalen. Terminal 2 er en ny for Philippine Airlines ( PAL ), og så er det Domestic. En gammel stor brakke a la gamle terminalen på Gardermoen.
DESSUTEN ER DET EN HELT NY STOR INTERNASJONAL TERMINAL SOM HAR VÆRT FERDIG I NESTEN 5 ÅR MEN IKKE TATT I BRUK !! MAN HAR IKKE BLITT ENIG OM EIERSKAPET !! ( LES: IKKE ”FERDIGSMØRTE” POLITIKERE ??).
Caticlan ( MPH ) er en knøtt liten flyplass like ved båthavna som bringer turister ut til paradisøya Boracay med outriggerbåter. En må vade ombord i båtene og i land ved hotellene. Rullebanen her er kun 950 m lang ( hørte bare 800 useable i en retning ).
Men det er ialt 16 flighter fra Manila om dagen med Asian Spirit . Flest med Dash 7 og et par med CN 235. I tillegg 9 flighter med Seair , mest Dorner 328 ( ev. Let 410 ).
Pluss Interisland som jeg kommer tilbake til.
Da vi ankom om morgenen til Domestic, var det en del styr ved innsjekk ( også kun 10 kg bagasje som ikke blir praktisert så strengt ) ved skranken til Asian Spirit ( heretter betegnet med ”AS” ). Det viste seg at et fly fra Interisland Airlines hadde havarert på rullebanen i MPH og vi måtte fly til Kalibo - KLO , også på Panay, men 2 timers buss unna vår båthavn. Kalibo har lang rullebane 2.187 m og tar ned jets, spesielt fra PAL.
De skulle slå sammen to flighter og bruke en AS Bae 146 . Tiden gikk og inget skjedde. Luktet et eller annet var på gang. Så nye boardingpass og vi skulle busses et eller annet sted på flyplassen . Vi dro avgårde og passerte mye interessent for en som er interessert i fly. Mange ( 6-7 ) Cebu Pacific DC 9-30 som var permanent parkert siden de har nå en ny flåte av A319/320. Noen av disse er helt tilbake fra 1967 og syttiåra. Et par FedEx Caravan ( sikkert brukt til å fly fra MNL til Clark hvor FedEx har sine store fly ). En gammel DC 3 som var i ferd og pusses opp. Mange YS 11 , de fleste er nok ikke luftdyktige, En DC 4 som så OK ut. ( Lenger borte står det også en gjengrodd Lockheed Constellation ).
Endelig dukket en AS CN 235 opp med en motor i gang. ( Samme jeg hadde første gang til MPH ). Vi nærmet oss den, men etter et par minutter fikk vi vite at den ikke kunne brukes. Hadde blitt fuelled for mye og de brant av fuel ved å kjøre en motor.
Tilbake med bussen vår. Folk begynte å le høyt. Så dukket det opp en AS Dash 7 parkert halv-veis tilbake til terminalen. Da vi kom dit, ble den plutselig tauet vekk med dører som slengte rett foran oss !! Forsvant som et olja lyn. Latteren i bussen økte.
Vi parkerte ved siden av AS Bae 146. Skulle vi ha den , montro ?? Så i hangaren rett i mot dro de ut en mengde med plaststoler ( vi var ca. 36 pax ) og vi skulle visst sitte i hangaren.
Så ny ordre, tilbake til startpunktet, terminalen. Da vi kom hit og skulle forlate bussen og gå inn i terminalen igjen, ny ordre !! Kjør tilbake samme veien vi kom i fra. DET VAR DA MEGET MUNTER STEMNING I DEN VARME , IKKE AIRCON, BUSSEN. :clap
Endelig tilbake til CN 235’en, men foran sto den Dash 7 de tauet ut rett foran oss tidligere. ( husket reg’en fra vår tur nov. 05 ) . Litt fram og tilbake. Joda, det var vårt fly Endelig ombord og så dro vi avgårde.
MEN heldigvis viste det seg da underveis at de hadde fjernet flyet fra rullebanen og vi kunne dra til MPH likevel. Service hyggelig. To vakre jenter serverte juice fra en form for plastpose og kake og snacks. Alltid charm med Dash 7. Liker i slike land spesielt 4 motorer og saktegående fly !!
55 min senere landet vi og rett ute på skulderen sto Interisland Yak 40 med knekt venstre understell.
Da slo det meg hva jeg tenkte nøyaktig ett år tidligere på samme plyplassen. Da så jeg en av de to Yak 40 fra Interisland stå parkert foran terminalen der. Jeg sa da til meg selv; ”Aldri i mitt liv vil jeg fly Yak 40, enda mindre fra en 950 m lang rullebane ”.
De to Yak’ene ble produsert i 1972 og 1974 !!
Den hadde crashet tom inn fra MNL for å hente 36 pax som skulle tilbake til MNL. Ingen ble skadet. Det slo meg plutselig. Tenk om understellet hadde sviktet 30 min senere under takeoff !! Et brennende inferno. I tillegg er det hus langs hele rullebanen, ca. 60 m unna.