PDA

View Full Version : Southwest stoerst!


LN-MOW
18-11-2006, 19:01
Southwest er naa USA's stoerste flyselskap, maalt i antall passasjerer.

http://www.usatoday.com/travel/flights/2006-11-17-southwest-most_x.htm

Someone
18-11-2006, 19:42
Hvordan ser tallene ut når man måler RPK?

Tommy777
19-11-2006, 19:45
Veksten har avtatt betraktelig og Southwest har et setebelegg på bare 67% sammenlignet med f.eks. UA som har 86%. Omsetningsmessig er Southwest smågutter i forhold til de andre..

Jeg tror trenden nå har snudd her borte og at vi vil se sterke tall fra ihvertfall CO,AA og UA i tiden fremover

LN-MOW
19-11-2006, 23:50
Originally posted by Tommy777

Veksten har avtatt betraktelig og Southwest har et setebelegg på bare 67% sammenlignet med f.eks. UA som har 86%. Omsetningsmessig er Southwest smågutter i forhold til de andre..


Laaave priser gir lav omsetning, vettu .... ;)

Men de tjener penger selv med 'lavt' belegg .... saa de maa gjoere noenting riktig.

OJB
20-11-2006, 00:29
Helt imponerende etter min oppfatning. Første gang jeg besøkte Houston Hobby i 1974 hadde de 3 maskiner som gikk i triangelet HOU-DAL-SAN Antonio-HOU.
Litt av en vekst siden den gang må en kunne si.
For ikke snakke om CA'ene! Hot pants og høye støvler! Det var -70tallet det gitt!

EB
20-11-2006, 18:24
Størst er ikke alltid best...se triprapport fra Southwest mai 2005.

Tommy777
20-11-2006, 18:27
Har aldri reist med Southwest, kommer heller aldri til å gjøre det, men det er klart tallene er imponerende.

Dog er det hyggelig å se at endelig er veksten til Soutwest avtatt og de andre har stor/større vekst igjen.

Når alt kommer til alt, er Southwest stort sett kun billigst om du bestiller månedsvis på forhånd.

EB
20-11-2006, 18:34
Southwest og veldig mange andre LCC selskap gjør jo noen av de etablerte bedre...:D

Tommy777
20-11-2006, 18:36
Helt klart! Det er derfor det er veldig bra at man har LCC. Men man trenger jo heldigvis ikke reise med dem ;)

LN-MOW
20-11-2006, 18:39
Southwest er greit nok - og benplassen er av de bedre i bransjen.

At man ikke faar sete er da noe en nordbo lkevel er vant til, og karrer man seg til en plass i A eller B-gruppene, er det heller ikke saa ille. Og paa den lyse siden - kommer man sent ombord og det kun er midtseter ledig, kan man velge bort det setet mellom to de to feitingene som du GARANTERT hadde faatt tildelt hadde det vaert seating (Murphy's lov).

Southwest var ogsaa de foerste som innfoerte makspris paa $199 der andre selskaper fortsatt forlangte $1200-1500 ....

EB
20-11-2006, 18:42
Kommer du tidlig ombord kan du alikevel få de to feitingene på utsiden....;)

Tommy777
20-11-2006, 19:04
Originally posted by LN-MOW

Southwest er greit nok - og benplassen er av de bedre i bransjen.

At man ikke faar sete er da noe en nordbo lkevel er vant til, og karrer man seg til en plass i A eller B-gruppene, er det heller ikke saa ille. Og paa den lyse siden - kommer man sent ombord og det kun er midtseter ledig, kan man velge bort det setet mellom to de to feitingene som du GARANTERT hadde faatt tildelt hadde det vaert seating (Murphy's lov).

Southwest var ogsaa de foerste som innfoerte makspris paa $199 der andre selskaper fortsatt forlangte $1200-1500 ....



Fair enough. Kjenner til dette med gruppene. Fruen reiser en del til OMA fra Chicago i forbindelse med jobben, klienten krever billigste reisemåte og møtene avtales ofte i siste liten, da har WN vist seg å være litt billigere enn UA/AA på akkurat denne strekningen. Grunnen til at hun ikke liker dette med gruppene er at forretningsreisende ofte må stå over et kast, eller at møtet slutter tidlig. Da forsvinner innsjekkingen til din originale flight. Og da havner du i midten... Når du har status på et vanlig flyselskap havner du aldri i midten (bare hos SKBU fordi de deler ut setene ukritisk og ikke holder av gode seter til eliter). UA gjør det samme som LH, de blokkerer seter for eliter som deles ut til slutt.

Når det gjelder prisene, reiser jeg en god del til MCI. Når UA kun har dyre billetter igjen (når det er mindre enn 7 dager til avreise) sjekker jeg Southwest. De er aldri billigere. Og når det er mer enn 7 dager igjen til avreise opererer UA med en pris på 118 USD t/r, WN har aldri den prisen tilgjengelig. Valget er enkelt: Med UA blir det F, hos WN blir det albuekamp for å få gangsete :p

Så var det dette med flyplasser, da. Her i Chicago er jo MDW blitt en perle i trafikkaoset på ORD, men det er jo unntaket. Skal du med WN til NYC, gled deg til trafikken på Long Island Expressway...

Så har de jo et bonussystem som er helt lik det Pizzasjappa nedi gata har: 10 store pizza, en gratis. Etter å ha booket fruen og meg i LH F til Roma i sommer, er jo det en grei nok grunn til å fly *A :)

Som sagt mange ganger før, bra at de finnes, men ikke noe for meg

LN-MOW
20-11-2006, 19:31
Originally posted by Tommy777

Og når det er mer enn 7 dager igjen til avreise opererer UA med en pris på 118 USD t/r, WN har aldri den prisen tilgjengelig.

Hadde ikke WN konkurrert paa ruta, hadde det setet kostet $1.018 ......

EB
20-11-2006, 19:34
Ja Southwest er snille...

Tommy777
20-11-2006, 20:21
Like snille som DY. Men de har jo ikke lærlinger, da :colgate:

Tommy777
21-11-2006, 08:21
Sammenlignet med både UA og CO er Q3 tallene fra Southwest langt fra imponerende:

DALLAS, Oct. 19 /PRNewswire-FirstCall/ -- Southwest Airlines (NYSE: LUV) today reported third quarter 2006 net income of $48 million, or $.06 per diluted share, compared to $210 million for third quarter 2005, or $.26 per diluted share. Excluding unrealized gains/losses primarily relating to future periods associated with Statement of Financial Accounting Standard (SFAS) 133, "Accounting for Derivative Instruments and Hedging Activities," as amended, net income for third quarter 2006 was $154 million, or $.19 per share, flat with third quarter 2005's performance. (Refer to accompanying Reconciliation of Reported Amounts to Non-GAAP Items). These results compared to First Call's mean estimate of $.20 per diluted share for third quarter 2006

OJB
21-11-2006, 09:19
Enig med EB og LN-MOW her. Jeg bruker WN mye mellom HOU/IAH og DAL. Bruker også AA mellom DFW og IAH også , men jeg synes WN er helt kurrant også prismessig. Liker spesielt den uformelle tonen cabin crew har hos WN ; "we are coming thru the cabin to collect your trash and dollarbills....." tsetra.tsetra.

EB
21-11-2006, 09:21
Humor er bra!!! Men jeg de beste opplevelsene i så måte har skjedd ombord hos SAS, Continental og British Airways...

OJB
21-11-2006, 09:40
Ja , hvis jeg skal vurdere de totale beste opplevelsene i luften får jeg og en annen prioritering;

NMK CV440
Norway Airlines
Singapore Airlines
Emirates
SAS
KLM
BA
und so weiter....

EB
21-11-2006, 10:28
Nå tenkte jeg i først omgang på opplevelser i forbindelse med humorbruk fra crew/besetning...

Tommy777
21-11-2006, 19:12
Originally posted by OJB

Enig med EB og LN-MOW her. Jeg bruker WN mye mellom HOU/IAH og DAL. Bruker også AA mellom DFW og IAH også , men jeg synes WN er helt kurrant også prismessig. Liker spesielt den uformelle tonen cabin crew har hos WN ; "we are coming thru the cabin to collect your trash and dollarbills....." tsetra.tsetra.


Tror ikke EB er WN passasjer eller fan---

Come on.. Det er kun en grunn til man velger WN (samme grunnen til at man velger DY) ---- pris

LN-MOW
21-11-2006, 20:12
Det er helt korrekt - men mitt poeng var effekten de har paa markedet. Man ville aldri faa de samme prisene paa sine foretrukne selskaper hvis det ikke hadde vaert for konkurransen.

Og grunnen til at WN er dyrere, er trolig at de kun har faa seter igjen - og forventer aa selge dem, selv til hoeyere pris. De er veldig dyktige paa revenue management - det er derfor de tjener penger.

dc-8-63
21-11-2006, 23:24
Originally posted by Tommy777


Come on.. Det er kun en grunn til man velger WN (samme grunnen til at man velger DY) ---- pris

Her borte paa vest kysten er det en grunn til, ofte viktigere enn pris...og det er punktlighet UA og AS forsoeker paa alle m,aater aa sette nye rekorder for forsinkelser....gudene vet hva de holder paa med, men i hvertfall ikke aa fly paa rute....saa WN har i det stille blitt alternativet som flyr i rute.....

EB
22-11-2006, 07:15
WN er sikkert greit - men du verden så skuffende det var å prøve de etter å ha hørt så vanvittig mye bra om selskapet. Både fra presse, egne bøker og andre som hadde reist med de.

OJB
22-11-2006, 09:03
10-4