PDA

View Full Version : posten og transport


amo56
09-11-2006, 15:51
Ja ja- så tok det ikke mer enn ca 2 uker før det svenske selskapet fikk problemer med å transportere posten innenriks.
Nå har sasbraathens igjen fått i oppdrag å transportere 15400kg hver dag av postverket.

CK
09-11-2006, 16:15
og det til - forhåpentligvis - en pris som ligger godt over det Posten måtte ha betalt om de hadde gitt kontrakten til SK:lol:

TUC
09-11-2006, 16:17
Sist jeg hørte, det var første kvelden, fikk vi (eller rettere sagt BUSK) dobbelt betalt. Men siden det var ad-hoc, er det nok spikret en noe billigere avtale i etterkant...

TL
09-11-2006, 17:42
Denne avtalen går bare ut året. Posten regner vel med at det går seg til etterhvert.
Vet ikke om det var så mye som 15400kg, det virker mye. Da det etter jeg har hørt kun gjelder transport av pakkepost.
tiden vil vise hva som skjer videre.Noen av topplederne i posten må vel gå etter startfiaskoen.De har vel ikke akkurat hatt særlig suksess i starten av samarbeidet med westair.

Airbus 330
09-11-2006, 18:35
Originally posted by TL

Denne avtalen går bare ut året. Posten regner vel med at det går seg til etterhvert.
Vet ikke om det var så mye som 15400kg, det virker mye. Da det etter jeg har hørt kun gjelder transport av pakkepost.
tiden vil vise hva som skjer videre.Noen av topplederne i posten må vel gå etter startfiaskoen.De har vel ikke akkurat hatt særlig suksess i starten av samarbeidet med westair.


Stemmer det, hørte på jobben idag at en av Toppsjefene i Nett1 ( som vi kaller det ) fikk sparken og muligens ruller det flere hoder i dagene som kommer.
Avtalen med SAS gjelder i hovedsak Bedriftspakke over natt ( enerpakke) og noe A-Post til Møre hvis jeg ikke husker helt feil.
Posten satser på at det vil gå seg til med WestAir etter Juletrafikken er ferdig.
Men det sies at flyene er for små for Postens bruk da.:clap
Og vi Sjåførene som kjører er minst like oppgitt som alle andre over kaoset som råder.
For takket være dette nye Flyfraktesystemet, så er vår arbeidsdag gjort MYE værre da vi får all A-Post på paller istedenfor kassetter/containere slik vi hadde før.:RIP
Tar jo bare så mye lengre tid enn det det gjorde før. :baeh

Airbus 330.

amo56
09-11-2006, 19:25
Det vi har fått lister på er blandt annet
1800kg til bergen,1700kg til tromsø,1000kg til molde og ålesund .1200kg til trondh,1500kg til bodø pluss endel annet

LN-BRK
10-11-2006, 09:39
Det finnes allerede en diskusjon om dette... http://www.scanair-forum.net/forums/read.php?TID=14912&page=5

Virker som flere er ute etter å gi Westair skylden for at Posten ikke kommer frem. Det har vært snag på et par fly riktignok, men det er neppe hovedproblemet. Posten kommer med mer post enn det flyene kan frakte, og da hjelper det neppe å skylde på at flyene er for små. Westair har stilt opp med den fraktkapsiteten som Posten og Westair har vært enige om, og da kan det ikke være andre enn Posten sin skyld dersom de faktisk har et større behov enn hva som er planlagt.

OJB
10-11-2006, 11:13
10-4 LN-BRK

TL
10-11-2006, 13:30
pussig at sas klarte å frakte stort sett dette på en god måte! Vil det si at sas har bedre kapasitet til å håndtere postmengden enn westair?
Eller har postmengden plutselig økt voldsomt i mengde siden westair ikke klarer dette?????????????tviler på at posten godtar et anbud som ligger langt under tidligere anbud i transportmengde.....Men kanskje jeg tar feil.:p

Lowandslow
10-11-2006, 13:49
Må si jeg synes det er ganske festlig å lese alt dette....
Det jeg lurer på, er om det er noen som jobber med denne operasjonen daglig som faktisk kan bekrefte at det går så dårlig som dere hevder? Tror vi også må huske på at dette ikke har vært i drift i 2 uker en gang.
Men selvfølgelig, er vel alltid noen gode gamle stuer rykter som folk tror på fordi de har hørt noe av en som kjenner en som kjenner han som sjekker lastebilen som igjen hørte det av han som kjørte den. Og da må det jo være sant?
Men men, kom med mer innlegg. Gøy å lese om ikke annet...............:lol: :clap

TL
10-11-2006, 14:08
Originally posted by Lowandslow

Må si jeg synes det er ganske festlig å lese alt dette....
Det jeg lurer på, er om det er noen som jobber med denne operasjonen daglig som faktisk kan bekrefte at det går så dårlig som dere hevder? Tror vi også må huske på at dette ikke har vært i drift i 2 uker en gang.
Men selvfølgelig, er vel alltid noen gode gamle stuer rykter som folk tror på fordi de har hørt noe av en som kjenner en som kjenner han som sjekker lastebilen som igjen hørte det av han som kjørte den. Og da må det jo være sant?
Men men, kom med mer innlegg. Gøy å lese om ikke annet...............:lol: :clap

Det kan vel ikke gå så bra når SAS må fly pakkeposten.ca 7500kg daglig?det er vel en betydelig mengde.Tror nok noen her i forumet er med eller har kjennskap til hva som skjer på tarmac?.Gi dere til kjenne da vel....

LN-BRK
10-11-2006, 15:20
Jeg kjenner folk som jobber med operasjonene, og det går ikke så dårlig som det sies her. Det er oppstartsproblemer, men ikke mer enn det Posten hadde regnet med. Posten er fornøyde så langt med Westair sine operasjoner etter hva jeg har hørt. Det er også helt naturlig at det må gjøres justeringer når man har høstet litt erfaringer.

Husk at hele operasjonen er ny for Posten. Posten har så langt flydd post med vanlige rutefly som går X ganger daglig til forskjellige norske byer. Post som ikke rekker en avgang, får antageligvis plass på neste avgang. Slik fungerer det ikke lenger når man flyr med egne fly som går 1-2 ganger daglig. Post må kanskje vente en ekstra dag eller sendes på andre måter.

Tror svært få av de som kommer med kritikk her kjenner så godt til logistikken som ligger bak Postens operasjoner. Jeg kjenner de såpass godt at jeg vet de er komplekse, og jeg vet fagpersonene vet hva som skal til for at det etterhvert skal komme på skinner. Det er veldig mange ledd i bedriften som berøres når man legger om operasjonene på en slik måte. Hvis noen tror at en slik omlegging vil skje uten problemer, så lever man i en litt for enkel verden.

Og når det gjelder Westair, så flyr dem de rutene som er satt opp og som er avtalt med Posten. Om Posten har et større behov, så er det først og fremst Posten sitt problem.

Posten skal frem - det er bare et spørsmål om tid :)

LN-MOW
10-11-2006, 16:14
Originally posted by LN-BRK



Og når det gjelder Westair, så flyr dem de rutene som er satt opp og som er avtalt med Posten. Om Posten har et større behov, så er det først og fremst Posten sitt problem.



Der er vel hele saken i et noetteskall ....
Postens plan har nok hele tiden vaert aa sette opp et solid basisnettverk for aa faa avgaarde et garantert volum og saa benytte seg av annen kapasitet for aa faa avgaarde det som ikke WestAir klarer. Dermed har man et kostnadseffektivt og fleksibelt nettverk med innebygget backup.

TL
10-11-2006, 16:34
Originally posted by LN-MOW

Originally posted by LN-BRK



Og når det gjelder Westair, så flyr dem de rutene som er satt opp og som er avtalt med Posten. Om Posten har et større behov, så er det først og fremst Posten sitt problem.



Der er vel hele saken i et noetteskall ....
Postens plan har nok hele tiden vaert aa sette opp et solid basisnettverk for aa faa avgaarde et garantert volum og saa benytte seg av annen kapasitet for aa faa avgaarde det som ikke WestAir klarer. Dermed har man et kostnadseffektivt og fleksibelt nettverk med innebygget backup.


Tror du tar feil med hensynet til nøtteskallet. Å sette opp et basisnettverk er vel alle enige har vært postens intensjon.Med en fast kapasitet på rutenettet som er fleksibelt slik at overproduksjon kan overføres til andre selskaper.Dermed har de et kostnadseffektivt og fleksibelt nettverk å sende sine produkter på.

Nøtteskallet blir altså feil når grunnoppsettet med westair har for liten kapasitet i forhold til normalproduksjon.Ref postkontrollør.
Dermed er det kanskje en fleksibel måte å sende post, men ikke særlig kostnadseffetivt.
Det kan alle, også de uten økonomiutdannelse skjønne.

Desk pilot
10-11-2006, 16:49
Spørsmålet blir da om nettverket som Posten kjøper fra Westair er for lite eller ikke. For tiden er man i en innkjøringsfase der man skal tilpasse seg en ny måte å distribuere post på og da vil det naturlig nok oppstå problemer. Jeg tror det er for tidlig å konkludere med at kapasiteten er for lite etter to ukers drift.

ENGM RAMP
10-11-2006, 16:54
Jeg kjenner folk som jobber med operasjonene, og det går ikke så dårlig som det sies her. Det er oppstartsproblemer, men ikke mer enn det Posten hadde regnet med. Posten er fornøyde så langt med Westair sine operasjoner etter hva jeg har hørt. Det er også helt naturlig at det må gjøres justeringer når man har høstet litt erfaringer.

Enig med deg BRK, jeg snakker og med flere i systemet som jobber med operasjonene, og som forteller stikk motsatt av mye av det som skrives her....

Og Westair kan da jaggu ikke få skylden om det kommer mere post enn det de kan få med seg. Det har da vært kjent siden de la inn anbud og etterhvert FIKK anbudet på h vor mye post maskinene dems får med seg...

Som i andre saker her på forumet blir det VEL mange "Besserwissere"

Tertit54
10-11-2006, 18:26
Som jeg har skrevet tidligere i en annen tråd så er det absolutt ingen ny sak dette at posten ikke har noe srælig peiling på hvor mye post de skal sende til enhver tid. Nå når de har henvendt seg til BUSK om at "de har problemer" så skal man ikke forvente at det hopper opp mange arbeidsledige folk på Sas Cargo for handetere disse problemene som Posten har. Vi har allerede redusert bemanning pga at vi mistet denne postavtalen og SGS /BUSK har ikke regnet med å frakte post heretter. Det vil bli problemer når vi nå plutselig skal være "reddende engel" for posten når vår kapasitet er begrenset i forhold til det vi er oppsatt til å klare på en kveld. Men vi prøver å få dette til så godt vi kan men kan samtidig ikke la være å undre oss over manglende og dårlig planleggeing fra Posten Norge as:old

TL
10-11-2006, 21:41
Originally posted by ENGM RAMP

Jeg kjenner folk som jobber med operasjonene, og det går ikke så dårlig som det sies her. Det er oppstartsproblemer, men ikke mer enn det Posten hadde regnet med. Posten er fornøyde så langt med Westair sine operasjoner etter hva jeg har hørt. Det er også helt naturlig at det må gjøres justeringer når man har høstet litt erfaringer.

Enig med deg BRK, jeg snakker og med flere i systemet som jobber med operasjonene, og som forteller stikk motsatt av mye av det som skrives her....

Og Westair kan da jaggu ikke få skylden om det kommer mere post enn det de kan få med seg. Det har da vært kjent siden de la inn anbud og etterhvert FIKK anbudet på h vor mye post maskinene dems får med seg...

Som i andre saker her på forumet blir det VEL mange "Besserwissere"



Jeg prater daglig med postens egne postkontrollører og det går så dårlig...
Vet ikke i dag. men siden oppstart har de ikke hatt over 84% leveringskvalitet og det bør de ha før ukens slutt for å ikke miste konsesjonen som postombærer.Posten har nemlig en konsesjon og overholde, dermed også en del forpliktelser ovenfor samferdselsdep....
De må opp på 85% og det burde de klart nå etter nesten 14dager.
4-5 dager er ok med dårlig kvalitet, men nesten 14 dager er litt i overkant av det akseptable for seriøse transportører.i alle fall med den gode planleggingen posten sier de har hatt.......

Og Westair kan da jaggu ikke få skylden om det kommer mere post enn det de kan få med seg.
Det er forsåvidt riktig om det er sant. Få eller ingen her i forumet kan vel vite hva denne postkontrakten innebærer inkludert "besserwissere"i tårnet.

Posten har mange års erfaring med postombæring, og vet derfor behovet de har for flyfrakt. Derfor kan jeg vanskelig skjønne at de godtar et anbud som er dyrere og har mindre kapasitet enn andre anbud. Derfor kan det likegodt være at westair har tatt seg vann over hodet, som om at posten har dummet seg ut....

LN-MOW
10-11-2006, 22:03
Originally posted by TL


Tror du tar feil med hensynet til nøtteskallet. Å sette opp et basisnettverk er vel alle enige har vært postens intensjon.Med en fast kapasitet på rutenettet som er fleksibelt slik at overproduksjon kan overføres til andre selskaper.Dermed har de et kostnadseffektivt og fleksibelt nettverk å sende sine produkter på.

Nøtteskallet blir altså feil når grunnoppsettet med westair har for liten kapasitet i forhold til normalproduksjon.R

Vel .. Posten definerer behov og utsteder RFP .. Saa det er ikke WestAirs' feil hvis posten estimerer for lavt. Noe jeg har vondt for aa tro ettersom det finnes gode historiske tall .. De kjenner jg godt fra min tid paa FBU ..

Da var det jo heller ikke uvanlig aa chartre FOF til aa ta en runde med en Electra. Hvorfor ikke da la WestAir konsentrere seg om den tidskritiske posten og chartere inn UPS eller TNT til aa ta en runde f.eks. OSL-BOO-TOS-OSL med resten? De har jo kapasitt som staar parkert hele dagen ..

OK, jeg drodler .. men hvis WestAir frakter post i de mengder og innen de tidrammer som er satt, er det ikke deres skyld hvis noe staar igjen ...

Tertit54
11-11-2006, 00:15
Originally posted by LN-MOW

Originally posted by TL


Tror du tar feil med hensynet til nøtteskallet. Å sette opp et basisnettverk er vel alle enige har vært postens intensjon.Med en fast kapasitet på rutenettet som er fleksibelt slik at overproduksjon kan overføres til andre selskaper.Dermed har de et kostnadseffektivt og fleksibelt nettverk å sende sine produkter på.

Nøtteskallet blir altså feil når grunnoppsettet med westair har for liten kapasitet i forhold til normalproduksjon.R

Vel .. Posten definerer behov og utsteder RFP .. Saa det er ikke WestAirs' feil hvis posten estimerer for lavt. Noe jeg har vondt for aa tro ettersom det finnes gode historiske tall .. De kjenner jg godt fra min tid paa FBU ..

Da var det jo heller ikke uvanlig aa chartre FOF til aa ta en runde med en Electra. Hvorfor ikke da la WestAir konsentrere seg om den tidskritiske posten og chartere inn UPS eller TNT til aa ta en runde f.eks. OSL-BOO-TOS-OSL med resten? De har jo kapasitt som staar parkert hele dagen ..

OK, jeg drodler .. men hvis WestAir frakter post i de mengder og innen de tidrammer som er satt, er det ikke deres skyld hvis noe staar igjen ...


Hvis vi nå sier at det er Posten som er skyld i at Westair har problemer med å få med all post så faller egentlig hele vitsen med å skifte leverandør bort ! Jeg har jo hele tiden hevdet at det er postens estimater som har skapt gjennligg og ikke BUSK sin kapasitet. Vi tok som regel med det meste(og mye mere en estimatene noen ganger) og vi hadde mange flere flyavganger å velge mellom en hva de har nå.
Det skulle også ha vært artig å vite hva som egentlig vil skje hvis Posten ikke klarer å opprettholde konsesjonskravene sine. Står det virkelig klar et "postvesen" til Norge som vil klare å ta over hvis Posten Norge as mister sin konsesjon.!!

tosfreight
11-11-2006, 12:39
Originally posted by Tertit54

Står det virkelig klar et "postvesen" til Norge som vil klare å ta over hvis Posten Norge as mister sin konsesjon.!!

Deutsche Post, med DHL..... :)

memphis_belle
11-11-2006, 23:52
Vel .. Posten definerer behov og utsteder RFP .. Saa det er ikke WestAirs' feil hvis posten estimerer for lavt. Noe jeg har vondt for aa tro ettersom det finnes gode historiske tall .. De kjenner jg godt fra min tid paa FBU ..

Og her kommer vel ryktet om at posten glemte å ta med vekten av lastebærerne, som vel er på tre tonn per fly:D
Kanskje det ikke bare var ett rykte? Eller kanskje dem røyk på vekt kontra volum på pakkepost?


Der er vel hele saken i et noetteskall .... Postens plan har nok hele tiden vaert aa sette opp et solid basisnettverk for aa faa avgaarde et garantert volum og saa benytte seg av annen kapasitet for aa faa avgaarde det som ikke WestAir klarer. Dermed har man et kostnadseffektivt og fleksibelt nettverk med innebygget backup.

Men er det kostnadseffektivt og velge ett anbud som er 20 millioner dyrere, og i tillegg å betale for at Benair/SAS ETC skal fly overskuddet?
Når alt kunne ha gått med SAS for mindre enn Westair skal ha?
Og hva med alle investeringene som Posten har med dette.
Nye lastebærere, nye biler/hengere, husleie på OSL M.M? Dette kommer jo også i tillegg.

OBS, Dette er bare synsing fra min side :
Jeg tror Westair gjør akkurat det dem skal. Skjønner ikke helt hvorfor noen tror det er Westair som ikke fikser saken. Dem har det jo veldig enkelt.
Dem skal fly x antall tonn post per fly, med avgang klokken xx.xx. Dermed basta.
Skal vel mye til for å gjøre noe galt her.
Er nok Posten som ikke klarer å levere tidsnok til kuttetidene dem har med Westair, samt at dem ikke klarer å levere posten som planlagt ( ferdig veid i de nye søte små jordbærkassene sine) slik at det blir mye løslast som dermed gjør at det tar mye mer tid for stuerne og laste og losse flyene.
Og hvis det i tillegg er problem at pakkeposten har for stort volum så vil alt dette til sammen føre til kaoset som har rådet de siste to ukene.
Og ikke noe av dette er vel Westairs sin feil.
Så jeg heller mot dårlig planlegging av Posten A/S (REF. Tertit54 sine innlegg om Postens heller dårlige estimat kontra faktisk antall tonn post som ble sendt)

Er det noen som vet hvordan dem får posten av gårde hvis det er dårlig vær?
Hvis flyene på kvelden må kanselleres, flyr Westair da ekstra på dagtid? Og er det inkludert i anbudet?
SAS kunne jo bare sende posten med morgenflyene dagen etter.
Og det kostet vel heller ikke noe ekstra, eller?

Kanskje alt vil gå mye bedre om en liten stund når posten får levert alt opp til flyene tidsnok og som planlagt.
Skal vel ikke se bort i fra at det da vil gå meget bedre
Vi får se om to uker. Går det fremdeles dårlig så må vel Posten gjøre noe drastisk

Airbus 330
12-11-2006, 00:09
Vi i Posten har IKKE kjøpt nye biler/hengere p.g.a de nye frakterutinene til/fra OSL. De nye bilene vi har fått er normal inngang for gammle biler. Så det kommer ikke på dette budskjettet.
Når det gjelder dårlig vær, eller vi ser at det ikke kommer med flyene så bruker vi å sende A-posten og Ekspresspakkene med våre egne vogntog til de store byene vi daglig vi har biler til sør for Trondheim. Da tar vi som regel av Servicepakkene for at vi skal få med oss all A-posten.Er heldigvis ikke så ofte dette skjer da, men noen turer på vinteren er ikke unormalt.

Airbus 330. :smile2

TL
18-11-2006, 22:50
nå begynner media å få snusen i problemene til posten

http://www.fremover.no/lokale_nyheter/article2417199.ece

TL
18-11-2006, 22:56
Posten har beskyldt sas for dårlig kvalitet.
Statistikken fra post og teletilsynet viser at posten balanserte på en kvalitet på rundt 85% mens sas hadde flytransporten.akkurat rundt konsessjonskravene.

Streiken var dråpen som dro under kravet......

http://www.npt.no/portal/page?_pageid=145,64453&_dad=web&_schema=PORTAL&p_d _i=-121&p_d_c=&p_d_v=436

Someone
18-11-2006, 23:02
Tja vet ikke hva som er best....kaos den gangen om året det er streik i SAS eller rot hele året:exclamati

C172
19-11-2006, 14:06
Så Air Wing hadde noen flighter for posten på kvelden forige uke.

Tertit54
20-11-2006, 15:31
Og nå bare øker det på med postmengder. Nye estimater fra Posten Norge as tilsier at SasBraathens snart nesten er oppe på de samme mengder hver dag som de hadde FØR Westair fikk kontrakten :clap

Farmer
21-11-2006, 04:32
Det er jo ikke så underlig at volumet øker så voldsomt når Posten skal frakte forsendelsene hele landet rundt .. Mon tro om det er dette som gjør at de på langt nær klarer å få fram posten i henhold til konsesjonskravet.
I WIAS har vi på enkelte flyselskap behov for å utstede papirbilletter, men på grunn av dårlig leveringskvalitet fra Posten har vi vært nødt til å sette tidsgrensen til EN uke for å kunne garantere at kunden får billetten sin pr post..


Fant denne artikkelen i dagens Helgeland Arbeiderblad som beskriver noe av problematikken..


Posten tar hele landet i
bruk for å frakte Helgeland
Arbeiderblad de 26
milene fra Mosjøen til
Terråk i Bindal.
Av Rune Pedersen
rune.pedersen@helgeland-arbeiderblad.no
Avisa fraktes 150 mil med fly og
kjøres cirka 40 mil med trailer før
den endelig er framme i Bindal
dagen etter utgivelsesdatoen.
Slik ser reiseruta ut:
■Trailer om natta fra trykkeriet i
Mosjøen til Fauske.
■Omlasting og transport videre
til Bodø
■I Bodø blir avisene sortert og
deretter fraktet med fly til Gardermoen
om kvelden (ca. kl. 20.00)
■På Gardermoen omlastes avisene
til nytt fly og sendes til Værnes
hvor de er framme cirka ett
døgn etter at de startet fra Mosjøen.
■På Værnes overtar Widerøes
morgenfly som frakter avisene til
Namsos. Der blir de lastet over på
bil og kjørt til Bindal.
Går bakover
– Dette høres ut som om AS Norge
er sluppet helt løs, sier en lattermild
Erling Sylten på Terråk.
Han abonnerer på avisa og blir
helt himmelfallen når han får høre
om Postens ruteopplegg for frakt
av post internt på Helgeland.
– Dette må være en sak både for
Olje- og energidepartementet og
Miljøverndepartementet ettersom
utslippene forbundet med
dette transportopplegget trolig
er formidable, sier Sylten.
Han sammenlikner den
såkalte utviklinga i Posten
med en elghund som går bakover
i sporene i stedet for
framover når den skal finne elgen.
– Helt utrolig, sier Sylten som
får avisa nokså punktlig, men altså
en dag etter at den kommer ut.
Klagestrøm
Beth Johnsen og Anne-Lise Herringbotn
arbeider med distribusjon
av Helgeland Arbeiderblad.
De mottar en strøm av klager fra
misfornøyde abonnenter rundt om
i landet som får avisa i postkassen
i rykk og napp – ofte flere dager
forsinket.
– Mange opplyser at de ikke
får avisa dagen etter som forutsatt,
men flere dager forsinket og
da får de ofte flere aviser i slengen,
sider Herringbotn.
De to mener Posten har løpt fra
sitt informasjonsansvar i forbindelse
med omlegging til ny transportleverandør.
– Vi har ikke fått informasjon
om når Posten vil ha dette på stell,
sier de.
Ko-ko?
– Jeg har ingen problemer med å
skjønne dem som stiller spørsmål
ved transportopplegget fra Mosjøen
til Terråk, sier informasjonssjef
Pål Jakobsen i Posten. Problemet
med Terråk er at det ligger
midt mellom Nordland og Trøndelag.
– Dersom det hadde funnes en
enklere måte å gjøre dette på, ville
vi naturligvis brukt den, sier Jakobsen.
Han beklager at innkjøring av
det nye flyfraktsystemet har tatt
lengre tid enn planlagt. Jakobsen
innrømmer at det har ført til misnøye
blant kunden.
– Dette er det største enkeltløftet
i Postens historie og jeg ber
om forståelse for at det er litt mer
komplisert enn bare å vri om på
en bryter, sier han.
Posten har forlatt SAS/Braathens
og kjøper nå flytjenester hos
svenske West Air.
– Når vil dette gå som planlagt?
– Jeg tør ikke love en konkret
dato, men jeg kan love at vi arbeider
hardt for å få dette på plas

Brian
22-11-2006, 12:15
Det er både interessant, humoristisk, oppmuntrende og forstemmende å lese alle de subjektive kommentarer som kommer på forum av denne typen, men subjektivitet og rykter er vel det denne type medie "livnærer" seg på. Nok om det.

Angående Posten, så kan det se ut som om Postens strategiske koryfeer nok burde be om å få i hvert fall deler av skolepengene tilbake. Man skal vel ikke ha vært mange år i luftfart / skipsfart / togtransport / veitransport, før man oppdager at det står et betydelig apparat bak driften av ruteselskaper, og at dette er ekstremt komplekst, kostnadskrevende og, kanskje viktigst av alt, krever en taktisk / strategisk overvåking som er mer omfattende enn noen kan tenke seg. Det vi snakker om i sånne sammenhenger er at hvert enkelt "bevegelig" element i kjeden, ikke bare krever cockpit- eller kabinansatte, men et stort antall enkeltelementer som sjelden synes. Ett av disse er hva noen kaller "ops", andre kaller "trafikksentral" el. l. Hensikten med denne er å uavbrutt, hvert sekund, minutt, time, døgn, uke, måned, år, å vite status på hvert enkelt transportelement i sanntid og både "før"-tid og "etter"-tid, og gripe inn og omdisponere, hele tiden med det for øye at avgangen skal være 00:00, ankomsten 00:00, at nyttelast/pax/drivstoff/deicing/mannskap/teknisk/vær/atc/hotell/
bakketransport/snag/blocktid/flytid/gangtid/arbeidstid/standby etc., etc., med andre ord hele tiden vite status på alle de sikkert tusener av elementer som tilsammen danner et transportapparat over en viss størrelse.

Personlig vet jeg hvordan denne funksjonen virker i flere selskaper, både på bakken og i luften. Jeg vet også at West Air har sin side av saken i orden, men har / hadde Posten det?

Å påbegynne en så kompleks operasjon som Posten har gjort, sent på høsten på våre breddegrader, vitner heller ikke om at man har søkt råd og bistand hos personell med erfaring.

Å påbegynne en så kompleks operasjon som Posten har gjort, med å kickstarte samtlige transportenheter og ruter på en og samme tid, vitner heller ikke om at man har søkt råd og bistand hos personell med erfaring.

En analogi: Han satte 15 motoriserte gressklippere på rekke, og syntes det virket smart om han kunne starte alle på en gang ved å ta en lang startsnor og surre rundt fra starthjul til starthjul. Tror du han fikk startet alle 15 i et eneste kjemperøsk?

Og er du av de som har forlest deg på nylig avdøde Milton Friedman og derved helliger deg jakten på konkurransens hellige gral, ja så er du kanskje av den mening at dine motiver er mer hellige enn andres?

La nå Posten og West Air få anledning til å komme igang, og få tid til å rette feilene som i særdeleshet Posten har begått. Og tenk på, at debatt og diskusjon i denne sammenheng kommer på toppen av det de unge menneskene i cockpit må tåle av press. Jeg vet det godt kan være likt for alle, men skal vi ikke bruke anledningen til å dvele litt ved hva flysikkerhet egentlig er?

:old

LN-MOW
22-11-2006, 14:25
Takk, Brian, og velkommen til oss. Et godt og velfundert innlegg. I enhver diskusjon vil det vaere subjektive meninger, men hvis du ser paa oss versus debattene i avisene og Airliners,net (som det vel egentlig er mest naturlig aa sammenligne seg med), synes jeg vi holder god standard. Selvfoelgelig vil det vaere tilfeller hvor temperamentet tar overhaand, men jeg synes vi stort sett har et bra nivaa paa vaare diskusjoner.

CK
22-11-2006, 15:21
Hei Brian - og velkommen til dette forum - og takk for en godt innlegg. Kom gjerne med fler.

TL
24-11-2006, 08:52
http://www.ba-avis.no/leder/article62715.ece

Nå melder det seg mer kritikk av posten:clap