PDA

View Full Version : Anbud Bodø-Narvik


CK
15-10-2004, 09:26
http://odin.dep.no/sd/norsk/aktuelt/pressem/028021-070111/dok-bn.html

Widerøe legger nok inn et anbud, og det er visstnok det lokalpolitikerne ønsker seg også. Anbudet tillater fly helt ned i 15 seter (noe lokalpolitikerne IKKE liker). Kanskje kommer Coast og DAT også, KATO vil nok også "ta en WF" og sende inn en nytt anbud til en høyere pris. Noen som tør gjette på at noen andre enn WF vinner denne gangen?

DY
15-10-2004, 10:38
Widerø får nok dette....selv om det ikke skulle være billigst så vektlegges vel også andre ting enn bare pris vil jeg tro.

WF841
15-10-2004, 11:41
Jeg er ikke sikker på at Widerøe legger inn anbud denne gangen men jeg håper selvsagt på det. Andre kanidater er vel Lufttransport (de la riktignok ikke inn anbud forrige gang), DAT og Coast. KATO er jeg litt tvilende til, men hvem vet, kanskje de fortsatt ikke har fått nok av all kritikken fra Narvik.

Hvis WF legger inn anbud har jeg tro på at de vil være billigst. Ved forrige anbudsrunde var de faktisk billigere enn Kato på Narvik-Bodø, men fordi begge selskapene hadde lagt inn et felles anbud på Røst og Narvik ble Kato billigere totalt sett der og vant som kjent anbudsrunden.

Når det gjelder kriteriene for hvem som vinner er holdningen i samferdelsdepartementet at billigste selskap får anbudet. Andre kriterier blir ikke vektlagt i det hele tatt.

DY
15-10-2004, 11:48
Synd hvis man kun tenker på pris, men om Widerøe søker så tror jeg sjansen deres er stor.

Enhanced
15-10-2004, 13:01
Originally posted by DY
Synd hvis man kun tenker på pris, men om Widerøe søker så tror jeg sjansen deres er stor.

Tja, dette finansieres vel gjerne med penger fra oss skattebetalere (?), så at de tenker pris er da bare bra i så måte. :)

Morten.

BEF
15-10-2004, 13:25
Og hvorfor i all verden skulle Widerøe få "gartis-billett" til dette anbudet?

LCH
15-10-2004, 14:16
Originally posted by Enhanced


Originally posted by DY
Synd hvis man kun tenker på pris, men om Widerøe søker så tror jeg sjansen deres er stor.

Tja, dette finansieres vel gjerne med penger fra oss skattebetalere (?), så at de tenker pris er da bare bra i så måte. :)

Morten.


Samferdselsdepartementet KAN vektlegge andre ting også, men jeg har ikke sett anbudspapirene. Etter min mening burde det at WF har lang erfaring og med få unntak har "levert varene" opp i gjennom årene kunne spille inn.

BEF
15-10-2004, 14:18
Eksempelvis DAT har riktignok ikke lang erfaring fra norsk kortbanenett, men er det noe annet som skulle tilsi at de ikke er pålitlige fremfor WF?

LCH
15-10-2004, 14:28
Neida, vare egentlig bare et eksempel på at SD ikke er pålagt å bruke det laveste anbudet hvis det er andre kriterier som taler for en annen løsning, med mindre de har skrevet i anbudspapirene at det laveste anbude vinner, selvsagt.:) Men for å være helt ærlig tviler jeg på at DAT legger inn anbud, og ihvertfall at de klarer å levere et lavere anbud enn WF. For det første er rullebanen på NVK bare 800m, noe som er i minste laget for en ATR42, dessuten er WF basert i BOO med både crew og teknisk, så det må da være en økonomisk fordel i WFs favør.

EDIT: for, ikke mot:naughty:

DY
15-10-2004, 14:33
Da får vi vel bare smøre oss med tåmodighet. Mitt tips er i allefall Widerøe....

DY
15-10-2004, 16:12
Her er litt mer interessant om hva myndigetene krever av anbyderne:

Selskap som legger inn anbud forplikter seg til å fly minst tre daglige tur/retur-flygninger mandag - fredag, og minst fire tur/retur-flygninger samlet lørdag - søndag. I dag flyr Kato Air fire turer hver vei på ukedagene og til sammen tre turer hver vei i helgene.

I begge retninger skal det det tilbys minst 450 seter i ukedagene, det vil si minst 90 seter hver vei i snitt pr dag. I helgene må det tilbys minst 45 seter hver vei pr dag.

KORT TID

– Vi er langt fra fornøyd. Tema for oss har først og fremst vært tidsspørsmålet. Departementet vil ikke la anbudsperioden gjelde ut over 31. mars 2006. Det betyr at potensielle anbydere skal levere inn tilbud som gjelder for et knapt år. Det er kort tid for andre som eventuelt ønsker å konkurrere på strekningen, men vi kan jo håpe på en reell konkurranse mellom tilbydere her, sier Rødseth. Personlig kan han ikke se at det skulle vært noe problem å forlenge den aktuelle perioden.

– Men jeg føler jo at myndighetene igjen viser sin vilje til å legge ned Framneslia. Det er jo det vi stadig - i små porsjoner - får bekreftet, mener Rødseth.

FORMIDDAGSFLY

Når det gjelder rutetider påpeker departementet at «publikums etterspørsel etter flyreiser forutsettes tatt i betraktning». I anbudet legges det likevel opp til at første ankomst Bodø skal være senest 09.30 på ukedagene. Siste avgang fra Bodø skal være tidligst klokken 18.00 samme dager.

Frist for innlevering av anbud er satt til 15. november i år, med anbudsåpning 17. samme måned. Valg av flyselskap vil likevel tidligst skje 17. januar 2005.

Fremover forsøkte i går å få en kommentar til anbudsinnbydelsen fra statssekretær Arnfinn Ellingsen i Samferdselsdepartementet, men uten å lykkes.

www.fremover.no

Man er selvsagt ikke fornøyd med dette i Narvik

TG923
15-10-2004, 18:59
Høres ut som noe for Widerøe, de kan jo bare fly noen turer i spisepausene sine... :D

LCH
15-10-2004, 19:51
Hmm, minst 90 pax hver vei per dag, kjapp hoderegning gir meg at hvis denne ruta skal flys av maurslukere eller likesinnede, så må man fly fem daglige rundturer, det er det samme som WF fløy da jeg bodde i Narvik, men to mer enn det som kreves av daglige rundturer. Spørs om man ikke får litt større fly på denne måten. Står det noe krav til flytype?

HVI
15-10-2004, 20:00
"Fly registrert for minst 15 passasjerer skal benyttes på de påkrevde flygingene. Selskapene gjøres spesielt oppmerksom på tekniske og operative forhold som gjelder ved lufthavnene, herunder kort rullebane ved Narvik lufthavn, Framnes."

WF841
15-10-2004, 20:06
Originally posted by DY

Man er selvsagt ikke fornøyd med dette i Narvik

Jeg tror faktisk ikke noen av de eventuelle anbyderne heller er særlig fornøyde med at anbudsperioden kun er ett år. Det er i korteste laget og gjør langsiktig satsning og planlegging vanskelig. I tillegg fører det til usikkerhet for brukerne av flyplassen ettersom det kan være et helt nytt flyselskap igjen bare etter ett år. Dessuten; dette må da fordyre prosessen for SD som allerede om ett år må ut med nytt anbud?

Kravet til flytype er fly med minst 15 seter. Det vil i praksis si maursluker eller større.
Kato Air har inntil juli fløyet 5 rundturer hver dag men reduserte dette til 4 pga. lavt belegg (under 35% som gir adgang til å redusere tilbudet i følge anbudsdokumentene). Widerøe hadde 5 avganger fra Framnes daglig, men 2 var til Andenes og 2 ankomster fra Andenes. Med andre ord måtte Narvik "dele" fly med Andenes og bl.a. derfor fløy Widerøe flere avganger enn minstekravet i anbudet.