PDA

View Full Version : Og da slapp også SAS Braathens tallene for oktober


LN-KGL
07-11-2006, 12:46
SAS Braathens transporterte 916.600 passasjerer på sitt ordinære rutenett i oktober. Det var en en økning på 4,1 prosent sammenlignet med samme måned i fjor. I betalte passasjerkilometer var økningen på 5,6 prosent. Den gjennomsnittlige kabinfaktoren for måneden var 69,0 prosent, mot 71,5 prosent året før. Inklusive charterpassasjerer transporterte SAS Braathens 944.700 passasjerer.

Og igjen får jeg andre tall for veksten i prosent, siden de rapporterte 847.000 reisende i oktober 2005. I følge mine beregninger gir dette en økning på 8,2 %, ikke de 4,1 % som SAS Braathens angir i månedsrapporten.

Kilde SAS Braathens:
Oktober 2006 http://www.sasbraathens.no/WCM/templates/Pressrelease____2216.aspx
Oktober 2005 http://www.sasbraathens.no/WCM/templates/Pressrelease____951.aspx

Someone
07-11-2006, 14:21
Utrolig rart at SKBU får andre tall enn deg?

Hurum
07-11-2006, 14:29
Og med god økning hos både SAS Braathens og Norwegian for oktober så lover jo dette godt for gode tall for Gardermoen også :D

Savipix
07-11-2006, 14:36
Der er ikke bara KGL som får 8,2%

TL
07-11-2006, 14:59
Originally posted by Someone

Utrolig rart at SKBU får andre tall enn deg?

Det må da være riktig med 8,2.
Men økonomer klarer vel å vri det tallet lavere :lol:

LN-KGL
07-11-2006, 15:25
Samme prosentsatsproblemet ble også diskutert i september uten å komme til noen annen konklusjon av det er en feil et eller annet sted i SAS Braathens rapportering.

http://www.scanair-forum.net/forums/read.php?TID=14541

Someone
07-11-2006, 18:19
Da har jeg sendt mail til SASBraathens og spurt om årsak, så får se om jeg får noe svar eller om vi må fortsette og lure på hvorfor rapporteringen ikke stemmer

LN-KGL
07-11-2006, 20:22
http://www.plane-spotter.com/Gifs/SAS_growth.gif

Og her er en grafisk illustrasjon av de beregnede månedlige vekst/nedgang for SAS' fire selskaper + endringen som SAS Braathens rapporterer månedlig (CNO rapport).

For årets ti første måneder gir det dette følgende gjennomsnittlige endring i antall passasjerer:
SAS Braathens +9,6%
SAS Danmark +11,0%
SAS Sverige -1,8%
SAS Intercontinental -3,6%
Scandinavian Airlines totalt +6,3%

Fordelingen mellom i forskjelige SAS-enhetene til nå i år er:
SAS Braathens 8,12 mill passasjerer - 38,2% (37,0% i 2005)
SAS Danmark 7,03 mill. passasjerer - 33,1% (31,8% i 2005)
SAS Sverige 4,89 mill. passasjerer - 23,0% (25,0% i 2005)
SAS Intercontinental 1,21 mill. passasjerer - 5,7% (6,2% i 2005)

PS Det er ikke bare SAS Braathens som har andre tall enn jeg får.

jikswoboB
07-11-2006, 20:29
Det ligger någon medveten tanke bakom SAS form att beräkna sin statistik. Det är ju inte bara SAS Braathens som redovisar på det här sättet. Fjolårets siffror för SAS Sverige och SAS Danmark är också reviderade.

LN-KGL
07-11-2006, 20:52
Mener du med "reviderade" endret etter første rapportering eller kontrollert av revisor?

- Totaltallene jeg fikk ved summere månedrapportene fra SAS Group for 2005 er identisk med de i årsrapporten - med andre ord er ikke passasjerantallet for noen av månedene endret etter første rapportering.

- Da kommer vi til revisorfirmaets gjennomgang av tallene. Tror nok disse konsentrerer seg om de monitære verdier i sin revisjon. Beregningsfeil i endring av passasjerantallet som aksjonærene/analytiskere baserer sine kjøp og salg av aksjer for forblir utenfor deres hånd.

Da står vi bare igjen med det er en intern beregningsfeil hos SAS som ingen har brydd seg om før det kom opp her på forumet. Heldigvis er det bare aksjonærer dette går ut over ;)

jikswoboB
07-11-2006, 23:50
Revisorerna hålls utanför det här.

Jag menar att man [på SAS] av en eller annan anledning justerar siffrorna för föregående år - troligtvis i samband med att årets månadsstatistik tas fram. Det vill säga, när trafiktalen för oktober 2006 sammanställs gör man samtidigt ändringar i trafiktalen som jämförs med, alltså dom för oktober 2005. Det finns väl något skäl som jag inte kan som motiverar denna revidering. Att det skulle vara frågan om ett omedvetet räknefel känns bara inte rimligt.

CK
08-11-2006, 09:26
Det er alltid et etterslep når man har pax som interliner og kuponger som havner både her og der. Dessuten har du en andel billetter som er solgt, men ikke fløyet og andre justeringer som gjør at de månedstallene som kommer rett etter månedsslutt, ikke er de endelige. Månedstallene kan bli justert i flere måneder etterpå, både den ene og den andre veien. Når man henter fram tall for Last Year, vil de være så korrekte som det går an - og vil helt sikkert avvike noe fra det man rapporterte året før