PDA

View Full Version : Toscana

LN-FHU
06-11-2006, 12:58
Sitter å planlegger neste års feire, som nok blir å gå til Italia og Toscana-området. Nå vet jeg at det finnes noen Italia-frelste folk her på forumet, og søker med dette etter tips og råd om overnatting, byer/plasser å besøke og generelle tips om området om noen har det. Alle tips belønnes med takk :lol:

LN-KGL
06-11-2006, 15:06
Og en de større har vel allerede benyttet seg av utgang 47 på OSL for å komme ombord SK4715 til MXP, Piemonte og Barolo :angry:

I mellomtide kan du vel ta deg en rask tur til bokhandelen for kjøpe denne (http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=1600696&rom=MP). Svarte haner og ville griser kan på det sterkeste anbefales - fantastisk bra humor, nydelig beskrivelse av mat og drikke så du kjenner det og så er det noen nydelige bilder med også.

En ting lærer av boken, det er viktig å ikke ta så hardt på planleggingen - fordi alt går absolutt ikke i henhold til planene i Chianti/Toscana.

thorsen
06-11-2006, 20:14
Jeg var selv i Toscana i sommer, så jeg har da et par meninger om, hvad der er værd at besøge.

Pisa er absolut ikke noget at råbe hurra for. Der er en plads med en kirke og det skæve tårn, og ellers ikke andet. Desuden er stedet overfyldt med turister og gadesælgere. En formiddag skulle være rigeligt her.

Ellers kan jeg varmt anbefale Lucca. Det er en utroligt hyggelig by, og der er mulighed for at komme op i to af de tårne, der er i byen. Det ene er beplantet med egetræer på toppen, så det er egentlig flottest (og lettest at fotografere), hvis du tager op i det andet tårn.

San Gimignano er en anden meget hyggelig by inde i landet, som bestemt er værd at besøge.

Firenze er proppet med museer, og hvis man er interesseret i kunst og kultur er de da sikkert et besøg værd. Ellers skal man selvfølgelig rundt til Ponte Vecchio og den meget imponerende domkirke. Desuden kan det varmt anbefales at tage ned umiddelbart syd for floden op i bakkerne. Her er et plateau med en fantastisk god udsigt over Firenze.

En køretur ned gennem vinområdet Chianti Classico er også en oplevelse, og så kan det anbefales at besøge en af vingårdene (husk at undersøge, hvor/hvornår der er åbent eller meld dig til en rundvisning, ellers kan det være svært at komme ind).

Generelt er det en oplevelse bare at køre rundt i naturen og bjergene i Toscana, så husk at sætte tid af til det også.

dc-8-63
06-11-2006, 21:35
Her vil det sikkert fylles opp med råd etterhvert, vi bodde midt i mellom Montepulciano og Cortona....begge virkelig verdt et besøk....men favoritten vår forblir Siena....som kommer tilbake til gang etter gang....er helt enig i Lucca....fantastisk....Firenze blir bare bedre og bedre....men igjen avhengig av tid på året....fint i Mai og tidlig Juni...men slitsom senere på sommeren....Chianti er supert å kjøre rundt i....og et alternativ til vingårdene er lokale små resturanter som har GODE forbindelser med den lokale vinbonden....et innblikk i Cortona gir filmen "under the Tuscan Sun"...ja full a klisjer og annet kisch...men den viser mye av Cortona

LN-FHU
18-11-2006, 18:57
Originally posted by dc-8-63

Her vil det sikkert fylles opp med råd etterhvert,............

Jeg tar meg den frihet å flytte denne opp i tilfelle det kommer flere tips. Takk til alle så langt, boka er bestillt i dag......

Kanskje FBU4EVER kan gi noen velmenende råd og tips, kanskje dele opplevelser fra Italia....?:)

EB
22-11-2006, 07:48
Snart begynner juleturneen med Gino Valente - han har flere steder i Toscana. Skal skaffe deg nettsider som det kan være lurt å sjekke før avreise... Uansett så kommer du til å få en fantastisk ferie!!!:ITA

FBU 4EVER
22-11-2006, 13:25
Har noen runder i Toscana å se tilbake på,ja.Og med glede!

Firenze er flott,men litt dyr å overnatte i hvis man skal bo sentralt.Utover mot kysten kommer man først til Lucca.Flott by med en bred bymur rundt hvor man kan spasere,slappe av på en benk i skyggen eller spise en medbrakt picnic.Kiosker fins det også der oppe.

San Gimignano er nevnt.Særegen by med en del høye tårn.Jeg bor alltid på Hotel Leon Blanco midt på piazza'en i sentrum.Ristorante Dorandó er verdt et besøk.

Siena er utrolig flott! Jeg bor på Hotel Duomo hver gang. Flere gode restauranter.

Montalcino med vinen Brunello.Et besøk på borgen med vinsmaking anbefales! Sist jeg var der,var det en norsk pike bak disken.

Montepulciano er flott.Kjør helt til topps og parker.Hotel Duomo er bare noen skritt unna.Her heter vinen Vino Nobile. Merk vinen Montepulciano d'Abruzzo har ingenting med denne byen å gjøre.

Lenger sør kommer man til Pitigliano.Særegen by på en steil klippe.Eneste overnattingssted ligger rett utenfor byporten.

Videre ut mot kysten kommer man til Monte Argentario med småbyene Porto Ercole og Porto Santo Stefano. Selv pleier jeg å bo i Cala Piccola på Hotel Torre della Cala Piccola.Dyrt,men deilig! Det går ferger ut til Isola del Giglio.Verdt en dagstur med lunsj.

Ikke Toscana,men ikke langt unna Lucca: Portovènere og Grand Hotel Portovènere.Ta gjerne endagstur med båt til Cinque Terre som ligger langs Liguria-kysten.5 bittesmå landsbyer med hvert sitt særpreg:Riomaggiore,Manarola,Corneglia,Vernazza og Monterosso al Mare.

Midt i Chianti Classico-land: Prøv Radda in Chianti og bo på Palazzo Leopoldo.Spis middag på "La Perla del Palazzo".

Har lest bøkene til Frances Maye,"Under the Tuscan Sun" og "Bella Tuscany",så det er blitt en tur til Cortona også.Flott by med flott utsikt.Jeg bodde godt og billig på hotellet rett utenfor byporten.Tjukt av amerikanere.På godt og vondt.Mangelen på MacDonalds ble kommentert høylytt til enhver tid.

Andre steder: Monteriggioni hvor man spiser lunsj.Torre del Lago ved kysten.Arezzo nær Cortona.Og...og...og... Bare dra ivei og fin dine egne perler!:old :ITA

EB
22-11-2006, 16:01
Kan ikke være mer enig med FBU 4EVER i utsagnet; Bare dra i vei og finn dine egne drømmesteder... Italia har noe for alle - fra piazza`n i den lille landsbyen med baker`n med ferske bakervarer og en doppio espresso på morgenkvisten til de familedrevne restaurantene hvor hele familien er i sving. På veiene ser man utrolig mye pent...både av kjøretøy (Vespa, Ducatti, Fiat, Lancia, Alfa Romeo, Ferrari...) og ut av nevnte kjøretøy...

PaolaC.
13-03-2014, 16:53
Hvis du stoler på lokale italienske eksperter, jeg er en av dem. Jeg leier ut ferieboliger i Lucca-området, og selvfølgelig kan gi deg generelle råd om området, også. Spør meg hva du vil.

thorhansen
13-03-2014, 18:35
Om det er Toscana du skal til, sammen med alle andre turistene, så anbefales (som Paola C.) Lucca, (og som FBU 4EVER) Montepulciano, Montalcino og Siena. Jeg vil også legge til Lucca og Greve på listen.

I Lucca ville jeg bodd på Tenuta San Pietro. I Montepulciano, på Poggio ala Sala. I Montalcino på Castello Banfi, og på Terre di Baccio i Greve.

Men..... vil du komme deg vekk fra turistene, og oppleve det sanne Italia, så drar du heller til Piemonte. Trenger du tips, så har jeg mange :)

/Thor

http://www.tripadvisor.com/members/thorhansen

LN-FHU
16-03-2014, 14:41
Vel..... Siden denne tråden ble startet for 8 år siden kan jeg opplyse om at resultatet ble Olbia.... (",) Kanskje en annen gang :)