PDA

View Full Version : De siste 5 flightene over Atlanterhavet

Dag Viking
06-11-2006, 07:29
Jeg slenger alle turene sammen til en rapport. 3 selskaper og 3 ulike routinger.

Reiserutene som følger (avgangstidene er ca-tider, tatt fra bakhodet)

21. sept
DAB-ATL CRJ-700 Delta Connection 18.07
ATL-CDG 777-200ER Air France 21.45
22.sept
CDG-OSL 737-500 Air France 12-05

16.Oktober
OSL-CDG 737-500 Air France 6.55
CDG-ATL 777-200ER Delta Airlines 11.20
ATL-DAB MD88 Delta Airlines 18.25

16. November
MCO-EWR 757-200 Continental Airlines 16.05
EWR-OSL 757-200 Continental Airlines 20.05

20. November
OSL-EWR 757-200 Continental Airlines 11.45
EWR-MCO 757-300 Continental Airlines 16.10

17. Desember
MCO-IAH 757-200 Continental Airlines 9.00
IAH-EWR 737-800 Continental Airlines 14.35
EWR-OSL 757-200 Continental Airlines 20.05

Litt om bakgrunnen for turene:
Sept/oktober-turen var pga at 3 uker langt kurs i Oslo, helgen i november er pga en 2x50årsdag, og turen i desember blir den endelige turen hjem, mitt opphold i USA er endelig over:D

Tilbake til turene:

21. september
Etter litt frem og tilbake, som vanlig, ble AF valgt. Greit å reise rett fra Daytona, man får en full arbeidsdag før avreise. Siden bookingsiden airfrance.us ikke får frem flighter fra DAB i det hele tatt, måtte jeg ringe for å få meg billetter. Først fikk jeg billetter i T og L klasse, men dette ble senere endret til bare T-klasse, og dermed 100% bonuspoeng på alle flighter. Pris var noe over $900

CRJ'n, som jeg lovpriste for noen år siden, er det verste flyet jeg har flydd med de siste årene. Trang til tusen, med seter som passer best for småbarn. Heldigvis en hyggelig dame ved siden av, som ville prate stygt om Bush. Ingen verdens ting å fortelle om turen, bortsett fra at vi landet på den nye rullebanen i ATL, og dermed fikk en litt lengre taxi.

Etter ankomst i ATL bar det rett til den internasjonale terminalen. ATL er en grei flyplass å connecte på, siden man slipper security om man bytter terminal. Det eneste slitsomme er de lange avstandene på tvers av terminalene. Litt moving walkway hadde vært tingen!

I stedet for Crown Club ble det Delta International Buissniss Lounge, et hyggelig bekjentskap. Ok utvalg av vin, og en del småretter, som kyllingvinger og tapas. Blandt de bedre loungene jeg har vært. Greit å få ladet pc, tatt et par tlf-samtaler og litt rødvin før avreise fra bakvendtlandet.

Folkene ved gate var som tidligere ikke noe hyggelige. Jeg vet ikke helt hvorfor, men de som har boarding for denne flighten må være de sureste jeg noen gang har opplevd. Samme gjengen som sto der i desember i fjor.

Jeg var rimelig tidlig ombord, bulkhead på første rad av økonomi, ved midtgang. Grei benplass, men ikke som et nødutgangsete hos SAS. Maten var ikke noe å skryte av, standard gørr man får i økonomi. Jeg gadd faktisk ikke ta et eneste bilde på turen, det var ikke noe å ta bilde av. Det positive man kan si om Air France er at de serverer ok vin i økonomi, GRATIS. Man kan faktisk få Champagne også, men da må man spørre om det. 3 timer med film på pc, litt mat og 3 timer med forsøk på økonomi-sete-søvn, så var vi endelig på vei ned til europeisk fastland.

Pga en del vind landet vi ca 30 min sene i CDG, og dermed ble connection min veldig thight. Løsningen var en kar som sto med gul papp-plate utenfor flyet (remote stand:cry: )
"OSLO og `VIENNA". Jeg og et ektepar som skulle til Wien stoppet ved han, og 2 min senere sa han at vi bare måtte dra om vi skulle ha sjans. Så grisekjørte han i Renaulten sin rundt på kryss og tvers av CDG, mens han fikk beskjed om at ekteparet nok bare kunne glemme flighten. Vel fremme ved en eller annen terminal dro han meg ut av bilen, gjennom passkontrollen, sikkerhetskontrollen og frem til gaten. Meget bra service! På dette tidspunktet var jeg rimelig i koma, siden jeg hadde tatt et par reseptfrie sovetabletter ved avgang ATL. Jeg sov derfor hele veien til OSL.

Vel fremme på OSL så kom selvsagt ikke bagasjen min med samme flight. Det er mer regelen enn unntaket når jeg flyr over dammen, bortsett fra med CO. Jetlaget var heldigvis ikke verre enn at jeg kunne ta en dusj og dra på vin-drikkingsbesøk, men det tok 6 dager før kroppen var helt på rute.

16.oktober
Veldig motvillig var det klart for returen
6.55 er grusomt tidlig, jeg dro fra Vindern kl 5 om morgenen! OSL må være den dårligste stasjoen når det gjelder priority innsjekk. Dette har jeg klaget på flere ganger før, og jeg klager igjen. Det skal ikke være nødvendig med 30minutter i innsjekkskø? Her i USA tar det veldig sjelden mer enn 5 minutter. Så er det vel ikke Servisair som har innsjekken her heller:D
Selv om jeg var på flyplassen 1.15 før avgang, måtte jeg gå rett til gate etter sikkerhetskontrollen. Ikke snakk om å få seg noe frokost engang! Remote stand og bussing hører heldigvis med til sjeldenhetene på OSL, og bussturen er uansett kort, ikke 20 min som CDG.
Tror vi ankom CDG ca på rute, og da gikk rusleturen over til den longhaul-terminalen, og en Air France lounge. Greit med noen glass champagne før avgang!

Jeg var lovet et bulkheadsete, men når jeg gikk ombord som omtrent sistemann så viste det seg at setet mitt ikke var bulkhead likevel. Heldigvis hadde en eldre kar tatt setet mitt, og jeg ble fikk beskjed om at jeg gjerne kunne ta bulkhead-midtgang, ved siden av en flyvertinne fra LH. Ikke noe videre å se på, men hun var i det minste smal over skuldrene og stinket ikke karri!

Igjen, en tur som ikke er verdt å beskrive. Litt soving, litt mat og film på pc.
Lang lang venting for immigrasjon i ATL, men med over 3 timer til neste fly spiller det liten rolle. Etterpå en tur til Crown Club, som er en gedigen nedtur i forhold til Buissness-loungen. Bedre enn terminalen uansett, med strøm til pc og en bloody mary.

Den siste korte flighten ble et hyggelig gjensyn med MD80. Det er nesten to år siden sist. Selv med et standard trangt sete, er dette flyet en klar favoritt blandt narrow-bodys (sammen med de første radene av 753).

En kjapp oppsummering. AF og DL leverer et ok produkt. Jeg må si at jeg føler meg litt mer hjemme hos DL enn AF, franskmenn er noe for seg selv. Servicen på økonomi er et kraftig hakk dårligere enn CO (og SK, om jeg husker riktig). Uansett, økonomi er økonomi, og jeg gleder meg alldeles ikke til slike turer.

Tommy777
06-11-2006, 08:45
Glimrende skildring så langt, du beskriver følelsen å sitte i minkey class perfekt.

Litt bilder, kanskje??;)

LCH
08-11-2006, 20:33
Bra rapport!

Blir du å finne bak spakene i et norsk selskap nå eller? :)
De sovetablettene kan det ikke ha vært mye futt i; du tok dem ved avgang ATL, og de kicket inn ved ankomst CDG?

Dag Viking
24-11-2006, 01:50
Originally posted by LCH

Blir du å finne bak spakene i et norsk selskap nå eller? :)

Godt spørsmål. Jeg har rett og slett ikke peiling på hva som skjer, men i første omgang blir det nok tilbake til anleggsbransjen.

Så tilbake til helgeturen til Norge:

16. november
Torsdag 16. november var arbeidsdag fra 7 til 13, så rett fra jobb avgårde til Orlando. Ved innsjekk fikk jeg beskjed om at flighten var noe forsinket, noe som ikke er godt nytt med 70 min til flybytte på EWR.

Innsjekk og TSA gikk på 5 min, greit å bli henvist til crew-slusa!

Ved gaten ble det mye frem og tilbake, og etter en samtale med GA så ble vi enige om at det beste var å dra til EWR, og bare krysse fingre. Boarding og push-tid ble forandre flere ganger, og det endte med at vi boardet 16.30 i stedet for 15.30. Det var regn og dårlig sikt på EWR, og derfor flow control. For å være klare til take-off på få minutter, taxet vi ut og ventet på ene taxebanen. Heldigvis kunne vi bruke elektronikken, så da fikk jeg testet ut min nye Zen Vision W med en episode Wallander. Både Zen og Bose’n levde 100% opp til forventninge!

Flyet var en 752 med winglets, og fra 16A hadde jeg fin utsikt mens solen gikk ned.

Flighten var ikke så mye å fortelle om, standard CO med litt film/tv på skjermene, et lite rundstykke og eplejus. Nå har 752 to poweroutlets pr 3-seter, så man trenger ikke bruke batterier på bærbar pc heller! Ypperlig dersom man har liten tid mellom flybytter og ikke rekker å lade.

Ankomst til EWR var 30 minutter etter at flighten til OSL skulle dra, og den dro selvsagt på rute. Dette var nærmere kl 21 på kvelden, og det var smått med flighter igjen til Europa den kvelden. Da var eneste utvei å stå 1 time i kø for å bli re-booket neste dag, samt vouchere for hotell og mat. Problemet er at flighten til OSL ikke er daglig, så da ble det via Stocholm. Stockholm? Det betyr SAS MD80 på siste leggen til OSL, noe jeg absolutt ikke hadde noe i mot!

30 minutter med shuttle til hotellet er kanskje i meste laget, men det var godt å endelig komme på plass. GT og en kald øl smakte rimelig godt i baren den kvelden.

Neste dag var det avreise til EWR kl 12, flighten til ARN gikk ca 1730. Dagen ble brukt i PC, til nett og filmer. Rosetta Stone – DVD’n hadde jeg glemt igjen, så noe fornuftig ble dagen ikke brukt til.

Avreise med 752 fra EWR på rute, og flytid på 6.50. Lite å fortelle om den flyturen egentlig, bortsett fra at når jeg mista flighten til OSL, så mista jeg også sete 16A, og måtte ta til takke med 16D. Midtgang er ikke like bra når man skal prøve å sove litt. Det ble vel totalt 1 time søvn på flyet, resten av tiden ble brukt på Prison Break, Friends og Wallander. Maten var standard økonomi, og vinen var ikke god i det hele tatt, til tross for den stive pris av $5.

Dårlig sikt ved ankomst ARN, jeg vil anta at jeg først så bakken under oss på ca 300 fot. Lang taxi til gate, men jeg har rett og slett ikke peiling på hvilken rullebane vi landet på.

Transfer gikk kjapt, og siden jeg skulle videre slapp jeg å hente bagasjen.

Boarding til OSL begynte på rute, og inne i flyet ble jeg hilset velkommen av kaptein Anna. To kvinnelige piloter på denne flighten, så jeg fikk en spesielt hyggelig tur i cockpit. 3 år siden siste jeg satt i cockpit på MD80, det er altfor lenge. Tidligere fløy jeg jo med MD80 et par ganger i måneden, men nå blir det altfor sjelden.

Ankomst til OSL ca 24 timer senere enn planlagt, dvs at oppholdet i Norge ble 2 døgn i stedet for 3!
For en gangs skyld var bagasjen på båndet når jeg kom ned, det skyldes kanskje at det ikke er servisair som har handlingen??

ADM, hvorfor går det ikke an å legge ved bilder??? Jeg prøver både enkelt- og multiple attachments. 800x600 og ca 100kb pr stk.

Dag Viking
05-12-2006, 14:41
her er noen bilder. først to fra MCO i solnedgangen, så ett fra climbout, og så noen fra cockpit md80

Tommy777
05-12-2006, 17:46
Kule bilder! Jeg vil også sitte i cockpit :angry:

Dag Viking
05-12-2006, 19:53
Originally posted by Tommy777

Kule bilder! Jeg vil også sitte i cockpit :angry:

men det er jo ikke lenge til du får sitte i cockpit både titt og ofte!!!:D :D

Dag Viking
27-12-2006, 17:32
20. november:
Rett og slett en unsannsynlig innholdsløs tur.
Ganske kjapp innsjekk på OSL, men litt venting i sikkerhetskontrollen og dermed ikke noe tid til loungebesøk før avgang. Greit med preboarding, så man kan slå av en liten prat i cockpit før push. Også denne gang var det norsk styrmann, noe sikkert de svakeste i engelsk setter pris på.

Det mest postive med atlanterhavskryssingen denne gangen var salg av brukbar musserende vin, jean louis fra frankrike. Et kraftig hakk bedre enn det røde og hvite skvipet man kan kjøpe til 5 dollar pr kvartflaske.

Ca en time på immigrasjon og recheck av bagasje, og dermed tid til 30 min i presidents club på EWR.

Etter 1.30 i lufta landet vi på MCO

Litt rot med bagasjen, men min var en av de første som kom på båndet, ikke som på OSL

17. desember

Avreise fra dDaytona 6.40 ga oss passelig tid, og når jeg kom til innsjekk fikk jeg selvsagt spørsmål om jeg ville fly direkte til EWR i stedet. Det var klin umulig å få til over telefon, men når man først har møtt opp 7 timer tidligere enn nødvending, da får man tilbud om en direkte routing. Siden jeg hadde avtale med Dag i Houston, var det uaktuelt med noen endring for min del. Null kø for innsjekk og null kø for sikkerhetskontroll.MCO er en veldig effektiv flyplass, det man bruker lengst tid på er å finne parkeringsplass til bilen. Mange klager over hysteriet i USA, men sikkerhetskontrollen går mye kjappere der enn på Gardermoen. Dessuten er det ingen som må endevende pc-bagen min pga at jeg har med pc, ekstra batteri, dvd-mappe, headset, mp3spiller, kamera og litt annet småsnadder. I Norge og Sverige måtte alt ut og inspiseres.

Turen til IAH er ca 2 timer i lufta, nok til to episoder prison break, litt jus og en muffins. CO serverer fremdeles litt snack på alle flightene jeg har tatt de siste årene, utenom redeye.

Etter lunsj og kaffe med Dag i Houston, var det på tide å sette kursen ØSTover. Flowcontrol inn til EWR gjorde at vi ble noe for sene av bakken på IAH, og dermed ca 30 minutter for sene til gate på EWR. Litt thight connection på EWR, men boarding begynte sent, så jeg måtte vente ved gate før boarding. Litt komisk å observere norske hønsehuer på tur, når boadring av bizfirst starter, så strømmer nemlig alle til boardingområdet, og sperrer effektivt tilgang fra terminalen til boardingkøen. Hva med å sitte ned, eller i det minste holde seg unna, til den gruppen man hører til i blir ropt opp? Det var minst ti passasjerer som prøvde seg på elite acess som ble vist tilbake. Kan det være så vanskelig å lytte på hele oppropet, ikke bare sile ut ordene ”Continental ... Oslo.... Boarding...” . Flaut å være norsk!

Ca 30 minutter på taxiway før takeoff, men det er man vant med på EWR om kvelden, og vi skulle likevel lande på rute på OSL

Turen til Oslo er det heller ikke noe å fortelle om, litt sjampis, mange episoder av diverse serier, ”Beck”, ”The Nine”, ”Vanished” og lignende, og minimalt med søvn. Økonomi er og blir økonomi, enten man har nødutgang eller ikke. Setene er temmelig dårlige, sittepartiet sovner allerede før man kommer i lufta.

Så kommer den o’store konklusjonen:

Med 3 turer over dammen på like mange mnd er det en ting som ble viktig... kortest mulig reise og ingen intra-europeisk flight om morgenen på vei østover. Jeg sitter heller litt vondere i 6.30 EWR-OSL enn å ha et noe bedre sete i 8 timer på ATL-CDG og så jogge CDG rundt for å rekke flyet videre. Å fly økonomi er som å ta bussen uansett.
Jeg tror jeg trenger et år med minimalt med reising, så jeg får reiselysten tilbake!

Strøm til pc på CO sine 75’s trekker veldig opp, det samme gjør god vin og champis hos Air France. Ellers er ting på det jevne.

On time: Alle var egentlig mer eller mindre forsinket, og verst var CO som fikk meg frem et helt døgn forsinket! Med AF og DL kom jeg frem med de flightene jeg hadde planlagt, selv om det bare var så vidt.

Service er også på det jevne. Noen av crewene til CO er veldig bra, mens noen knapt kan kalles middels. Innsjekk og gate i MCO er veldig hyggelige, mens personalet på EWR ser på passasjerene med hat i øyene. Personalet som handler AF og CO på Gardermoen bærer preg av å være veldig inneffektive, og halvveis nedlatende når de behandler kunder. Forskjellen til SK i Stockholm er veldig stor, der føler man seg hjemme. Jeg savner turene med SAS!!

Maten er det vanlige gørret, knapt nok mettende...
Den beste frokosten var helt klart ARN-OSL, og den beste drinken var på hotellet på New J..

On time:
CO – 5
AF – 6
DL – 7
SK – 7

Service I lufta
CO – 6
AF -5
DL -6
SK -8

Sercive på bakken
CO -6
AF – 8 (bilturen på CDG trekker veldig opp)
DL – 7
SK - 7

Mat:
CO -6
AF -6
DL -6
SK -7

Drikke
CO -3
AF -7
DL -5
SK -6

Entertainment
CO – 10 (pc-power gjør at jeg alltid har nok å gjøre, mye bedre enn all verdens AVOD. 14” bærbar og zen vision w med quietcomfort 2)
AF -5 (brukte det ikke i det hele tatt, ikke strømuttak)
DL -5 (brukte det ikke i det hele tatt, ikke strømuttak)
SK -10 (kaptein Anna, svensk kvinnelig styrmann og god utsikt, hva mer kan man ønske?)

Jeg må si at jeg lengter litt tilbake til SAS, men kommer nok til å fly Skyteam så lenge jeg har status der...

Og forresten, jeg blir ikke så lenge på bakken. Allerede tidlig på nyåret blir det Stavanger med SAS 737.

Dag Viking
27-12-2006, 17:52
14F på IAH-EWR. De andre bildene ble veldig like de jeg har tatt før, som ligger i andre trip-reports