Dag Viking
06-11-2006, 07:29
Jeg slenger alle turene sammen til en rapport. 3 selskaper og 3 ulike routinger.
Reiserutene som følger (avgangstidene er ca-tider, tatt fra bakhodet)
21. sept
DAB-ATL CRJ-700 Delta Connection 18.07
ATL-CDG 777-200ER Air France 21.45
22.sept
CDG-OSL 737-500 Air France 12-05
16.Oktober
OSL-CDG 737-500 Air France 6.55
CDG-ATL 777-200ER Delta Airlines 11.20
ATL-DAB MD88 Delta Airlines 18.25
16. November
MCO-EWR 757-200 Continental Airlines 16.05
EWR-OSL 757-200 Continental Airlines 20.05
20. November
OSL-EWR 757-200 Continental Airlines 11.45
EWR-MCO 757-300 Continental Airlines 16.10
17. Desember
MCO-IAH 757-200 Continental Airlines 9.00
IAH-EWR 737-800 Continental Airlines 14.35
EWR-OSL 757-200 Continental Airlines 20.05
Litt om bakgrunnen for turene:
Sept/oktober-turen var pga at 3 uker langt kurs i Oslo, helgen i november er pga en 2x50årsdag, og turen i desember blir den endelige turen hjem, mitt opphold i USA er endelig over:D
Tilbake til turene:
21. september
Etter litt frem og tilbake, som vanlig, ble AF valgt. Greit å reise rett fra Daytona, man får en full arbeidsdag før avreise. Siden bookingsiden airfrance.us ikke får frem flighter fra DAB i det hele tatt, måtte jeg ringe for å få meg billetter. Først fikk jeg billetter i T og L klasse, men dette ble senere endret til bare T-klasse, og dermed 100% bonuspoeng på alle flighter. Pris var noe over $900
CRJ'n, som jeg lovpriste for noen år siden, er det verste flyet jeg har flydd med de siste årene. Trang til tusen, med seter som passer best for småbarn. Heldigvis en hyggelig dame ved siden av, som ville prate stygt om Bush. Ingen verdens ting å fortelle om turen, bortsett fra at vi landet på den nye rullebanen i ATL, og dermed fikk en litt lengre taxi.
Etter ankomst i ATL bar det rett til den internasjonale terminalen. ATL er en grei flyplass å connecte på, siden man slipper security om man bytter terminal. Det eneste slitsomme er de lange avstandene på tvers av terminalene. Litt moving walkway hadde vært tingen!
I stedet for Crown Club ble det Delta International Buissniss Lounge, et hyggelig bekjentskap. Ok utvalg av vin, og en del småretter, som kyllingvinger og tapas. Blandt de bedre loungene jeg har vært. Greit å få ladet pc, tatt et par tlf-samtaler og litt rødvin før avreise fra bakvendtlandet.
Folkene ved gate var som tidligere ikke noe hyggelige. Jeg vet ikke helt hvorfor, men de som har boarding for denne flighten må være de sureste jeg noen gang har opplevd. Samme gjengen som sto der i desember i fjor.
Jeg var rimelig tidlig ombord, bulkhead på første rad av økonomi, ved midtgang. Grei benplass, men ikke som et nødutgangsete hos SAS. Maten var ikke noe å skryte av, standard gørr man får i økonomi. Jeg gadd faktisk ikke ta et eneste bilde på turen, det var ikke noe å ta bilde av. Det positive man kan si om Air France er at de serverer ok vin i økonomi, GRATIS. Man kan faktisk få Champagne også, men da må man spørre om det. 3 timer med film på pc, litt mat og 3 timer med forsøk på økonomi-sete-søvn, så var vi endelig på vei ned til europeisk fastland.
Pga en del vind landet vi ca 30 min sene i CDG, og dermed ble connection min veldig thight. Løsningen var en kar som sto med gul papp-plate utenfor flyet (remote stand:cry: )
"OSLO og `VIENNA". Jeg og et ektepar som skulle til Wien stoppet ved han, og 2 min senere sa han at vi bare måtte dra om vi skulle ha sjans. Så grisekjørte han i Renaulten sin rundt på kryss og tvers av CDG, mens han fikk beskjed om at ekteparet nok bare kunne glemme flighten. Vel fremme ved en eller annen terminal dro han meg ut av bilen, gjennom passkontrollen, sikkerhetskontrollen og frem til gaten. Meget bra service! På dette tidspunktet var jeg rimelig i koma, siden jeg hadde tatt et par reseptfrie sovetabletter ved avgang ATL. Jeg sov derfor hele veien til OSL.
Vel fremme på OSL så kom selvsagt ikke bagasjen min med samme flight. Det er mer regelen enn unntaket når jeg flyr over dammen, bortsett fra med CO. Jetlaget var heldigvis ikke verre enn at jeg kunne ta en dusj og dra på vin-drikkingsbesøk, men det tok 6 dager før kroppen var helt på rute.
16.oktober
Veldig motvillig var det klart for returen
6.55 er grusomt tidlig, jeg dro fra Vindern kl 5 om morgenen! OSL må være den dårligste stasjoen når det gjelder priority innsjekk. Dette har jeg klaget på flere ganger før, og jeg klager igjen. Det skal ikke være nødvendig med 30minutter i innsjekkskø? Her i USA tar det veldig sjelden mer enn 5 minutter. Så er det vel ikke Servisair som har innsjekken her heller:D
Selv om jeg var på flyplassen 1.15 før avgang, måtte jeg gå rett til gate etter sikkerhetskontrollen. Ikke snakk om å få seg noe frokost engang! Remote stand og bussing hører heldigvis med til sjeldenhetene på OSL, og bussturen er uansett kort, ikke 20 min som CDG.
Tror vi ankom CDG ca på rute, og da gikk rusleturen over til den longhaul-terminalen, og en Air France lounge. Greit med noen glass champagne før avgang!
Jeg var lovet et bulkheadsete, men når jeg gikk ombord som omtrent sistemann så viste det seg at setet mitt ikke var bulkhead likevel. Heldigvis hadde en eldre kar tatt setet mitt, og jeg ble fikk beskjed om at jeg gjerne kunne ta bulkhead-midtgang, ved siden av en flyvertinne fra LH. Ikke noe videre å se på, men hun var i det minste smal over skuldrene og stinket ikke karri!
Igjen, en tur som ikke er verdt å beskrive. Litt soving, litt mat og film på pc.
Lang lang venting for immigrasjon i ATL, men med over 3 timer til neste fly spiller det liten rolle. Etterpå en tur til Crown Club, som er en gedigen nedtur i forhold til Buissness-loungen. Bedre enn terminalen uansett, med strøm til pc og en bloody mary.
Den siste korte flighten ble et hyggelig gjensyn med MD80. Det er nesten to år siden sist. Selv med et standard trangt sete, er dette flyet en klar favoritt blandt narrow-bodys (sammen med de første radene av 753).
En kjapp oppsummering. AF og DL leverer et ok produkt. Jeg må si at jeg føler meg litt mer hjemme hos DL enn AF, franskmenn er noe for seg selv. Servicen på økonomi er et kraftig hakk dårligere enn CO (og SK, om jeg husker riktig). Uansett, økonomi er økonomi, og jeg gleder meg alldeles ikke til slike turer.
Reiserutene som følger (avgangstidene er ca-tider, tatt fra bakhodet)
21. sept
DAB-ATL CRJ-700 Delta Connection 18.07
ATL-CDG 777-200ER Air France 21.45
22.sept
CDG-OSL 737-500 Air France 12-05
16.Oktober
OSL-CDG 737-500 Air France 6.55
CDG-ATL 777-200ER Delta Airlines 11.20
ATL-DAB MD88 Delta Airlines 18.25
16. November
MCO-EWR 757-200 Continental Airlines 16.05
EWR-OSL 757-200 Continental Airlines 20.05
20. November
OSL-EWR 757-200 Continental Airlines 11.45
EWR-MCO 757-300 Continental Airlines 16.10
17. Desember
MCO-IAH 757-200 Continental Airlines 9.00
IAH-EWR 737-800 Continental Airlines 14.35
EWR-OSL 757-200 Continental Airlines 20.05
Litt om bakgrunnen for turene:
Sept/oktober-turen var pga at 3 uker langt kurs i Oslo, helgen i november er pga en 2x50årsdag, og turen i desember blir den endelige turen hjem, mitt opphold i USA er endelig over:D
Tilbake til turene:
21. september
Etter litt frem og tilbake, som vanlig, ble AF valgt. Greit å reise rett fra Daytona, man får en full arbeidsdag før avreise. Siden bookingsiden airfrance.us ikke får frem flighter fra DAB i det hele tatt, måtte jeg ringe for å få meg billetter. Først fikk jeg billetter i T og L klasse, men dette ble senere endret til bare T-klasse, og dermed 100% bonuspoeng på alle flighter. Pris var noe over $900
CRJ'n, som jeg lovpriste for noen år siden, er det verste flyet jeg har flydd med de siste årene. Trang til tusen, med seter som passer best for småbarn. Heldigvis en hyggelig dame ved siden av, som ville prate stygt om Bush. Ingen verdens ting å fortelle om turen, bortsett fra at vi landet på den nye rullebanen i ATL, og dermed fikk en litt lengre taxi.
Etter ankomst i ATL bar det rett til den internasjonale terminalen. ATL er en grei flyplass å connecte på, siden man slipper security om man bytter terminal. Det eneste slitsomme er de lange avstandene på tvers av terminalene. Litt moving walkway hadde vært tingen!
I stedet for Crown Club ble det Delta International Buissniss Lounge, et hyggelig bekjentskap. Ok utvalg av vin, og en del småretter, som kyllingvinger og tapas. Blandt de bedre loungene jeg har vært. Greit å få ladet pc, tatt et par tlf-samtaler og litt rødvin før avreise fra bakvendtlandet.
Folkene ved gate var som tidligere ikke noe hyggelige. Jeg vet ikke helt hvorfor, men de som har boarding for denne flighten må være de sureste jeg noen gang har opplevd. Samme gjengen som sto der i desember i fjor.
Jeg var rimelig tidlig ombord, bulkhead på første rad av økonomi, ved midtgang. Grei benplass, men ikke som et nødutgangsete hos SAS. Maten var ikke noe å skryte av, standard gørr man får i økonomi. Jeg gadd faktisk ikke ta et eneste bilde på turen, det var ikke noe å ta bilde av. Det positive man kan si om Air France er at de serverer ok vin i økonomi, GRATIS. Man kan faktisk få Champagne også, men da må man spørre om det. 3 timer med film på pc, litt mat og 3 timer med forsøk på økonomi-sete-søvn, så var vi endelig på vei ned til europeisk fastland.
Pga en del vind landet vi ca 30 min sene i CDG, og dermed ble connection min veldig thight. Løsningen var en kar som sto med gul papp-plate utenfor flyet (remote stand:cry: )
"OSLO og `VIENNA". Jeg og et ektepar som skulle til Wien stoppet ved han, og 2 min senere sa han at vi bare måtte dra om vi skulle ha sjans. Så grisekjørte han i Renaulten sin rundt på kryss og tvers av CDG, mens han fikk beskjed om at ekteparet nok bare kunne glemme flighten. Vel fremme ved en eller annen terminal dro han meg ut av bilen, gjennom passkontrollen, sikkerhetskontrollen og frem til gaten. Meget bra service! På dette tidspunktet var jeg rimelig i koma, siden jeg hadde tatt et par reseptfrie sovetabletter ved avgang ATL. Jeg sov derfor hele veien til OSL.
Vel fremme på OSL så kom selvsagt ikke bagasjen min med samme flight. Det er mer regelen enn unntaket når jeg flyr over dammen, bortsett fra med CO. Jetlaget var heldigvis ikke verre enn at jeg kunne ta en dusj og dra på vin-drikkingsbesøk, men det tok 6 dager før kroppen var helt på rute.
16.oktober
Veldig motvillig var det klart for returen
6.55 er grusomt tidlig, jeg dro fra Vindern kl 5 om morgenen! OSL må være den dårligste stasjoen når det gjelder priority innsjekk. Dette har jeg klaget på flere ganger før, og jeg klager igjen. Det skal ikke være nødvendig med 30minutter i innsjekkskø? Her i USA tar det veldig sjelden mer enn 5 minutter. Så er det vel ikke Servisair som har innsjekken her heller:D
Selv om jeg var på flyplassen 1.15 før avgang, måtte jeg gå rett til gate etter sikkerhetskontrollen. Ikke snakk om å få seg noe frokost engang! Remote stand og bussing hører heldigvis med til sjeldenhetene på OSL, og bussturen er uansett kort, ikke 20 min som CDG.
Tror vi ankom CDG ca på rute, og da gikk rusleturen over til den longhaul-terminalen, og en Air France lounge. Greit med noen glass champagne før avgang!
Jeg var lovet et bulkheadsete, men når jeg gikk ombord som omtrent sistemann så viste det seg at setet mitt ikke var bulkhead likevel. Heldigvis hadde en eldre kar tatt setet mitt, og jeg ble fikk beskjed om at jeg gjerne kunne ta bulkhead-midtgang, ved siden av en flyvertinne fra LH. Ikke noe videre å se på, men hun var i det minste smal over skuldrene og stinket ikke karri!
Igjen, en tur som ikke er verdt å beskrive. Litt soving, litt mat og film på pc.
Lang lang venting for immigrasjon i ATL, men med over 3 timer til neste fly spiller det liten rolle. Etterpå en tur til Crown Club, som er en gedigen nedtur i forhold til Buissness-loungen. Bedre enn terminalen uansett, med strøm til pc og en bloody mary.
Den siste korte flighten ble et hyggelig gjensyn med MD80. Det er nesten to år siden sist. Selv med et standard trangt sete, er dette flyet en klar favoritt blandt narrow-bodys (sammen med de første radene av 753).
En kjapp oppsummering. AF og DL leverer et ok produkt. Jeg må si at jeg føler meg litt mer hjemme hos DL enn AF, franskmenn er noe for seg selv. Servicen på økonomi er et kraftig hakk dårligere enn CO (og SK, om jeg husker riktig). Uansett, økonomi er økonomi, og jeg gleder meg alldeles ikke til slike turer.