PDA

View Full Version : Vad händer med flyget när oljan tar slut?


Alf
15-10-2004, 01:14
Som sagt, vad händer med flyget när oljan tar slut? Tankar, åsikter?

mvh alf

CK
15-10-2004, 09:10
det er leeeenge til oljen er slutt, og innen den tid har man vel kommet langt med alternative fuels. Både i USA og Russland (og Sovjet) og Europa har man forsket på å bruke hydrogen som fuel, og det finnes vel andre alternative drivstoff som i dag ikke kan konkurrere med god gammeldags olje på pris, men når man ikke har noe valg...

TigerBlack
15-10-2004, 09:21
Fusjons energi eller kanskje en materie/anti materie generator


(ja jeg har sett star trek ;)

Neida spøk satt til side. jeg har faktisk en tro på at i første omgang vil fusjonsenergi være den beste lløsningen. Denne er ren og uten fare for radioaktivitet. Pr idag er det bare laget eksperement generatorer ,men denne teknologien er under utvikling.

Det en sånn generator blir å gjøre er at den driver meget kraftige elektriske motorer som driver en fan motor på en måte som en kompressor idag.

Trety
15-10-2004, 10:19
I følge min svoger, som er geolog med fordypning i noe "olje-greier" (fikk det forklart med skjønte ikke/husker ikke hva alt gikk ut på :spin: ) vil ikke oljen ta slutt så lenge vi lever.

Alternative fuels vil antakelig være på plass i god tid. Kanskje er det gass eller hydrogen?

LCH
15-10-2004, 14:34
Strengt tatt vil man vel aldri gå helt tom for olje, det er jo et fossilt brennstoff, som dannes med årene? (eller har jeg sovet i geologitimene Isbamse?) Men at det ikke dannes på langt nær nok er en annen sak. Man foreløbig finner vi vel mere ny olje enn vi pumper opp?

LN-RKF
15-10-2004, 14:43
Et litt artig tilbakeblikkfor "oss som har levd en stund" (for å bruke den utslitte formuleringen) og husker 70-årene:

Jeg husker at i -78 og deromkring var mye skremsler i media om at oljen ville ta slutt i løpet av ca 20 år. Og mange meninger var det om hva som måtte gjøres for å redusere biltrafikk, flytrafikk etc.

Nå har det gått 26 år, og trafikken har øket veldig siden den tid. Og ekspertene i dag sier at vi har olje for flere tiår fremover.

DY
15-10-2004, 14:46
Synes det er mer betimelig å spørre hva skjer med NORGE når olja tar slutt. Nesten alt i Norge er avhengig av dette...kanskje vi burde få flere ben å stå på. Tror enda det er lenge til olja tar slutt...nye metoder for lokalisering og opphenting vil komme.

Jan
15-10-2004, 15:07
Tipper på DY snart henter "den sidste olie";)

CK
15-10-2004, 15:12
med sånn ca. 1000 000 000 000 oljekroner på bok skal vi nok overleve også etter at den siste oljen er hentet opp av Nordsjøen - noe som er leeeenge til. Dessuten besitter man fremdeles en del kompetanse på oljeleting som kan brukes andre steder. Og, resten av landet er ikke helt fortapt heller - de siste årene har det jo skjedd større økning i investeringer i fastlandsøkonomien enn på sokkelen.

jikswoboB
15-10-2004, 20:57
Utan olja kan vi inte ens bygga några plan. Hur många detaljer gjorda av plast finns det i ett flygplan? Känns som ett lika stort problem hur vi ska kunna ersätta produktionen av oljebaserade material med andra material som själva drivmedelsfrågan. Gissar att det i dagsläget forskas en del på båda områdena.

Concorde
15-10-2004, 21:31
Da blir det strikkfly!

Andrev
15-10-2004, 22:18
Atomfly! Finnes helt sikkert noen flotte prosjekter fra 50-tallet som kan graves frem igjen, med dagens materialer hadde det sikkert gått an også :D

LTH
15-10-2004, 22:31
Plutonium Airlines...:naughty:

LCH
15-10-2004, 23:26
Blir produktene fra denne oljesanden like bra som andre oljeprodukter etter raffinering?

Arrow
16-10-2004, 16:35
Originally posted by Concorde


Da blir det strikkfly!
Jeg mener de kan sette inn pedaler under hvert sete, og med en bildeskjerm foran deg så du kan se kursen mens du trør (det skaper motivasjon). Så kan alle trø skikkelig hardt under take-off, og så trør vi på skift i marsjhøyde. Vi trenger vel ekstra store vinger for god glid.
Tenk så fint, man får trimme samtidig som man sitter ombord i fly, det må jo være bedre enn idag hvor man er veldig passiv. :p :p :D

Exiz
16-10-2004, 16:49
Originally posted by Arrow


Originally posted by Concorde


Da blir det strikkfly!
Jeg mener de kan sette inn pedaler under hvert sete, og med en bildeskjerm foran deg så du kan se kursen mens du trør (det skaper motivasjon). Så kan alle trø skikkelig hardt under take-off, og så trør vi på skift i marsjhøyde. Vi trenger vel ekstra store vinger for god glid.
Tenk så fint, man får trimme samtidig som man sitter ombord i fly, det må jo være bedre enn idag hvor man er veldig passiv. :p :p :D

Hehehe... Smart. :D
Da vil det vel bli slik at de som ikke gidder å trø blir sett på som terrorister da... :p

Blubird
16-10-2004, 16:51
Arrow...ikke for å knuse drømmen din, men hva skal vi smøre sykkelkjedet med...? :p

Superhai
16-10-2004, 17:25
Originally posted by Blubird


Arrow...ikke for å knuse drømmen din, men hva skal vi smøre sykkelkjedet med...? :p

Kutte metallkjedene og kun ha gummistrikker da. Men vi går vel tom for gummitrær før vi er tom for olje?

Arrow
16-10-2004, 17:28
Originally posted by Blubird


Arrow...ikke for å knuse drømmen din, men hva skal vi smøre sykkelkjedet med...? :p
Sheit! Det tenkte jeg ikke på. Hva med god gammeldags sætersmør, eller fett fra fettsugingsklinikker. Skulle være nok å få tak i fra det amerikanske markedet.

Concorde
16-10-2004, 17:42
Tror det smørefrie sykkelkjede virkerlig HAR en fremtid!

seilfly
16-10-2004, 19:20
Forslag til privatflyging:

http://www1.airpics.com/showimg.php?imgid=61394

http://www1.airpics.com/showimg.php?imgid=61393

Isbamse
18-10-2004, 14:03
Originally posted by LCH


Blir produktene fra denne oljesanden like bra som andre oljeprodukter etter raffinering?

Ja, men det trengs helsikes mye energi for å raffinere den. Som må tas fra fx gass.

Det er mer enn nok olje til de neste femti års forbruk, minst. Bedre reservoarteknologi utforskning av nye områder sørger for det. Men Samtidig har vi brukt mer olje enn vi har funnet de siste 30 år, så før eller siden vil det gå nedoverbakke. Men ettersom oljen da gradvis vil bli dyrere tror jeg at det vil stimulere til bruk av mer energieffektive motorer, nye energikilder andre steder etc - så jeg tror ikke verdens flypark havner på bakken det neste millenniet. At det kan bli dyrere å fly når prisene øker er en annen sak.

Isbamse (geolog. helt ekte, altså).

(Diskusjonen om drivhuseffekt kan vi ta en annen gang).