PDA

View Full Version : Oslo-Praha-Oslo


AirbusTrond
02-11-2006, 14:54
Etter litt leting på nett fant jeg ut at en rask tur lørdag-onsdag til Praha ble høstens storbyweekend. CSA skulle ha nette kr 888,- t/r alt inkludert. Avreise var lørdag 28.10 kl 1540 fra OSL. Etter en behagelig flybusstur troppet jeg opp på OSLO ganske nøyaktig to timer før avgang. Litt overraskende var det overholdet ingen kø foran CSA-skranken. Der ble jeg tatt hånd om av verden hyggeligste dame, en svensk middelaldrende dame. Hun kunne glede meg med ekstra god beinplass på 9C. Ellers nevnte hun at dette var meget populære turer, at flyet nesten kom til å bli fullt og at CSA klarte konkurransen med Norwegian veldig bra. For øvrig orienterte hun om at CSA var et veldig bra selskap, som var flinke på service, at man fikk mat om bord og at man kunne ta med hele 14 kg håndbagasje. Alt i alt en strålende start på turen med all denne informasjon ved skranken!

Ikke fult så hyggelig var det i sikkerhetskontrollen, der jeg for første gang måtte ta av meg skoene. Synes sikkerhetskontrollene er noe høydepunkt akkurat. Det var satt opp en 737-500 på vei nedover. Og maskinen gjorde jobben utmerket. Setet ved siden av meg var ledig. Og så var der servering bestående av to rundstykker, ett lyst og et mørkt – begge like tørre! Til dette var det litt kokt skinke og ost, samt en liten kakebit. Til dette kan man få soft drinks, øl eller vin. Jeg valgte rødvin på lørdagskvelden. Den var ikke spesielt god, men greit nok. Ettersom det var litt rødvin igjen etter første runde, kom vertinnen tilbake for å ”tømme flaskene”, så jeg fikk meg et glass til. Ankomst til et granske regntungt Praha var omtrent på tid. Og så var det bussing til terminalen.

Returen var onsdag 01.11. Kl 1920 fra Praha betyr nesten en full dag ”ekstra” i byen. Valgte å ta Metro+buss 119 til flyplassen, noe som går helt utmerket. Var ved skranken ca 2 timer før avgang, noe som viste seg å være svært god tid. Ingen kø verken ved innsjekk eller sikkerhetskontroll. Denne gangen fikk jeg beholde skoene på, men måtte ta av meg beltet denne gangen. Terminal 2 er en ny og flott terminal, men mange fasiliteter. Eneste irritasjonsmoment var en utrolig trang Duty Free-butikk. Det var trangere enn ei norsk Brustad-bu. Dårlig planlegging. Etter hvert det klar for en ny bussing – og det flymessige høydepunktet i en temmelig ny 320. En lekker sak, men elegant interiør i grå toner. Fikk sete 4C, altså rett bak gardinen. Bare to nordmenn på business foran der. Av en eller annen merkelig grunn var 4ABC full, mens 4DEF var tom! Fikk ikke summet meg til å spørre om å få bytte før Take off, men la beslag på 4F før serveringen startet. Det var meget behagelig og god plass på 4F så de kunne gjerne ha fløyet lenger enn til OSL for min del. Serveringen var nøyaktig den samme andre veien – litt lite fantasifullt å servere de to samme rundstykkene nok en gang.

På OSL ble mine bange anelser til virkelighet, det ble parkering akkurat så langt unna passkontrollen man kunne komme, og lang busstur til inngangen. Det verste var at det var IS på bakken, og ingen hadde strødd noe som helst. En litt utrivelig velkomst. Nå ble jo det hele omrokkert, slik at de som satt langt framme kom lengst bak i passkontrollen. Klarer ikke å la være å irritere meg over at busser blir brukt så mye på nesten helt nye flyplasser. Men når det gjelder selve flyreisen er jeg meget fornøyd med CSA, og sammenlignet med Norwegian får man oppleve en nyere 320, samt vin og mat. Dessuten litt mer spennende lesestoff i stolsetet foran.

litt-amatør
02-11-2006, 15:49
Flott rapport!!

Hvordan var det generelle belegget på disse turene? To business hjemover var jo ikke så mye. Var flyet nedover lørdag ettermiddag virkelig fullt. Mitt inntrykk er at CSA sliter litt til PRG i konkurransen med SK og DY. Utrolig nok egentlig fordi de her jo, som du sier, et meget bra produkt og service, og ikke minst veldig ofte har de gunstige priser!;)

AirbusTrond
03-11-2006, 20:15
Originally posted by litt-amatør

Flott rapport!!

Hvordan var det generelle belegget på disse turene? To business hjemover var jo ikke så mye. Var flyet nedover lørdag ettermiddag virkelig fullt. Mitt inntrykk er at CSA sliter litt til PRG i konkurransen med SK og DY. Utrolig nok egentlig fordi de her jo, som du sier, et meget bra produkt og service, og ikke minst veldig ofte har de gunstige priser!;)

Det var ikke helt fullt lørdag ettermiddag, kanskje 70 prosent. På vei opp var det nok under 50 vil jeg tippe -for alle fikk plass i en buss fra parkeringsplassen...