View Full Version : Til tropene med Air India
Da var plutselig tiden inne for årets hyttetur til Chiang Mai. Dette blir siste reise med bonusbilletter i Star Alliance, etter det fatale alliansebyttet til SAS. Ikke så mye å velge i, så det ble LH til Frankfurt og videre til Bangkok med Air India via DEL. Første leg med LH i en A321 med god plass foran gardina. Fikk en liten time i gullstua til SAS med litt lapskaus og rødvin. Første gang med den kombinasjonen… Så var det ut på tur med Lufthansen. Hva er det med denne matserveringen på C intra Europa? En eller annen konkurranse om å servere den dårligst mulige maten? Fikk servert noe som skulle være røkt ørret med potetsalat, reddik og eple. Lignet mer på sild… Laksen til SAS fremstår som en Michelin-rett i forhold. Sjokolade mousse til dessert, den ble svelget ned med rødvin.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20250219/25c134f3782687d8d50125cec9a4e859.jpg
Bortsett fra maten som nesten var uspiselig, var det forøvrig en fin tur. Hyggelig CC, to godt voksne damer som sørget for både øl og GT.
FRA er jo en stor flyplass, men beskjedent med folk i kveld. Turen fra A til B gikk som smurt, null kø i passkontrollen. Er nå installert i Senator-kantina og der er alt som vanlig på stell. Godt utvalg i mat og drikke.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20250219/d64703aca31a73d99bbfba0426c736f6.jpg
Her er litt av selvbetjeningsbaren, i andre enden av lokalet er det også en betjent bar.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20250219/aed3264bd9e512494a50fa87d12e62b0.jpg
Godt utvalg i godisavdelingen også. Etter en stund kom bartenderen rundt med en tralle med Martini Spritz som ble tilbudt alle gjestene i loungen. Hyggelig gest, han hadde nok lite å gjøre i baren…
Nå nærmer det seg boarding, og det ser ut til at AI sin 789 er en gammel Vistara-maskin. Det lover jo godt, da de har en 1-2-1 konfig i motsetning til Air India sin 788 som har 2-2-2. To be continued sooner or later…
Da var man på plass i 2A på B788 VT-TSE. Maskinen er Vitara både utvendig og innvendig. Vitara var et ganske ferskt selskap som var en joint venture mellom Singapore Airlines og Tata. Men etter Tata overtok Air India ble de to selskapene fusjonert i 2024.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20250219/4725e2ffda2368734d0aba89145518c4.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20250219/0b493f97cef7f26caffd64d5bd4c4c4c.jpg
Kjerra er fra 2020 og er fortsatt fresh innvendig. Cabin crew var og hilste på og lovet å ta godt vare på gullmedlemmet under flighten. Pre departure drikke var juice, men det kommer nok mer[emoji4] De delte faktisk ut en egen bar meny med Laurent Perrier, et godt utvalg viner og overraskende mange drinker. Selv Sud ville nok overlevd her, også Mimosa på menyen.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20250219/c476f2c3dc39d6cbeeec04694c70d4d2.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20250219/0d980b333132c23ed7b3f9fa61221aac.jpg
Så kom det en fyr rundt og delte ut et ganske kult amenity kit og spurte om pyjamas størrelse, og han bekreftet at XL var lagervare. Etter et par minutter til dukket han opp med varme kluter. Det ser virkelig ut til at Air India har fått sving på soft-produktet[emoji106] Er spent på fortsettelsen.
Og her var toalettmappa som var pakket inn i en kul tekstilpose. Inneholdt en skinnmappe med det vanlig stash fra Ferragamo Perfumes om det sier noen noe…https://uploads.tapatalk-cdn.com/20250219/c8ce3ebbdc255e29b1622aa21d1bf979.jpg
Og jaggu var det pysj fra Tumi…
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20250219/fd80e1dc1ba74c4b0a93921dc32d98e1.jpg
Dæng! Det er jo nesten så man kan vurdere Air India som en mulighet for turer østover. Blir interessant å se om de får orden på tingene med Tata i venstresetet.
Dette saa jo bra ut hos Air India. Takk for rapport.
Den maten din på OSL-FRA så jo faktisk helt krise ut, men Air India ser vesentlig mindre krise ut.
Ser frem til fortsettelsen
Chriscross
22-02-2025, 12:47
788 maskinene til Vistara har vel også premium tror jeg. Våget du deg bakover til allmuen? Det er vel reell frykt for at Vistara dras mo t Air India Kvalitet og ikke motsatt.
788 maskinene til Vistara har vel også premium tror jeg. Våget du deg bakover til allmuen? Det er vel reell frykt for at Vistara dras mo t Air India Kvalitet og ikke motsatt.
Vistara har vel bare 787-9
788 maskinene til Vistara har vel også premium tror jeg. Våget du deg bakover til allmuen? Det er vel reell frykt for at Vistara dras mo t Air India Kvalitet og ikke motsatt.
Tittet så vidt bakover, men ikke lenger enn til Premium Economy avdelingen. Vistara er allerede avviklet som eget selskap, men Tata har store planer for oppgradering av AI. «Haugevis» av nye fly i bestilling. Og soft produktet er på vei opp. Og ja, Vistara har bare 789.
Vistara har vel bare 787-9
Ja, trykkleif i den andre posten min.
Da er det vel på tide å fortsette med turen til Bangkok. Pre-departure drink var diverse alkoholfrie drikker, men etter avgang ble servert skikkelige saker. GT, lune nøtter og pop-kønn fra Himalaya. Laurent-Perrier var også tilgjengelig.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20250223/34f7ce115536ab2221c268444b5f8497.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20250223/f5a1a1d5c0c6e2313455b9d9a4bfc0d5.jpg
Deretter ble menyen delt ut og jeg gikk for Baby mozzarella og marinerte tomater. Den var frisk og god, jeg skrøt av retten til cc, og da spurte hun om jeg ville ha en til[emoji3] Men nok med én forrett, for deretter ventet en Classic Butter Chicken. Den er jo vanligvis veldig mild, men denne varianten var det faktisk litt sting i. Hadde sett frem til en Kingfisher til maten, men den var dessverre byttet ut med Heineken siden sist jeg fløy med AI. Men ellers var maten veldig god.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20250223/e71914b812d34cd20739fe863472caa4.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20250223/83ec4395ef2bdbcf27c8497de13a215b.jpg
Som «ostemann» var valget av dessert enkelt. Ofte er denne ostetallerkenen en skuffelse på fly, men denne var faktisk overraskende god. Inneholdt en kremost med pepper, Pecorino og Råkkefår. Pecorino minner litt om parmesan, men er ystet på sauemelk og er litt mykere i konsistensen. Savnet en dessertvin eller portvin, så et glass rødvin fikk duge som følge.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20250223/bc44acba3c4f3764cf68075f752cf108.jpg
Bra standard på IFE, men selvfølgelig mye Bollywood. Så droppet film og koste meg med litt gammel 70-talls rock. Overrasket over å finne Thin Lizzie i utvalget[emoji846]
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20250223/16bd9aaf3b2d7a234e985b7f620123c0.jpg
Tiden gikk fort, flytiden er bare drøye 7 timer så måtte prøve å få et par timer på øyet. Cabin crew spurte om hun skulle re opp sengen for meg, og takket jeg ja til. Madrass, dyne og pute ble dandert på plass. Helt OK sovekomfort i setene som var av typen Stelia Symphony. 30 seter i C og det var kun ett ledig sete. Så fullt ut også i Premium Economy. CC spurte om jeg ville bli vekket til frokost, og det ville jeg ikke. Så da ble det trykket på en «do not disturb» knapp, og jeg lå i horisontalen frem til en snau time før landing. Alt i alt en av de bedre business class opplevelsen jeg har hatt. Tenker bare det er Singapore og Qatar som jeg ville rangert høyere.
Det ser jo riktig bra ut. Takk for rapport.
Indisk mat smaker jo gjerne også riktig bra i luften. Noe med krydderet. Hadde alltid det som regel på BA. Var det Indisk, så velger man det.
Det ser jo riktig bra ut. Takk for rapport.
Indisk mat smaker jo gjerne også riktig bra i luften. Noe med krydderet. Hadde alltid det som regel på BA. Var det Indisk, så velger man det.
Gjelder i grunn mye asiatisk. Ymse nuddelgryter også. Mye som egner som som takeaway egner seg også i luften.
Ser jo høvelig greit ut dette. Hvordan var transitt i Delhi?
Ser jo høvelig greit ut dette. Hvordan var transitt i Delhi?
Jeg var også spent på hvordan det funket med transit. For et par år siden kom jeg med TG fra Bangkok. Og da måtte vi vente over en time på passasjerlistene fra flyet og alt ble sjekket manuelt. Men nå var det bare å vise pass og boardingkort, og ble vinket gjennom til transfer området. Dog tok det ca 40 minutter gjennom security. Så stor forbedring her, men mulig det er avhengig av hvilket selskap man ankommer med? Men får håpe det er DEL som har fått rutinene på stell.
Som nevnt i posten over her gikk transfer i DEL ganske smooth. Siktet meg inn på AI-loungen som jeg hadde besøkt for et par år siden, men der så det slik ut:
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20250226/9df8aa7a2bfeb535bc065384bb90d977.jpg
Gikk så til en infodesk og fikk vite at AI-loungen midlertidig var flyttet til Encalm Privè. Ble forklart veien og kom til en lounge som var langt større og bedre enn den gamle. Der så det slik ut:
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20250226/3c2c71a71487df2575548eb401db0866.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20250226/1e3cbb298cc29423656953c6faba3eb1.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20250226/a0f9530e60ccc6148c9e1068ff7a8883.jpg
Stor og romslig lounge med både bar og stort åpent kjøkken. Noe retter var selvbetjening fra buffer, mens mye kunne også bestilles fra meny og det ble servert ved bordet ditt. Var ikke skrubbsulten så bestilte egg, bacon, juice og kaffe. Stor forbedring siden forrige besøk på DEL.
Testet den baren i januar. Til min store forferdelse hadde de kun Gordons gin, Schweppes tonic og sitron, ikke lime. Turte ikke engang spørre etter bloody mary...
Testet den baren i januar. Til min store forferdelse hadde de kun Gordons gin, Schweppes tonic og sitron, ikke lime. Turte ikke engang spørre etter bloody mary...
Au da… Kun Gordons var snaut. Var der på morningen så sjekket ikke innholdet i baren. Men blir en mulighet for det på returen om et par-tre uker. Ellers noterer jeg at vi ikke er enige i garnityret til GT. Sitron foran lime any day[emoji522][emoji846]
Au da… Kun Gordons var snaut. Var der på morningen så sjekket ikke innholdet i baren. Men blir en mulighet for det på returen om et par-tre uker. Ellers noterer jeg at vi ikke er enige i garnityret til GT. Sitron foran lime any day[emoji522][emoji846]
Hmm. Dette må vi da kunne finne ut av en gang, TriStar..! :drink
Enig, det høres ut som en overkommelig oppgave å finne ut av i løpet av 2025[emoji846][emoji483]
Så er det vel på høy tid å forlate DEL og komme seg videre til Bangkok. Så får vi se hvordan det blir med narrow body business intra Asia… Bussgate, men egen kø for business med priority boarding slik at vi fikk komme først inn i bussen. Gjevt[emoji3]
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20250228/b44cdc6ee7763d9cfd02e2ba5aeb773b.jpg
Flyet var en smålurvete A320neo fra 2017. Det var skikkelige business seter i 2+2. Men dessverre ikke de nye setene som er retrofitted i noen av 320’ene. Slik så det ut i balja vår:
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20250228/92411190a23c87254aa6fff089dbacab.jpg
Pre departure drink var enten kjernemelk(!) eller granateple juice. Gikk for det siste. Her er menyen:
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20250228/273e520a0ce2f4105633acbc2d2f13e7.jpg
Gikk for laksen til forrett, den var faktisk veldig god og milevis over «lufthansafisken». Hovedretten ble
Tandoori Bahrwan Murg, eller kylling kebab på godt norsk. A godt krydret, saftig og meget god. Dessverre ingen Kingfisher eller Cobra her heller, kun Carlsberg på tralla.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20250228/7a61df5ce358f3e62196271646608e37.jpg
Ostefat til dessert, men en ganske kjedelig standard asjett med cheddar, emmentaler og smelteost. Men gikk ned sammen med et røslig glass fransk druesaft.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20250228/dcfa58a6bc9e2edb616685c34b1165de.jpg
Flighten på ca 3,5 time var forøvrig ganske begivenhetsløs, fullt fly og overraskende mange europeere om bord. Tipper AI kan ha gode priser til Bangkok fra Europa. Burde nok gjort litt mer research og sjekket muligheten med Thai sin A330 som gikk omtrent samtidig. Er jo litt mer sta med store fly. Bladde litt i inflight magasinet og så at Air India har 56 daglige flighter mellom
DEL og BOM, ganske heftig…
Dette ser jo rett og slett forbausende bra ut. Det er type 15 år siden jeg sist (og først) var i India og da var det kort oppsummert ikke like fjongt. Fløy ikke AI men var jo på flyplassen.
Ja, skjedd mye positivt bare i løpet av de to siste årene siden siste jeg var på DEL. Så om prisnivået er gunstig, så er vi jo nesten der at man kan vurdere å kjøpe ordinære billetter med transfer i India…