View Full Version : SAS Caravelle - tidlig maling
Er det noen som vet detaljene om når SAS malte om nesene på Caravelle? Dvs. når de fikk den sorte nesetuppen. Eller var dette skjemaet bare en prøvemaling?
Foto: SAS’ tredje Caravelle OY-KRA, Vagn Viking, levert 5. mai 1959 og bildet er sannsynligvis tatt ikke lenge etter levering.
LN-KLH leveret 13.04.59 og SE-DAA leveret 25.04.59 blev begge leveret med sort næse, så det er trolig en prøve maling
/T
Presiserer at dette er tjabai...
SAS Caravelle – Fargeskjemaer
SAS brukte ulike fargeskjemaer gjennom Caravelle-ens tjenestetid, som reflekterte selskapets utvikling og samtidens estetiske trender.
1. "Viking"-livery (1959–1966)
Primærfarger: Metallisk sølv med blå SAS-logo på halen
Neseparti: Mørkeblå stripe rundt cockpitvinduene
Tekst: "Scandinavian Airlines System" skrevet langs flykroppen
Detaljer: De tre skandinaviske landenes flagg var plassert langs flyets bakre del
2. "Solens Viking" (1966–1971)
Endringer: Den blå stripen rundt nesepartiet ble mindre markant
Halen: Fikk en mer stilisert SAS-logo, men beholdt det klassiske skandinaviske flaggmønsteret
Overflate: Metallisk sølv fortsatte å være hovedfargen
3. "Whale Scheme" (1971–1974)
Hovedforandring: Større bruk av hvitt på oversiden av flyet
Halen: Mer moderne SAS-logo uten flagg
Neseparti: Mer minimalistisk, uten den mørkeblå stripen
Designinspirasjon: Forberedelse til en mer enhetlig livery som også ble brukt på DC-9 og kommende flytyper
Den sorte nesetuppen på SAS Caravelle
En av de mest karakteristiske detaljene på SAS’ Sud Aviation SE 210 Caravelle var den sorte nesetuppen. Denne detaljen var ikke bare en estetisk avgjørelse, men hadde en praktisk funksjon.
Hvorfor hadde SAS Caravelle en sort nesetupp?
Den sorte nesetuppen på SAS Caravelle var laget av radom-materiale, som beskytter flyets radarutstyr. Mange fly fra samme tidsperiode hadde mørke eller sorte nesepartier for å redusere slitasje og skjule misfarging som oppsto over tid, særlig på fly med metallisk kropp. Dette var spesielt viktig for fly som opererte i varierende værforhold, noe SAS ofte gjorde i Skandinavia.
Variasjoner av den sorte nesetuppen
SAS brukte ulike varianter av den sorte nesetuppen gjennom Caravelle-perioden:
Tidlig versjon (1959–midten av 1960-tallet)
En markant, nesten trekantet mørkeblå til svart nesetupp.
Den mørkeblå stripen rundt cockpitvinduene ga et distinkt preg.
Metallisk sølvfarge dominerte resten av flyet.
Midten av 1960-tallet til tidlig 1970-tall
Den sorte nesetuppen ble mer avrundet og mer uniform.
Den blå stripen rundt cockpitvinduene ble mindre tydelig.
Siste versjon (1971–1974)
Den sorte nesetuppen forble, men den mørkeblå stripen rundt cockpitvinduene forsvant.
Overgangen mellom nesepartiet og resten av skroget ble mykere.
Ikonstatus
Den sorte nesetuppen ble en ikonisk visuell detalj som gjorde SAS' Caravelle lett gjenkjennelig på flyplasser over hele Europa. Sammen med de skandinaviske flaggene bak på flykroppen og SAS-logoen på halen, var dette et av de mest elegante Caravelle-designene i flyhistorien.
Se her https://www.airhistory.net/pub/show.php?type_basic_id=45&oper_basic_id=1866&sort_by=sort_date&per_page=160
Se her
Dette er Suds prototype som aldri ble levert til SAS, den ble kun malt i SAS-farger som et markedsføringsprosjekt iom at SAS ble storkunde på Caravelle.
Dog ser det ut til at designet på nesen har gitt inspirasjon til nesepartiet på mitt bilde. Litt pussig iom at LN-KLH og SE-DAA ble levert fra fabrikken med sort nese, men en artig variant.