View Full Version : Fra Soyo til Vigra med Dash 8-400
Fra Soyo til Vigra med Dash 8-400
I Juli i fjor reiste eg til Luanda i Angola, TripReport fra den turen finnest i tråden Til Luanda i Angola med SAS og Lufthansa (https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=158915)
Ca. 5 uker etterpå, var det tur for å reise heim igjen. I motsetning til når eg reiste nedover og gjekk ombord i båten ved kai, så var mannskapsbytte denne gangen offshore på CLOV3 feltet. Veldig ofte i Vest-Afrika blir såkalte Surfer båter brukt for mannskapsbytte, desse er som regel fra franske Bourbon og av veldig variert størrelse. «Surfer 2608» som vi brukte setter baugen inn i det vi kaller Surfer Ladder, bagasje blir ført over med tau før vi klatrer ned leideren til båten
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport630.jpg
Et siste bilde gjennom skitne vinduer på Surfer av «Seven Pacific» siden eg skulle på anna båt etter 12 år her ombord
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport631.jpg
Turen fra CLOV3 og inn til Soyo som ligger lengst nord i Angola tok 4.5 timer
Typisk innredning for Surfer dette
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport632.jpg
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport633.jpg
Dessverre fleste seterader ala som på Flyplasser, man kan ikkje ligge i dei...
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport634.jpg
«Surfer 2600» har også et lite lastedekk akter som visst på denne tegninga
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport635.jpg
Ved kai ved Rwanda Basen kor det nå hadde blitt kveld
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport636.jpg
Som vanleg venta agenten på oss for å kjøre oss til hotellet
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport637.jpg
Og som veldig vanleg i Vest-Afrika var det fleire stopp for sjekk av dokumenter underveis
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport638.jpg
Første reelle stopp var ved Hotel Nempanzu som visstnok er et av dei bedre i Soyo kor to fra en anna båt som var med oss skulle bo på. Vi fekk ikkje plass der pga. hotellet var fullt når dei skulle bestille rom. Så det bar avgårde videre til Oui Hotel – et kinesisk hotel! Vi hadde nå kjørt 9 km fra havna og var bare 4 km unna flyplassen
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport641.jpg
Kurant område på baksida av hotellet med flott basseng, dessverre mangla det vann i det!
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport639.jpg
Rommet er veldig typisk for hotell i Vest-Afrika
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport640.jpg
Men vi var advart fra andre som hadde budd på dette hotellet tidligere at sengetøy ikkje akkurat var reint, så hadde med eget som eg la på
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport646.jpg
Men ingen handkle på badet, når vi sprude i resepsjonen så spurde dei korfor vi trengte det da det ikkje var vann i dusjen. Etter litt fram og tilbake lova dei å fikse vann og eg og en til fekk handkle utlevert
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport643.jpg
Dessverre ikkje fleire handkle sa dei til dei tre andre som var med i følge, så fekk beskjed om å vente i lobbyen. Etter langt om lenge kom dei med et lite handkle ala som man bruker på gulvet til en av dei andre
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport644.jpg
Og enda litt venting til kom dei med ei morgenkåpe som tredjemann kunne bruke som handkle
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport645.jpg
Da ringte vi agenten som kom etter 5 min og alikavel fiksa rom på det andre hotellet til nokre av følge, mens vi resten blei værende
Etter mange timer på farten allerede, bar det mot restaurangen for et bedre måltid
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport650.jpg
Tja, der bomma vi fælt for dette var det som blei servert og kun det. Men er man svolten nok, så går det nok ned selvom maten var kald og kjøttet seigt som en skosåle! Og kylling i Vest-Afrika holder man seg alltid langt unna!
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport642.jpg
Nesten morgen var det stell på handklefronten da det banka voldsomt på døra kl. 05:30, da diska dei nemlig opp med handkle, såpe, tannkost etc så stor steming i leiren
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport647.jpg
Men kordan var frokosten skal tru, jo den såg slik ut og det var jo ikkje noko å skryte av
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport648.jpg
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport651.jpg
Så da var det å ringe agenten igjen som skulle komme og hente oss til det andre hotellet for frokost, der var det nok bedre mat mente han på
Greit med sjøstøvler på når man vasker dørken i lobbyen
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport649.jpg
Inngangen til hotellet..
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport653.jpg
...og utsikta fra hotellet
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport652.jpg
På vei til det andre hotellet var det nok av underholding å sjå ut vindua i bilen
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport654.jpg
Hotel Nempanzu
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport658.jpg
Ikkje all verdens med mat her heller, virker som om det var på slutten av frokosten kor dei ikkje fylte på matfata lenger
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport655.jpg
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport656.jpg
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport657.jpg
Etter tre kvarter tilbake til vårt kinesiske hotel, usikta fra rommet mot baksida av hotellet
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport659.jpg
Kinesisk ja!
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport660.jpg
I 12-tida var det utsjekk og avgårde til det andre hotellet igjen for lunsj
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport661.jpg
Litt bedre utvalg denne gangen...
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport662.jpg
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport663.jpg
Men eg var ikkje heilt i form, så blei berre 2-3 sånne på meg som var veldig gode faktisk!
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport664.jpg
Blei sittande i lobbyen et par timer å vente til det var på tide å dra til flyplassen i Soyo
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport665.jpg
Dette er tredje terminalbygginga eg har reist til eller fra Soyo siden første gang eg var der i 2007 kor vi da fløy en Beechcraft 1900D fra et selskap kalla GIRA GLOBO Lda Aeronautica. Har også flydd mange ganger med helikopter til og fra Soyo og da enten Luanda eller Offshore
Bag sjekk var manuelt og veldig enkelt før man gjekk til Innsjekk
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport666.jpg
Gjeldende Avg- og Ankomst tavle, ikkje så veldig ofte det gjekk rutefly i Soyo
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport667.jpg
Men fekk no Boarding Pass etterkvart etter å vise div. dokumenter som Disembarking papirer etc.
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport668.jpg
Så Sikkerhetssjekk og gjennom immigrasjon før man kom inn i Avgangshallen
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport669.jpg
Men en liten kafiteria vegg i vegg
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport670.jpg
Mens vi venta på vårt fly, kom denne innom med kun 1 pax, men fullt når det dro igjen
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport671.jpg
Litt etterpå kom denne snerten jetten, P4-BFZ
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport673.jpg
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport674.jpg
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport675.jpg
Denne flyplassbilen var ute på oppdrag på rullebana titt og ofte, ikkje for å skremme vekk fugler som man skulle tru, men for å jage vekk lokalbefolkninga som hadde en snarvei der for å komme seg til landsbyen dei bodde i. Når dei såg den gule bilen komme, sprang dei for livet omtrent for å komme seg unna Forøvrig når P4 maskina landa, hadde dei satt ut vakter i kvar ende av rullebana for å passe på, sikker pga at den var jetmaskin i motsetning til dei andre med propell...
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport672.jpg
Så kl. 16:08 kom endeleg vårt fly fra Luanda, TAAG - Linhas Aereas de Angola Airlines D2-TFB - De Havilland Canada Dash 8-400 "Zaire"
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport676.jpg
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport677.jpg
Rask tømming av flyet for ankommede passasjerer og bare 5 min etter at flyet hadde parkert starta boarding fra Gate 2
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport678.jpg
Boarding Pass med stempel og det hele
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport679.jpg
Kun en kort spasertur ut til flyet for boarding
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport680.jpg
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport681.jpg
17 min etter at flyet hadde landa var boarding complete!
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport682.jpg
5 min etterpå og med døra fortsatt åpen starta dei motor 2, trur det var noko tull med manifest for det tok ytterligere 20 min før dei hadde lukka døra og vi kom oss avgårde til Runway 24 for en beregna flytid fra Suyo til Luanda på 50 min
Første 3 rader var Business, litt anna farge på seter, men samme seteavstand. Kun 2-3 pax her. Bak gardina var det imidlertidig fullt med kun 4 ledige seter
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport686.jpg
Seteavstand som på alle Dash 8-400
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport683.jpg
Flight level 190 – 5791 meter
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport684.jpg
Serveringa bestod av en pakke kjeks og flaske vann
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport685.jpg
Påfylling av vann i tralla for neste tur
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport687.jpg
Etter 44 min i lufta landa vi med et brak og et hopp på den nå gamle flyplassen i Luanda, nokre minutter med taxing før vi parkerte ved Innenriksterminalen
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport688.jpg
Kor liten gåtur inn til Terminalen...
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport689.jpg
...kor man blant anna kunne sjå denne maskina stå parkert i nerheten
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport690.jpg
Såg forøvrig to AF A330vmaskiner på tarmac, denne dagen er det ikkje AF flight så det var vel teknisk på eine maskina dagen før kor dei hadde sendt i ny maskin ned i dag med teknikker og for å hente passasjerer som skulle til CDG
Igjen Immigrasjon med vising av manifest etc. før vi slapp igjennom og inn til ankomsthallen for å vente på bagasjen som tok en evighet
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport692.jpg
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport691.jpg
På utsida venta nye agenter på å kjøre oss over til Utenriksterminalen
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport693.jpg
Masse folk og kø i Avgangshallen så agenten tok oss til Ankomsthallen,
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport694.jpg
snakka med nokre vakter som åpna opp nokre sperringer og vips så var vi ved skrankane for innsjekk
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport695.jpg
Sikkerhetssjekk, nye passkontrol og tollkontroll før det bar opp i Pearl Lounge
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport696.jpg
Heilt kurrant og fin lounge
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport697.jpg
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport698.jpg
Fin fin model, glidefly visstnok...
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport699.jpg
Dårlig med TV da...
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport700.jpg
Etter ei stund der med litt mat og drikke var det på tide å komme seg videre
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport701.jpg
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport702.jpg
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport703.jpg
Kafeen/venteområde utenfor loungen
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport704.jpg
Ned trappa til dei to gatane, her blei man inndelt i Boarding Grupper etter at man hadde manuelt sjekka handbagasjen etc.
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport705.jpg
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport706.jpg
Selve gaten
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport707.jpg
Så i buss ut til flyet
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport708.jpg
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport709.jpg
Flyet som skulle ta oss til Frankfurt denne natta var Lufthansa Airbus A330-343 D-AIKO. Denne maskina flyr nå for Discover Airlines. Beregna flytida var 8 timer og 5 min
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport710.jpg
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport711.jpg
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport712.jpg
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport713.jpg
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport714.jpg
Flyverten som stod i døra og tok i mot var samme person som serverte meg på flyet ned til Luanda fem veker tidligere!
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport715.jpg
Hadde sete 24D denne gangen
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport716.jpg
Halvtimen etter takeoff kom dei rundt med flaske vann og kjeks, tre kvarter etter det igjen med middag som man som vanleg kunne velge mellom Kylling og Pasta
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport717.jpg
Når dei hadde fått samla inn alt boss, la eg meg til å sove i vel 5 timer da eg blei vekka av Frokosttralla som bestod av en Sandwish og drikke
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport718.jpg
Klokka 07:00 lokal tid var vi parkert ved Gate B25
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport719.jpg
Som sist, den lange undergrunnstunellen på FRA
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport720.jpg
Litt kø i passkontroll, men gjekk raskt. Deretter til en av Lufthansa sine Business lounger
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport725.jpg
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport721.jpg
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport722.jpg
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport723.jpg
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport724.jpg
Neste fly videre til Bergen gjekk fra Gate A56, her kunne man spotte en flotte 747-8i!
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport726.jpg
Gate A56
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport727.jpg
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport728.jpg
Buss igjen ut til flyet
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport729.jpg
Litt meir 747-8!
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport730.jpg
Busstur på FRA som tok 8 min ut til flyet pluss at vi måtte vente på å komme av til dei hadde refuela flyet
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport731.jpg
Sol og sommer i August kor flyet videre var Lufthansa Airbus A320-211 D-AIQS
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport732.jpg
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport733.jpg
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport734.jpg
Hadde et anna sete, men enda opp i 25C pga dei bytta fra opprinneleg en A319 til A320
Kom oss i lufta 10:53 kor man underveis fekk ei flaske vann, ellers så kunne man handle fra menyen
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport736.jpg
Flyet var rimeleg fullt med turister fra heile verda virka det som
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport737.jpg
Landa på sør på Flesland 12:35
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport738.jpg
Ned for å vente på bagasje,
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport739.jpg
før eg fekk skjekka den og handbagasjen videre til Vigra
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport740.jpg
Terminalen på Flesland og Gate B20
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport741.jpg
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport742.jpg
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport743.jpg
Dagens WF 456 flight var med nok en De Havilland Canada Dash 8-400, LN-WDK
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport745.jpg
Boarding
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport744.jpg
Eg var heldig å kom meg omboard mens det ikkje regna,
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport746.jpg
for like etterpå hølja det ned!
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport747.jpg
Grei beinplass på sete 02B selvom eg flytta fra sete 01B for å få en to seter alene
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport748.jpg
Ingen kaffi eller te denne dagen da det ikkje var vamtvann ombord, men man kunne handle fra tralla
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport749.jpg
Møre, Longvafjorden muligens
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport750.jpg
Parkert på Vigra etter 37 min flytid og så heimatt med Taxi etter et kvarter
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport751.jpg
http://www.refvik.info/Scanair/TripReport752.jpg
Enjoy!
Fin rapport!
D-AIQS, ja ... Pensjonert i januar etter 32 års tjeneste. Her på FBU i yngre dager ...
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20250209/bd8bc3879978546505bbdded0fdb789c.jpg
Fytti katt - vi snakker eksotisk rapport:-)
VEEEELDIG KULT! Takk for bilder fra båt og historiene fra Soyo og hoteller. Det er spennende å lese om og se bilder fra dette.
Takk for en flott rapport!
Kjente meg straks igjenn fra alle de åra man jobba på kysten av Afrika. Håper det kommer flere rapporter [emoji846]
Sent fra min SM-S918B via Tapatalk
Knallbra rapport fra et område de færreste har vært! 👍
Takk for rapport. Artig å se bilder fra annet enn flyplass/fly også.
TAAK maskinen, deler av livery ser jo ut som flere kinesiske selskaper har.
Spennede dette. Jeg har vaert mye i Afrika, men kun mellomlandet i Luanda en gang uten at jeg gikk ut av flyet (BRU-LAD-KIN).
Har landa eller tatt av fra flyplassen i Luanda 39 ganger ser eg i loggen min... :)