PDA

View Full Version : How to (probably) NOT fly to Denver

Fnate
20-01-2025, 18:24
Så sitter jeg her i 1F og venter på push med TK1754.

Det var i fjor høst man drev panisk og fant måter å beholde et Star Gold kort. Matchet først med Lufthansa og tok de 6 flightene. Men jeg følte, og føler meg slett ikke sikker på at det kommer til å gå å beholde på sikt. Så jeg matchet med Turkish også. Da måtte jeg ha minst en (eller var det 2?) Legs med Turkish innen utgangen av januar. Dagstur går ikke til Istanbul, og det passet basically aldri særlig best med overnattingstur. Men jeg skulle jo til Denver og egentlig til NY i januar. Billettene var sabla dyre så jeg hadde utsatt booking. Hva med TK? Det dukket ikke opp flights i Expedia men i Turkish appen fant jeg open jaw. Og ikke bare det, men over 10.000 rimeligere enn med andre. Jeg booket.

Nedsiden var overnatting på IST på vei ut, men det glemte jeg raskt.

Og nå er vi i gang med årets første tur. TK1754 ned til IST i dag. Så TK201 videre i morgen og så hjem til helgen med en miks av Delta og TK.

BILDE

Alt startet med mat på loungen. Det stod allerede boarding når jeg kom til OSL, men det tenkte jeg var tulleboarding organisert av overivrige gate og turnaround crew som ville bli ferdige og komme seg hjem til jul (det tror jeg fortsatt).

Men i det jeg gikk mot tollen 50 minutter før avgang blinket det plutselig gate closing. Det er ikke like fett. Det ble å løpe.

BILDE

På plass ombord 40 min før avgang og jah... bare bulls**t, for vi har nå sittet her og ventet i 30 min ombord. Grrrrrrr

Ikke den fresheste av 321'ene deres, men veldig komfortable seter.

BILDE

Og så kommer de gode alkoholfrie pre departure drinkene deres. Det trekker kraftig opp

BILDE

Og så kommer de med menyer. De har jo greit god tid...

BILDE

Neste stopp Yotelair på IST

Bilder... kommer om og når jeg får Tapatalk til å funke på nye telefonen etter oppdatering.

Fnate
20-01-2025, 20:38
Det er unlimited gratis internet for Miles & Smiles Hold på denne flyvningen, så da er det vel bare å mate på.

Merkelig service opplegg. Tre crew foran gardina. 4 rader * 4 seter. Bare meg som har ledig nabosete. Hun ene crewet har grått antrekk og jobber som en hest. Hun neste er eldre, i rødt antrekk og jobber ikke som en hest. Hun siste har likt antrekk og jobber basically ikke. Hun bare står og ser sur ut og virker å lese bruksanvisningen på flyet en del. Delvis sammen med Hun som ikke jobbet så hardt hun heller.

Anyway, så fikk det vel alle til å være litt sure sammen. Usikker på hva som var formålet med akkurat det.

Først tok de imot drinkbestillinger. Jeg bestilte GT og sparkling vann. Fikk 1 av 2.

Så kom varme kluter.

Så kom et brett med Tyrkisk messeh, ost og desserter. Det var nokså godt.

Så kom hovedrett. Det var 3 valg og jeg gikk for kylling. Oh, hellige fred det var godt. Åjåjåjåj. Noe av den beste flymaten ever. Fra de tok av lokket virkelig schtææænket det steinovn. Kyllingen var crisp og juicy. Hællemåååne, det hadde jeg virkelig ikke ventet.

Nevnte jeg at setene er veldig gode?

Etter maten kom ny runde med varme kluter. Testet toalettet, som er rimelig basic men som har Molton Brown såper.

Alt i alt rimelig above and beyond for en short haul flight.

Fnate
20-01-2025, 23:44
God natt fra Yotelairside. Greit utbytting på flyplassen her. 0.25l Pellegrino = 8EUR. Utsjekk på hotellet er 09.00 eller 20EUR per ekstra time...

Men som sagt, bra mat. Satser på bedre tider i morgen når Onkel Reisende Bongo drar videre

KnutW
20-01-2025, 23:44
Lovende start. Booket gjennom Bongos, what could possibly go wrong..?
Qatar har også det fjaset med «Boarding» og «Gate closing» milevis foran de ekte tidene. Snodige greier.

Nuvel, venter i spenning på hva morgendagen bringer etter one night in Istanbul.

Fnate
21-01-2025, 11:08
Lovende start. Booket gjennom Bongos, what could possibly go wrong..?
Qatar har også det fjaset med «Boarding» og «Gate closing» milevis foran de ekte tidene. Snodige greier.

Nuvel, venter i spenning på hva morgendagen bringer etter one night in Istanbul.

Ingenting kan gå galt når det er booket hos Bongo-gruppen og back office support er med

Natten på Yotel var grei. Litt pussig å ikke ha vinduer, men sengen var grei. Rommet greit.

Det er store avstander på flyplassen her. Har fått litt köfte, bulgur og hvitvin i loungen, så da er det dags å tusle mot gate B1 og TK201 til Denver. Direkte og greier.

Bongo-gruppens one-stop solution

Hypern
21-01-2025, 12:11
Hehe ja det der tullepreboarding de holder på med i Oslo er rare greier og sinnsykt irriterende. Så lang tid tar det ikke å boarde en 737 eller 321 som er de typene de vanligvis bruker til OSL. Men jeg tror de har en ekstra nøye dokumentsjekk pga de mange eksotiske destinasjoner de faktisk flyr til. Så feks noen med pass fra Uzbekistan på vei til OSL her på lørdagen (med norske oppholdskort da).

Fnate
21-01-2025, 12:25
Først og fremst har jeg nå lyst til å ta med Storsmurfen til IST, bare for å spise mer på loungen. De har seriøst mye forskjellig crap her. Til og med en massør som rusler rundt og fomler på stive dameskuldre. Og vin da

Boarding var ved B1. Et solid,stykke å gå. Fant gate og det var ikke helt i gang, så jeg lette etter et sted med kald øl. Hadde vært sjukt digg med en kald øl. Fant omsider en plass i bunnen av rulletrappen. Det må ha stått "øl" i panna mi for de spurte bare "øl"? Før jeg fikk sagt noe. De hadde jo rett.

Før jeg dro (har ikke vært her på nesten 10 år for egen regning og organisering) telte jeg over mine Tyrkiske cash. 160 Lira. Tenkte at det mente jeg å huske ville holde. Så jeg strakte stolt ut 50 lira for å betale for øllen... det ble en rask korreksjon.
I går kveld handlet jeg jo også, men tenkte bare i Euro. En øl var 595 lira. BAM!

Når jeg reiste meg og sjekket var det gate closing igjen, og bare å løpe. 2 sånne spørre og scannekontroller.

Vips ombord etter en sjukt klein utspørring om hotellnavnet og adresse i gate. De ser ikke nødvendigvis likt på ting her borte. Så når man har adresse de synes er spesiell så blir det kleint. :)

Anyway... ombord. De skal servere lammekoteletter og selv om kabinen på A350'en deres ikke er så fet som jeg hadde håpet, så har jeg trua på mat og drikke.

Hilsen fra Onkel Reisende Bongo

LN-MOW
21-01-2025, 13:54
Noen av disse lokalt innleide utspørrerne får av og til litt rare ting for seg .. Reiste med gamle Czeck og Delta via Praha til Atlanta en gang og dama hengte seg opp i hvorfor jeg reiste via Praha .. 'hvorfor flyr du ikkke direkte?' Må bytte en eller annen plass, uansett, svarte jeg .. - det har aldri vært direkteflyvninger mellom Oslo og Atlanta. Så dro hun avgårde på en factfinder utflukt og ble borte i en evighet. Men den gang gjorde de jo alt manuelt også ..

- Avsporing over.

KnutW
21-01-2025, 14:22
Først og fremst har jeg nå lyst til å ta med Storsmurfen til IST, bare for å spise mer på loungen. De har seriøst mye forskjellig crap her. Til og med en massør som rusler rundt og fomler på stive dameskuldre. Og vin da

Fornuftig tiltak. Og faktisk livsforlengende. Hørte følgende visdomsord her om dagen:

«Men who take their wifes on expensive holidays tend to live longer.

A wife who’s taken on an expensive holiday tends to be happy.

Happy wifes tend not to kill their husbands.”

Fnate
21-01-2025, 14:39
Maten her altså... en del ting må jeg innrømme at er litt tustete med Turkish, men ikke maten. Jeg har gomlet crap siden første take off i går og det har bare vært helt magisk alt sammen. Utrolige greier altså. Hvis noen liker mat, så prøv TK, liksom

Fnate
21-01-2025, 14:44
Fornuftig tiltak. Og faktisk livsforlengende. Hørte følgende visdomsord her om dagen:

«Men who take their wifes on expensive holidays tend to live longer.

A wife who’s taken on an expensive holiday tends to be happy.

Happy wifes tend not to kill their husbands.”

Jeg er en enkel fyr som håper du har rett. Ellers er jeg ille ute.

LN-MOW
21-01-2025, 14:45
Pent dandert, ihvertfall .. grevling med sløyfe ... ;)

Fnate
21-01-2025, 15:20
Pent dandert, ihvertfall .. grevling med sløyfe ... ;)

Ha ha. Det har rett og slett sløyfet grevlingen

Martin
21-01-2025, 17:36
Ingenting kan gå galt når det er booket hos Bongo-gruppen og back office support er med

Som er hver onsdag mellom halv tolv og 11:30?

B747-8
21-01-2025, 19:47
Veldig spent når du og Elefanten lander i DEN. Vennligst hold oss oppdatert.

LN-MOW
21-01-2025, 20:23
Det er jo ikke så vanskelig å følge med på, da ...

https://www.flightradar24.com/THY201/38cfa746

B747-8
21-01-2025, 20:55
Det er jo ikke så vanskelig å følge med på, da ...

https://www.flightradar24.com/THY201/38cfa746

Se der ja, så de er over halvveis. Så da er det sikkert noen gledelige nyheter her i morgen tidlig :)

Fnate
21-01-2025, 22:34
Åjåjåjåj. Nærmer seg landing og tydeligvis tid for enda mer mat. Kommer til å rulle av balja her. Måtte imidlertid sende en av disse tilbake.

Har lagt inn klage hos Bongo

Fnate
21-01-2025, 22:35
Som er hver onsdag mellom halv tolv og 11:30?

Et av problemene med å være med selv er jo at åpningstiden nødvendigvis blir utvidet

Fnate
22-01-2025, 02:10
Da har jeg kommet frem til deilige Gaylord Rockies. Smudeste entry til USA noensinne. MPC funket panser på DEN. Egne linjer og og null kø noen plass. Viste ikke passet mitt en gang. De tok bare bilde av meg, spurte hvorfor jeg var her, hva slags "commercial things" jeg hadde med og så slapp jeg igjennom. Det tok 6 minutter fra jeg tok selfie med MPC appen ombord i flyet til jeg stod på gata og ventet på Uber.

Heller ikke hotellet trengte jeg sjekke inn på for det hadde jeg gjort i appen og fått mobile key. Herlig herlig.

Sånn kort oppsummert, kommer sikkert en lengre senere, var det en bra opplevelse med Turkish og A350 hit. Deilig at de har gode gammeldags blinds og ikke de nye som faktisk ikke virker. Setet føltes litt trangt, men privat og greit.

Mat en outstanding!!! Helt sjukt god. Servicen gjennomgående so-so på begge flights. Fint med ubegrenset internet for Miles & Smiles Gold kunder.

Nå skal det jobbes her i Colorado. En kjapp dusj og så ut og treffe team Bongo Americas.

Mer spent på returen med 777

Hypern
22-01-2025, 15:50
Ser iallefall ut som maten var bedre i business i økonomi ja. Fløy Turkish til Istanbul forrige bare fordi ja nettopp status og maten i økonomi var en tørr kylling. Burde kanskje testet pastaretten hehe. Loungekapasitet i IST er derimot en reell issue, vanskelig å finne sitteplass. Nå var jeg i gullloungen og ikke den dedikerte businessloungen som jeg tror var litt bedre der da jeg besøkte den i 2022. Ellers er fasttrack i IST passkontroll ganske greit å ha med gullstatusen. Tok meg vel 30 sekunder å komme gjennom den på arrival ja inkludert "kø".

Fnate
22-01-2025, 16:21
Ser iallefall ut som maten var bedre i business i økonomi ja. Fløy Turkish til Istanbul forrige bare fordi ja nettopp status og maten i økonomi var en tørr kylling. Burde kanskje testet pastaretten hehe. Loungekapasitet i IST er derimot en reell issue, vanskelig å finne sitteplass. Nå var jeg i gullloungen og ikke den dedikerte businessloungen som jeg tror var litt bedre der da jeg besøkte den i 2022. Ellers er fasttrack i IST passkontroll ganske greit å ha med gullstatusen. Tok meg vel 30 sekunder å komme gjennom den på arrival ja inkludert "kø".

Jeg googlet de to loungene raskt og svaret gikk stort si at maten var veldig lik men at det ofte var færre folk i business delen. Så da gikk jeg dit.

Fnate
22-01-2025, 17:09
Nå er det harde valg her... første flight på vei hjem er Delta fra DEN-JFK og der kan man velge mat. Hva velger man da? Det står ikke wienerpølser og sjokoladepudding noen plass...

KnutW
22-01-2025, 23:24
Nå er det harde valg her... første flight på vei hjem er Delta fra DEN-JFK og der kan man velge mat. Hva velger man da? Det står ikke wienerpølser og sjokoladepudding noen plass...

Braised meatballs. Må jo bare prøves. Du kan alltids angre deg hvis det smaker pyton og få deg noe gourmetgrevling i Nju Jårk.
Eller ta en Futura, kjøpe en kjekspakke og Pepsi Max. Jår sjois.

krølle
23-01-2025, 16:18
For et uvasket id-individ
Hva er MPC?
Og er dette noe som kan benyttes i Canada og?

Martin
23-01-2025, 16:52
Hva er MPC?
Og er dette noe som kan benyttes i Canada og?

https://www.cbp.gov/travel/us-citizens/mobile-passport-control

Discus
23-01-2025, 16:55
Hva er MPC?

Egen tråd her: https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=84297&page=36

Wig-wag
23-01-2025, 18:55
Venter spent på bildene i første post........

krølle
23-01-2025, 22:50
https://www.cbp.gov/travel/us-citizens/mobile-passport-control

Takker og bukker

Fnate
25-01-2025, 20:39
Etter en småhektisk uke er det jaggu på tide å dra hjemover. Det er ekstra best.

Første leg med en Delta 767-300ER. Disse gamle Delta One setene var jo nokså hotte når de kom, men det begynner å bli et kvarter siden. Men riktig bra på en domestic til JFK.

Stolte forøvrig på @KnutW og bestilte kjøttboller. Straks take off på DL532

Forstår forøvrig at 6D var ledig...

Fnate
25-01-2025, 22:46
Jau... dette ble greit klabb og babb. Med delays på push og enda mer delays på deice lander vi på JFK T4 ca 5 minutter etter at check in for TK2 stenger på T1. Det var litt strek i samlefakturaen.

Heldigvis har jeg klart å finne premium economy billett for poeng hos Virgin, med connection på SAS. Da er jeg faktisk hjemme en del tidligere, men det blir en hel del mer masete tur.

Om ikke annet er det greit at hele support teamet til Bongo er med på reisen.

Nå tid for GT og kjøttboller. Andy skal hjem!!!

Fnate
26-01-2025, 03:10
Så er vi ombord VS138A. Flytid 5.49 til LHR. Tror ikke det blir mye spising. Så korte longhauls er ca det verste jeg vet. Men bonus er tidlig hjem.

Han foran meg er venn av crew, så han får lov å legge setet helt ned fra push. Det er kos. På den andre siden har jeg ledig nabosete.

Makan. Blir muligens flere funderinger i morgen.

Veldig nice med pre departure prosecco i glass

Fnate
26-01-2025, 03:17
Her er forøvrig menyen, som jeg ikke skal bruke noe særlig av.

Men foreløpig god feeling med Virgin og første gang bak I baluba-avdelingen. :)

SBT
26-01-2025, 14:58
Hvor mye måtte du ut med for premium med Virgin da du ikke rakk flyet ? Jeg rakk ikke SAS hjem fra New York, og SAS skulle ha 30 000 for å booke meg om i Plus dagen etter, det var jo Plus billett jeg hadde, og de sa de kunne kun booke om til samme klasse. Så jeg ga blaffen i SAS, og Virgin, KLM og AF lå alle på omtrent 11000 -12000 i Premium, men siden jeg var i New Orleans, så var Miami nærmere, så det ble Norse hjem, 535 $ i Premium, forsikringsselskapet sa at det ikke var noen begrensning på pris, men at det skulle være billigste, så da turte jeg ikke ta AF/KLM eller Virgin i fall de ville ha kontrollert prisen. Premium hos Norse er ikke like bra som SAS Plus, selv om de har god setekomfort.

Fnate
27-01-2025, 15:34
Hvor mye måtte du ut med for premium med Virgin da du ikke rakk flyet ? Jeg rakk ikke SAS hjem fra New York, og SAS skulle ha 30 000 for å booke meg om i Plus dagen etter, det var jo Plus billett jeg hadde, og de sa de kunne kun booke om til samme klasse. Så jeg ga blaffen i SAS, og Virgin, KLM og AF lå alle på omtrent 11000 -12000 i Premium, men siden jeg var i New Orleans, så var Miami nærmere, så det ble Norse hjem, 535 $ i Premium, forsikringsselskapet sa at det ikke var noen begrensning på pris, men at det skulle være billigste, så da turte jeg ikke ta AF/KLM eller Virgin i fall de ville ha kontrollert prisen. Premium hos Norse er ikke like bra som SAS Plus, selv om de har god setekomfort.

For å kjøpe billetten hadde det vært i området du beskriver. Mer faktisk.

Men jeg fant ledig for Flying Blue miles. Da var det 42.000 miles + 159 EUR

Fnate
27-01-2025, 16:39
Virgin over pytten var faktisk riktig hyggelig og det var super servering også bak gardina. Veldig flott crew også. Det kom drinker rett etter take off. Ble en GT der.

Ville ikke ha mat, men spurte om å få litt oster. Det fikk jeg, dog ikke uten fat. Anyway. Det gikk jo greit. Så da fulgte det litt annet grums.

Satt og leste litt bok og spiste en ost før jeg forsøkte å sove. Flighten var bare 5:50 så det er jo sånn sett ikke mye tid å kaste bort. Misliker egentlig flighter som er over 3 timer og under 10 timer.

Sliter også med å sove sittende. Imidlertid var setene her rimelig behagelige så jeg fikk nok 1-2 timer søvn over pytten. Var stiv som f**n i nakke og rygg etterpå. Også en standard greie når jeg sover sittende, så det blir neppe noen vane.

Man kan konkludere med at Virgin var bra. Veldig bra, faktisk. Kanskje best på Premium Economy (men så har jeg heldigvis ikke forsøkt alle).

Men det er ikke noe for meg.

Fnate
27-01-2025, 17:20
Ved landing på LHR T3 var det å komme seg med buss til T2 og deretter transfer security på T3. Det var null køer noen plass og utrolig nok hyggelige folk i både security og imigration.

Sjekket lounge i SAS appen. Var egentlig litt usikker på om jeg kunne bruke lounge. Jeg fløy i redemption ticket på PLUS og hadde ikke SAS kortet mitt i bookingen, men snarere Flying Blue Platinum kortet. SAS Appen viste til Plaza Premium loungen, men jeg mente at Lufthansa loungen skulle ha reåpnet nå. Det hadde den og jeg slapp inn.

Ved siden av meg satt det 2 stk godt over middels brisne nordmenn som var på vei hjem fra jobb på båt. Jeg forstår godt at man feirer på hjemreisen men her var det muligens litt i overkant (klarer ikke stå oppreist uten bevegelse). Det skjønte nok loungebetjeningen også og dro en utspekulert greie på dem. De kom bort og sa at "dere må gå mot gate for det er gate closing. Få navnet ditt så skal jeg ringe gaten og fortelle at dere kommer så de ikke stenger".

Det fikk fart på gutta og det var jo langt fra gate closing, så meldingen var nok mer en warning på status. :)

Jeg hadde sete 2B (WOOHOOO) så jeg tenkte det hadde vært greit kanon om de hadde hhv 2A og 2C. Det hadde de ikke. Men de kom seg til slutt ombord, helt til slutt. Et forsøk på å bestille øl ombord ble besvart med "det er alltid lov å prøve seg" og en latter.

Ellers var vel turen hjem som enhver SAS flight i stappfull PLUS.

Så da er det bare å si takk for turen og dette litt mer tilfeldige reisebrevet.

Chriscross
27-01-2025, 19:26
Takk for rapporten. Virgin virker forholdsvis bra i alle klasser. Vi hadde samme ruten bakerst i bussen etter sas-krøll, så premium er jo luksus. Neste gang synes jeg du skal hå bak å bytte sete med en stakkar. Da får du både vondt i ryggen samt gleden av å ha gledet noen. :colgate:;)

Godt å se at sas er tilbake hos LH, det car trist og fullt hos Plaza premium, men kanskje bedre plass igjen må uten Sas? Hadde det skjedd noe bra hos lLH etter oppussingen.

Fnate
28-01-2025, 06:15
Takk for rapporten. Virgin virker forholdsvis bra i alle klasser. Vi hadde samme ruten bakerst i bussen etter sas-krøll, så premium er jo luksus. Neste gang synes jeg du skal hå bak å bytte sete med en stakkar. Da får du både vondt i ryggen samt gleden av å ha gledet noen. :colgate:;)

Godt å se at sas er tilbake hos LH, det car trist og fullt hos Plaza premium, men kanskje bedre plass igjen må uten Sas? Hadde det skjedd noe bra hos lLH etter oppussingen.

Ha ha. Ja det hørtes ut som en skikkelig vinner... :)

Det var ikke særlig fullt hos LH nå. Var bare i standarddelen. Ikke i Senator. Vet ikke om jeg hadde sluppet inn der med Plus og FB Plat. Jeg synes egentlig det bare så ut som en helt basic Lufthansa lounge. Hverken mer eller mindre. Spiste et rundstykke og tok et glass hvitvin før avreise. Ikke noe spektakulært, men synes LH loungen alltid er en skikkelig trygg havn.

EB
08-02-2025, 08:15
Herlig rapport og uansett så er det aldri feil å reise til Denver!!!

Fnate
08-02-2025, 11:18
Herlig rapport og uansett så er det aldri feil å reise til Denver!!!

Tusen takk, og forøvrig helt enig. Denver er aldri feil.

Selv om downtown, som pleide føles trygg og koselig med restauranter og barer, nå er fyllt opp av druggies og gale mennesker som "ser ut som en katt og roper ting". Og glem ikke butikkene som raides av vepnede gjenger. Men området utenfor byen er jo skikkelig stas. Med unntak av de hvor Venezuelanske gjenger okkuperer boligblokker med våpen.

Men ja... ellers er det faktisk knall.