View Full Version : La oss debunke denne BSen
Irriterer meg at jeg er så ute av gamet, at jeg ikke klarer å gjenkjenne om dette er AI eller ikke.
Hele teksten er BS fra ende til annen (noe med 400 pax, Finnair og Helsinki-Toronto), men er bildet ekte? Det ser litt ut som 737-800 med sky interior, men hva slags flyvertinner er det? Og folka ser så fake ut?
Heh! What goes around comes around. I hvert fall i Meta-universet.
Dette er en ny variant av en gammel klassiker. Historien jeg har hørt er nøyaktig den samme fortellingen, men fra en Aer Lingus Constellation Shannon-Gander. (det begynner å bli et par år siden) Samme punch line, men vesentlig færre pax og enda færre matbokser. Dog med gratis alkohol til dem som frivillig sa fra seg maten. Den finnes sikkert i mange variasjoner av rute, flytype og flyselskap. Same, same.
Når det gjelder den nye varianten:
Finnair har ikke, og har heller aldri hatt noen fly med 400 seter.
Finnair flyr ikke direkte til Toronto.
Bildet viser i hvert fall ikke en wide-body, sannsynligvis er det noe AI genererte greier.
Bildet er uansett falskt; Du får aldri så mange finner til å smile og le samtidig.
2+2 seteløsning. Må være 100 sete rader i denne da... da snakker vi "The flying pensil" B753 har 42 rader så dette flyet blir langt.
Historien er også gammel som alle hauger.. Husker den fra min tidlige karriere, dvs tidlig åttitall.
Bildet er også AI …. Se på hattehyllene (noen er opp-ned) og skriften på skiltet bak.
RescueMe
17-01-2025, 09:11
Typisk vandrehistorie, som blir lettere å spre ved hjelp av sosiale medier og AI-bilder, spesielt når man vet at alle klikk gir kroner i kassa for enkelte.
Er jo ikke utenkelig at det er basert på en ekte hendelse, der man hadde lastet for lite mat og kompenserte med gratis alkohol til noen. Så skal jo alle smøre godt på for å få en god historie til å bli bedre, nøkterne historier selger jo ikke :P
Historien er også gammel som alle hauger.. Husker den fra min tidlige karriere, dvs tidlig åttitall.
Bildet er også AI …. Se på hattehyllene (noen er opp-ned) og skriften på skiltet bak.
Tilbake på Fornebu, som i seg selv var en vandrehistorie, hadde vi ikke A.I. men opererte med I.A. - Ingen Aning :D så uten A.I. måtte vi jo teste ut slike historier i virkeligheten og valget falt ofte på Icelandair fordi vi også måtte teste ut hvor lang strikken til Icelandairs stasjon sjef virkelig var (mannen bak “ går flyet samme dag, så er det i rute” )
Det var dag hvor solen stod høyt på himmelen og Icelandair skulle faktisk gå på rute, jeg husker en Dc-8-63 (LN-MOW vil sikkert si det var en 727 :lol: men jeg liker DC-8-63 bedre!). Alt gikk bra inntil maskinen passerte Bergen og serveringen var i full gang, dette var jo ennå mens man fikk servert mat og ikke måtte bestille drikke for de 3 neste flyvningene :colgate:
Man ble fort klar over at noen manglet på flymat brettene - bestikk !! Ikke på et par brett, men samtlige manglet bestikk.
Det er vel den eneste gangen Jon Karl var lettere animert ^_^
Det var dag hvor solen stod høyt på himmelen og Icelandair skulle faktisk gå på rute, jeg husker en Dc-8-63 (LN-MOW vil sikkert si det var en 727 :lol: men jeg liker DC-8-63 bedre!). Alt gikk bra inntil maskinen passerte Bergen og serveringen var i full gang, dette var jo ennå mens man fikk servert mat og ikke måtte bestille drikke for de 3 neste flyvningene :colgate:
Man ble fort klar over at noen manglet på flymat brettene - bestikk !! Ikke på et par brett, men samtlige manglet bestikk.
Det er vel den eneste gangen Jon Karl var lettere animert ^_^
Det var en smekkfull DC-8-63 ja .... og mitt kontor var det første han besøkte med telex i hånd .... Jeg satt to dører unna. :D
Tror episoden er beskrevet i Flyhistorisk en plass.
Tilbake på Fornebu, som i seg selv var en vandrehistorie, hadde vi ikke A.I. men opererte med I.A. - Ingen Aning :D
Det var den gang EBG/D het RVC, som egentig sto for Royal Viking Club ellerno' sånt, men som alle vet egentlig sto for Really Very Confused. Sånn appropos intellegens ..
Når det gjelder den nye varianten:
Finnair har ikke, og har heller aldri hatt noen fly med 400 seter.
Finnair flyr ikke direkte til Toronto.
Men det er jaggu ikke langt unna. De har hatt en MD11 med 407 seter. Sommeren 2001 fløy de til Toronto med en 757 tre ganger i uken. (Hentet fra Finnair sin tidtabell for sommer 2001)
Elsker at dere klarer å finne sannhet i det usanne :D Må ærlig innrømme jeg ikke en gang la merke til at det er 2+2 seating, hodet mitt så bare 3+3... AI er creepy shit.
Forstår ikke hvorfor folk synes sånt er morsomt? :/ ("sånt" = vandrehistorien)
Det er vel nettopp fordi folk synes det er morsomt at det ender opp som vandrehistorier?
Selv har jeg sansen for det som angivelig skal være utdrag fra techlog hos Qantas....:p
Men hvor ble det av vandrehistorien? Vandrehistorier er en vitenskap i seg selv. Noen burde skrive en doktoravhandling om dem. Men det er det vel noen som allerede har.
Men det er jaggu ikke langt unna. De har hatt en MD11 med 407 seter. Sommeren 2001 fløy de til Toronto med en 757 tre ganger i uken. (Hentet fra Finnair sin tidtabell for sommer 2001)
MD11 med 3-4-3 seating[emoji51] Glad jeg ikke har opplevd det… Men har flydd Finnair MD11 fra Delhi en gang. Det var vel 2-4-2? Vært mange variasjoner på seating i disse. Tror Thai hadde 2-5-2 og Varig 3-4-2 om jeg ikke husker feil.
Men det er jaggu ikke langt unna. De har hatt en MD11 med 407 seter. Sommeren 2001 fløy de til Toronto med en 757 tre ganger i uken. (Hentet fra Finnair sin tidtabell for sommer 2001)
Det var såpass ja! Takk for oppdatering, var dette en spesiell maskin med stor øko-klasse?
Det er vel nettopp fordi folk synes det er morsomt at det ender opp som vandrehistorier?
Selv har jeg sansen for det som angivelig skal være utdrag fra techlog hos Qantas....:p
Men så fortell historien da mann..! Har man sagt A og så videre…
Det var såpass ja! Takk for oppdatering, var dette en spesiell maskin med stor øko-klasse?
Ja den ble brukt til leisure trafikk til Cran Canaria og middelhavslandene. Kun øko-klasse ja, og 10 seter i bredden. Skulle gjerne sett ansiktet til @Fnate om han havnet på denne maskinen til Las Palmas.
Ja den ble brukt til leisure trafikk til Cran Canaria og middelhavslandene. Kun øko-klasse ja, og 10 seter i bredden. Skulle gjerne sett ansiktet til @Fnate om han havnet på denne maskinen til Las Palmas.
Au..!
…..
MD11 med 3-4-3 seating[emoji51] Glad jeg ikke har opplevd det… Men har flydd Finnair MD11 fra Delhi en gang. Det var vel 2-4-2? Vært mange variasjoner på seating i disse. Tror Thai hadde 2-5-2 og Varig 3-4-2 om jeg ikke husker feil.
Hvis du ser på seatmap av MD11 på bildet jeg la ut ser du at første kabinen på øko har 3-4-2 seating og bakerste kabin 2-5-2 seating og 2-4-2 helt bakerst der skroget begynner å skråne innover
Ja den ble brukt til leisure trafikk til Cran Canaria og middelhavslandene. Kun øko-klasse ja, og 10 seter i bredden. Skulle gjerne sett ansiktet til @Fnate om han havnet på denne maskinen til Las Palmas.
Ja, og stakkars Elefanten, han hadde brukt en måned å komme seg etter den turen.
Men så fortell historien da mann..! Har man sagt A og så videre…
Regner med at det er denne hønngammle han mener som er en salig blanding av ting som ikke passer med sivile fly og omvendt.
(P= The problem logged by the pilot.)
(S= The solution and action taken by mechanics.)
-------------------------------------------------------------
P: Left inside main tire almost needs replacement.
S: Almost replaced left inside main tire.
P: Test flight OK, except auto-land very rough.
S: Auto-land not installed on this aircraft.
P: Something loose in cockpit.
S: Something tightened in cockpit.
P: Dead bugs on windshield.
S: Live bugs on back-order.
P: Autopilot in altitude-hold mode produces a 200 feet per minute descent.
S: Cannot reproduce problem on ground.
P: Evidence of leak on right main landing gear.
S: Evidence removed.
P: DME volume unbelievably loud.
S: DME volume set to more believable level.
P: Friction locks cause throttle levers to stick.
S: That's what they're for.
P: IFF inoperative.
S: IFF always inoperative in OFF mode.
P: Suspected crack in windshield.
S: Suspect you're right.
P: Number 3 engine missing.
S: Engine found on right wing after brief search.
P: Aircraft handles funny.
S: Aircraft warned to straighten up, fly right, and be serious.
P: Target radar hums.
S: Reprogrammed target radar with lyrics.
P: Mouse in cockpit.
S: Cat installed.
P: Noise coming from under instrument panel. Sounds like a midget pounding
on something with a hammer.
S:Took hammer away from midget
Ja, gammel klassiker den listen der.
Kan for egen regning legge til en som visstnok også skal være «sann» fra den tiden British Airways kom med sitt (heldigvis) kortlivede Utopia-fargeskjema:
Pilot entry in log: «Looks like an oil leak on the fuselage underneath the horizontal stabilator»
Mechanic’s answer: «The “oil leak” is a part of the new colour scheme”
Hvis du ser på seatmap av MD11 på bildet jeg la ut ser du at første kabinen på øko har 3-4-2 seating og bakerste kabin 2-5-2 seating og 2-4-2 helt bakerst der skroget begynner å skråne innover
Takk, ser det nå ja. Husker jeg hadde en toseter alene, det var levelig.
Ja, gammel klassiker den listen der.
Kan for egen regning legge til en som visstnok også skal være «sann» fra den tiden British Airways kom med sitt (heldigvis) kortlivede Utopia-fargeskjema:
Pilot entry in log: «Looks like an oil leak on the fuselage underneath the horizontal stabilator»
Mechanic’s answer: «The “oil leak” is a part of the new colour scheme”
Eller fra dette fargeskjema: All systems great, grafitti all over the plane
https://www.airpics.com/?q=MD-80&start=33&rows=1
Det at de ikke gjorde noe med halen får hele flyet til å se ut som en "snap-on" modell...:spin:p
Bildet er også AI …. Se på hattehyllene (noen er opp-ned) og skriften på skiltet bak.
Denne bloggen hevder (uvisst med hvilken tyngde) at det er et fotografi fra en PWC-chartret flyvning. Forsåvidt plausible detaljer, ser ut som PWC-logoen på flaskene.
https://cestvraica.com/debunk/1328852048661188711
Og det har hent at andre konsulentselskaper chartrer fly også. Jeg har vært på et par slike med høy skjenkefaktor.