PDA

View Full Version : HOW TO: Syden med Finnair A350-900

Fnate
01-01-2025, 16:05
Eller: Hvordan være best på generell basis. Det er egentlig en bedre heading.

Syden er nemlig best. Føkk Seychellene, Bora Bora og Fiji. For den bevisste kulturfeinschmecker og gourmand er det bare en ting som gjelder - Granka. Det passer dermed perfekt for meg m/entourage.

Utfordringen har hele tiden vært å komme seg dit på en fornuftig måte. Både SAS og DY flyr dit med 3-3 seters fly med basically en klasse og den er jo relativt klasseløs.

Den beste muligheten har så langt vært med Sunclass sine store baljer, hvor de har 2-4-2 seating og en sånn egen klasse foran som jeg har glemt hva heter. Sun-Trip? Uansett er den veldig grei om man reiser 2 stk m/tilbehør. Reiser man alene er det også balle, da man blir tvunget til å sitte i midtrekka. Mer om det uti februar.

Nå har det imidlertid dukket opp en svært elegant løsning, nemlig Finnair. Så da kommer vi til sakens kjerne:

HVORDAN I GRANSKAUEN VÆRE BEST?
(alle skjønner at det må stå i store bokstaver)

Vel, det begynner på Finnair sine hjemmesider. Ihvertfall nå om vinteren flyr de nemlig HEL-LPA med A350-900.

Flyet går tidlig om morgenen, så man må fly til Helsinki dagen før. Det er superelegant. Vi ville strengt tatt ikke ha en dag i Helsinki, det var uansett 1 juledag, så vi fløy dit med AY916 som gikk i 19-draget.

Innsjekket bagasje ble bekreftet at fikk ligge på HEL over natten så vi ikke trengte å ta den ut når vi landet.

OSL-HEL (og sannsynligvis den andre veien også) går oftest med Embraer 190. Det er greit når man er 2. Litt døvt når man er alene, siden de ikke blokkerer nabosetet i business på disse flightene. Heldigvis reiste jeg ikke alene.

Flighten var usedvaaaanlig hyggelig. Et crew I business som virkelig var i draget og serverte "sparkling things to sparkling people" hele veien. Maten var kjøttkaker i brun saus. Det luktet nydelig, men hadde lovet Storsmufen å spise på hotellet når vi landet. Hun ville nemlig ha burger.

Etter landing spankulerte vi kjapt ut av terminalen og igjennom en liten labyrint før vi fant Hilton Airport Hotel. Ca 3-ish minutter å gå. Her sjekker vi - som best - inn og fikk oss et rom før vi bestilte oss en sterkt overpriset og kjip hamburger i restauranten.

PRO-TIP: Ikke si nei takk til herlighetene ombord. Si ja og bestill heller kolme Lapin Kulta for pengene du sparer på burger.

Morgenen etter våkner du stiv av skrekk kl 05 og venter deretter utålmodig på at reisefølget diller med knollen sin før man drar til the main event: A350 og SYDEN!

Fnate
01-01-2025, 16:25
Blir ikke noe kjempeRapport med en trillion bilder dette her heller. Men bare en kjapp beskrivelse av noe som var helt magisk bra.

Security på HEL gikk brennkvikt. De har de nye maskinene så man ikke behøver å ta ut noen ting. Dessverre hadde jeg i et strøk av genialitet kjøpt solkrem på OSL. Det var ikke så lurt. Bye bye solkrem.

Etter security bar det opp i loungen. Vi var der sånn 06.40 ish og det er vel mot slutten av rushet hvor long haul fly kommer inn og folk skal videre på short. Balja vår hadde kommet inn fra Shanghai ca 05.40, for eksempel.

Det er ikke noe magisk mattilbud der om morgenen, men vi fikk oss en croissant og litt pålegg. Og godt drikke, så klart.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20250101/5594f4925080e6dedf37327e034d5bf8.jpg

Schengen loungen deres er forøvrig nyoppusset og gjort større. Det er også en egen Platinum ving som vi ikke slapp inn i. Men det er veldig delikat design her og greit med plass selv i rushen.

jb1
01-01-2025, 21:10
God tur til Granka. Fin fin start!

Sent from my iPhone using Tapatalk

TG923
01-01-2025, 21:36
Ingen tvil om at A350 er best, men det er vel også mulig med business hos AirBaltic direkte til/fra OSL-LPA. Blokkert midtsete og business service, lounge etc.

Uansett - begge deler er dyrt, A350 er best, men man slipper overnatting med AirBaltic

Chriscross
02-01-2025, 08:00
Gleder meg til fortsettelsen her.

B747-8
02-01-2025, 10:28
Vennligst skriv videre. Gleder meg til fortsettelsen.
Rapport på flyprat er den beste boken man kan lese!!!

Fnate sier: Blir ikke noe kjempeRapport med en trillion bilder dette her heller.

Det gjør ingenting, du har vært så veldig flink med bilder i andre rapporter.

Fnate
02-01-2025, 14:06
God tur til Granka. Fin fin start!

Tusen takk

Ingen tvil om at A350 er best, men det er vel også mulig med business hos AirBaltic direkte til/fra OSL-LPA. Blokkert midtsete og business service, lounge etc.

Uansett - begge deler er dyrt, A350 er best, men man slipper overnatting med AirBaltic

Har også sett på Air Baltic, men det er jo ikke A350 da...

Gleder meg til fortsettelsen her.

tusen takk

Vennligst skriv videre. Gleder meg til fortsettelsen.
Rapport på flyprat er den beste boken man kan lese!!!

Det gjør ingenting, du har vært så veldig flink med bilder i andre rapporter.

Tusen takk

Fnate
02-01-2025, 14:06
Etter å ha sølt croissantsmuler (den bakelsen er bare ikke lagd for å spises, så det suger at det er så godt) over hele loungen var det tid for å gå til gate.

På nytt passerte vi alle hattifnattene utenfor Moominbutikken - de er veldig fine – på veien til Gate 36. Det er den innerste av Schengen gatene og basically på non-schengen delen. Vi skulle fly med OH-LWC, som hadde kommet inn fra Shanghai.

Selv om LPA var satt opp med 6:30t så er det jo short haul service. Det betyr at det ikke er pre departure drinks, men det er en vannflaske i setet. Og forbausende nok er drikken stort sett alltid kald på Finnair. Det inkluderer denne flasken, og det er fint.

Vi var bound for sjølveste GRANKA

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20250102/3a13b01c97a3e9987f63a75491ec3512.jpg

Jeg har faktisk aldri fløyet Finnair A350 uten å sitte i sete 2L. Ihvertfall ikke som jeg kan huske, og jeg har jo fløyet den noen ganger. Så det var rart å sette seg i midtseksjonen.

Lenge vurderte jeg rad 1. Det er kun midtrad som rad 1. 2A/L er forrerste vindusseter. Til slutt gikk jeg for rad 2 og årsaken var at rad 1 er eneste med baby bassinet, og jeg var redd for at vi skulle bli kastet ut av setene og plassert tilfeldig pga en barnefamilie som ikke hadde booket sete eller noe.

Anywhoooo... Ikke book rad 1, det er dritkjipt der. Det ligger som i en liten grop foran der, og med toaletdører på hver side. Alle som går inn og ut stirrer rett inn i «hytta» di. KRISE.

På rad 2 derimot er alt koselig. Det eneste jeg merket i fht 2L (og sikkert rad 1) er at bengropene er litt trangere. Men det var veldig privat og Storsmurfen også elsket det.

Alle i Bongo gruppen skjønner nå at dette er måten å komme seg til Granka på og vi er sure, bitre og nokså iltre over at vi har SAS tilbake.

Praktisk er at jeg også kunne følge med på skjermen til Storsmurfen så jeg vet at hun skal av på samme stasjon som meg. Om man reiser alene kan man heve den hvite divideren man kan skimte i bildet.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20250102/4a97bce8a97a5ce3ddb8b4ea8b71007d.jpg

Vi er begge enige i at setene er de beste i bransjen. Man kan ikke legge ned seteryggen, den er fast. Men på den andre siden kan du sitte på tvers og i lotus om du vil. Det minne ikke så rent lite om å sitte i en stor versjon av Arne Jacobsen "egget". Sovemessig er det også helt topp og vil man reise seg litt fra søvnen sklir man seg bare litt oppover.

Jeg har fått med meg at folk som liker å "lounge" i stolen ikke liker disse setene. Det kan jeg respektere men konkluderer nødvendigvis med at disse er teite mennesker og jeg vil ikke høre noe mer mas om sånt tullball.

Crewet var også usedvanlig hyggelige og greie. Nok et trait jeg synes å kjenne igjen hos Finnair. Litt som SAS for 20 år siden, liksom. Unntaket er Asia turene, som kun betjenes av lokalt Asiatisk crew. Da er det litt mer «Air China Cargo & Co feeling».

Så ja, kort og godt innmari hyggelig reise og god servering. Ikke champagne på disse shcengen flightene, men who cares. God musserende var det.

Maten var passe vond siden det var frokost. Det ser ikke så gæli ut, men det er en sånn potetomelett og den ligger i en saus som besk kan beskrives som en litt søt majones. Det ble en nokså leskig kombo må jeg innrømme. Spiste ikke mye av den og drømte allerede om Ibericoskinke og canaripoteter.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20250102/927b3deafd5c28e58efd24753cab20cb.jpg

Etter maten sovnet jeg litt før jeg ble forced up for å sam-se på noe jente-serier på TV’en frem til landing på LPA.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20250102/c0984b3fd89c9de1136ae79829af7d07.jpg

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20250102/98f3fee36b787fe8c5c1d0ddcdba2b31.jpg

Under landing fikk vi pappkrus med bobler så vi kunne nyte utsikten. Det var litt en bonus etter at ene crewet ved en glipp helt en hel boks øl i fanget mitt. Den gikk ikke helt tom på første forsøk, men når hun løftet den fort opp og glapp den på nytt kom de siste dråpene også med. Dog var stemningen god, jeg vantett og bukser kan vaskes, så det var egentlig bare å ta det med et smil (og dugelig med bobler i pappkrus)

Vi digger Finnair. Vi vil bare fly Finnair. Alle tre. Og vi er som kjent best.

På LPA var det bussgate.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20250102/2918e91b3dcb2d137af9c45d84cc9da3.jpg

Til slutt bare å hente kofferter, stå litt i taxi kø og vipps fikk vi årets første møte med in room dining menyen. Og første gangen er det jo alltid godt.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20250102/aa31e9737cf587fffbea2a733b785b02.jpg

Så mangler bare en liten sammenligningspost med SAS hjemover over helgen. Grøss og gru.

Pluss test av Meet & Greet på LPA departures. Måtte jo booke noe spennende på vei hjem også. Har dog en følelse av at det kan bli en liten smule kleint.

Chriscross
02-01-2025, 15:46
Får vi se noe mer av hotellet?

Alpha
02-01-2025, 17:46
Altså A350-900 biz uten lie flat? [emoji848]

Sent fra min FCP-N49 via Tapatalk

Fnate
02-01-2025, 18:48
Altså A350-900 biz uten lie flat? [emoji848]

Neida, det er lie-flat også. I tillegg til den store kokongen din, så strekker setet seg 2 meter flatt ut i bunnen. Når du ligger flatt bytter du også setebelte slik at det passer rundt livet.

Så det er kun å lene setet tilbake og "lounge" som her ikke går.

Alpha
02-01-2025, 18:54
Neida, det er lie-flat også. I tillegg til den store kokongen din, så strekker setet seg 2 meter flatt ut i bunnen. Når du ligger flatt bytter du også setebelte slik at det passer rundt livet.

Så det er kun å lene setet tilbake og "lounge" som her ikke går.Skjønner!

Fnate
02-01-2025, 19:03

Så det er kun å lene setet tilbake og "lounge" som her ikke går.

Forøvrig finn en nørde-feil på det bildet.

Hickok
02-01-2025, 21:44
Forøvrig finn en nørde-feil på det bildet.

Mangler G/T?

Fnate
02-01-2025, 23:10
Mangler G/T?

Nææææææææææææææææææææææææææææææææi

(Men det også)

EB
03-01-2025, 05:43
3A på feil side….

Discus
03-01-2025, 10:15
Topp rapport! Kondolerer med hjemreisen!

Jeg vil tro Bongo syes at det er en mer dirkete-flight med overnatting enn uten overnatting :cool:

TG923
03-01-2025, 11:08

Jeg vil tro Bongo synes at det er en mer direkte-flight med overnatting enn uten overnatting :cool:

Hjemreisen burde jo vært med AirBaltic da :old

Fnate
03-01-2025, 13:36
3A på feil side….

JAAAAAAAAA. Du vant en Aperol.

Fnate
03-01-2025, 13:38
Jeg vil tro Bongo syes at det er en mer dirkete-flight med overnatting enn uten overnatting :cool:

Takk takk, og ja helt åpenbart

Hjemreisen burde jo vært med AirBaltic da :old

Jeg har luftet muligheten før men Storsmurfen har satt foten ned.

Fnate
03-01-2025, 15:43
Får vi se noe mer av hotellet?Har ikke tatt sååå mange bilder inne. Men er et veldig ærverdig klassisk hotell. Jeg liker det veldig godt.

Ligger litt utenfor sentrum men har gode restauranter og kort vei til marinaen
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20250103/b2a784edae54f33d63d3c0747ff1441d.jpg

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20250103/01f2b036e1a18dda2e434f92b488de45.jpg

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20250103/798d6de293bf158057448a7fb81e45a3.jpg

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20250103/1866b8a89f5aea35cf76b9866bacf439.jpg

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20250103/c5d813fef8cb4346bce7899a17ea043e.jpg

Her er en vanlig stjernerestaurant på hotellet - Poemas. En med grønn stjerne - Muxgo, og en kjempefin Bodega - 1890 La Bodeguita. Alt på selve hotellet. Og så er ikke prisnivået gæli heller.

Vi har bodd her et par-tre ganger. Først på vanlig dobbeltrom. Det var fint og hadde bra balkong.

Neste gang dreit vi oss ut og booket junior suite. Basic suiter her har faktisk ikke balkong og det er helt ubrukelig.

Dernest hadde vi Royal Suite. Den er den største og har først og fremst en gigantisk balkong som er fin.

I år synes vi det var litt bortkastede penger og booket premium junior suite. Da har den en fin balkong på fasaden. Innrammet i rustikt treverk. Tror egentlig det er entrecôten av rommene her.

KnutW
03-01-2025, 17:01
Fantastisk rapport og herlig ruting! Men hællemåne for en hjemtur da, mann!

Tok en rask prat med Bongos om saken, han snabelfyren anbefalte Icelandairs Saga class via KEF. Derifra går det direkte non-stop videreforbindelser uten mellomlanding til både Lisboa, Litauen, Latvia, Luton, Logan, Liverpool, Liszt og Lillestrøm. Du finner sikkert noe som passer. De serverer visstnok også både cola og sjokolade ombord.

EB
03-01-2025, 17:35
JAAAAAAAAA. Du vant en Aperol.

Tar ut premien om noen minutter;)

SK384
03-01-2025, 19:42
Takk for veldig interessant rapport. Ser frem til resten

De serverer visstnok også både cola og sjokolade ombord.

Litt usikker her. De serverer Pepsi og det kan i mine øyne ikke klassifiseres som cola. :p

Martin
03-01-2025, 19:56
Litt usikker her. De serverer Pepsi og det kan i mine øyne ikke klassifiseres som cola. :p

Selv om jeg ser at vi er aldri så enige, så heter det jo faktisk Pepsi Cola. Pepsi Cola er en coladrikk, Coca Cola er en annen. Sistnevnte er selvsagt originalen, som alle andre er en dårlig kopi av.

B747-8
03-01-2025, 20:27
Selv om jeg ser at vi er aldri så enige, så heter det jo faktisk Pepsi Cola. Pepsi Cola er en coladrikk, Coca Cola er en annen. Sistnevnte er selvsagt originalen, som alle andre er en dårlig kopi av.

Pepsi Cola :D Bra Martin :)
Men Cola er best!

krølle
07-01-2025, 13:05
Er dere denied boarding der nede? Eller er dere på sånn pensjonistrullator tur.:8:
Venter på litt SK guffe fra hjemturen;)

Fnate
07-01-2025, 15:59
Jaaaaaaaah... så var'e dags for hjemreise. Først utsjekk på hotellet.

- Det ser ut som om dere har kost dere, smilte utsjekksdamen da hun kom bærende på 10 sider med room service charges.
- Vi slappet av litt og koste oss, svarte vi.
- Ikke sant...

Deretter taxi til LPA og avreise. Vi hadde booket VIP Meet & Greet service. Det var et kjapt regnestykke da Fast track koster ca 10 EUR for 2 og lounge koster 89 EUR for 2. Meet & Greet kostet denne gangen 114 EUR eller noe. Virker som om prisen er litt dynamisk. Jeg tenkte at "nå skal vi få "fult Hollywood paket" for prisen av øl & pølser.

En kjapp oppfølgingsmail viste derimot at det muligens ikke var helt sånn. Nei, de hadde ikke egentlig en egen innsjekk eller preferanse på innsjekk eller security eller noe, men det lurte veldig på om noen av oss trenger rullestol? (Kanskje du gjør det om pakken er så dårlig, tenkte jeg).

Anywhoooo... vi møtte opp og en innmari hyggelig fyr stod og ventet på Meeting Point mellom dør 6 og 8. Tok et par av koffertene våre og dro oss avgårde mot SAS innsjekk.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20250107/3839170bacb55cc1db8b0c55a1aa52c2.jpg

Der var det ikke noe kø uansett, så det gikk fort. Dernest mot security. Nå var jeg ganske spent for der var det nemlig skikkelig kø. Men - vi kaller han Miguel for å maksimere stigmatiseringen - gikk rett forrest i handicap luken foran alle rullestolene (sjukt classy). Tok en kort prat med en som stod der og vips slapp vi inn foran alle.

Dernest ble vi loset rett foran alle som stod og lastet bagasje på båndet. De ble bedt om å vente til vi fikk lagt på vårt. Skikkelig god følelse for en som er vokst opp med en slags jantelov.

Vi var uansett igjennom på 1-2-3. Så inn en personaldør som ledet utenfor taxfree og rett til heisen opp til lounge. Foran lounginngangen var det som Kabul lufthavn når Amerikanerne trakk seg ut. Helt mayhem med folk i kø for å slippe inn, men Miguel tok bagasjen og brøytet vei rett igjennom alt og inn i loungen og fant frem beste sitteplassen til oss.

Han var borte og så til oss mange ganger mens vi ventet og skulle egentlig følge oss ombord også, men det takket vi rett og slett høflig nei til. Vi kunne ikke helt leve med "skammen" av å bli brøytet igjennom mylderet ved boarding av SAS til Oslo og fulgt ombord. Det hadde bare ikke gått.

Loungen er tidvis litt full, men det er bra utvalg. Varm og kald mat. En veldig god lokal rett som lignet på Norsk ertesuppe blant annet. Vin og øl og musserende. Alt er selvbetjent.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20250107/f2bc2f6d47a2f8dd6d905e5eb8d77bd1.jpg

Altså... oppsummering av Meet & Greet:

Det var, i dette tilfellet, så inni granskauen så det f-ings suser verd hver cent. Miguel... eller Saint Miguel som jeg nesten vil kalle ham var fantastisk. Tror nær 100% var improvisert, men fader så deilig å slippe "granka-kaos" på flyplass.
Regner altså med at det er litt personavhengig men det vet jeg jo ikke før det er testet mer. Nå var det ihvertfall helt kanon og full Hollywood-treatment.

Neste post er selve reisen hjem, men en teaser fra ca 4 timer inn har dere her

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20250107/d6b3fed63776629aee916851cd6917ac.jpg

Hadde god tid til å teste med litt ulike fonter også.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20250107/d0bcb2f4168cbf345d315ac8b289a233.jpg

Fnate
07-01-2025, 16:14
Fantastisk rapport og herlig ruting! Men hællemåne for en hjemtur da, mann!

Tok en rask prat med Bongos om saken, han snabelfyren anbefalte Icelandairs Saga class via KEF. Derifra går det direkte non-stop videreforbindelser uten mellomlanding til både Lisboa, Litauen, Latvia, Luton, Logan, Liverpool, Liszt og Lillestrøm. Du finner sikkert noe som passer. De serverer visstnok også både cola og sjokolade ombord.

Den KEF-pakken har jeg også forsøkt selge inn på et tidspunkt. Uten særlig hell.

Og forøvrig takk skal du ha.

Tar ut premien om noen minutter;)

Den så god ut på bildet.

Takk for veldig interessant rapport. Ser frem til resten

Takk takk. Og helt enig, selv om de kaller det en coladrikk.

Word bruh!

Pepsi Cola :D Bra Martin :)
Men Cola er best!

Cola er ekstra best.

Er dere denied boarding der nede? Eller er dere på sånn pensjonistrullator tur.:8:
Venter på litt SK guffe fra hjemturen;)

Hællemåne, mann.

Fnate
07-01-2025, 16:51
SAS til Oslo...

Lenge hadde det virket som om vi faktisk skulle få beholde ledig midtsete. Vi hadde 3D og 3F. Men så noen timer før avreise ble 3E reservert av noen. Kan ikke tenke meg annet enn noen som hadde oppgradert for poeng eller bydd på upgrade. Det var irriterende, men det var en solid trøst at det nok var sykt mye mere irriterende for dem som kan tenkes å ha betalt for det. Så ble de splittet på hvert sitt midtsete. HURRAAAAAH

De virket heller ikke særlig lykkelige med situasjonen når vi kom ombord.

Vi hadde sjekket inn det meste av bagasje denne gangen og da kan man gjøre det eneste som er kos med innsjekket bags, nemlig å stå ved gate med en øl i baren og drikke til gate closing. Vi var siste ombord og happy med det. Avreise var ved gate C16, så det var også virkelig rett ved bardisken.

Ombord spurte vi høflig om personen i 3E kunne tenke seg å sitte ved midtgang istedenfor siden vi reiste sammen. Det kunne vedkommende i høyeste grad, men begynte så å forhandle om videre seterokkering. Det var vi mindre entusiastiske til.

Vi angret uansett kraftig på at vi ikke hadde kjøpt Finnair hjem også, der vi satt stappet inn i denne A320'en. Det suger balle at de ikke engang har en klasse med ledig midtsete på disse rimelig lange rutene. ARRRGGHHH...

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20250107/ab537b000b8c0fcb6521e620672b1c84.jpg

Vi tok av 40 minutter forsinket. Kapteinen fortalte at flytiden var estimert til 5:20 men at værkaos på OSL gjorde at man måtte komme tilbake til estimert landing.

Deretter var det tid for "cringe moment", når crew lekset opp servicen på dagens flight og man gjorde et stort nummer ut av "maaaaaks 3 enheter alkohol gratis i PLUS".

Måååå de virkelig gjøre en stor greie ut av det? Det er som vi er tilbakestående dimlinger på utflukt i skogen og føles skikkelig uclassy. Du kan liksom heller si det om det behøves.

Nok en gang tenkte vi "fy f**n at vi ikke fløy via Helsinki".

Det var dags for mat og det var jo strengt tatt hyggelige to damer som stod for sikkerheten i PLUS. Vi fikk dagens matboks, som for en gangs skyld ikke var laks men kylling.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20250107/eb06de0491ff9e3484e949987aea911f.jpg

Det hjalp imidlertid ikke. Det var tørt og smakløst. Heldigvis hadde jeg stappet meg helt full av den lokale kallopsen i loungen og var mett.

Etter en GT og en øl var det bare å vente

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20250107/4fdfab8f7623d0804be0caab30fecb43.jpg

Det er drit kjedelig. Vi nappet muligens et par minutter begge to. Ca 2 timer før landing kom vi uansett til oss selv igjen. Storsmurfen gikk til galley for å spør om en hvitvin til. Det fikk hun ikke for de skulle servere om 15 minutter. Sånn var det heller ikke på Finnair.

Et kvarter gikk og trallen kom. Da ville vi ha 2 drikkeenheter hver. De sjekket listene sine og kunne dessverre bekrefte at det kunne vi ikke for vi hadde allerede fått 2. Så vi kunne bare få 1 og så kunne vi evt betale for en til. Heldigvis trumfet Diamantkortet dette.

Nå begynte jeg imidlertid å kjede meg innmari og bildene i forrige post - og som jo er inspirert av en TV serie fra øyparadiset - ble til. :)

Etter det kjedet vi oss ferdig til det landet og tok taxi hjem. Og taxibookingen på OSL har jo blitt sjukt bra. Selv for en på 50+ som er irritert på alt ungdommen lager.

Konklusjon:
Ikke overraskende er det sjukt mye døllere på PLUS i en A320 enn i Business på A350. Vi hadde bestilt SAS billetten med poeng for vanlige billetter men tror det ellers hadde kostet ca 12.000,-. Finnair flighten kostet oss ca 15.000,- i rena hårda cash.

Vi synes definitivt det er verd de ekstra lappene og skulle virkelig håpe at SAS en dag fant det smart å teste noen varianter av servicenivå og produkter på Canarirutene. Vet ikke om betalingsviljen generelt er der, men den er det definitivt for vår del.

Takk for at dere gadd å lese

LN-MOW
07-01-2025, 17:07
Det suger balle at de ikke engang har en klasse med ledig midtsete på disse rimelig lange rutene. ARRRGGHHH...

Det er vel ikke helt usannsynlig på at det blir orden på dette når Business Class etterhvert overtar for Plusiness Class .. ??

Ser frem til side-by-side sammenligning i januar 2026.

jb1
07-01-2025, 17:56
SAS til Oslo...

Lenge hadde det virket som om vi faktisk skulle få beholde ledig midtsete. Vi hadde 3D og 3F. Men så noen timer før avreise ble 3E reservert av noen. Kan ikke tenke meg annet enn noen som hadde oppgradert for poeng eller bydd på upgrade. Det var irriterende, men det var en solid trøst at det nok var sykt mye mere irriterende for dem som kan tenkes å ha betalt for det. Så ble de splittet på hvert sitt midtsete. HURRAAAAAH

De virket heller ikke særlig lykkelige med situasjonen når vi kom ombord.

Vi hadde sjekket inn det meste av bagasje denne gangen og da kan man gjøre det eneste som er kos med innsjekket bags, nemlig å stå ved gate med en øl i baren og drikke til gate closing. Vi var siste ombord og happy med det. Avreise var ved gate C16, så det var også virkelig rett ved bardisken.

Ombord spurte vi høflig om personen i 3E kunne tenke seg å sitte ved midtgang istedenfor siden vi reiste sammen. Det kunne vedkommende i høyeste grad, men begynte så å forhandle om videre seterokkering. Det var vi mindre entusiastiske til.

Vi angret uansett kraftig på at vi ikke hadde kjøpt Finnair hjem også, der vi satt stappet inn i denne A320'en. Det suger balle at de ikke engang har en klasse med ledig midtsete på disse rimelig lange rutene. ARRRGGHHH...

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20250107/ab537b000b8c0fcb6521e620672b1c84.jpg

Vi tok av 40 minutter forsinket. Kapteinen fortalte at flytiden var estimert til 5:20 men at værkaos på OSL gjorde at man måtte komme tilbake til estimert landing.

Deretter var det tid for "cringe moment", når crew lekset opp servicen på dagens flight og man gjorde et stort nummer ut av "maaaaaks 3 enheter alkohol gratis i PLUS".

Måååå de virkelig gjøre en stor greie ut av det? Det er som vi er tilbakestående dimlinger på utflukt i skogen og føles skikkelig uclassy. Du kan liksom heller si det om det behøves.

Nok en gang tenkte vi "fy f**n at vi ikke fløy via Helsinki".

Det var dags for mat og det var jo strengt tatt hyggelige to damer som stod for sikkerheten i PLUS. Vi fikk dagens matboks, som for en gangs skyld ikke var laks men kylling.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20250107/eb06de0491ff9e3484e949987aea911f.jpg

Det hjalp imidlertid ikke. Det var tørt og smakløst. Heldigvis hadde jeg stappet meg helt full av den lokale kallopsen i loungen og var mett.

Etter en GT og en øl var det bare å vente

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20250107/4fdfab8f7623d0804be0caab30fecb43.jpg

Det er drit kjedelig. Vi nappet muligens et par minutter begge to. Ca 2 timer før landing kom vi uansett til oss selv igjen. Storsmurfen gikk til galley for å spør om en hvitvin til. Det fikk hun ikke for de skulle servere om 15 minutter. Sånn var det heller ikke på Finnair.

Et kvarter gikk og trallen kom. Da ville vi ha 2 drikkeenheter hver. De sjekket listene sine og kunne dessverre bekrefte at det kunne vi ikke for vi hadde allerede fått 2. Så vi kunne bare få 1 og så kunne vi evt betale for en til. Heldigvis trumfet Diamantkortet dette.

Nå begynte jeg imidlertid å kjede meg innmari og bildene i forrige post - og som jo er inspirert av en TV serie fra øyparadiset - ble til. :)

Etter det kjedet vi oss ferdig til det landet og tok taxi hjem. Og taxibookingen på OSL har jo blitt sjukt bra. Selv for en på 50+ som er irritert på alt ungdommen lager.

Konklusjon:
Ikke overraskende er det sjukt mye døllere på PLUS i en A320 enn i Business på A350. Vi hadde bestilt SAS billetten med poeng for vanlige billetter men tror det ellers hadde kostet ca 12.000,-. Finnair flighten kostet oss ca 15.000,- i rena hårda cash.

Vi synes definitivt det er verd de ekstra lappene og skulle virkelig håpe at SAS en dag fant det smart å teste noen varianter av servicenivå og produkter på Canarirutene. Vet ikke om betalingsviljen generelt er der, men den er det definitivt for vår del.

De jævlige turene er morsommere å lese om enn å være passasjeren. Bra service før avgang var jo ikke dumt. Får ikke plus fastrack på Granka?

TG923
07-01-2025, 21:00
Får ikke plus fastrack på Granka?

I følge sas.no er svaret JA

https://www.sas.no/reiseinfo/pa-flyplassen/sikkerhetskontroll-fast-track/

dc-8-63
07-01-2025, 22:59
Det er vel ikke helt usannsynlig på at det blir orden på dette når Business Class etterhvert overtar for Plusiness Class .. ??

Den nye SAS Business Class har vel fått det interne arbeidsnavnet “Keiserens nye klær” :p

dc-8-63
07-01-2025, 23:01
Takk igjen for god lesning og artig rapport, du er jo en skikkelig GentleFnat og tar E setet - god mann !!

jcnorway
07-01-2025, 23:38
Hadde god tid til å teste med litt ulike fonter også.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20250107/d0bcb2f4168cbf345d315ac8b289a233.jpg

Hørte «Watch and learn» inni hodet mitt da jeg så disse [emoji38] Håper du husket å ta med deg både Irishen og dressingen hjem fra tur.

Takk for nydelig rapport som vanlig fra den kanten.

Chriscross
08-01-2025, 17:31
SAS til Oslo...

Et kvarter gikk og trallen kom.

Konklusjon:

Hvorfor i alle dager skal sas gidde gjøre noe med dette produktet når folk gladelig betaler 6000kr hver vei for det???

Den maten dere fikk står jo ikke noe tilbake for det KLM serverer i business, og de kom vel med tralle med sjokkis og potetgull? Skjønner ikke hvorfor det skal gjøres så vanskelig å bestille ledig midtsete. Eneste selskapene jeg vet løser dette på en fornuftig måte er Turkish og Air Asia.

Det er innmari stusselig når de sier nei til å fiske frem en hvitvin, det er bare så innmari budeie-sas.

Ellers så takk for rapport.

krølle
08-01-2025, 18:15
Takk. Der var den.
Og godt forventningene ble innfridd:lol:
Hadde dere hatt ledig midsete og 3+ drikke, så hadde dere vel vært i sjokk ennå.
Tross alt SAS dere fløy

B747-8
08-01-2025, 18:52
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20250107/d6b3fed63776629aee916851cd6917ac.jpg

Jeg lurte på hvorfor skriver han dette på Dansk??

Og så leste jeg teksten:

Men hvorfor du laget dette forstår jeg fortsatt ikke. Vi kan si at det er Elefanten sin skyld.

Men som LN-MOW også har sagt så har heldigvis SAS annonsert at de kommer tilbake med Business Class. Det blir bra å se gardinen på plass igjen!!

Takk for flott rapport!!

Fnate
09-01-2025, 15:04

Ja, jeg har tenkt på det samme. Ledig midtsete hadde utgjort sjukt mye, faktisk.

De jævlige turene er morsommere å lese om enn å være passasjeren. Bra service før avgang var jo ikke dumt. Får ikke plus fastrack på Granka?

Takker, og som nedenfor oppklart, så jo tydeligvis.

I følge sas.no er svaret JA

https://www.sas.no/reiseinfo/pa-flyplassen/sikkerhetskontroll-fast-track/

Takk igjen for god lesning og artig rapport, du er jo en skikkelig GentleFnat og tar E setet - god mann !!

Tusen takk, og det skulle da bare mangle. :)

Hørte «Watch and learn» inni hodet mitt da jeg så disse [emoji38] Håper du husket å ta med deg både Irishen og dressingen hjem fra tur.
Takk for nydelig rapport som vanlig fra den kanten.

Takker og jo selvfølgelig. Manglet bare tresko

Hvorfor i alle dager skal sas gidde gjøre noe med dette produktet når folk gladelig betaler 6000kr hver vei for det???

Den maten dere fikk står jo ikke noe tilbake for det KLM serverer i business, og de kom vel med tralle med sjokkis og potetgull? Skjønner ikke hvorfor det skal gjøres så vanskelig å bestille ledig midtsete. Eneste selskapene jeg vet løser dette på en fornuftig måte er Turkish og Air Asia.

Det er innmari stusselig når de sier nei til å fiske frem en hvitvin, det er bare så innmari budeie-sas.

Ellers så takk for rapport.

Jo, takk. Tenkte det samme i det jeg skrev saken. Men vi stemmer nå ihvertfall med "lommisen" og forsøker å fly på andre vis fremover.

Takk. Der var den.
Og godt forventningene ble innfridd:lol:
Hadde dere hatt ledig midsete og 3+ drikke, så hadde dere vel vært i sjokk ennå.
Tross alt SAS dere fløy

Tusen takk

Jeg lurte på hvorfor skriver han dette på Dansk??

Og så leste jeg teksten:

Men hvorfor du laget dette forstår jeg fortsatt ikke. Vi kan si at det er Elefanten sin skyld.

Men som LN-MOW også har sagt så har heldigvis SAS annonsert at de kommer tilbake med Business Class. Det blir bra å se gardinen på plass igjen!!

Takk for flott rapport!!

Det var inspirert av "familien fra Harstad" i Charterfeber. :)

Og takk skal du ha

B747-8
10-01-2025, 14:01
Det var inspirert av "familien fra Harstad" i Charterfeber. :)

Den serien hadde jeg ikke hørt om. Ser vist for lite på TV skjønner jeg.

Martin
10-01-2025, 17:26
Den serien hadde jeg ikke hørt om. Ser vist for lite på TV skjønner jeg.

Må si at det er nesten litt imponerende, å ikke ha hørt om Charterfeber? Er vel straks 20 år siden den startet.

Her er den beryktede «Harstadgjengen» som det refereres til over.

https://youtu.be/ziWqQj69EQ8?si=kYmerYddZcifenYx

LN-MOW
10-01-2025, 18:36
Frisk gjeng. I slekt med Tommy777 kanskje? :p

jb1
11-01-2025, 14:06
Må si at det er nesten litt imponerende, å ikke ha hørt om Charterfeber? Er vel straks 20 år siden den startet.

Her er den beryktede «Harstadgjengen» som det refereres til over.

https://youtu.be/ziWqQj69EQ8?si=kYmerYddZcifenYx

Det er veldig lenge siden jeg saa paa Charterfeber, men jeg hoert om det har jeg jo. Harstadgjengen var nok ikke med da, men Svein, Hilde, hun med Bailey's og to blondiner fra Jessheim glemmes ikke. "Pute-TV" av ypperste klasse.

Discus
15-01-2025, 19:47
Kjekt med en som tar en for laget og tester SAS vs Finair. Men en t/r er jo litt lite statistisk signifikant, så jeg regner med flere tester :p

Den nye SAS Business Class har vel fått det interne arbeidsnavnet “Keiserens nye klær” :p

Så kommer det sikkert ikke domestic, intra-skandinavisk, eller til Helsinki eller Island. Og så dropper man Middelhavsdestinasjoner (og tilhørende land), Øst-Europa. Så da blir det nok Business til Brussel, Frankfurt og et par andre byer, men kun mandag morgen - fredag lunsj :stir

B747-8
15-01-2025, 21:09
Så kommer det sikkert ikke domestic, intra-skandinavisk, eller til Helsinki eller Island.

Island OSL-KEF er over 2 timer. Så jeg håper det kommer med gardin på det flyet.
Jeg lurer litt på hvordan de skal organisere flyene som får gardin de som ikke får gardin.

KnutW
16-01-2025, 00:29
Island OSL-KEF er over 2 timer. Så jeg håper det kommer med gardin på det flyet.
Jeg lurer litt på hvordan de skal organisere flyene som får gardin de som ikke får gardin.

De får betegnelsen A320NG. Ny Gardin.