PDA

View Full Version : Airlink i Sør-Afrika

KnutW
11-12-2024, 17:22
Fyttikatta, Widerøe har et stykke jobb å gjøre.

Jeg har nå hatt to turer med Airlink t/r JNB-CPT-JNB i Emb 190/195. Riktignok foran den gardinen som ikke er der, men allikavæl’a!
Det var slett ikke halvgæernt baki heller, bare for å nevne dét. Den eneste forskjellen jeg så var at de fikk kaffen i pappkrus, her var det porselen. Og sikkert et knepp opp på serveringen også, men de fikk gode porsjoner baki også.

Foran var det 1+2, standard 2+2 baki. God benplass foran, helt greit bak.

Airlink virker proffe, serviceminded og ser ut til å ha det meste greit på stell. Og når noe som helst er «greit på stell» i Afrika er det veldig, veldig mye bedre enn det meste annet.

På PA’n kaller de seg selv «South Africa’s most reliable airline» uten at jeg aner hvordan de er.

Nuff said, bildene taler for seg selv. Som sagt, vingen er ikke så langt unna Sydpolen nerri her..! Makan.

Fnate
13-12-2024, 17:33
Midtveis i en barrel roll også, på ene bildet der. Var det kun for business?

KnutW
13-12-2024, 18:11

Tror det. Sannsynligvis ikke fullt så mye alkoholservering på økonomiklasse.

Fun fact: Kapteinen het Overberg, norskættet familie, men to generasjoner før ham.

Egenes
13-12-2024, 20:05
Neida, er grei nok alkoholservering baki balja også! (https://forum.flyprat.no/showpost.php?p=1240818&postcount=37)

KnutW
13-12-2024, 21:39
Neida, er grei nok alkoholservering baki balja også! (https://forum.flyprat.no/showpost.php?p=1240818&postcount=37)

Dærscken! Nøyaktig samme flyet også, ZS-YAB!

Someone
13-12-2024, 22:54
Tror det. Sannsynligvis ikke fullt så mye alkoholservering på økonomiklasse.

Fun fact: Kapteinen het Overberg, norskættet familie, men to generasjoner før ham.

Det har jo tidvis vært flere norske «kolonier» i Sør Afrika. Vel over flere perioder også. Dog var vel Durban der de fleste norske bodde.

KnutW
13-12-2024, 23:02
Det har jo tidvis vært flere norske «kolonier» i Sør Afrika. Vel over flere perioder også. Dog var vel Durban der de fleste norske bodde.

Det stemmer nok bra, mye skipsfartsrelatert. Jeg har en god bekjent hvis far var sjømannsprest i Durban, så han bodde der en del år i barndommen.

TriStar
14-12-2024, 08:24

Ja, Marburg-settlementet var vel faktisk en norsk koloni i Sør-Afrika. Så en gang et TV-innslag om noen av etterkommerne der. De gikk i terylene-bukser og lusekofte og snakket en underlig gammeldags norsk dialekt…

KnutW
14-12-2024, 10:18

Det skal innrømmes at jeg ikke tenkte så nøye gjennom den kommentaren og slang ut et ditto flåsete svar.
Men hvis du har bakken under deg (se på motoren) når du er midtveis i en roll tror jeg det kunne blitt en veldig ubehagelig tur før og etter rollen og en særs sølete servering. Se forøvrig vedlagte illustrasjonsfoto.

LN-KOG
14-12-2024, 14:11

Det har nok variert, men vi måtte til Durban for å kjøpe brunost i gamle dager. Borgermesteren i Knysna rundt 1860 kom fra Stavanger og det var mange nordmenn (stort sett menn) i Cape Town og gruvebyene i Transvaal. Og overraskende mange norske familier dro til Rhodesia i mellomkrigstida.

Fnate
14-12-2024, 16:02
Det skal innrømmes at jeg ikke tenkte så nøye gjennom den kommentaren og slang ut et ditto flåsete svar.

Nå var det jo en relativt flåsete kommentar fra meg i utgangspunktet. Men jeg tror også man er altså sterk om man ikke søler underveis i en rulle som den.

KnutW
14-12-2024, 20:13
Nå var det jo en relativt flåsete kommentar fra meg i utgangspunktet. Men jeg tror også man er altså sterk om man ikke søler underveis i en rulle som den.

Nå beveger vi oss veldig langt unna topic, men det er «min» tråd, så da er alt lov. Vår medforumist, den aerobaticske 777 kaptein CFM, får korrigere hvis det bærer feil avsted i aerodynamikken. Men foretar du en perfekt barrelroll skal det være +1 G hele veien rundt. Ref Tex Johnson’s legendariske barrelroll i Dash-80. Det som hadde vært verre ville være flyturen inverted fra Cape Town til Johannesburg, dét ville blitt slitsomt. Spesielt for flyvertinnen som serverer. Hun må være kjapp med serveringen akkurat i det vi roller:

https://m.youtube.com/watch?v=V9pvG_ZSnCc

KnutW
31-12-2024, 06:18
På PA’n kaller de seg selv «South Africa’s most reliable airline» uten at jeg aner hvordan de er.

Ser i ettertid at her mangler det et vesentlig ord:«andre»
Det skal selvsagt være «…uten at jeg aner hvordan de andre er».

LN-KOG
31-12-2024, 15:45
Trodde du hadde fløyet Suid-Afrikaanse Lugdiens, jeg. Og her kan vi trygt si at alt var bedre før...

KnutW
31-12-2024, 18:43
Trodde du hadde fløyet Suid-Afrikaanse Lugdiens, jeg. Og her kan vi trygt si at alt var bedre før...

Definitivt! Gamle SAL/SAA var knallbra. Fløy en del med dem på 90-tallet, synd å se forfallet.