Log in

View Full Version : Antarktis - dagstur på natten


KnutW
08-12-2024, 20:27
Det skakk’e værr’a lett sier’em. r’em er i denne sammenhengen de fleste som har hatt noe med dette kontinentet å gjøre.

Her er det ugjestmildt, goldt og øde. Verdens største ørken. Og stort sett kaldt. Men tydeligvis ikke kaldt nok! Det var mangel på nok kuldegrader som gjorde at første forsøk på å nå Antarktis ikke gikk. Amundsen, og ikke minst Scott, hadde nok flirt i graven hadde de hørt dét utsagnet. Men så er jo også transportmetoden ganske så annerledes.

For at Airbus’en skal lande på is-rullebanen må det være -6 eller under. Og de siste dagene har de hatt en kraftig varmebølge over de nordligste delene av Dronning Maud Land. Opp mot null, og kraftige vindkast når kaldluften på innlandsisen begynner å komme nedover.

Det som skjer på rullebanen er at topplaget begynner å bli porøst og litt sørpete. Dermed går friksjonskoeffisienten ned og i går natt (regner tid på døgnet, det er midnattssol til 27. januar.) ble kombinasjonen dårlig bremseeffekt og kraftig sidevind for dårlig til at vi kunne lande.

Nuvel. Det blir et nytt forsøk i natt, avgangstid er satt til 0400 i . Vi får se!

Legger med noen bilder fra første forsøk:

Bizflyer
08-12-2024, 20:43
Var du med på dette?
Hvis ja, fortell mere!!

KnutW
08-12-2024, 21:15
Jada. Sjekk også God morgen for fredag , lørdag og søndag.
Vi prøver på nytt om seks timer. Du kan tracke flyet på Flightradar 24; 9H-TQY eller 3L801 / HFM801

Dårlig med nett etter take-off, men oppdatering kommer!

Bacardi
08-12-2024, 21:36
TQY er vel mange her kjent med, om det er maskinen DY leaset i en relativt lang periode. Den gang med litt finere lakk :D

Bizflyer
08-12-2024, 21:52
Jada. Sjekk også God morgen for fredag , lørdag og søndag.
Vi prøver på nytt om seks timer. Du kan tracke flyet på Flightradar 24; 9H-TQY eller 3L801 / HFM801

Dårlig med nett etter take-off, men oppdatering kommer!

Skal du være på Troll basen i vinter da eller?

KnutW
09-12-2024, 00:18
Skal du være på Troll basen i vinter da eller?

Eller.

Dette er til Wolf’s Fang, Runway (WFA), en privat flystripe som ligger 225 km øst for Troll.
Og det blir ikke mer enn noen timer på isen.
Turoperatøren «White Desert» arrangerer flere forskjellige turer. Du kan f.eks. fly med en ombygd DC-3 med turbopropmotor, https://en.m.wikipedia.org/wiki/Basler_BT-67, inn til selve Sydpolen, 2000 km videre fra WFA. Dog må du da betale et sekssifret antall USD.

Navnet «Wolf’s Fang» kommer fra det norske «Ulvetanna», den 2931 meter høye svært karakteristiske fjelltoppen som ligger 40 km unna flystripen.

Det blir for langdrygt med en full utredning her, men sjekk gjerne på nettet. Fascinerende sted og storslått natur.

Fnate
09-12-2024, 10:04
Salmon Wellington... altså, det er bra jeg ikke ble med denne gangen, Knut. Kunne blitt opprør i gangene og aborted landing med mindre noen kunne reddet situasjonen med Bamse Mums og GT.

KnutW
09-12-2024, 18:09
Salmon Wellington... altså, det er bra jeg ikke ble med denne gangen, Knut. Kunne blitt opprør i gangene og aborted landing med mindre noen kunne reddet situasjonen med Bamse Mums og GT.

Ser den. Det ryktes at Wellington var usedvanlig glad i sylteagurk på laksen.

Fnate
09-12-2024, 20:21
Ser den. Det ryktes at Wellington var usedvanlig glad i sylteagurk på laksen.

Derfor han fikk enveistur til Sydpolen også da kanskje.

KnutW
09-12-2024, 22:01
DEL 1: Liten forsmak

Jadda! Jaggu ordnet det seg i dag! Nå har jeg vært våken i 22 timer, så full rapport blir ikke før i morgen. Men noen smakebiter under:

Tjab
10-12-2024, 08:11
Gratulerer Knut. Jeg tror du har "runda" flyprat nå. Rått :)

Fnate
10-12-2024, 08:17
Gleder meg stooooort til oppdatering. Føler du har løftet reiser til et nytt nivå her på forumet. Med både sykkeltur og polpferd

Litt spent på hvordan du topper dette i 2025

lanorge
10-12-2024, 12:20
Envious! Bra det ordnet seg til slutt!

KnutW
10-12-2024, 13:13
DEL 2: Ny dag - nytt forsøk
Og jaggu gikk det!

Etter det første mislykkede fremstøtet lørdag kveld ble ny avgang satt til 0400 mandag morgen. Avgangstiden settes ut fra beregninger om når forholdene for landing blir best, hensyn til passasjerenes -og forsåvidt også besetningens- døgnrytme er helt underordnet.

Det skal innrømmes at det er utrolig kult å fly en A340 som «privatfly». Som en nevnte her på forumet er det en gammel kjenning fra innleie til Norwegian.
9H-TQY ble levert til Singapore airlines i 1997, var en runde innom Emirates og har i ettertid gått i ymse utleiefirma. Utleie til de grader at introen til turoperatørens nettsider oppgir flytypen til «A340 or similar»…

Nuvel! Enda kulere er det å lande en A340 på is. Det er jo egentlig helt utrolig at det lar seg gjøre i det hele tatt. Men det funker som tusan. Det er selvsagt ganske mange forutsetninger som skal være oppfylt. Spesielt rullebanens beskaffenhet er viktig, og gutta nede på isen har virkelig peiling på hva de driver med. Overflaten kan sammenlignes med en velpreparert skiløype, og det er samme type maskiner som brukes. Den er selvfølgelig ikke like jevn som en vanlig asfalt/betong-bane, men imponerende bra. Litt småristing var det, men jeg har vært med på atskillig verre forhold andre steder.
Og når det gjelder bæreevne er det ingen grunn til bekymring. Konservative anslag er at isen er minst 3-400 meter tykk, og sannsynligvis er sted mellom 800-1000 meter. Det er ingen som har giddet å bore seg ned for å sjekke.

Det holdt i hvert fall godt for oss. Landingsvekten var 190 tonn og hastigheten 143 knop, 265 km/t med fulle flaps. Det er ingen hjelpemidler eller lys, kun sorte markeringer langs banen. Autopilot ned til 2000 fot over bakken, deretter godt gammeldags håndverk. De legger seg riktignok på en lang finale, 15-20
nautiske mil. Autobrake var satt på max og det lugget ganske bra. Da det viste seg at bremseeffekten var god ble autobrake skrudd av og resten ble tatt manuelt ned til en svært behagelig oppbremsing.

Så var det disse forbaska sydpolbildene, da! Sliter med uggent WiFi, kan «noen» forbarme seg og rette dem opp?

KnutW
10-12-2024, 16:18
DEL 3: Nede på isen

Så var man på det siste kontinentet. Det de færreste har noe særlig forhold til. Det ligger liksom bare som noe hvit guffe nederst på kartet, som om noen har slengt en klatt vaniljeis midt i Sahara og den smeltet og rant ned i bånn.

Men det er stort. Veldig stort. Europa er ca 4,5 millioner kvadratkilometer, Antarktis er 14,5. Starter du i Oslo er du 1000 km ut forbi Kanariøyene hvis du skal fly like langt som tvers over Antarktis. Og det er god plass. Det er ingen fastboende, og på det meste er det 4-5000 personer der samtidig. Vinterstid er det under 1000.
På hele kontinentet er ingen rullebaner med fast dekke. Regner man med øykjeden som strekker seg opp mot Chile og Argentina er det et par grusbaner. Alle de andre er bokstavelig talt lagt på is, enten sjøen eller blåisen inne i landet.

Wolf’s Fang (heretter kalt WFA) ligger omtrent 200 km fra iskanten, rett syd for Cape Town. Det samme gjør den norske Troll-basen og den Russiske Novolazarevskaya-basen. Sistnevnte blir heldigvis normalt forkortet til bare «Novo». Troll ligger 225 km vestover, Novo 130 km østover.
WFA, Troll og Novo har alle rullebaner på 3000 meter. Troll skal være kjent for å ha en særdeles god bane, litt mer usikkert hos russerne. I det siste har de stort sett holdt seg for seg selv.
Men flyet deres, en IL-76 fra Volga Dnjepr, sto parkert i Cape Town.
Apropos IL-76: Jeg spurte «head of flight operations» på WFA hvor lang tid de bruker på å få rullebanen klar for landing. «Kommer an på hva som skal lande. Er det en IL-76 tar det et par-tre timer. For A340 bruker vi tre-fire dager.»

Flytrappen ble ved hjelp av en preppemaskin kjørt frem og etter stempling av passet (frivillig, men alle gjorde det) så sto man på isen. Det å se en A340, som man vanligvis ser, eller rettere sagt så - de begynner å bli utryddet, i New York, Paris, Singapore og liknende flyplasser, stå parkert på isen i Antarktis, over 4000 kilometer fra nærmeste asfalterte rullebane var helt surrealistisk. Ær’e mulig?!

WFA er min favorittflyplass. Det kom en kar ombord og tilbød et stempel i passet, men det var frivillig. Så gikk man bare ned trappen og satte seg i transporten. Jeg sier transporten, ikke bilen. Transporten var en slede med 12 seter som ble trukket av en snescooter. Vi ble kjørt rett til en bresprekk og utstyrt med klatresele. «Nå skal dere ned i krystallhulen. Hulen, ikke kulen. Det var et hull i isen som gikk ned i en bresprekk der taket var av snekrystaller. Hullet var av typen «kryp på alle fire med rompa først». Der nede var det montert sikringstau langs kantene og man måtte huke karabinkroken i selen på for sikkerhets skyld. Vi fikk beskjed om at «This is not a man-eating cave, but a phone eating cave» Dvs at ingen hull var store nok til at man kunne ramle nedi med hele kroppen, men det lå visstnok et par telefoner nedi der. «Så ha telefonen i lomme med glidelås og stå stille når dere tar bilder!» Yes, Sir! Lurer på hva forskerne finner om et par tusen år når isen har smeltet..?

Så bar det videre på sleden for «a quick potty stop». Her ble det understreket at det skulle så godt som mulig skilles mellom «liquid» og «solid». Det er nemlig strengt forbudt å etterlate «solid» på Antarktis, dette blir pakket i dertil egnede sekker/kasser og transportert tilbake til Sør-Afrika. «And you don’t want to know which plane it goes back on!» Takk for akkurat den informasjonen..!

Fra «the facilities» ble det et par knepp opp i transportform. Nå var det en sekshjuls Toyota med påbygget «kabin» som sto for transporten. Faktisk helt grei skyss, vi bokstavelig talt duvet avgårde på isveiene.

Fortsettelse følger.

Tjab
10-12-2024, 16:41
Hvor mange er med ombord på denne turen?
Og hva snakker vi av kostnader her? Må jo være den ultimate destinasjonen!

KnutW
10-12-2024, 16:50
Hvor mange er med ombord på denne turen?
Og hva snakker vi av kostnader her? Må jo være den ultimate destinasjonen!

4 flygere, 4 teknikere, 10 i kabinen, 6 fra turoperatøren og 27 turister.
Kostnader? Fra en pent.brukt motorsykkel og opp til Sud-suv. Kommer an på hva, hvor langt og hvor lenge du skal være der nede. Jeg betalte 15000 USD.
Men det var det verdt! Fikk jo sågar 10 timer ekstra i A340 på første forsøk ..!

Ultimat og litt til.

RJon
10-12-2024, 18:28
Ser ut som en fantastisk tur, takk for at du deler [emoji846]

Sent fra min SM-S918B via Tapatalk

KnutW
10-12-2024, 19:21
DEL 4: Isdans og fyllekjøring

Den overskriften tenker jeg hevet øyebrynet, ja! Forklaring kommer.

Vi var kommet oss opp fra bresprekken, hadde besøkt «the facilities» og entret en sekshjuls Toyota for å kjøre til «the Rex». Det var en liten fjelltopp som skulle se ut som en tyrannosaurus Rex bare man så den fra riktig vinkel. Med litt god fantasi.
Uansett hva steinhaugen egentlig minnet om skulle vi få rappelere ned den ene skråningen først og deretter bespises. De hadde satt opp et partytelt med bar, matservering og jækla bra musikk. Champagnen var «gratis» (sannsynligvis den dyreste champisen jeg noensinne har drukket!), maten var god og musikken spilte.

God stemning i flokken og småpraten gikk mens vi alle sto og vugget i takt med musikken. Etter to glass tok jeg mot til meg og spurte hun høye blonde om hun kunne tenke seg en svingom på isen. Og jaggu sa dama ja! Så da så. I lett skliende og noe ustø takt ble det et par runder. Og danser man på isen må det kunne kalles isdans.
Blondina? Sarah fra London. Tannlege. Så jeg holdt munnen godt lukket.

Takk for dansen. Ser på bildet at jeg fremdeles hadde klatreselen på. Jeg tør sette en halvliter på at jeg er den eneste i hele verden som noengang har danset med en engelsk blondine-tannlege på Antarktis, iført klatresele. Bare dét er jo verdt turen!

Så var det denne fyllekjøringen, da. Joda, bare å innrømme. Dog skal det sies at jeg ikke aner hva promillegrensen er der nede. Hvis det er noen i det hele tatt? Enda verre er at jeg heller ikke aner om det er høyre- eller venstrekjøring. Dronning Maud Land er norsk, turoperatøren som «eier» basen er engelsk og de opererer ut fra Sør-Afrika. Martin klarer sikkert å finne ut av sånt.

Åkkesom, det som er «greia» er at jeg har kjørt bil på alle de kontinenter jeg har vært, de seks andre. Det har aldri vært noen spesiell plan om å gjøre det, det har bare falt seg sånn. Så når man da først får sjansen hadde det jo vært jækla moro å kunne skryte på seg å ha kjørt bil på alle kontinenter. Så jeg spurte. «Sure!» Han jeg spurte skjønte tegninga og jeg fikk lov å kjøre sekshjuleren en snau kilometer, snu og kjøre tilbake. Dæng! Da har man altså ratta rundt på alle syv. Jeg er nok ikke den eneste som har gjort det, men listen er ikke så veeeldig lang.

Fortsettelse følger.

TriStar
10-12-2024, 20:38
Fantastisk kul tur og nydelige bilder! Takk for at du deler[emoji3]

B747-8
10-12-2024, 20:47
Fantastisk bra!! Utrolig spennende lesing. Tusen takk!!!
Og som Fnate sier, hva kommer du til å finne på i 2025 :)

Fnate
10-12-2024, 20:50
Herlighet altså. Jeg får seriøst tårer i øynene. Dette er så kult

KnutW
10-12-2024, 21:02
Fantastisk bra!! Utrolig spennende lesing. Tusen takk!!!
Og som Fnate sier, hva kommer du til å finne på i 2025 :)

Vurderer å gå på ski over Grønland.

(Starte fra Nybrua og gå helt til Harald Hårdrådes plass. Med pitstopp på Lompa.
Får høre med Tristar om veivalget. Det står jo i fjellvettreglene at man skal spørre kjentfolk før man legger ut på lange turer. Og han er vel kjent i villmarka der.)

jb1
10-12-2024, 21:31
Det var turen sin det. Takk for en godrapport


Sent from my iPhone using Tapatalk

AndreasN
10-12-2024, 22:18
Her snakker vi trip report!

TQY er vel mange her kjent med, om det er maskinen DY leaset i en relativt lang periode. Den gang med litt finere lakk :D

Denne har faktisk vært i Boeing sitt eie også? Hva er historien bak det?

Someone
10-12-2024, 22:26
Denne har faktisk vært i Boeing sitt eie også? Hva er historien bak det?

Som endel av å selge 777 til Singapore Airlines, måtte Boeing kjøpe A340-300 flåten på 17 maskiner fra dem.

TriStar
10-12-2024, 22:42
Vurderer å gå på ski over Grønland.

(Starte fra Nybrua og gå helt til Harald Hårdrådes plass. Med pitstopp på Lompa.
Får høre med Tristar om veivalget. Det står jo i fjellvettreglene at man skal spørre kjentfolk før man legger ut på lange turer. Og han er vel kjent i villmarka der.)


Godkjent ruteforslag! Og ikke for lange avstander mellom vannhullene. Har faktisk gått på ski over Grønland en sommerdag i 2004. Da bolaget flyttet hovedkontoret fra Breigata til Barcode[emoji16]

oy-viv
10-12-2024, 23:01
Sikke en fornøjelig og livsglad tripreport! Takk! Og om lidt så vil det halve af Forum spekulere som gale på, hvordan de kommer til Antarktis ……..
på bonuspoint ;)!

KnutW
11-12-2024, 00:31
DEL 5: Vinden øker på

Stemningen i partyteltet var blitt riktig så trivelig da nyheten kom om at hjemreisen dessverre måtte fremskyndes. Det var den tidligere omtalte sidevinden som begynte å tilta i styrke. Og det sågar med noen lumske kastevinder innimellom. Så vi fikk ganske enkelt beskjed om at flyet går om ca 40 minutter, på tide å bryte opp.

Tanken på kanskje å bli sittende værfast på en fjong base i Antarktis flere dager med ubegrenset champagne og danseglade blondiner er jo….vel…jo, det hadde jo vært… eh.. synd.
«Sikker på at det ikke allerede blåser litt for mye til å ta av?»
«Neida, det går bra nå! Ingen fare!» Så fint.

Som sagt, jeg digger WFA airport. Bil til flytrappen og rett ombord. Nix innsjekk, nix jækla sikkerhetskontroll, frivillig passkontroll, nix kø noe sted. Hyggelige folk og bare velvilje hele veien. Ett minutt fra bilen til flysetet.

Mens vi var ute på tur hadde 340’en blitt tappet for 10 tonn drivstoff. Den blir brukt som tankfly også. Generatorene på basen er kjøpt med tanke på dette og går på JET-A1. Basen holder riktignok på å gå mer og mer over til solcellepaneler for kraftproduksjon, men enn så lenge må de ha drivstoff også.
Dette er en av grunnene til at de bruker A340, den kan tappe av 10 tonn drivstoff og fremdeles ha igjen nok på tankene for returen til Cape Town. Snedig.

Det var også losset fire tonn med forsyninger til basen, så take-off vekt var nede på 174 tonn.
Svært ofte blir fordommer bare bekreftet. Jeg har bestandig, og med en viss riktighet, ment at A340-300 er treg. Et flott fly, men har man det travelt med å komme seg opp og frem bør man se seg om etter alternativ transport. For å understreke dette brukte vi laaang bane ut fra Cape Town og en halvtime til 36.000 fot. Men av og til må fordommene revurderes. Og akkurat denne måtte jeg kontrollregne før jeg helt klarte å ta det inn over meg: Med lav vekt og max power er A340 forbausende kjapp! Ja, du leste riktig.

Dette er jo en maskin som normalt går på lange ruter med mye folk og last og dermed som oftest har høy startvekt. I tillegg brukes bestandig såkalt «flex-power», dvs redusert motorkraft for å redusere slitasje. Summen av dette er treegt. Men nu jäklar! Lett fly og nix flex. Dvs 100% power. For å sammenligne: En Concorde har et forhold vekt/motorkraft på 2,75. De fleste nyere jetfly ligger mellom 3,5 og 3,85. Ut fra WFA lå vi på 2,95. Jepp.

Det er ingen push-back, ingen taksekø og ingen andre i luften når du skal ut fra WFA. Nevnte jeg at jeg digger den flyplassen?
Her er det bare å starte opp, takse snaue 100 meter og så gi bånn gass. Dog uten å stoppe opp.på baneenden, da blåser man bort for mye av overflaten.
Jeg filmet hele take-off’en og nesa løfter mellom 900 og 1000 meter. Det måtte jeg også dobbeltsjekke, men det stemmer. Definitivt ny rekord med 340! Og jækla artig å ha vært med på.
Mat, drikke og service på returen var minst like bra som på de to første turene. Nå var kabin besetningen blitt litt kjent med oss også, så spørsmålet var ofte «the usual vine, Sir?» Ja takk. Det gir en ekstra kul privatflyfølelse når flyvertinnen kommer med vinflasken og spør om det bare er å helle på. Oh yes.

Vi hadde forresten en utrolig fin type som kabinsjef, Manley. Besetningen hadde for anledningen blitt utstyrt med spesielle, ganske flotte vinteruniformer og Manley arrangerte rene catwalken gjennom kabinen i vinterfrakk og pelslue.
Sikkert gøy for besetningen også, snaue 30 lettstelte passasjerer på et fly med plass til 270. God stemning ombord, alle gikk rundt og pratet med alle.

PS: En detalj jeg glemte å nevne om turen på vei ned: En time før ankomst må alle skifte til polar-klærne man har medbrakt. Dette har to grunner, den ene er at da slipper man alt styret etter landing, den andre at dersom man skulle få en evakuering på bakken er det greit å ikke gå ut i tøfler, shorts og t-skjorte. For at det ikke skal bli altfor varmt settes temperaturen i kabinen ned til ca 15 grader. På vei hjem var det stort sett bare å skifte med en gang vi var i luften.

Så var det bare sjarmøretappen igjen inn til Cape Town som vi fikk i ettermiddagssolen på høyre side. En virkelig flott by, men den har som resten av landet sine mørke skyggesider. ANC har dessverre hatt altfor mye nepotisme og korrupsjon. Det som virkelig kunne vært Afrikas perle har blitt et ganske uggent sted med kriminalitet, skit og fattigdom. Der også.

Takk for turen. Det er sikkert noen spørsmål, jeg skal svare så godt jeg kan. Jeg er på fly de neste 24 timene, så legger stort sett vekk telefonen frem til Gardermoen.

KnutW
11-12-2024, 00:42
Sikke en fornøjelig og livsglad tripreport! Takk! Og om lidt så vil det halve af Forum spekulere som gale på, hvordan de kommer til Antarktis ……..
på bonuspoint ;)!

Takk! Og you nailed it, girl! Du skal se de må til med en lounge der nede også når Flyprat-folket kommer viftende med diamantene..!

Chriscross
11-12-2024, 07:28
Takk for fantastisk rapport. 13-åringen lurer på aldersgrensen for en sånn tur? Jeg lurer på om Vikinglottoen går inn i kveld.

Discus
11-12-2024, 08:15
Åfyttigrisen da - det der så skikkelig fett ut. Fantastisk tur og fantastisk at du deler.

Mulig du skrev det, men hva var temperaturen der når dere endelig kom dit? Og hva er flytiden fra CPT?

KnutW
11-12-2024, 09:02
Takk for fantastisk rapport. 13-åringen lurer på aldersgrensen for en sånn tur? Jeg lurer på om Vikinglottoen går inn i kveld.

Takker! Gode nyheter for 13-åringen, dårlige nyheter for pappaens bankkonto: aldersgrensen er 10 år.
Og nei, Vikinglottoen går ikke inn i dag heller. I hvert fall ikke langt nok inn.

KnutW
11-12-2024, 09:04
Åfyttigrisen da - det der så skikkelig fett ut. Fantastisk tur og fantastisk at du deler.

Mulig du skrev det, men hva var temperaturen der når dere endelig kom dit? Og hva er flytiden fra CPT?

Takker! De må ha -6 eller lavere. Det var -7 da vi landet. Vindkjøingsfaktoren har også en del å si.

Flytid 5:16 ned, 5:11 opp.

Cecilie
11-12-2024, 10:05
Helt nyyyydelig og fenomenalt, Knut. For et eventyr. Hva skal toppe dette til neste år da tru??

Savipix
11-12-2024, 10:25
Wow, vilken fantastisk tur!

Futura
11-12-2024, 13:19
150K bare for å få kjørt en bil fra Drammen/Solbergelva!!
Det var jo en Arctic Trucks (AT)bil det der. De er muligens største leverandør av biler til et helt kontinent. I januar leste jeg et Australsk offroad blad på Bali, der stod det litt om AT og at de hadde egen mekanikker på Sørpolen på sommeren.
Vi for håpe på et par år med en ny pandemi, så reisekassen blir overfylt, skal jeg ha råd til noe sånt. Men det er vel billigere alternativer for å komme seg til Antarktis, Hurtigruten F.eks.
Når du først er i Cape Town, så er det ikke så langt til St Helena. Der er det heller ingen flypratere som har landet.

Concorde98
11-12-2024, 15:57
Tusen takk for en glimrende rapport med flotte bilder! Dæven, nesten like kjapp som Concorde, det trodde jeg ikke! Husker Concorden sparket fra en del, vi hadde vel ikke cargo fra OSL den gangen.
God tur videre!

KnutW
11-12-2024, 16:17
Når du først er i Cape Town, så er det ikke så langt til St Helena. Der er det heller ingen flypratere som har landet.

Tenkte faktisk på det, men de flyr bare én tur i uken. Og da blir det litt vél lenge på øya hvis man ikke bare skal snu i døra.

KnutW
11-12-2024, 16:18
Tusen takk for en glimrende rapport med flotte bilder! Dæven, nesten like kjapp som Concorde, det trodde jeg ikke! Husker Concorden sparket fra en del, vi hadde vel ikke cargo fra OSL den gangen.
God tur videre!

Dere var nok kjappere. Det forholdstallet er på maksvekt, noe de som oftest hadde.

Men en 340 i luften på drøye 1000 meter var bare helt utrolig! Riktignok litt nedoverbakke og motvind, men husk at isoverflaten har høyere motstand enn asfalt/betong. Så ja, imponerende.

KnutW
11-12-2024, 16:46
Og der kom utgangen i JNB. Standsmessig.

ClassOne
11-12-2024, 17:06
Herlig tur og rapport, tusen takk

LN-KOG
11-12-2024, 19:01
Gate 007 gitt. Shaken, not stirred :p

B747-8
11-12-2024, 19:13
Vurderer å gå på ski over Grønland.

(Starte fra Nybrua og gå helt til Harald Hårdrådes plass. Med pitstopp på Lompa.
Får høre med Tristar om veivalget. Det står jo i fjellvettreglene at man skal spørre kjentfolk før man legger ut på lange turer. Og han er vel kjent i villmarka der.)

Det høres kult ut!
Hvor mange dager bruker man på det?

KnutW
12-12-2024, 05:34
Det høres kult ut!
Hvor mange dager bruker man på det?

Kommer an på føreforholdene samt motvind/medvind og ikke minst hva som venter en på Lompa. Er det bar asfalt går det litt tråere enn med islag eller eventuelt saltet sørpe. Litt usikker på fortauskantene, der kan det fort gå litt ekstra tid hvis man må gå kryss i oppturene. Viktig å ta seg god tid og ikke stresse. Må også huske å sjekke værmeldingen nøye, det kan fort være andre forhold når man krysser Akerselven og det drar seg østover. Du har jo også en seig bakke på slutten fra Grønlandsleiret opp mot Harald Hårdrådes plass. Der må det nok beregnes en god pause med mat og drikke før man tar den siste kneika.

Vede
12-12-2024, 07:46
For en opplevelse og for en tur. Takk for at du deler! Stakkars de andre trip reportene som må konkurrere med denne. :spin

OttoL
12-12-2024, 12:18
Herlig Knut. Setter pris på at du deler det som ser ut som en helt fantastisk opplevelse

Eirik
14-12-2024, 12:16
Fantastisk, lett misunnelig :D

Someone
16-12-2024, 20:47
Dette tror jeg er landing den aktuelle dagen?

https://www.youtube.com/watch?v=NzaDOYM3wNM

KnutW
17-12-2024, 17:24
Dette tror jeg er landing den aktuelle dagen?
Det stemmer. Jeg delte taxi med Gabriel Leigh fra flyplassen i Cape Town inn til hotellet. Han hadde vært der nede en uke og filmet de forskjellige operasjonene med bl. a. Baslerne og Twin Otter.

Fredrik74
21-12-2024, 23:10
Är det här från din flight? Väldigt, väldigt intressant.

https://www.youtube.com/watch?v=RKaNs9AGS_0

KnutW
22-12-2024, 06:17
Är det här från din flight? Väldigt, väldigt intressant.

Nei, dette var turen ned en uke før jeg fløy. Men selve flyvningen er helt lik, og bortsett ifra flygerne var besetningen den samme også.