View Full Version : Lufthansa OSL-FRA-JNB
Hertzlich god ettermiddag fra D-AIDD aka LH861 aka første legg på turen til Antarktis.
«Fast track» sto det på skiltet. Det tror jeg er det norske ordet «fast», ikke det utenlandske. Der sto man nemlig fast. Teaterstykket tok 15-20 minutter, det var 22 foran meg i køen og én av tre sluser åpne. Lufthansa har ikke helt fått med seg SAS’ skilsmisse fra Star og bruker fremdeles SAS loungen på OSL. Det var tid til litt brød og suppe, så var det ut til en lett forsinket A321. Ganske fullt, men fikk en treseter for meg selv. Så da skal man vel ikke klage.
PS: Hvordan legger jeg inn bilder rett fra mobilen på denne siden? Må jeg inn via noe dataduppeditt?
Chriscross
05-12-2024, 14:52
Hertzlich god ettermiddag fra D-AIDD aka LH861 aka første legg på turen til Antarktis.
«Fast track» sto det på skiltet. Det tror jeg er det norske ordet «fast», ikke det utenlandske. Der sto man nemlig fast. Teaterstykket tok 15-20 minutter, det var 22 foran meg i køen og én av tre sluser åpne. Lufthansa har ikke helt fått med seg SAS’ skilsmisse fra Star og bruker fremdeles SAS loungen på OSL. Det var tid til litt brød og suppe, så var det ut til en lett forsinket A321. Ganske fullt, men fikk en treseter for meg selv. Så da skal man vel ikke klage.
PS: Hvordan legger jeg inn bilder rett fra mobilen på denne siden? Må jeg inn via noe dataduppeditt?
Tapatalk gjør ting enklere.
Hørt om folk som reiser til Syden for litt sol og varme på vinteren, men denne tar kaka!
For bilder: Bruker du Tapatalk er det halvveis kurant å laste opp der. Bruker du nettleseren på telefonen kan du velge "Go advanced" når du skriver, og så skal du finne en "Manage attachements" en plass og der kan man laste opp bilder. Det tredje alternativet er å laste opp alt på en dedikert bildeside, og så linke til bilde direkte med bildeurl.jpg-tagger
Det er «go advanced» jeg pleier å bruke, men lurte på om det varen enklere måte. Spørs om jeg må ta en prat med tapatalk…
Nuvel! Da er man ordentlig i gang! Hverken førsteklasses vær eller førsteklasses utsikt fra FCT, men badeanden -sågar jubileumsand!- er på plass. Mon tro det ikke blir et par glass champagne og en lett middag også etter hvert.
F class award booka med SAS poeng eller? SAS gikk vel ut av *A lenge før LH åpner awardtilgjengelighet i F for denne turen?
En kort oppsummering av turen OSL-FRA: Helt greit.
Setet var som alle andre Euro-business seter standard økonomisete med ditto benplass. Besetningen var høflige og korrekte, men ikke direkte hyggelige og trivelige. Maten var etter BKKS-tabellen (Bongos Kulinariske Klassifiserings-System) «helt grei». Varme rundstykker trakk opp, steinhardt smør trakk ned. Hovedretten var kylling med tomatpurésaus, litt salat og sjokoladedingseboms med en vaniljebasert topping. Og ett bringebær oppå der igjen.
Mineralvann, morovann, kaffe og cognac - helt greit.
Det har en tendens til å bli fryktelig mye matprat, vinprat og bilder av menyer i noen av disse trip-reportene, og selverkjennelsen sier jeg er litt på vei dit nå. Jeg skal prøve å holde meg litt unna alt dette, men det blir jo også en vesentlig del av flyturen. Det skjer jo ikke så mye annet mens man venter og sitter ombord… men jeg skal prøve å tone mat og drikke litt ned i denne. Overlater til Dag Viking, Sud og de som har greie på det å si noe mer fornuftig om sånt.
Det som kan sies er førsteinntrykket av FCT som gir et svært grått, kjønnsløst og ganske sterilt inntrykk. Service, kvalitet og fremtoning er helt suveren, men foreløpig synes jeg ikke den har noe som virkelig gjør den mer spesiell enn andre kvalitetslounger. Selvfølgelig bortsett fra det å bli kjørt til flyet. Det er virkelig digg!
Fortsettelse følger.
F class award booka med SAS poeng eller? SAS gikk vel ut av *A lenge før LH åpner awardtilgjengelighet i F for denne turen?
Nei, kjøpt og betalt med ekte penger. Dog i februar, kostet 6000 mer enn business.
Hørt om folk som reiser til Syden for litt sol og varme på vinteren, men denne tar kaka!
Jotakk! På Galemoen var det skitsurt og minus 5-6, i Sør-Afrika er det pluss 25-30 og Antarktis melder om minus 15-20. Når man da er allergisk mot innsjekket bagasje blir pakkingen et lite helvete. Det løste seg med en ryggsekk som akkurat har plass til turstøvler, vindtett dobbelforet jakke og bukse samt lue, skjerf og to-lags hansker. Greit at det er to håndbagasjer (pluss en håndveske..!) på Erste Klasse.
Jeg henter popkorn... eller påppkønn som det heter på denne siden av Oslo
Fortsettelse følger.
Det er bare å glede seg til fortsettelsen!! Det er litt rart at ingen av trip-reportene blir like.
FCT i Frankfurt var til tross for sin litt grå og spartanske stil et særdeles greit sted å vente. De har de meste av tilbud, sågar egne soverom om man vil bikke nedpå litt mellom slagene. Og rosinen i pølsa er jo å bli kjørt rett ut til flyet.
En noe særegen sak der er at man ved ankomst får «konfiskert» passet, som overleveres til politiet for utreisesjekk.
Passet får man ikke igjen før nede ved bilen, der er det en politimann som sjekker pass mot boardingkort.
Deretter Porsche Cayenne ut til flyet.
Dog i flyplassfart, ikke i Porschefart. Ordnung muss sein, Max 20 km/t. Min sjåfør var en ung dame som bare gliste da jeg ymtet om at akkurat den delen av jobben måtte kreve en god porsjon tålmodighet. Hun makset Porscha på 17 km/t og hybriden gikk kun på elektrisk.
Vi svingte opp foran D-ABYA, en 747-8i. Damen fulgte oss opp i heisen og ønsket god tur.
Edit PS: Kom på en jækla kul detalj på FCT. På tavlen over alle avgangene fra Frankfurt var det påfallende få, se bilde. Fem og ti minutter mellom hver avgang fra Frankfurt..?! Neida. Forklaringen er at de ikke ser hensikten med å forkludre avgangstavlen med informasjon om en haug med fly der det ikke er førsteklasse. Selbstverständlich!
Så var det bare å svinge til venstre iog ta plass helt fremme i snuten.
Lufthansa har fremdeles den gamle innredningen med ganske åpne seter i førsteklasse. Personlig foretrekker jeg egentlig det fremfor de nyere båsene som er mer innelukket. Smak og behag, men jeg synes f-klassen til Hansaen er helt topp i lay-out.
Service, mat og drikke er helt perfekt, og det er bare å bestille det du har lyst på. Hele tiden. Og da må man jo snobbe litt når anledningen først byr seg. Den bød på blant annet champagne og kaviar. Jeg har egentlig aldri likt kaviar og sett på det som sterkt oppskrytt, men den jeg fikk her var virkelig førsteklasses. Det ble to porsjoner..! Det kom sågar et shotglass med russisk kornvann også…
Etter en fire-fem retter som ble avsluttet med den obligatoriske kaffen og cognacen (XO selvsagt!) kom «min» flyvertinne Anna og redde opp sengen.
Overmadrass ble lagt oppå stolen og ottomanen, som nå var skjøvet sammen med stolen og lå helt flatt. Deretter dyne og to puter. Gute Nacht! Jotakk, kroppen var absolutt klar for å bikke nedpå nå. Men det var ett problem.
Søvnproblemet skyldtes turbulensen. Det blåste friskt utenfor, vindhastigheten var rundt 200 km/t. Det medførte ganske mye risting. Det kom et par ordentlige støt, der vinglasset truet med både å skvalpe over og forlate bordplaten. Men de kraftige støtene varte ikke mer enn snaue minuttet og var forsåvidt tolerérbare. Det som gjorde det omtrent umulig å få sove skikkelig var timevis med lett turbulens. Ikke direkte plagsomt som sådant, men ujevne smårykk som jeg mistenker ble forsterket av fleksingen i det lange skroget. Samme som på båter, det er verst sjøgang i baugen og hekken. Er det noen av dere som har aerodynamikk- og metallfleksibiletskunnskaper nok til å vite om det stemmer at 747-8 er så lang at den «fleksehumper» i tillegg til den vanlige ristingen i turbulens?
Det var i hvert fall jækla mye småhumping, akkurat nok til at det ikke gikk å sove. Djevelskapen varte omtrent halve Afrika. Og Afrika er stort. Veldig stort.
Vi fløy inn over Tunis og skulle jo nesten helt til bånns. Fra Frankfurt til Tunis er det 2000 km og hele turen var på 9000. Do the maths. Til sammenligning er det litt over 4000 fra California til New York.
Men litt småslumring ble det i natten over Afrika, og halvannen time før landing ble jeg vekket av Anna som spurte om jeg ville ha eggerøre til frokost. Ja takk. Og bacon, croissant, frukt, yoghurt, juice og kaffe. Etter frokost var det å tusle ut på badet (to baderom til åtte passasjerer, -aldri kø!) og skifte fra pysj til dag-bekledning. I mellomtiden hadde Anna reversert sengen tilbake til stol.
Og omtrent samtidig dro autopiloten gassen tilbake og «Brandenburg» begynte nedstigningen fra 37.000 fot inn mot Johannesburg.
Landing på RWY 03R på slaget 9 timer og 51 minutter etter take-off fra Frankfurt.
Vi kom omtrent samtidig med Air France, Cathay Pacific, Air China og Swiss. Dvs. at «hele verden» møttes foran disken til de tre, av 14 mulige, som drev med passstempling. Dog stemplet de såpass radig at det «bare» tok 35 minutter. Selve seansen i luka gikk forbausende raskt, og ble gjennomført på verdens mest brukte språk, dårlig engelsk.
«Good morning, Sir!»
«Grrmmng, juarrurist visstirr?»
«Ehh…yes»
«Howwrrlngryrstying?»
«Ehh…five days»
Stempel, stempel.
«Hrryorrare, nxttplss!»
«Thank you!»
Of dermed var man I Republic of South Africa. Så var det å få kjøpt seg noen Rand, greit å ha litt cash på sånne steder, og så begi seg til innenriksterminal B for Airlinks rute til Cape Town.
Fortsettelse følger!
Jøss engelsk er jo et av de offsielle språkene i Sør Afrika, så merkelig de var så dårlige på det. Samtidig så er det en haugevis med språk der hvorav engelsk ikke nødvendigvis er førstespråket. Opplevde det samme i Serbia med verdens tjukkeste østeuropeisk aksent, men ja passkontrolløren virka ikke helt komfortabel med engelsk nei. How long you stay in Serbia? BUSINESS OR TOURIST? Skal jo sies at relativt få er veldig flytende i engelsk i Serbia da.
Jeg henter popkorn... eller påppkønn som det heter på denne siden av Oslo
Trudde dæ var sprættkønn, je...
Trudde dæ var sprættkønn, je...
Tror ikke det blir før Vormsund-traktene. Det er såpass mange utlendinger som passerer Fnatstaden at de lokale har plukket opp noen gloser.
Nå er gutten her
Og plutselig var’n tilbake igjen!
Som nevnt i god morgen tråden blåste det for mye sidevind. Grensen er på 24 knop og det var kast over 30. Det var utrolig surt å måtte snu, men jeg støtter selvsagt avgjørelsen 100%.
Når man skal lande 200 tonn A340 på is er det veldig greit å ha marginene på riktig side av streken. Og det er flere faktorer å ta hensyn til enn bare selve landingen. Underlaget er jo is, og selv med asymmetrisk bruk av motorkraft er halen på en 340 et jækla stort vindfang. Dvs at den kan bli vanskelig å styre, for ikke å snakke om å snu, nede på isen.
Og man skal jo opp igjen også.
Skulle det gå skeis og vi hadde havnet utenfor banen hadde det vært et helsikes problem. Her snakker vi ikke om noe havari med personskade, men tenk f.eks du har en 200 tonn A340 som står fast i snefonna med skade på en eller to motorer. I tillegg står den sånn at ingen andre kan lande eller ta av på banen. Da har du et S T O R T -og dyrt!- problem.
Åkkesom: Det blir nytt forsøk 0400 i morgen tidlig, så får vi håpe det går denne gangen. Jeg setter min lit til setenaboen på turen nedover. Det var en godt voksen sveitsisk dame som hadde besøkt alle, unntatt tre, verdens land. Hun hadde først forsøkt en tur med båt til Antarktis, men etter to døgn måtte de gi opp pga været. Så var det turen i går der vi måtte snu. Får virkelig håpe hun er «third time lucky»!
Oppdatering kommer i ny tråd.
Jøss engelsk er jo et av de offsielle språkene i Sør Afrika, så merkelig de var så dårlige på det. Samtidig så er det en haugevis med språk der hvorav engelsk ikke nødvendigvis er førstespråket.
Jo, et av mange. Men faktisk ikke det største. Men de fleste i Skottland snakker jo engelsk også, men det betyr ikke man forstår hva de sier. :p
Engelsk er vel ikke en gang det største "europeiske" språket der nede. Flere som snakker afrikaans hjemme enn engelsk der, og engelsk er det 6. største språket
Jo, et av mange. Men faktisk ikke det største. Men de fleste i Skottland snakker jo engelsk også, men det betyr ikke man forstår hva de sier. :p
Ja nei enkelte skotske dialekter er litt som noen norske dialekter - komplett uforståelige. Jeg forstår det aller meste av hva de sier dog, men mest fordi jeg har en del familie derfra og ble eksponert for en del skotske dialekter i ung alder. BBC for hele landet har kun Oxford-engelsk som sin standard, men BBC Scotland og andre regionale BBC divisjoner har mer vide fullmakter i hva slags dialekter de bruker.
Uansett så har de jo helt andre språk og da som ikke har noe med engelsk å gjøre - keltisk og i Wales - walisisk.
Her kan man se en værmelder uttale Lllanfair et eller annet gogogogoch helt korrekt. Det er bare helt fjernt.
https://www.youtube.com/watch?v=fHxO0UdpoxM