PDA

View Full Version : Flyprats Advent kalender 2024


Fellowship
01-12-2024, 10:13
God 1.søndag i advent!

Dagens bilde er OY-VKH som var den andre av tre A330-300 levert til Premiair i 2000.

1.august 2000 levet til Premiair som OY-VKH.
1.mars 2002 overført til MyTravel Airwys, og første bilde viser når den lander som DK844 fra Larnaca på bane 10R 19.august 2002 i basic Premiair farger, men for MyTravel.
https://live.staticflickr.com/65535/53125492753_0e87410904_b.jpg (https://flic.kr/p/2oWw38B)MyTravel A330-343 OY-VKH at ENGM / OSL 19-08-2002 (https://flic.kr/p/2oWw38B) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr

2.bilde er det også en fugl som flyr, der den er i avgang som DK821 til Palma for Thomas Cook.
https://live.staticflickr.com/65535/52760663621_59cc04e05d_b.jpg (https://flic.kr/p/2oohc9a)Thomas Cook A330-343 OY-VKH at ENGM/OSL 28-06-2008 (https://flic.kr/p/2oohc9a) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr

8.april 2008 ble den overført til Thomas Cook Scandinavia og fløy for de helt til de gikk konkurs i oktober 2019. Da sto OY-VKH i en hangar på Manchester helt til mars 2020, da ble den fløyet til Kastrup og parkert der, og den har aldri fløyet for Sunclass.

I juli 2021 N356UK TVPX Trust service, parkert i Istanbul i August samme år frem til mars 2022. 20.augsut 2021 omregistrert T7-SERES for San Marino Executive Aviation og ombygget til "Preighter". Den fløy i ex Thomas Cook farger bla annet for Garuda Indonesia sommeren 2023. I oktober 2023 var det slutt, og visstnok parkert i Dresden. Men 23 år jo lang tid for et fly med så mange seter.

Han en god dag der du er. Advent er ikke en ventetid, det er en tid for å forberede jul, og kanskje særlig bry oss om folk som trenger vår omsorg.

TriStar
01-12-2024, 10:25
Takk for at du bidrar med adventskalender i år også[emoji4]

Fellowship
02-12-2024, 07:25
I dag er det 2.desember

Kalenderen går i dag tilbake til «Charter 89» på FBU, hvor det var lett å stå på trappen ved den eldste terminalen og fotografere fly som takset forbi til avgang.
Dagens fly er en MD-83 som hadde first flight på Long Beach 30.juni 1988, et av mange fly bestilt av Leasing selskapet GPA (Guinness Peat Aviation) for utleie til diverse selskap.
Flyet fløy hele sin flyvende virksomhet med 163 seter i turistklasse.
16.august 1988 ble det levert til Lineas Aéreas Canarias som EC-179, og 8.september samme år fikk den reg EC-EJZ. (Vanskelig å se men reg var plassert under de orange stripene og under motoren).
Av en eller annen grunn ble den registrert på ny i mai 1990, som EC-382, og i juni 1990 EC-EJZ igjen. 1.mars 1991 EC-EJZ for Meridiana. 1.august 1992 EC-206 for Spanair, navnet «Sunray». I november 1992 fikk «Sunray» registreringen EC-FNU.
I august 1997 ble «Sunray» både omregistret til EC-GXU om malt om til Star Alliance «special colours» som de kalte det….

9. mars 2012 WFU og parkert på Madrid, flyttet til Palma 31.mars, og videre til Chateauroux i Frankrike 3.april 2012. Der ble den hugget opp til colabokser eller ølbokser osv i oktober 2012 etter å ha fløyet turister i 24 år.
Her ern på FBU 1.sepetember 1989, og jeg husker jeg var glad for å få fotografert den, en av de stiligste MD-80 ene jeg har sett, tror jeg.
https://live.staticflickr.com/65535/53790921116_4933cb816d_b.jpg (https://flic.kr/p/2pXjwNq)LAC MD-83 EC-EJZ at ENFB / FBU 01-09-1989 (https://flic.kr/p/2pXjwNq) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr

Fellowship
03-12-2024, 08:04
Dagens fly er en B767 -383(ER) som hadde first flight på Everett 11.april 1989, som den andre 767 levert ny til SAS fra Boeing den våren, levert til SAS 22.april 1989.
1.mai 1989 var nok en stor dag for SAS, de hadde reklamert lenge for å fly til New York fra FBU igjen, de stoppet flygingene til JFK med DC-8 på FBU etter at B747 var tatt i bruk fra CPH i 1971. Samarbeidet med United gjennom Star Alliance gjorde at de flyttet trafikken fra GEN til JFK med DC-10, til FBU - EWR med nye B767. Og dagen var så viktig at selv om LN-RCB alt sto klar for avgang, så landet den første B767 SE-DKO og ble parkert på fjernpark, sannsynligvis for å være sikre på at SK907 ville gå sin gang selv om LN-RCB fikk en form for snag, men det skjedde jo ikke.
LN-RCB fikk æren av å åpne SK907 1.mai 1989, og den ble ikke parkert på gate 38, men på skrå, fordi prinsesse Astrid skulle få æren av å døpe flyet til Astrid Viking før de dro av gårde. Derfor måtte alle passasjerene som skulle på åpningsflighten gå trapp ut av terminalen og gå flytrapp:
https://live.staticflickr.com/65535/51156108466_4acfa4d2de_b.jpg (https://flic.kr/p/2kWuqN7)LN-RCB at The Opening day for SK907 from Oslo Fornebu to Newark 01-05-1989 (https://flic.kr/p/2kWuqN7) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr
Og her er LN-RCB klar til ta av som SK907 for første gang på bane 24. (Da LN-RCI fløy siste SK907 fra FBU 7.oktober 1998 startet den på bane 06) https://live.staticflickr.com/65535/51156343143_38319e66be_b.jpg (https://flic.kr/p/2kWvCyg)LN-RCB at The Opening day for SK907 from Oslo Fornebu to Newark 01-05-1989 (https://flic.kr/p/2kWvCyg) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr
Så får vi følge flyets videre historie;
5.Desember 1991 ble den leiet ut til Air Europe SpA som I-AEJC sammen med OY-KDH som ble I-AEJB, da de stadig fikk levering av nye 767. Begge fløy for Air Europe SpA med config C46Y212.
28.oktober 1993 kom det tilbake til SAS som LN-RCB og Astrid -Viking, med config C74Y133.
WFU 19.juni 1994
10.august 1994 N984AN for Avianca med config C24Y187, leiet fra GECAS. WFU i juni 2011. 30.januar HS-BIG for Business Air, leiet fra Sky Holding Company og 22.Oktober 2014 tilbkaelevert til Sky Holding Company som N984AN igjen. 29.januar 1995 parkert på Hondo South Yexas Regional Airport, og der ble den hugget opp i 2017.

SK907 gikk ikke før kl 13:00 i starten, så det var god tid til å jakte på hvor de hadde satt SE-DKO der den ble parkert på fjernpark som backup, fotografert gjennom vindu fra A-piren.
https://live.staticflickr.com/65535/51157133520_3a4fb66431_b.jpg (https://flic.kr/p/2kWzFvs)SAS B767-383(ER) SE-DKO at ENFB/FBU 01-05-989 (https://flic.kr/p/2kWzFvs) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr
SE-DKO ble omregistrert i 1994 til LN-RCH, og hadde navnet «Ingegerd Viking» og den var i SAS helt til 2004 da den ble solgt som N815SR og ble leid ut som CS-TLO. Den flyr fortsatt som frakter for Atlas Air som N1511A siden november 2017.

Fellowship
04-12-2024, 07:22
Idag er det 4.desember

Årets Fellowship er en F.28-4000 jeg fotograferte i Kalmar i 1987
First flight på Schipol var 4.november 1977 som PH-EXR
25.november 1987 levert til Linjeflyg som SE-DGM med 85 turistklasse seter, og mulig malt om til neste LF variasjon vinteren 1981/82. Så var det kanskje vinteren 1986/87 at den ble malt om igjen til det siste skjemaet LF brukte, den hadde et smil da jeg fotograferte den :)
1.januar 1993 ble LF spist av SAS, og malt om i SAS fager med navnet «Hild Viking» og fikk 75 seter i SAS versjon
8.november 1999 ble SE-DGM levert tilbake til Fokker. 1.november 2000 ZS-XGV Intensive Air. 2002 ZS-XGV leiet ut til Air Express. 2003 ZS-XGV AirQuarious Aviation, og i 2008 TS-BEH Trans Air Congo
2011 WFU Lanseria og seinere hugget opp der.
Her er dagens bilde fra Kalmar i 1987:
https://live.staticflickr.com/65535/53610537561_5a3a9bb453_b.jpg (https://flic.kr/p/2pFo248)Linjeflyg F.28-4000 SE-DGM at ESMQ/KLR 07-07-1987 (https://flic.kr/p/2pFo248) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr

Ha en god dag der du er!

LN-JAN
04-12-2024, 23:34
Dagens fly er en B767 -383(ER) som hadde first flight på Everett 11.april 1989, som den andre 767 levert ny til SAS fra Boeing den våren, levert til SAS 22.april 1989.
1.mai 1989 var nok en stor dag for SAS, de hadde reklamert lenge for å fly til New York fra FBU igjen, de stoppet flygingene til JFK med DC-8 på FBU etter at B747 var tatt i bruk fra CPH i 1971. Samarbeidet med United gjennom Star Alliance gjorde at de flyttet trafikken fra GEN til JFK med DC-10, til FBU - EWR med nye B767. Og dagen var så viktig at selv om LN-RCB alt sto klar for avgang, så landet den første B767 SE-DKO og ble parkert på fjernpark, sannsynligvis for å være sikre på at SK907 ville gå sin gang selv om LN-RCB fikk en form for snag, men det skjedde jo ikke.
LN-RCB fikk æren av å åpne SK907 1.mai 1989, og den ble ikke parkert på gate 38, men på skrå, fordi prinsesse Astrid skulle få æren av å døpe flyet til Astrid Viking før de dro av gårde. Derfor måtte alle passasjerene som skulle på åpningsflighten gå trapp ut av terminalen og gå flytrapp:
https://live.staticflickr.com/65535/51156108466_4acfa4d2de_b.jpg (https://flic.kr/p/2kWuqN7)LN-RCB at The Opening day for SK907 from Oslo Fornebu to Newark 01-05-1989 (https://flic.kr/p/2kWuqN7) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr
Og her er LN-RCB klar til ta av som SK907 for første gang på bane 24. (Da LN-RCI fløy siste SK907 fra FBU 7.oktober 1998 startet den på bane 06) https://live.staticflickr.com/65535/51156343143_38319e66be_b.jpg (https://flic.kr/p/2kWvCyg)LN-RCB at The Opening day for SK907 from Oslo Fornebu to Newark 01-05-1989 (https://flic.kr/p/2kWvCyg) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr
Så får vi følge flyets videre historie;
5.Desember 1991 ble den leiet ut til Air Europe SpA som I-AEJC sammen med OY-KDH som ble I-AEJB, da de stadig fikk levering av nye 767. Begge fløy for Air Europe SpA med config C46Y212.
28.oktober 1993 kom det tilbake til SAS som LN-RCB og Astrid -Viking, med config C74Y133.
WFU 19.juni 1994
10.august 1994 N984AN for Avianca med config C24Y187, leiet fra GECAS. WFU i juni 2011. 30.januar HS-BIG for Business Air, leiet fra Sky Holding Company og 22.Oktober 2014 tilbkaelevert til Sky Holding Company som N984AN igjen. 29.januar 1995 parkert på Hondo South Yexas Regional Airport, og der ble den hugget opp i 2017.

SK907 gikk ikke før kl 13:00 i starten, så det var god tid til å jakte på hvor de hadde satt SE-DKO der den ble parkert på fjernpark som backup, fotografert gjennom vindu fra A-piren.
https://live.staticflickr.com/65535/51157133520_3a4fb66431_b.jpg (https://flic.kr/p/2kWzFvs)SAS B767-383(ER) SE-DKO at ENFB/FBU 01-05-989 (https://flic.kr/p/2kWzFvs) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr
SE-DKO ble omregistrert i 1994 til LN-RCH, og hadde navnet «Ingegerd Viking» og den var i SAS helt til 2004 da den ble solgt som N815SR og ble leid ut som CS-TLO. Den flyr fortsatt som frakter for Atlas Air som N1511A siden november 2017.

Flotte bilder og tekst. Og en helt nydelig kalender som vanlig. Men det siste bildet av SE-DKO kan umulig være tatt fra A-piren. Maskinen er ikke parkert, den taues og skal helt sikkert til hangar 3, hvis bildet er tatt etter avgang LN-RCB.

LN-MOW
04-12-2024, 23:51
Flotte bilder og tekst. Og en helt nydelig kalender som vanlig. Men det siste bildet av SE-DKO kan umulig være tatt fra A-piren. Maskinen er ikke parkert, den taues og skal helt sikkert til hangar 3, hvis bildet er tatt etter avgang LN-RCB.

Enig. Bildet ertatt fra terminalen. Park 20 var innerst mot terminalen og i direkte luftlinje fra hovedterminalen ut mot 'Fjernboden' som kom under lysmasten bak maskinen, på høyre side av den nye deicingplattformen.

Fellowship
05-12-2024, 07:34
Flotte bilder og tekst. Og en helt nydelig kalender som vanlig. Men det siste bildet av SE-DKO kan umulig være tatt fra A-piren. Maskinen er ikke parkert, den taues og skal helt sikkert til hangar 3, hvis bildet er tatt etter avgang LN-RCB.

Bildet er tatt før avgangen til LN-RCB. Den ble svingt til høyre rett etter dette bildet, og den sto ute, ikke i Hangaren. Jeg brukte Telelinse. Her bildet jeg tok etter at den var parkert:
https://live.staticflickr.com/65535/51157134040_d84032639c_b.jpg (https://flic.kr/p/2kWzFEq)SAS B767-383(ER) SE-DKO at ENFB/FBU 01-05-1989 (https://flic.kr/p/2kWzFEq) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr

Fellowship
05-12-2024, 07:36
I dag er det 5.desmber, og Julebord dagen.
Da er det vel på tide med gammelt fly?

Fred Olsens Electra LN-FOH fløy første gang i 1961 og ble levert til Western Airlines 9.februar 1962 som N4646C. I 1969 fløy den fortsatt for Western, men ble bygget om til å bli en frakter, fortsatt som N4646C.
18.august 1972 kom den til Norge som LN-MOI for Nordic Air i skinnende orange farger. 20 september 1973 ble en overtatt av Fred Olsen, og omregistrert til LN-FOH. Den fløy for FOF mer enn et halvt år i ex Nordic Air farger, også på fraktruter for SAS, før de fikk malt den om til FOF farger, 2.halvår 1974.

I 1985 ble LN-FOH den første Electraen de malte om i de nye mer hvite FOF fargene. Bildet er tatt nyttårsaften 1986 foran fraktterminalen til SAS, hvor de sto lange dager. I 1988 ble LN-FOH utastt for en eller anens «gode idé» å kalle faktvirksomheten for «Air de Cologne», og den ble hlet svart med Halmåne og titler, og kun et lite «opb FOF» på snuten. Glorien dalte for for dete prosjektet, og et halvt år seinere forsvant alle logoer, og flyet forble gråsvart i to år.
I 1990 var den tilbake i FOF farger ,og i 1991 fløyu den none måneder meed TNT stickere, før FOF i 1992 innledet samarbeid med DHL. LN-FOH var den eneste av FOFs Electraer som ikke fikk DHL farger, men den fløy i FOF skjema, helt til alt stoppet opp i 1997. I september 1997 fløy den for Amerer Air, og 2.mars 1998 ble den omregistret til OE-ILA for Amerer Air.
3.juli 2007 C-GLBA for Buffalo Airways som brukte den helt til 2014. Det betyr at denne Electraen fløy i mer enn 50 år!!
Her er LN-FOH i det fineste skjemaet den fikk
https://live.staticflickr.com/816/39164761080_f9e515caa5_b.jpg (https://flic.kr/p/22ERCZo)Fred Olsen L-188AF Electra LN-FOH at ENFB/FBU 31-12-1986 (https://flic.kr/p/22ERCZo) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr

Ha en god dag der du er! Jeg gleder meg til i kveld.

Fellowship
05-12-2024, 10:11
Enig. Bildet er tatt fra terminalen. Park 20 var innerst mot terminalen og i direkte luftlinje fra hovedterminalen ut mot 'Fjernboden' som kom under lysmasten bak maskinen, på høyre side av den nye deicingplattformen.

Dere har rett begge to! Det er tid mellom de bildene jeg tok av SE-DKO. Jeg gikk nok opp trappa til den stengte utgangsdøra i tredje etasje for å se om jeg kunne se hvor de hadde satt SE-DKO, og da kom de dragende med den, så parkerte de den på fjernpark, og derfra var det umulig å få et godt bilde av den, Så det er bare det siste bildet som jeg la ut i morges, som er tatt fra A piren.
Da jeg la ut teksten den morgenen trodde jeg at det var det siste bildet jeg la ut, men det var det jo ikke, så husket jeg ikke alle detaljene. Men det klarnet når jeg leste hva dere skrev.

LN-JAN
05-12-2024, 23:24
I dag er det 5.desmber, og Julebord dagen.
Da er det vel på tide med gammelt fly?

Fred Olsens Electra LN-FOH fløy første gang i 1961 og ble levert til Western Airlines 9.februar 1962 som N4646C. I 1969 fløy den fortsatt for Western, men ble bygget om til å bli en frakter, fortsatt som N4646C.
18.august 1972 kom den til Norge som LN-MOI for Nordic Air i skinnende orange farger. 20 september 1973 ble en overtatt av Fred Olsen, og omregistrert til LN-FOH. Den fløy for FOF mer enn et halvt år i ex Nordic Air farger, også på fraktruter for SAS, før de fikk malt den om til FOF farger, 2.halvår 1974.

I 1985 ble LN-FOH den første Electraen de malte om i de nye mer hvite FOF fargene. Bildet er tatt nyttårsaften 1986 foran fraktterminalen til SAS, hvor de sto lange dager. I 1988 ble LN-FOH utastt for en eller anens «gode idé» å kalle faktvirksomheten for «Air de Cologne», og den ble hlet svart med Halmåne og titler, og kun et lite «opb FOF» på snuten. Glorien dalte for for dete prosjektet, og et halvt år seinere forsvant alle logoer, og flyet forble gråsvart i to år.
I 1990 var den tilbake i FOF farger ,og i 1991 fløyu den none måneder meed TNT stickere, før FOF i 1992 innledet samarbeid med DHL. LN-FOH var den eneste av FOFs Electraer som ikke fikk DHL farger, men den fløy i FOF skjema, helt til alt stoppet opp i 1997. I september 1997 fløy den for Amerer Air, og 2.mars 1998 ble den omregistret til OE-ILA for Amerer Air.
3.juli 2007 C-GLBA for Buffalo Airways som brukte den helt til 2014. Det betyr at denne Electraen fløy i mer enn 50 år!!
Her er LN-FOH i det fineste skjemaet den fikk
https://live.staticflickr.com/816/39164761080_f9e515caa5_b.jpg (https://flic.kr/p/22ERCZo)Fred Olsen L-188AF Electra LN-FOH at ENFB/FBU 31-12-1986 (https://flic.kr/p/22ERCZo) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr

Ha en god dag der du er! Jeg gleder meg til i kveld.

Var det ikke på denne maskinen en propell (no.3 ?) løsna og laga "litt" skade på skroget tidlig -80 tall?

LN-MOW
05-12-2024, 23:36
Var det ikke på denne maskinen en propell (no.3 ?) løsna og laga "litt" skade på skroget tidlig -80 tall?

Stemmer det.

https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=155813

Fellowship
06-12-2024, 08:12
I dag er det 6.desember
Kalenderen går bare et år tilbake i tid:

En Boeing 747-400F bygget på Everett som fraktfly, first flight 30.mars 2001, og levert ny som B-HUD til Cathay Pacific Cargo 18.april 2001, og fra starten av i Natural Metal skjema.

ca August 2012 ble B-HUD malt om til standard Cathay Pac8ific farger.
29.mai 2016 WFU etter 15 år som frakter for CX, og parkert på Xiamen lufthavn i Kina, 12.juli samme år flyttet til Hong Kong.

7.september 2016 N439BC Boeing Capital Corporation – BCC
8.september VP-BCI Sky Gates Airlines (leased from BCC)

5.mars 2022 4K-BCI Silk Way West Airlines, op in basic Sky Gates Livery
Den dagen i fjor sommer var dette flyet min grunn til å dra nordover, særlig fordi den skulle lande ca 18:51 fra Amsterdam, og det var mens det fortsatt var kveldssol.
Vel to timer seinere dro den til Baku med mye fisk om bord

https://live.staticflickr.com/65535/53089198185_e5cb9f5e8f_b.jpg (https://flic.kr/p/2oTj22c)Silkway West B747-467F at ENGM/OSL 28-07-2023 (https://flic.kr/p/2oTj22c) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr

Ha en god dag!

Fellowship
07-12-2024, 10:35
I dag er det 7.desember

Jeg tror ikke det finnes noen andre fly en SAS DC-9-41 som har flere landinger på FBU enn de har. SAS hadde til sammen 49 DC-9-41 levert mellom 1968 og 1979. SE-DAT gikk ut av flåten i 1987 etter en for hard landing på Værnes, og de eldste flyene forlot flåten på starten av 90-tallet når MD-80 flåten vokste. I 1998 da de FBU stengte og OSL åpnet, var det fortsatt 22 DC-9-41 i flåten.

OY-KGM var et av 17 fly som ble levert i 1974 for å erstatte Caravelle og CV-440 på innenriks trafikk i de tre land. De hadde 122 seter i økonomiklasse, og flyet het «Arnfinn Viking»

I 1984 ble OY-KGM malt om til «Janne-farger» slik som dette bildet viser, som er tatt gjennom vinduet i A-piren i juni 1990.

I september 1998 ble OY-KGM solgt til Air 41 LLC og leiet tilbake, for å ha råd til innkjøp av en ny 737-flåte…., den fikk også ny innredning CY105.
22.desember 2001 WFU og parkert på Kastrup et års tid før den ble ferget over til Roswell i USA i desember 2002, og hugget opp der i 2006. Den fløy for SAS i 27 og et halvt år.

Den skal ut på en ny innenriks tur, og vi ser halen på en WF Dash 7 i bakgrunnen. Her er luke 7:

https://live.staticflickr.com/65535/54129671708_cb15e894b1_b.jpg (https://flic.kr/p/2qtfHxS)SAS DC-9-41 SE-DBM at ENFB / FBU 16-06-1990 (https://flic.kr/p/2qtfHxS) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr

Ha en god lørdag der du er! Det er enda tid igjen til å gjøre noe godt for de du har ansvar for.

EB
07-12-2024, 11:04
Dagens fly er en B767 -383(ER) som hadde first flight på Everett 11.april 1989, som den andre 767 levert ny til SAS fra Boeing den våren, levert til SAS 22.april 1989.
1.mai 1989 var nok en stor dag for SAS, de hadde reklamert lenge for å fly til New York fra FBU igjen, de stoppet flygingene til JFK med DC-8 på FBU etter at B747 var tatt i bruk fra CPH i 1971. Samarbeidet med United gjennom Star Alliance gjorde at de flyttet trafikken fra GEN til JFK med DC-10, til FBU - EWR med nye B767.

Det var vel kjøpet av en aksjepost i Continental på slutten av 80-tallet som var grunnen til denne ruten. Star-Alliance ble vel stiftet i 1997.

Fellowship
07-12-2024, 14:53
Det var vel kjøpet av en aksjepost i Continental på slutten av 80-tallet som var grunnen til denne ruten. Star-Alliance ble vel stiftet i 1997.

Ja, du har helt rett, EB.

Fellowship
08-12-2024, 08:01
Det er 8.januar, og det er 2.søndag i advent

Jeg var en tur i England med gode venner i aug/sept 24
Siste dagen var vi på Newark Air Museum på den nedlagte flyplassen ved Winthorpe, eller ofte kalt Woodford

Der fant jeg inne i en hall en av Luftforsvarets skolefly Saab 91 Safir 321, som var i Luftforsvaret på Værnes fra 1956 til 1982.

https://live.staticflickr.com/65535/54186950501_e6d0b86ddd_b.jpg (https://flic.kr/p/2qyjhxg)ex Norwegian Air Force Saab 91 Safir 321 at Newark Air Museum 02-09-2024321@Woodford 02-09-2024pb (https://flic.kr/p/2qyjhxg) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr

Dagen før var vi på East Midlands Airport, og der hadde de også en stor samling gamle fly, jeg legger ved denne, en English Electric Lightning ZF588

https://live.staticflickr.com/65535/54025693305_51457fbfd2_b.jpg (https://flic.kr/p/2qj4NoM)English Electric Lightning ZF 588 at EGNX / EMA 01-09-2024 (https://flic.kr/p/2qj4NoM) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr

Og en De Havilland Se Vixen fra Newark Air Museum igjen, denne var i bruk av RAF fra 1960 til 1983, og kom til museet på Newark i 1986.

https://live.staticflickr.com/65535/54188668803_67453e5899_b.jpg (https://flic.kr/p/2qyt6ka)DH Sea Vixen FAW.2 XJ560 at Newark Air Museum 02-09-2024 (https://flic.kr/p/2qyt6ka) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr

Disse to gamle jagerne tok jeg bare med fordi da jeg var barn fikk jeg lekefly av min far og en Lightning og en Sea Vixen var av de første jeg fikk (uten at jeg hadde peiling på hivlke fly dette var), og derfor var det litt emosjonelt å fotografere disse to da vi var på turen.

Advent betyr ikke å vente, men det er latin som betyr «Han kommer» og det betyr å ta vare på de som trenger vår omsorg.

Fellowship
09-12-2024, 07:04
Idag er det 9.desember!

Luke 9 er fra 2001 på OSL, etter at Spanair hadde fløyet med MD-80 ganske lenge, begynte de å fly med A320 og A321. Særlig den siste likte jeg, og luke 9 viser EC-HQZ ved avgang fra bane 01R som JKK1204 til Tenerife den 17.juli 2001.

Flyet hadde first flight på Finkenwerder som D-AVZB 20.september 2000, og ble levert til Spanair som EC-HQZ 26.oktober 2000 med 212 turistklasseseter. Den var altså mindre enn et år da jeg tok dette bildet.

Dette flyet ble ikke så gammelt, 28.januar 2012 WFU og parkert på Barcelonas flyplass etter at Spanair sluttet å operere som selskap etter den stygge ulykken med en MD-80. EC-HQZ ble flyttet til Dublin i februar 2012, og parkert på Bruntingthorpe, og der ble den i mai 2012 hugget opp etter 12 års flying for Spanair.

https://live.staticflickr.com/65535/52433008170_dc75df6aff_b.jpg (https://flic.kr/p/2nTjSAf)Spanair A321-231 EC-HQZ at ENGM/OSL 17-07-2001 (https://flic.kr/p/2nTjSAf) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr

Noen sekunder etter dette bildet var vi som sto der nesten sikre på at den ville skrape ned i i rullebanen med bakkroppen, men den kom seg da opp :)

Ha en god dag der du er!

AndreasN
09-12-2024, 10:20
Vurderte SAS på et tidspunkt å ta inn A321 maskiner fra Spaniair? Det kom vel 2 stykk A320ceo derfra i 2012?

oy-viv
09-12-2024, 22:42
Jeg mener, at Spanair fløj indtil konkursen i 2012. Jeg fløj med dem
fra BCN til CPH i 2011.

Fellowship
10-12-2024, 08:41
I dag er det 10.desember
Å male fly etter kjøkkengardiner? Kan være fint, om det er stillige maskiner
Første gang jeg så Volotea var da vi besøkte Venezia i 2015, Volotea sine «MD-95», unnskyld Boeing 717… var som flittige maur på Venezias flyplass den dagen vi skulle reise derfra. Nå man var sikkerhets kontrollert, så åpnet det seg an adgang til terrassen for å fotografere fly på rullebanen.
Her er Volotea sin 717 EI-FCU som nettopp har landet på bane 04R.

https://live.staticflickr.com/65535/54095852658_dfe913d378_b.jpg (https://flic.kr/p/2qqgojN)Volotea B717-2BL EI-FCU at LIPZ / VCE 14-07-2015 (https://flic.kr/p/2qqgojN) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr

Den hadde sin første flight på Long Beach i September 2009. 25.oktober 2009 ble den levert y til Midwest Airlines som N924ME, utleid fra Boeing Capital Corporation (BCC). I oktober 2008 ble den WFU og parkert i Victorville.
6.mai 2009 XA-CLD MexicanaClick (også leiet fra BCC). I januar 2011 N799BC lvert tilbake til BCC igjen, og igjen parkert på Victorville.
19.juli 2013 EI-FCU for Volotea Airlines, med 125 seter, leiet fra BCC. 26.oktober 2020 WFY og igjen parkert på Victorville før jul.
24.februar 2021 N883BC BCC levert tilbake. I april 2023 ble den oppført for Delta, og i i juni samme år først via BCC og så til Hawaiian Airlines, men ikke bekreftet….

I 2024 Kom Volotea til OSL 2 x pr uke, en formiddag og en kveld, så da var det bare å ta en fridag når den kom en fredag formiddag i oktober, da kom A320-214 EC-NOP.
Fløy første gang 18.juli 2008 som D-AVVE på Finkenwerder, bestilt av GECAS for utleie.
6.august 2008 VT-WAG for GoAir, WFU i november 2019. September 2020 returnert til GECAS som OE-LMO, parkert på Plovdiv, og etter et halvt år flyttet til Ostrava.
24.mars kom den til Volotea som EC-NOP, fikk navnet «Game of Flights», og på stybord side står det «Mamma, jeg kommer!» og på babord side står det «Jeg kommer hjem til middag», direkte oversatt fra hhv fransk og engelsk.

https://live.staticflickr.com/65535/54095460901_36abcbb3ed_b.jpg (https://flic.kr/p/2qqenSn)Volotea A320-214 EC-NOP at ENGM / OSL 25-10-2024 (https://flic.kr/p/2qqenSn) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr

Ha en god dag 😊
Legg merke til de som overlevde etter atombombene i dag som får Fredsprisen. Lytt til deres fortellinger, slik at vi kan stå sammen med dem om at dette aldri skal skje igjen.

Fellowship
11-12-2024, 07:26
I dag er det 11.desember
Jeg tror dette er den fineste A380´en jeg har tatt bilde av. Vi var i Amsterdam på ferie i 2016, og da sikret jeg meg en dag på takterrassen på Schipol.
Flyet hadde first flight i Toulouse 6.mai 2011 som F-WWAM. Den ble levert til China Southern som B-6137 16.desember 2011, som den andre av fem A380 til selskapet.
5.november 2021 WFU og parkert på Guangzhou Baijun flyplassen. 25.februar 2022 ble den flyttet til Mojave der den fortsatt står, men omregisrert til N296JM for Jet Midwest….
Så det ble bare 10 års flyging for China Southern, nå bruker de visstnok A350 i stedet til AMS.
Her er luke 11:
https://live.staticflickr.com/65535/54196621950_5ed712f426_b.jpg (https://flic.kr/p/2qzaRwo)China Southern A380-841 B-6137 at EHAM / AMS 13-07-2016 (https://flic.kr/p/2qzaRwo) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr

Ha en god dag der du er, og tenk på hva er det største flyet du har vært oppe i? (for min del er det fortsatt en A340-300, og det er svært lenge siden)

Midtiblinken
11-12-2024, 19:45
I dag er det 10.desember
Å male fly etter kjøkkengardiner? Kan være fint, om det er stillige maskiner
Første gang jeg så Volotea var da vi besøkte Venezia i 2015, Volotea sine «MD-95», unnskyld Boeing 717… var som flittige maur på Venezias flyplass den dagen vi skulle reise derfra. Nå man var sikkerhets kontrollert, så åpnet det seg an adgang til terrassen for å fotografere fly på rullebanen.
Her er Volotea sin 717 EI-FCU som nettopp har landet på bane 04R.

https://live.staticflickr.com/65535/54095852658_dfe913d378_b.jpg (https://flic.kr/p/2qqgojN)Volotea B717-2BL EI-FCU at LIPZ / VCE 14-07-2015 (https://flic.kr/p/2qqgojN) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr

Den hadde sin første flight på Long Beach i September 2009. 25.oktober 2009 ble den levert y til Midwest Airlines som N924ME, utleid fra Boeing Capital Corporation (BCC). I oktober 2008 ble den WFU og parkert i Victorville.
6.mai 2009 XA-CLD MexicanaClick (også leiet fra BCC). I januar 2011 N799BC lvert tilbake til BCC igjen, og igjen parkert på Victorville.
19.juli 2013 EI-FCU for Volotea Airlines, med 125 seter, leiet fra BCC. 26.oktober 2020 WFY og igjen parkert på Victorville før jul.
24.februar 2021 N883BC BCC levert tilbake. I april 2023 ble den oppført for Delta, og i i juni samme år først via BCC og så til Hawaiian Airlines, men ikke bekreftet….

I 2024 Kom Volotea til OSL 2 x pr uke, en formiddag og en kveld, så da var det bare å ta en fridag når den kom en fredag formiddag i oktober, da kom A320-214 EC-NOP.
Fløy første gang 18.juli 2008 som D-AVVE på Finkenwerder, bestilt av GECAS for utleie.
6.august 2008 VT-WAG for GoAir, WFU i november 2019. September 2020 returnert til GECAS som OE-LMO, parkert på Plovdiv, og etter et halvt år flyttet til Ostrava.
24.mars kom den til Volotea som EC-NOP, fikk navnet «Game of Flights», og på stybord side står det «Mamma, jeg kommer!» og på babord side står det «Jeg kommer hjem til middag», direkte oversatt fra hhv fransk og engelsk.

https://live.staticflickr.com/65535/54095460901_36abcbb3ed_b.jpg (https://flic.kr/p/2qqenSn)Volotea A320-214 EC-NOP at ENGM / OSL 25-10-2024 (https://flic.kr/p/2qqenSn) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr

Ha en god dag 😊
Legg merke til de som overlevde etter atombombene i dag som får Fredsprisen. Lytt til deres fortellinger, slik at vi kan stå sammen med dem om at dette aldri skal skje igjen.


Jeg har noen timer i den 717, men den hadde da mye finere farger. Ikke rart det blir krig i verden.

Fellowship
12-12-2024, 07:19
Luke 12 er tatt i mai 1986, mitt første bilde av en Icelandair DC-8-63.
Den hadde first flight på Long Beach i 1969, og ble levert ny til KLM som PH-DEK 25.november 1969 og fikk navnet «David Livingstone». Den var for øvrig DC-8 nr 500 fra McDonnel Douglas. I april 1973 leid ut til Philippine Airlines, fortsatt som PH-DEK. I mai 1975 kom den tilbake til KLM, og utfra bilder jeg har sett må dette flyet ha vært et av de siste KLM flyene som ble malt om til blue top livery, som ble innført med levereingen av DC-10 til KLM i 1972.

I november 1984 gikk den til Icelandair som TF-FLV med navnet «Vesturfari». I 1988 fikk den helt hvit underside. Mai 1990 ble den bygget om til fraktfly og ble EI-CAK for Aer Turas.
I Juli 1994 N786AL Air Transport International, og ti år seinere 9G-FAB for Johnsons Air i Juli 2004.
I 2010 ble den parkert på Ras Al Khaimah International Airport i UAE, og ble hugget opp der, etter et flyliv med både pax og frakt på over 40 år!
Bildet er tatt mens den venter på avgang tilbake til Keflavik fra bane 24 på FBU, på en litt våt men likevel grønn dag i mai 1986. Det var før jeg hadde lært meg å unngå trær på innsiden av gjerdet, men jeg synes ikke det skjemmer bildet så veldig...

Her er luke 12:

https://live.staticflickr.com/65535/51185167513_317806c578_b.jpg (https://flic.kr/p/2kZ4n3a)Icelandair DC-8-63 TF-FLV at ENFB/FBU 11-05-1986 (https://flic.kr/p/2kZ4n3a) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr

Ha en god dag der du er!

Fellowship
13-12-2024, 07:41
Luke 13 er en WF-luke har Juryen bestemt
Det var stas da WF bestilte Dash 7 syntes jeg, og jeg har fløyet den fra Bodø til Stokmarknes tur retur.
LN-WFO er avbildet på innfyging til bane 06 på Fornebu 13.juni 1990. First flight var i 1980 og levert ny til Air Wisconsin 9.september 1980 som N705ZW.
28.februar 1986 ble den LN-WFO for WF. Etter nesten ni år ble den levert tilbake til DHC som C-FTSU 5.desember 1994, og dagen etter ble den LV-PHS for Kaiken Lineas Aereas, seinere omregistrert til LV-WJF for Kaiken Lineas Aereas. I 1998 var det slutt, den ble levert tialbgvke til DHC og hygget opp etter 18 år med kortbaneflyging flere ganger daglig.
Her er LN-WFO:
https://live.staticflickr.com/65535/54127715766_6dbab38bb7_b.jpg (https://flic.kr/p/2qt5G7J)Widerøe DHC-7-102 LN-WFO at ENFB / FBU 13-06-1990 (https://flic.kr/p/2qt5G7J) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr
Jeg likte godt at WF gikk tilbake til Grønn hale da de fikk E-2, og i og med at jeg fløy med Dakotaklubben i september , så fikk jeg tatt en av de nye Dash 8-Q400 som går der, nemlig LN-WDL.
Den hadde first flight 17.oktober 2011 som C-GLKA, og kom til WF 22.desember 2011. I 2022 ble den malt om til de nyeste fargene, og jeg fotograferte den på Torp i det den tar av nordover på sin returflight til Flesland som WF414.
https://live.staticflickr.com/65535/54055751815_558c4365ee_b.jpg (https://flic.kr/p/2qmHRJX)Widerøe Dash 8-402 LN-WDL at Torp ENTO / TRFTRF 29-09-2024 (https://flic.kr/p/2qmHRJX) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr
Ha en god dag, og tenk på hvor lenge er det siden du fløy med et propellfly? (for minn egen del er et bare 3 måneder siden).

Fellowship
14-12-2024, 06:41
Luke 14 Boeing 757 G-BMRI for BA og for DHL:

Boeing 757-236 first flight 3.februar 1989 og levert ny til BA som G-BMRI med navnet «Tonbridge Castle og levet ny i Landor farger.

20.mars 1998 ble den rullet ut i den svenske varianten av BA World Colours, «Blomsterãng» som det sto på den ene siden, og «Flower Field» på den andre siden. Kunstneren som lagde dette het Ulrica Hydman-Vallien som bruke et gammelt svensk motiv for glassboller, men hjerter og blomster.

24.mars kom den inn på overnattingruta, det kunne jeg sjekke fordi jeg var i et familieselskap i Bærum, og da visste jeg at jeg kunne sjekke hvilket fly som var kommet inn i mørket, og da var det bare en ting å gjøre, å rekke avgangen til LHR dagen etter, som på den tiden gikk kl 08:00. Her taxer den ut som BA761 til LHR 25.mars 1998:

https://live.staticflickr.com/791/40294622524_b21ef0d935_b.jpg (https://flic.kr/p/24oGtr7)BA Boeing 757-236 G-BMRI at ENFB/FBU 25-03-1998 (https://flic.kr/p/24oGtr7) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr

25.juni 2002 ble G-BMRI solgt til European Air Transport, som bygde den om til frakter i USA, og satte den i trafikk for DHL fra 6.mars 2003, omregistrert til OO-DPL.

24.mars 2006 VT-BDK Blue Dart Aviation med navnet «Vision VII»

18.desember 2014 kom den tilbake til G-BMRI for DHL Air UK.
Den har hatt flere fine sickere: høsten 2021 «As one against Cancer», fra Desember 2021 til Juli 2023 «No.1 Best Workplace» og i et drøy år fra Juni 2022 «Delivered with Pride», begge de to siste er avbildet ved avgang fra OSL i Juli 2023:

https://live.staticflickr.com/65535/53081824713_5fcb192d7e_b.jpg (https://flic.kr/p/2oSEe9n)DHL B757-236(SF) G-BMRI at ENGM/OSL 20-06-2023 (https://flic.kr/p/2oSEe9n) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr

Dette flyet har nå logget 35 år i drift.
Ha en god dag i dag, og legg gode planer for resten av adventtiden.

Fellowship
15-12-2024, 08:25
Det er 15 desember idag, og det er 3.søndag i advent 😊

Den første sommeren på OSL, i 1999, måtte Premiair leie inn Lockheed TriStar 500 fra Novair på de lengste rutene sine, mens de ventet på nye A330 fly. Det gjaldt vel særlig den 14-dalige ruta til og fra Varadero på Cuba, som DK193 ARN-OSL- VRA, og returen som var DK194 VRA-OSL-ARN.
For oss som var flyspottere på FBU, og flyttet oss til OSL i 1999, var det hitttil nesten uhørt at et fly kunne starte fra Oslo lufthavn, og gå så langt uten mellomlanding. Nok prat, nå til fakta:
SE-DVF TriStar 500 hadde first flight 1-februar 1983, og ble levert ny til TAP Ari Portugal som CS-TEC «Gago Coutinho». I Januar 1990 ble CS-TEC leiet ut til TAAG i Angola, og levert tilbake til TAP i juli 1997.
31.oktober 1997 kom den til Novair som SE-DVF. I 2000 gikk også Novair over til å leie inn A330-200, så 25.april 2000 gikk dette flyet til Air Luxor som CS-TMR, og de leide den neste med en gang ut til Yes Linhas Aereas Charter som CS-TMR. I Juli 2003 kom den tilbake til Air Luxor.
6.april 2004 fikk den en avbrutt avgang på Schipol, da noe skjede slik at motor no 1 tok fyr, og hjulene på venstre hovedhjul fikk et voldsomt trykk så alle hjulene punkterte, og de klarte å stoppe flyet før det tok av.
I 2007 var den reparert og ble fløyet til Victorville i USA. Der har den stått siden.
5.februar 2014 omregistrert til N91011 for Tristar History and Preservation.
Bildet er tatt lørdag 11.september 1999 etter at den har kommet som DK194 fra Varadero, og ses her når den taxer ut til avgang fra bane 19L til Arlanda for ende turen der.

https://live.staticflickr.com/65535/50679146301_bede5df773_b.jpg (https://flic.kr/p/2kdkSyv)Novair (opf Premiair DK194), TriStar 500 SE-DVF at ENGM/OSL 11-09-1999 (https://flic.kr/p/2kdkSyv) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr

SK384
15-12-2024, 21:15
Utrolig bra julekalender du har laget i stand Fellowship. Både jeg er alle andre her setter stor pris på dette. :)

Fellowship
16-12-2024, 07:09
I dag er det 16.desember
Luke 16 handler om A320
Den første av dem an byggenummer 1235 og fløy første gang på Toulouse som F-WWIN 26.april 2000. 7.juni 2000 ble den levert til JetBlue som N506JB, fleet no 506, med 162 økonomiseter og med «Harlequin» hale design, innleiet fra ILFC. I 2003 156 seter, og i 2007 150 seter. I 2013 «Blueberrys» hale design. 2014 innleie fra AerCap og i 2020 fra Aero Capital.
8.januar 2021 parkert i Marana Pinal Airpark pga covid 19 restriksjonene. Etter et år der, tilbake i trafikk for JetBlue fortsatt som N506JB og i September 2024 skiftet de hale-design igjen, til «Spotlight».
I Juli 2008 var jeg en dag på La Guardia flyplassen, og da fikk jeg bildet av den gjennom et vindu der den taxet forbi på vei til gate etter landing på bane 22. Her er "Wild Blue Yonder":

https://live.staticflickr.com/65535/54135718926_79d9e52342_b.jpg (https://flic.kr/p/2qtMHbf)JetBlue A320-232 N506JB at KLGA / LGA-27-07-2008 (https://flic.kr/p/2qtMHbf) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr


Det neste bildet er en Cyprus Airways maskin med byggenummer 4055, og så den bygget i Toulouse med first flight 1.oktober 2009 som F-WWBB, bestilt av GECAS som leide det ut til Bahrain Air som A9C-BAU ned config C12Y250. Bahrain leide den videre til Kam Air i juni 2011 og da ble 174 seters turistklasse. Etter tre måneder tilbake til Bahrain Air og deres standard. I februar 2003 WFU og parkert på Ostrava. I april 2013 returnert til CECAS som M-ABGC i mai 2013 parkert på Woensdrecth. I juli 2013 utleid til Nas Air som VP-CXK med 180 turistseter. I november samme år overført til flynas med CY164, og etter ni år kom den i mai 2022 til Cyprus Airways som 5B-DQQ, igjen med 180 turistseter og innleid fra AerCap.
3.oktober kom den til OSL, og juryen syntes den var så fin at den kom med i kalendrenen.
Selv så jeg Cyprus Airways på FBU med Trident 2 5B-DAB i 1972, den fløy for BEA fra LHR en dag jeg var på vei hjem fra skolen, og jeg likte den godt.
https://live.staticflickr.com/65535/54173091957_725b985151_b.jpg (https://flic.kr/p/2qx6fSR)Cyprus Airways A320-214 5B-DDQ at ENGM /OSL 03-10-2024 (https://flic.kr/p/2qx6fSR) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr

Ha en god mandag!

Fellowship
17-12-2024, 08:17
COAST AIR
er det eneste norske flyselskap som har brukt ATR 42 innenriks. Ja, jeg vet at DAT bruker ATR 42 i dag og har gjort det en god stund, men i dag med historiske briller på så konsentrerer kalenderen seg om Coast Air.

Første bildet er av ATR-42-300 LN-FAO der den ankommer bane 19R som BX114 fra Florø, bildet er fra 25.juni 2002 og det var etter at den hadde blitt oppdatert til det første fargeskjemaet til Coast Air.

Flyet har byggenummer 148 og first flight var 15.juni 1989 ved Toulouse som F-WWEU. 24.august 1989 ble den levert ny til NFD som D-BGGG, på innleie fra ATR, og 1.januar 1993 ble den overført til Eurowings med samme registrering.

24.november 1999 levert tilbake til ATR som F-WQKX. 14.mars 2000 kom den til Norge, innleid av Kystfly for Coast Air som LN-FAO navnet «Karmøy», og da den kom hadde den ex Eurowings striper. Her er LN-FAO fra 2001, som BX102 fra Florø:

https://live.staticflickr.com/65535/52536874880_e3393d86f6_b.jpg (https://flic.kr/p/2o3vdxA)Coast Air ATR 42 LN-FAO at ENGM/OSL 23-08-2001 (https://flic.kr/p/2o3vdxA) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr

Tidlig i 2002 ommalt til Coast Air skjema, og tidlige i 2006 malt om igjen til de siste blå og orange BX-fargene.
I mars 2008 LY-LWH DOT LT, og i july 2010 LY-LWH for Equaflight Service, som den også fløy for med fransk reg F-HAEK. 11.juni 2012 TR-LIW omregistrert, fortsatt for Equaflight Service. I 2016 ble den parkert for godt på Dinard flyplassen i Frankrike, og i september 2009 hugget opp der.
Her er LN-FAO fra 2002:

https://live.staticflickr.com/65535/53000731143_d942c32152_b.jpg (https://flic.kr/p/2oKuARn)Coast Air ATR 42 LN-FAO at ENGM/OSL 25-06-2002 (https://flic.kr/p/2oKuARn) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr

Den første ATR til BX var nok LN-FAP, en ATR 42-320 med byggenummer 110. Flyet hadde first flight 14.september 1988 på Toulouse som F-WWEG. 14.oktober ble den levert ny til NFD som D-BDDD, og også overført til Eurwings i Januar 1993. 27.oktober 1999 levert tilbake ti lATR som F-WQKQ.

12.februar 2000 LN-FAP for Coast Air, og fikk navnet «Florø» etter at BX overraskende overtok trafikken fra Bergen og Oslo til Florø fra WF. Også LN-FAP fløy først i ex Eurowings farger. Men seint 2001 fikk den det nye Coast Air skjeamet. I november 2002 overtok BX også ruten fra Oslo til Stord. I Januar 2005 ble LN-FAP vel det første flyet i det nye blå og orange fargeskjeaet.

1.april 2006 fikk den nytt navn: «Andøy», fordi Coast Air startet ny rute fra Bodø via Andenes til Tromsø, og vedlagte bilde er tatt når LN-FAP ligger på innfyging til bane 19R som BX-612 fra Stord i fin kveldssol.

23.januar 2008 WFU etter at Coast Air stoppet alle operasjoner. 10.september 2008 YV382T Lineas Turistica Aereotuy, Caracas, men har visstnok aldri fløyet der nede, det finnes ikke bilder av den.
Her er LN-FAP i September 2007:

https://live.staticflickr.com/65535/48647203803_c50a2b2c1b_b.jpg (https://flic.kr/p/2h7MCRa)Coast Air ATR42 LN-FAP at ENGM/OSL 13-09-2007 (https://flic.kr/p/2h7MCRa) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr

Ha en og ddag!

EB
17-12-2024, 10:02
Fikk ikke fløyet ATR med CoastAir men rakk flere turer med Tetsream`n deres. Hadde også flere møter med ledelsen i Haugesund...savner egentlig dette selskapet.

LN-TIB
17-12-2024, 10:51
COAST AIR

er det eneste norske flyselskap som har brukt ATR 42 innenriks.

Helitrans fløy også innenriks med ATR for Vildanden en kort periode høsten 2010, før sistnevnte gikk konkurs.

Sent fra min SM-S901B via Tapatalk

Fellowship
18-12-2024, 08:55
Helitrans fløy også innenriks med ATR for Vildanden en kort periode høsten 2010, før sistnevnte gikk konkurs.

Sent fra min SM-S901B via Tapatalk
Det stemmer, det hadde jeg rett og slett glemt.

Fellowship
18-12-2024, 09:00
Braathens SAFE fikk de tre første B737-500 i 1990. Det var LN-BRC, LN-BRD og LN-BRG. Vi viser her bilde av LN-BRC og LN-BRG.

LN-BRC hadde first flight som N5573K på Renton 15.desember 1989. Ble den første av mange B737-505 bestilt av Braathens SAFE, og alle fikk 125 økonomiseter. LN-BRC fikk navnet «Haakon Haakonsson».
Første gang jeg så den, var 21.april 1990, (Jeg gikk ytterst på A-piren for å få bilde av den gjennom vindu) og her er den:

https://live.staticflickr.com/65535/53923732605_595557b2d3_b.jpg (https://flic.kr/p/2qa4e2F)Braathens SAFE B737-505 LN-BRC at ENFB / FBU 21-04-1990 (https://flic.kr/p/2qa4e2F) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr

Tidlig i 1999 ble LN-BRC nymalt til det blå nordlys skjemaet, men det beste bildet jeg har av den ble tatt 7.august 2000 på innflyging til bane 01R kl 07:19 am som BU101 fra Værnes. Dette ble mitt siste bilde av LN-BRC og her er det:

https://live.staticflickr.com/65535/51363939239_b8c5fae1ec_b.jpg (https://flic.kr/p/2mfRBDi)Braathens B737-505 LN-BRC at ENGM/OSL 07-08-2000 (https://flic.kr/p/2mfRBDi) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr

18.september 2000 gikk den som en av tre ex BU 735 til British Airways som G-GFFG. I Oktober 2008 WFU
28.Januar 2009 VP-BOI for Aeroflot-Nord. 1desember samme år overført til Nordavia. I mai 2013 WFU og parkert på Hurn, UK, og seinere hugget opp på den plassen.

19.September 2009 fløy flyet bom ble LN-BRG for første gang på Renton, og levert ny til Braathens SAFE 29.September 1990, og fikk navnet «Øystein Magnusson».
Den ble også overført til Braathens ASA 23.mars 1998, men ble aldri malt om.
22.mars 2000 gikk den til BA som G-GFFC. July 2005 WFU og levert tilbake til utleier. I september 2005 EI-DKV for Avolar Aerlineas SA de CV. I desember, WFU, parkert og hugget opp.

Her er mitt første bilde av LN-BRG, idet den taxer inn for å parkere på gate 10 på FBU 24.oktober 1990:

https://live.staticflickr.com/65535/54157410819_677ba6aee0_b.jpg (https://flic.kr/p/2qvGTqp)Braathens SAFE B737-505 LN-BRG at ENFB / FBU 24-10-1990 (https://flic.kr/p/2qvGTqp) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr1990:

Ha en god dag

Fellowship
19-12-2024, 09:50
Luke 18 viser Pakkepostens ungdomstid på FBU om vi kan si det slik. På siste halvedel av 80-tallet dukket det opp noen småfly som enten hadde et lite DHL merke, eller et lite TNT merke.
Første gang jeg så et fly med DHL logo, var det en Beech King Air 200, det var Business Flight som fløy den for DHL, og den så jeg så tidlig som i Juli 1986. Her er OY-CBP:

https://live.staticflickr.com/65535/53404456329_e6ab46099d_b.jpg (https://flic.kr/p/2pnaNhr)Business Flight King Air B200 OY-CBP at ENFB/FBU 19-07-1986 (https://flic.kr/p/2pnaNhr) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr

Sel vå seint som i 1990 kunne DHL ha en så liten vikar som denne Dassault Falcon 20C OO-DDD operert av Eurojet International for DHL, selv om DHL starret med CV-580 fast i 1989, fra 1991 fløy de med FOF Electra, og fra midten av 90-tallet ble det B727-200, i 1997 DC-8-70 og i 1998 A300.
(TNT startet jo også i 1989 med BAE146-200QT, og oppgraderte til -300QT alt i 1990.)

Nok prat, her er OO-DDD for DHL 20.juni 1990:

https://live.staticflickr.com/65535/54132950258_fe568fe25e_b.jpg (https://flic.kr/p/2qtxw9A)Eurojet International Falcon 20C OO-DDD at FENFB / BU 20-06-1990 (https://flic.kr/p/2qtxw9A) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr

Ha en gos dag der du er

Fellowship
20-12-2024, 08:58
I dag er det 20.desember

I 1990 var det fortsatt mange muligheter til å fly Boeing 727, og Turkish Airlines kom vel på den tiden en gang i uka.
Den meste spesielle maskinen jeg så var denne:

Flyet fløy første gang 11.november 1974 på Renton, og 21.novebmer var den levering til Turkish Airlines som TC-JBG med navnet «Ankara» og 167 turistklasse seter.
I april 1990 ble den overført til det de kalte Kibris Turk Hava Yollari, med nytt navn «Besmarak» og fortsatt 167 seter.

I 1998 leiet ut til Istanbul Airlines en stund før den ble levert tilbake til KTHY.
September 2002 5A-DMP for Buraq Air og de tok ut tre seter slik at de fløy med 164 pax
I oktober 2009 WFU og parkert i Mitiga, og er sannsynligvis hugget opp for lenge siden.

Her er TC-JBG på FBU i det den gir gass for avgang på bane 24, 14.juni 1990:

https://live.staticflickr.com/65535/54128353213_3b760d454e_b.jpg (https://flic.kr/p/2qt8XBc)KTHY Boeing 727-2F2 TC-JBG at ENFB / FBU 14-06-1990 (https://flic.kr/p/2qt8XBc) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr

Ha en god dag der du er, og tenk på dine kjære.

Fellowship
21-12-2024, 10:14
I dag er det 21.desember, og sola snur 😊

Luke 21 viser det største flyet som var i en kortvarig rute fra Birmingham til Oslo. Til sommersesongen 1988 startet Birmingham Executive Airways en rute til FBU tre ganger i uka tror jeg det var, med Jesttream 31.

I 1989 hadde de skiftet navn og farger, til Bimringham European Airways. 4.mai 1990 så jeg en nymalt Jetstream, men 8.mai 1990 kom dette flyet:

En One-Eleven 400, med byggenummer 115, first flight 1.mai 1968 på Hurn, og 10.mai var den nylevert til Channel Airways som G-AWEJ.

26.september 1973 ble den overtatt av British Airways som G-BBMG, og «County of Gloucestershire». Den fløy lenge for BA og i 1984 fikk den de nye Landor fargene.

27.februar 1990 kom den til Birmingham European Airways og fikk navnet «Stratford upon-Avon», og jeg fikk tips om at den skulle dukke opp på FBU 8.mai.
25.oktober 1992 ble den overført til Brymon Euorpean Airways, og beholdt det fine navnet.

1.august 1993 gikk G-BBMG til Maersk Air UK, opf BA in BA colours
7.april 1997 var den i Sør-Afrika for Nationwide Airlines som ZS-OAH.
18.mars 2003 var det slutt, den ble parkert på flyplassen i Lanseria etter å ha fløyet pax i 35 år, og i juni 2005 var den hugget opp der

Her er luke 21 i det den taxer ut for å fly tilbake til Birmingham fra bane 24 på FBU:

https://live.staticflickr.com/65535/54063655407_07c58da83f_b.jpg (https://flic.kr/p/2qnqncM)Birmingham European BAC-111-408 G-BBMG at ENFB / FBU 08-05-1990 (https://flic.kr/p/2qnqncM) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr
Ha en god dag, nå er de ikke lenge til Jul

LN-MOW
21-12-2024, 12:00
Fint minne. Men da de åpnet på FBU het de Brown Air. Pussig gjeng .. a

Fellowship
22-12-2024, 09:51
Fint minne. Men da de åpnet på FBU het de Brown Air. Pussig gjeng .. a

Takk for informasjon, det har jeg lurt på noen ganger, men jeg visste ikke at de hang sammen.

Fellowship
22-12-2024, 10:07
Idag er det 22.desember, og det er 4.søndag i advent, dagen da vi tenner 4 lys.

Gjennom luke 22 har jeg lyst til å gi en hyllest til alle de folka som har bidratt til at LN-WND Dakotaklubbens flotte DC-3 fortsatt flyr!

Bygget i 1943, som masseproduksjon ift behovet for transportfly til USAF under WW2
28.juni 1943 levert til USAF merket 42-68823

Da krigen var over, ble det stående Dakotaer verden rundt, og det kom til gode for alle de nye flyselskapene som ønsket å starte sivil flytrafikk. Dette flyet ble «sivlisert» etter krigen og ble 17. juli 1948 overført til Finland som OH-LCG for Aero OY (et selskap som mye seinere ble kjent som Finnair).

18.juni 1969 ble den overført til det finske luftforsvaret, merket DO-9
Dakotaklubben ble stiftet og de dro til Finland for å få fatt i dette flyet, i mai 1985 ble det omregistrert før overførselen, til N59NA, og fra 30.juni 1986 har den tilhørt Dakota Norway som LN-WND.

De årene frem til 2012 fløy den i en slags nøytralisert DNL farge-drakt. Her er et bilde fra jeg var med Daotaklubben til Duxford i Juli 2011, og de gjennoførte en oppvisning som fikk speakeren på Duxford Flying Legdends Arishow til å rose Dakotaklubben for deres oppvisning med DC-3

https://live.staticflickr.com/65535/54219864481_b6b160c99c_b.jpg (https://flic.kr/p/2qBdYHF)Dakota Norwasy C-53 LN-WND at EGSU 10-07-2011 (https://flic.kr/p/2qBdYHF) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr

I 2012 ble den malt om til fargene som ble brukt i 1945 av Norsk Luftfarststyre da de tok i bruk 7 ex RAF Dakotaer for å starte gjenoppbyggingen av sivil luftfart i Norge. Fra 1.april 1946 overtok DNL, (men alle disse 7 flyene ble en del av DNLs Dakotaflåte som i alt var på 13 fly).
Et av disse flyen hadde en Z på snuten, o det var den maskinen Dakotaklubben ville hedre med ommalingen i 2012. Her vises dette i en klassisk oppvisning på Kjellerdagen sammen de to Harvardene som også er på Torp., fra 3.juni 2012:

https://live.staticflickr.com/65535/7810963480_b9507600b9_b.jpg (https://flic.kr/p/cUeej9)LN-WND at Kjeller Air Show June 3rd 2012 (https://flic.kr/p/cUeej9) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr

Dette skjemaet hadde den vel i ca 10 år, og etter det har den fløyet med Norsk flagg og «Little Egypt» på snuten.
Dakotaklubben har skiftet flydag på Torp fra onsdag kveld til Søndag formiddag, og prisen for turene har som alt annet i samfunnet steget en del, se www.dakota.no
Den flys av trafikkflygere som liker å fly gamle fly, og av stewarder som har den samme lidenskapen. Jeg har også fløyet med den flere rundturer over Vestfold, og kan bare anbefale folk å gjøre det samme!

I september i år var jeg sammen med familie i Vestfold for å vise dem hvor flott det er å fly Dakota, og her er et bilde fra hvordan den sto og ventet på å bli trukket innfor gjerdet slik at vi kunne gå ombord:

https://live.staticflickr.com/65535/54052355407_29c019e309_b.jpg (https://flic.kr/p/2qmqs7c)Dakota Norway LN-WND at Torp ENTO / TRF 29-09-2024 (https://flic.kr/p/2qmqs7c) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr

Ha en god dag, og skynd deg å forbedrede det du enda har tid til.

EB
22-12-2024, 11:39
Har hatt to turer (så langt) med LN-WND og er absolutt enig med Fellowship at det anbefales.

TriStar
22-12-2024, 13:30
Herlig med fine bilder an LN-WND[emoji846] Hadde gleden av en tur med den til Duxford i juli 2009. Da fløy de også oppvisning som ble svært godt mottatt.

B747-8
22-12-2024, 18:38
Har hatt to turer (så langt) med LN-WND og er absolutt enig med Fellowship at det anbefales.

Hadde det vært en ide at Flypart "leide" maskinen og at vi tok en flytur TRF-RYG-TRF? (jeg regner ikke med at den kan lande på RYG).

Fellowship
23-12-2024, 08:00
Braathens SAFE intoduserte et populært tilbud gjennom sine «Sommerfly» som ble første gang presentert i 1988 med noen få blomster, de gjentok med det samme samme i 1990. I 1989 var det ikke noen Sommerfly, men de fikk nye fly.
Etter at 767-eventyret var ute høsten 1986, leide BU inn tre 732 for å holde tritt med trafikk veksten, hhv LN-BRL, N197AL og N197JQ.

Og det var med N197JQ det første sommerflyet ble presentert.
Flyet var en B737-217 som hadde first flight 19.mars 1969 og ble levert 5 dager seinere(!) som CF-CPV til CP Air med navnet «Empress of Vancouver»
I 1979 omregistrert til C-FPCV, og var i flåten til den gikk inn i flåten til Canadian Pacific Airlines i Januar 1986, og fra april 1987 het det Canadian International Airlines.
7.mai 1988 kom den til BU som N197JQ og malt som det første Sommerflyet:
Her er den på FBU 19.mai 1988, den niende dagen in service:
https://live.staticflickr.com/65535/53645804348_666cc5460f_b.jpg (https://flic.kr/p/2pJuLDb)Braathens SAFE B737-217 N197JQ at ENFB/FBU 16-05-1988 (https://flic.kr/p/2pJuLDb) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr

Ca August 1988, etter at skoeln begytne giej, ble N197JQ malom om til standard BU skjema, og fikk navnet «Olav den Hellige». Den var i BU til April 1992, da den fløy viidere for Air Service Nantes som F-WGTP og F-GGTP. I Juli 1996 TC-RAF for Holiday Airlines med navnet «Berk», og fra September 1997 fløy den for Wurofly som F-GTCA. 18.februar 1998 gikk den tilabek til canada som C-FGWJ for Westjet. I September 2002 WFU, parkert og tatt vare på i Calgary.

Den andre B737-505 til BU, ble levert til BU 13 dager etter first flgiht på Renton 6.april, og levert i det samme Sommerfly skjemaet som de brukte i 1988. Bildet her er tatt 8.mai 1990 da den var rimelig ny, og venter på ny avgang fra bane 24:

https://live.staticflickr.com/65535/53923775005_d00d05e621_b.jpg (https://flic.kr/p/2qa4rCH)Braathens SAFE B737-505 LN-BRD at ENFB /FBU 08-05-1990 (https://flic.kr/p/2qa4rCH) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr

I September 1999 forsvant blomstene etter hvert fra LN-BRD, og den fikk standard BU farger med navnet «Harald Gille». 23.mars 1998 ble «Harald Gille» med over i det nye Braathens ASA, men den fikk ikke det blå nordlys skjemaet før i 1999.
Vinteren 2002/ 2003 ble LN-BRD malt om til den siste BU-skjemaet. Den fløy både for SAS Braathens og for SAS Norge en drøy måned i BU farger.

24.juli 2007 ble den solgt som VP-BRP for Aeroflot Nord, og fra Desember 2009 for Nordavia.
WFU i mars 2019, likevel et halvår som BP-BRP for Smartavia. Oktober 2020 WFU, og i desember Fløyet over til USA, Staunton Shenandoah Valley Regional Airport.
Omregistret N735T for Dynamic Aviation, som testbed. Juni 2023 parkert på Wichita NcConnell Air Force Base, men i april 2024 ble den brukt som testbed igjen.

Lille julaften er det alltid mye som må ordnes… Ha en god en

LN-MOW
23-12-2024, 12:04
Overhørt på tårnradioen:

- ‘Braathens en-åtte-seks fra Tårnet?
- En åtte seks?
- Du mista en blåveis ….

Gjett hvem.

Twin Otter
23-12-2024, 12:15
Overhørt på tårnradioen:

- ‘Braathens en-åtte-seks fra Tårnet?
- En åtte seks?
- Du mista en blåveis ….

Gjett hvem.

Isak?

Takk for fine kalenderluker hver dag! Gleder meg til å åpne kalenderen i morgen igjen!

Tjab
23-12-2024, 12:15
Overhørt på tårnradioen:

- ‘Braathens en-åtte-seks fra Tårnet?
- En åtte seks?
- Du mista en blåveis ….

Gjett hvem.

Isak i tårnet?

Fellowship
24-12-2024, 09:33
Isak, ja, han har faktisk vært en gang på FBU museet og fortalt. :)


Julaften er her hos oss! Dermed er det tiden for å ønske alle Flypratere en riktig God Jul!
Men kalenderen må jo også ha en luke 24:

Et statsbesøk måtte til for å få Varig til å lande i Norge. De fløy rute til CPH via LHR med DC-10 og MD-11.

Jeg husker jeg satt i andre etasjen på GEN og så daværende statsminister Gro Harlem Brundtland følge den brasilianske presidenten ut på tarmac, helt bort til flytrappen før han gikk om bord. Jeg tok noen bilder, og det beste bildet er nok dette etter at pushback er ferdig, og de er klar til å gi gass for å taxe nordover for en avgang på bane 19 (nåværende 19R). Dette bildet er tatt før vedtaket om hovedflyplass var gjordt.

7.juni 1991 var statsbesøket over, og flyet hadde vært hos Varig i ti år. Levert 4.mars 1981 etter first flight på Everett 15.desember 1980.
Her luke 24, del 1:

https://live.staticflickr.com/65535/24966018268_016c92822e_b.jpg (https://flic.kr/p/E3anqQ)Varig B747-2L5B(M) PP-VNC at GEN 07-06-1991 (https://flic.kr/p/E3anqQ) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr

Flyet fløy 5 år til for Varig, til august 1986, da ble det bygget om til fraktfly og registrert VR-HMF for Cathay Pacific Cargo. I august 1997 omregistrert til B-HMF og leiet ut til Air Hong Kong Cargo. Etter 5 år ble B-HMF levert tilbake til Cathay Pacific Cargo, og gleden var stor da jeg traff flyet igjen på Manchester sammen med mine kjære flyspottervenner 30.april 2007.
Her er luke 24, del 2:

https://live.staticflickr.com/65535/49520567383_f93625560b_b.jpg (https://flic.kr/p/2irXRpV)Cathay Pacific Cargo B747-2L5B(SF) B-HMF at EGCC/MAN 30-04-2007 (https://flic.kr/p/2irXRpV) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr

Da er det ikke mye mer å fortelle om dette flyet, det ble WFU og parkert på Victorville i Januar 2009, men i april 2009 fikk det tre nye år med Southern Air som N815SA. WFU i april 2012 og parkert i Mojave etter mer enn 30 år i lufta både med pax og med gods.

Men det var gøy få bilde av samme fly med 16 års mellomrom

Da takker jeg for all god oppmerksom her, og ønsker dere alle en GOD JUL sammen med deres kjære

Fellowship
24-12-2024, 09:38
Overhørt på tårnradioen:

- ‘Braathens en-åtte-seks fra Tårnet?
- En åtte seks?
- Du mista en blåveis ….

Gjett hvem.

Tror det var i 1995, en av sesongene med barnetegninger som Sommerfly
Fra den sesongen har jeg bilde av LN-BRJ der en blomst har forsvunnet.

Wig-wag
24-12-2024, 15:35
Fint å følge julekalenderen!! Håper på ny julekalender i 2025!!

Edit: Sorry - Adventkalenderen! Mye bedre ord.

TLS at OSL
25-12-2024, 11:19
Tusen takk til Fellowship for nok en fantastisk jule-/adventskalender.
Det har vært mange fine bilder, men all informasjonen i den utfyllende teksten om flyene gjør det hele enda bedre.

Jeg ser allerede frem til neste års kalender!