Log in

View Full Version : Kina - spørsmål og erfaringer

Hypern
03-11-2024, 11:44
Jeg fant dette på E24.

https://e24.no/internasjonal-oekonomi/i/vgx07X/nordmenn-faar-visumfrihet-til-kina-fra-neste-uke

Det ser ut som dette gjelder bare i et år.

så da må hele verden besøke Kina på et år :wow:Kjenner jeg Kina rett gjør de nok dette permanent in the end. Landet hadde jo i flere år de strengeste innreisereglene under covid. De ønsker nok en boost av utenlandske turister og businessfolk

Sent from my SM-S921B using Tapatalk

Snorreth
03-11-2024, 14:34
Kjenner jeg Kina rett gjør de nok dette permanent in the end. Landet hadde jo i flere år de strengeste innreisereglene under covid. De ønsker nok en boost av utenlandske turister og businessfolk

Sent from my SM-S921B using Tapatalk
Enig med deg. Datoen er bare satt fordi det er prøveordning.

Jeg tror også dette blir permanent hvis det viser seg å gi de
resultatene de ønsker.

Fnate
05-11-2024, 15:57
Kjenner jeg Kina rett gjør de nok dette permanent in the end. Landet hadde jo i flere år de strengeste innreisereglene under covid. De ønsker nok en boost av utenlandske turister og businessfolk

Hvis de ønsket seg utenlandske turister ville de gjort det lettere for turister å betale ting der. Eller ihvertfall gjort det teknisk mulig å få registrert seg på betalingstjenester uten Kinesisk telefon.

Chriscross
05-11-2024, 18:25
Hvis de ønsket seg utenlandske turister ville de gjort det lettere for turister å betale ting der. Eller ihvertfall gjort det teknisk mulig å få registrert seg på betalingstjenester uten Kinesisk telefon.

Jeg brukte Alipay med norsk mastercard hele høstferien jeg, brukte ikke kontanter en eneste gang.

Snorreth
05-11-2024, 23:18
Jeg brukte Alipay med norsk mastercard hele høstferien jeg, brukte ikke kontanter en eneste gang.
Det er "nytt" at AliPay fungerer relativt enkelt.
Tidligere var det mye mer knot der man måtte verifisere seg med pass, adresse og kinesisk telefonnummer.

AliPay tar 3% ekstra i utgifter, og så er vel mange av knappene fortsatt med kinesiske tegn(?).

Bruker AliPay hele tiden, men må alltid ha kontakter fordi mange plasser på landsbygda ikke godtar utlandske kort tilknyttet AliPay.

Fnate
06-11-2024, 12:45
Skal jeg gi Alipay et nytt forsøk da kanskje

Chriscross
06-11-2024, 13:53
Skal jeg gi Alipay et nytt forsøk da kanskje

Jeg brukte aldri we-chat, men bare gi beskjed om du trenger referanse for å vekke liv i den app'en også.

Hypern
06-11-2024, 15:18
Det er jo litt morsomt hvordan Kina bare har hoppet over kortterminaler og bruker bare apper på mobilen. Kontanter er vel såvidt jeg har skjønt ikke så mye i bruk der lenger pga Wepay/Alipay?