PDA

View Full Version : Et par bilder fra Alta fra 1970


SK384
28-10-2024, 09:26
Min far fant noen gamle bilder fra Alta Lufthavn som ble tatt i juli 1970. Anledningen var at farmor og farfar kom på besøk til oss i Hammerfest der far jobbet som turnuslege. Det første bildet er flyet de kom med. Antagelig kom dette fra Oslo hvor de har byttet fly (De reiste fra Bergen). Flyet er en DC9-21 ser det ut til. Det andre er nokså dårlig bilde, men de som er med der er jeg som var et drøyt år gammel, mine foreldre og min farmor. Farfar tok antagelig bildet. Det litt spesielle der er at det tydeligvis ikke var noen gjerder mellom veien og tarmarc og de har tydeligvis parkert på godt inne på tarmarc. Det hadde vel neppe gått i dag.....

SK384
30-10-2024, 14:18
Jeg har i grunnen alltid lurt på om jeg har fløyet med DC-9-21. Jeg vet helt sikkert at jeg ikke har fløyet med den etter at jeg ble litt interessert i fly på slutten av 70 tallet. Første SAS tur som jeg husker var i 1979 fra KKN-LKL-TOS med DC-9-41. Vi fløy imidlertid en del frem og tilbake til Finnmark i perioden 1970-1972. Dette husker jeg ikke noe av naturlig nok, men med tanke på at besteforeldre kom med 21 maskinen så er vel sannsynligheten svært stor for at jeg også fløy med DC-9-21 en av gangene vi flakset mellom nord og sør. Jeg får høre litt med far om han har noen bilder fra en noen av turene fra den gangen.

LN-MOW
30-10-2024, 14:55
Flyet er en DC9-21 ser det ut til. Det andre er nokså dårlig bilde, men de som er med der er jeg som var et drøyt år gammel, mine foreldre og min farmor. Farfar tok antagelig bildet...

Begge bildene er av en DC-9-21. Lett og se ettersom -21 hadde en rad nødutgang over vingen. -41 har to.

EB
30-10-2024, 16:31
Min første flytur var med en DC-9-21…og det ble vanvittig mange turer med de før de ble pensjonert.

KnutW
30-10-2024, 18:03
Jeg har i grunnen alltid lurt på om jeg har fløyet med DC-9-21. Jeg vet helt sikkert at jeg ikke har fløyet med den etter at jeg ble litt interessert i fly på slutten av 70 tallet. Første SAS tur som jeg husker var i 1979 fra KKN-LKL-TOS med DC-9-41. Vi fløy imidlertid en del frem og tilbake til Finnmark i perioden 1970-1972. Dette husker jeg ikke noe av naturlig nok, men med tanke på at besteforeldre kom med 21 maskinen så er vel sannsynligheten svært stor for at jeg også fløy med DC-9-21 en av gangene vi flakset mellom nord og sør. Jeg får høre litt med far om han har noen bilder fra en noen av turene fra den gangen.

Hvis du fløy mye til/fra Alta på 70- og 80-tallet var det nesten garantert med -21. Flytypen ble som kjent spesialbygd for SAS, nettopp for å brukes på korte og tidvis glatte baner i Nord-Norge. Alta hadde på den tiden bare 1600 meter bane og i tillegg høye fjell tett på. Som Discover har oppdaget i det siste, Alta er krevende. Kjenner et par kapteiner i både SAS og Norwegian som slett ikke trivdes i høyresvingen inn til RWY 29 på Alta med en tung 737-800.

Andre kan sikkert svare mer detaljert, men jeg mener å huske at det stort sett kun var -21 som var satt opp på Alta-flyvningene.

SK384
30-10-2024, 22:10
Hvis du fløy mye til/fra Alta på 70- og 80-tallet var det nesten garantert med -21. Flytypen ble som kjent spesialbygd for SAS, nettopp for å brukes på korte og tidvis glatte baner i Nord-Norge. Alta hadde på den tiden bare 1600 meter bane og i tillegg høye fjell tett på. Som Discover har oppdaget i det siste, Alta er krevende. Kjenner et par kapteiner i både SAS og Norwegian som slett ikke trivdes i høyresvingen inn til RWY 29 på Alta med en tung 737-800.

Andre kan sikkert svare mer detaljert, men jeg mener å huske at det stort sett kun var -21 som var satt opp på Alta-flyvningene.

Takk for info Knut. Jeg har vært med på mang en landing på RWY29 i Alta og den kan være spektakulær. Sitter en på høyre siden føler man at man nesten kan ta på bakken i svingen. Med MD80 var det vektbegrensning om de tok av RWY11 husker jeg. Da svingte de alltid til venstre etter take off og for å komme klar av fjellene var det vektbegrensning. Jeg vet ikke hvordan det er med A320 og 737-800. Jeg husker også fra jeg bodde der at hvis de skulle lande på RWY11 og det var grisevær slik at det ble goaround så svingte de alltid mot høyre og rett over hustaket vårt. Antar at det kanskje var på grunn av støy at de kun gjorde det i forbindelse med goaround og ikke vanlige takeoffer. Det hendte noen ganger at jeg hadde lagt meg og sov godt når min navnebror SK384 svingte over hustaket.

raider66
31-10-2024, 13:23
Takk for info Knut. Jeg har vært med på mang en landing på RWY29 i Alta og den kan være spektakulær. Sitter en på høyre siden føler man at man nesten kan ta på bakken i svingen. Med MD80 var det vektbegrensning om de tok av RWY11 husker jeg. Da svingte de alltid til venstre etter take off og for å komme klar av fjellene var det vektbegrensning. Jeg vet ikke hvordan det er med A320 og 737-800. Jeg husker også fra jeg bodde der at hvis de skulle lande på RWY11 og det var grisevær slik at det ble goaround så svingte de alltid mot høyre og rett over hustaket vårt. Antar at det kanskje var på grunn av støy at de kun gjorde det i forbindelse med goaround og ikke vanlige takeoffer. Det hendte noen ganger at jeg hadde lagt meg og sov godt når min navnebror SK384 svingte over hustaket.

Når det er gode visuelle forhold svinges det i dag også til høyre, altså sørover. Det virker å være pilotavhengig, men DY oftere enn SK er mitt inntrykk. I dårligere vær er det som oftest sving mot venstre, altså nordover. Go-around prosedyren tar deg fortsatt i en høyresving.